Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tomeihin syvää botnea?
1 2
Stombba
02.12.2012 20:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkäs ovat keinot kyseisen http://www.youtube.com/watch?v=5d1p-d1-wN4 tomisoundin aikaansaamiseksi?
 
Ja biisihän toimikoon vain esimerkkinä.. ei kuulu soittolistaani =) ja myöskään ei mielellään väittelyä soundista vaan tuo toimikoon esimerkkinä ja suuntaa antavana mitä haen.
 
Millä voisi lähteä hakemaan vastaavaa?
 
Antti1
02.12.2012 20:30:53 (muokattu 02.12.2012 20:32:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stombba: Millä voisi lähteä hakemaan vastaavaa?
 
Hyvät rummut, hyvät ja tuoreet kalvot, hyvä vire, hyvä akustiikka äänitystilassa ja kelvolliset mikit. Älä vuodoista huolimatta mikitä tomeja liian läheltä, jää muuten jytinät saavuttamatta ja koko lähimikityksen hyöty aika vähäiseksi. Koita poimia overeilla tms. mikityksellä koko setin sointia pelkkien peltien sijaan.
 
E: Niin ja eq:ta käyttäessä ei kannata leikata koko alapäätä suinkaan veks, vaan korostaa alinta hyvin soivaa taajuusrypästä ja leikata sen yläpuolelta yläbassoista/alakeskiäänistä kaikki ylimääräinen veks. Se lähimikin soundi saa olla aika merkillisenkin kuuloinen, kunhan tukee halutulla tavalla kokonaissoundia.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Stombba
02.12.2012 20:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Hyvät rummut, hyvät ja tuoreet kalvot, hyvä vire, hyvä akustiikka äänitystilassa ja kelvolliset mikit. Älä vuodoista huolimatta mikitä tomeja liian läheltä, jää muuten jytinät saavuttamatta ja koko lähimikityksen hyöty aika vähäiseksi. Koita poimia overeilla tms. mikityksellä koko setin sointia pelkkien peltien sijaan.
 
E: Niin ja eq:ta käyttäessä ei kannata leikata koko alapäätä suinkaan veks, vaan korostaa alinta hyvin soivaa taajuusrypästä ja leikata sen yläpuolelta yläbassoista/alakeskiäänistä kaikki ylimääräinen veks. Se lähimikin soundi saa olla aika merkillisenkin kuuloinen, kunhan tukee halutulla tavalla kokonaissoundia.

 
Jotain tällaista ounastelinkin, mulla on nyt lähtökohtaisesti ongelmana "pahvilaatikkosoundi" kalvot on uudet, mikkeinä tomeissa AKG D-440 ja soundi aika lätsähtävä. Mikeissä en pysty vaikuttamaan etäisyyteen koska ovat omilla kiinnikkeillä... pystyn vain kohdistusta säätämään.
 
Näillä eväin melkein ainoa mahdollisuus on jälkikäsittely, tosin pitäisihän se käsiteltävä soundi olla jo hyvä. Jos katsoit esimerkkivideon niin tuossahan on varmaan buustattu aika reippaasti tomeja?
 
Antti1
02.12.2012 21:07:15 (muokattu 02.12.2012 21:11:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stombba: Jotain tällaista ounastelinkin, mulla on nyt lähtökohtaisesti ongelmana "pahvilaatikkosoundi" kalvot on uudet, mikkeinä tomeissa AKG D-440 ja soundi aika lätsähtävä. Mikeissä en pysty vaikuttamaan etäisyyteen koska ovat omilla kiinnikkeillä... pystyn vain kohdistusta säätämään.
 
No noi D-440:t ei kyllä kuulu ainakaan omiin lemppareihin, siinä olisi yksi kehityksenkohde. Kyllä niilläkin toimeen tarvittaessa tulee kuitenkin. Seuraava ehdoton hankinta olisi erilliset telineet niille mikeille, saat rungon kolinat veks ja sen säädettävyyden mukaan.
 
Jos soundin ongelma on liika lätinä, niin viritä ne uudestaan niin, että lähtösoundi on haluttu. Siihen ei ole mitään muuta ratkaisua. Onhan sulle virittämisen perusteet oikeasti tuttu juttu? Resosta säveltä ja lyöntikalvosta attackia. Pidä mielessä myös, että jos haluaa lujaa lyödyn rummun äänen, niin kannattaa myös oikeasti lyödä sitä tomia sit lujaa.
 
Näillä eväin melkein ainoa mahdollisuus on jälkikäsittely, tosin pitäisihän se käsiteltävä soundi olla jo hyvä.
 
Jos on pakko mennä niillä mitä on, niin sitten se on vain niin. Jos olet repinyt niistä jo koko potentiaalin mielestäsi irti, niin sit on pakko ruveta kaivamaan kuvetta, tai vain tyytyä. Mun mielestä kuitenkin toi "fix it in the mix" on väärä tapa, ihan joka kerta. Se soundi pitää saada äänitettyä hyvänä jo ilman mitään käsittelyitä, siitä vain kaivetaan sitten ylimääräinen pois ja ehkä korostetaan hyviä piirteitä. Pitäisi vain osata kuunnella etukäteen, että millaisesta raakasoundista löytyy mitäkin elementtejä jälkityöstöä ajatellen. Se taitaa vain tulla harjoituksen kautta.
 
Jos katsoit esimerkkivideon niin tuossahan on varmaan buustattu aika reippaasti tomeja?
 
Jaa'a, en osaa kyllä sanoa. Ei mun mielestä välttämättä, riippuu niin kovasti soittobalanssista, rumpusetistä ja mikitystyylistä. Kyllä niitä varmaan on ainakin lujemmalle nostettu ja vähän eq:lla viilattu. Mut sinähän teet sitä, mikä tarkoitusta palvelee, esimerkeistä riippumatta.
 
E: Niin ja pistä nyt toki näyte siitä ongelmasta, niin pystyisi ihan oikeastikin auttamaan sua jotenkin.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
kivi
03.12.2012 16:38:37 (muokattu 03.12.2012 16:39:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ala katsomaan videota kun tässä koneessa ei oo edes äänikorttia(!), mutta jos tomeihin haluaa sitä botnea, niin kannattaa opetella lyömään tarvittaessa myös aika hiljaa. Botne ja attack on vastakkaisia, mitä kovempaa lyö sitä kirkkaammin soi. Ja sama toisinpäin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Spedemix
03.12.2012 18:07:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari ideaa meikäläiseltä:
 
Ensinnäkin on nää just nää perusasiat: Onko oikean kokoiset tomit (videossa näyttäis olevan 14'' ja 16'' tomit), onhan sopivat kalvot (omasta mielestäni Pinstripet lyöntipuolella rupeaa tässä osastossa menemään jo varsin paksuksi) ja eihän niitä ole dempattu liikaa (videossa ei nimittäin näyttäis olevan ainakaan lyöntipuolella teipin teippiä)?
 
Periaatteessa tuollainen "syvä" tomi saundi onkin itse asiassa vain erittäin "soiva" tomi. Pisimmäin soinnin saa tomista, kun siihen laittaa molemmille puolille samanlaisen kalvon (tietenkin vähän sinne ohuempaa päin kallellaan, vaikka sitten ambassadorit) ja virittää ne samalle korkeudelle. Yleisempää jazzihommissa, mutta toimii myös rokkihommissa, jos ne tomit on vaan tarpeeksi isot (mahd. matala tomin oma sointi). Lyöntikalvon paksuntaminen (ja resokalvon ohentaminen) sitten tuosta rupeaa lyhentämään sointia mutta näin on myös helpompi päästä niille alemmille vireille.
 
Kannattaa myös tutkia tomiständit läpi. Räkkitomi mielellään pois ständistä, joka kiinnittyy basariin ja katsoo, ettei tomit kosketa mihinkään (räkkitomin saundi kuolee aika totaalisesti jos se on fyysisessä kontaktissa johonkin esineeseen).
 
Mä olen kyllä itse ihan surutta mikittäny tomikalvon niin läheltä, kuin suinkin mahdollista; nykyään olen siirtyny superkardioidimikkeihin vuotojen vähentämiseksi. Tomeihin saa kummasti lisää atakkia nostamalla surutta raivoisia määriä yläpäätä, mutta tällöin pitää olla peltivuodot hallussa.
 
Enpä tiedä onko tästä enää käytännön hyötyä tässä threadissa, mutta itse olen lopettanut dynaamisten mikkien käyttämisen tomeissa, nykyään niihin menee laajakalvokonkat; vähemmän keskiäänihonkotusta, enemmän botnea ja optio ylemmälle yläpäälle (joka siis lähes poikkeuksetta täytyy EQ:lla kaivaa esiin). Myös tomien alakalvon mikittäminen tuo lisää syvyyttä saundiin. Yhdistettynä yläkalvoon se syö sitä keskiäänihonkotusta (vielä lisää) pois ja syventää botnea. Itsekseen tuo tomin alakalvomikki saundaa kyllä pirun typerältä, mutta kaiken seassa se toimii erittäin hyvin.
 
Joku jo tosiaan mainitsi, että sillä ei ole niin väliä, miltä se tomi soolotettuna saundaa, kunhan se palvelee musiikkia; mulla niistä tomeista tulee yleensä ultra mid-scooppeja, koska Overheadeista kyllä löytyy sitä keskiääntä.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Einherjar
03.12.2012 18:18:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stombba: Jotain tällaista ounastelinkin, mulla on nyt lähtökohtaisesti ongelmana "pahvilaatikkosoundi" kalvot on uudet, mikkeinä tomeissa AKG D-440 ja soundi aika lätsähtävä. Mikeissä en pysty vaikuttamaan etäisyyteen koska ovat omilla kiinnikkeillä... pystyn vain kohdistusta säätämään.
 
Näillä eväin melkein ainoa mahdollisuus on jälkikäsittely, tosin pitäisihän se käsiteltävä soundi olla jo hyvä. Jos katsoit esimerkkivideon niin tuossahan on varmaan buustattu aika reippaasti tomeja?

 
Pahvilaatikosta tulee ensimmäisenä mieleen, että eihän sinulla sitten ole liian matalalla tomien vireet? Jos mennään kovin matalalle, niin se rumpu ei enää soi kunnolla ja siitä ei tahdo kaivamallakaan saada punchia ulos. Jos lähtösoundi ei ole sitä mitä on hakusessa, on todella hankalaa yrittää taikoa oman mielikuvan soundia.
Sama toki pätee myös mikkivalintoihin, mutta ilmeisesti vaihtoehtoja ei niin hirveänä ole?
 
Jos nyt äkkiseltään ei pääse niistä mikkien omista kiinnikkeistä eroon, niin kokeile niiden eri kulmat ainakin läpi. Tee vaikka sellainen nauhoitus, jossa ensin käännät mikin pystyyn ja lyöt, sitten käännät mikkiä vaikka 15 astetta ja lyöt, jne. Pidä myös overit päällä ja kuuntele sitten nauhoituksesta, että missä kulmassa mikäkin tomimikki toimii parhaalla tavalla heti lähtöjään.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Groovi
03.12.2012 19:05:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihme kyllä, vähän pienemmästä tomista ohuella kalvolla ja tosi soivaksi virittämällä saa paljon "isomman" kuuloisen, kuin suuresta tomista dempatulla kalvoilla.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
Stombba
03.12.2012 20:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalvoina on uudet evansin g2:set "coated.
 
Voisin päräyttää raidalle pienen soitannan niin raati voi sitten arpoa mitä asialle voisi tehdä?
 
Klippi hetken päästä =)
 
Niin ja vaihtelu virkistää, ajattelin testi mielessä hakea huomenna uudet kalvot tomeihin... olisiko koittamisen arvoiset jos matkaan lähtisi Remon Emperorit? vai hassaanko turhaan rahaa nyt kun evanseilla ei ole soitettu kuin 3h.
 
Ja itse rumpuloiset on Pearl World series
 
Hetki pieni niin tulee pahvilaatikko poljentaa
 
maza
03.12.2012 21:52:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se homma on aika pitkälti rummusta tosiaan kiinni, mutta itse sain ensimmäistä kertaa kaipaamaani rokkijytinää aikaiseksi, kun sain kaksi Sennheiser 421:stä ja pistin ne n. 10 sentin päähän tomeista (2 kpl) kohdennettuna aivan keskelle. Keskellä on eniten jyminää, reunoilla läiskyy enemmän - mä saan tarpeeksi yläpäätä (tai ylämiddleä) keskeltäkin joka tapauksessa.
Spedemix
03.12.2012 21:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stombba: Kalvoina on uudet evansin g2:set "coated".
 
Niin ja vaihtelu virkistää, ajattelin testi mielessä hakea huomenna uudet kalvot tomeihin... olisiko koittamisen arvoiset jos matkaan lähtisi Remon Emperorit? vai hassaanko turhaan rahaa nyt kun evanseilla ei ole soitettu kuin 3h.
 
Ja itse rumpuloiset on Pearl World series

 
Nuo Evanssit ei oo meikäläisellä ihan niin hyvin hallussa, mutta pikainen googletus antaisi mun olettaa, että ne on Evansin vastaus Remon Emperoreille, "two plies of 7-mil film". Eli sikäli präniköiden Emperoreiden asennus saattaisi olla turhaa. Mutta Emperorit on kyllä tomeissa oikein passeli valinta, hyvä "välimalliratkaisu" ääripäiden väliltä.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Stombba
03.12.2012 22:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipäs tulekaan ääninäytettä, kaatu tuo musakone ja nauhoitus sen siliän tien =) Kevväämällä sitten.
 
Mutta jatketaan toki aiheessa =)
 
Stombba
03.12.2012 22:17:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain olin lukevinaan evansin kalvoista että on helpohkot virittää ja antaa hieman laajemman mahdollisuuden? Mutta miksi ihmeessä minun kalvoista lähtee semmonen "lätinä" mistä en pidä alkuunkaan... ei kuulosta rummuilta.
 
Ja mun viritystaidoilla saan nuo soimaan vaan yhdessä kohtaa, tosin silloin esim 13" tomi kumisee ja soi sika pitkään ja lattiatomi on täysin kuollu.
 
Polttelis koittaa emperioreja mutta niin kuin joku kirjoittikin niin vastaavat ilmeisesti evansin g2:sia, joten rahantuhlausta vaan?
 
passe
03.12.2012 22:23:07 (muokattu 03.12.2012 22:25:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko tätä jo vilkuillut?
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=105792
 
Musta toi Mikaelin lista oleellisista asioista on ihan napakymppi.
 
Ja tuo vielä kaveriksi:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=63967
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
passe
03.12.2012 22:30:47 (muokattu 03.12.2012 22:39:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: ...Periaatteessa tuollainen "syvä" tomi saundi onkin itse asiassa vain erittäin "soiva" tomi. Pisimmäin soinnin saa tomista, kun siihen laittaa molemmille puolille samanlaisen kalvon (tietenkin vähän sinne ohuempaa päin kallellaan, vaikka sitten ambassadorit) ja virittää ne samalle korkeudelle. Yleisempää jazzihommissa, mutta toimii myös rokkihommissa, jos ne tomit on vaan tarpeeksi isot (mahd. matala tomin oma sointi).
 
Tuo Molempien kalvojen samaan vireeseen virittäminen tuottaa joskus hyvät jytinät, mutta viritys pitää nysvätä tosi tarkasti kohdilleen. Jos ei ole hirveästi kokemusta rumpujen virittämisestä niin en ehkä suosittelisi aloittamaan opettelua tuosta.
 
Tuosta G2:n ja Emperorin erosta, nehän ovat kilpailevien merkkien toisiaan vastaavat kalvot. Toki niissä nyanssieroja on, mutta ei mitään radikaalia.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Spedemix
03.12.2012 23:51:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Tuo Molempien kalvojen samaan vireeseen virittäminen tuottaa joskus hyvät jytinät, mutta viritys pitää nysvätä tosi tarkasti kohdilleen. Jos ei ole hirveästi kokemusta rumpujen virittämisestä niin en ehkä suosittelisi aloittamaan opettelua tuosta.
 
Taidat olla oikeassa. Kahden Ambassadorin saaminen matalaan toimivaan vireeseen 16'':ssa tomissa on kyllä urakka. Lisäksi se tosiaan menee varsin herkästi epikseen soiton aikana. Jos lugit ei ole tosi hyvät, niin näitä joutuu kyllä virittämään joka oton välillä. Tai keksiä joku keino saada ne lukittua.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
darkus
04.12.2012 08:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpu hyvin vireeseen ihan ekaks.
 
Kokeile Waves Maxxbassia, Joey Sturgis-tip #1
 
"Saturate the low end with MaxxBass for toms, kicks, bass etc.. use multiband compressor to bring it down to a level where it was before. For toms try surgical eq to remove some ringing tones from 70-400hz."
 
Attack Attack, Were back again baby!
htm
04.12.2012 10:54:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse huomasin eilen rumpusetin kanssa pelatessa seuraavan ilmiön:
 
Käänsin pikkutomia suorempaan (pystympään, kalvot akselille lattia-katto) kuin aikaisemmin ja hieman alemmas basarin sivuun/viereen. Soundi syveni huomattavasti ainakin soittajan paikalle. Kyse lienee jonkinlaisesta lattiaheijasteesta. Tämä ei toki lähimikityksessä paljoa auta, mutta overheadit ja tilamikit varmaan poimisivat sitä jytinää enemmän.
 
Vaikutusta voi olla myös sillä, että nyt kapulan hartia osuu enemmän kalvoon aiemman pelkän tipin sijaan..?
 
www.signumfreud.com
passe
04.12.2012 13:51:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Vaikutusta voi olla myös sillä, että nyt kapulan hartia osuu enemmän kalvoon aiemman pelkän tipin sijaan..?
 
Tällä on paljon merkitystä. Asia on helppo havaita kun kokeilee rummuttaa niin että aloittaa lyömään tomia kapula melkein pystyssä ja sitten pikkuhiljaa kääntää kapulaa kohti vaakatasoa.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Niq
04.12.2012 14:50:23 (muokattu 04.12.2012 14:50:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Tällä on paljon merkitystä. Asia on helppo havaita kun kokeilee rummuttaa niin että aloittaa lyömään tomia kapula melkein pystyssä ja sitten pikkuhiljaa kääntää kapulaa kohti vaakatasoa.
 
Se pistää aina itkettämään, kun osalla rumpukollegoista on virveli jossain 45 asteen kulmassa. Kaikkia yhdistää sama asia: huono virvelisoundi. En voi käsittää miten joku edes pystyy soittamaan siihen. Puhumattakaan kalvomenekistä. Tuntuu absurdilta edes lyödä rumpua niin että kantin ja kapulan väliin jää yli sentin rako.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «