Aihe: Apua muutamassa otteessa?
1 2
Juho
27.04.2004 19:35:10

Eli jo huomiseksi tarvisin nämä alla olevat otteet joita en itse tiedä ja olen yrittänyt selvittää ja ettiä että miten ne otetaan mutta ei löydy.
Jos joku viitsisi laittaa ainakin ne jotka noista osaa tabulatuureina niin olisin tosi kiitoliinen.

C-
D (viiva nollan päälle)
F# (viiva nollan päälle)
G7 +9
C- (kolmio/delta)
Db maj7
meekz
27.04.2004 19:37:42 (muokattu 27.04.2004 19:45:09)
Eli jo huomiseksi tarvisin nämä alla olevat otteet joita en itse tiedä ja olen yrittänyt selvittää ja ettiä että miten ne otetaan mutta ei löydy.
Jos joku viitsisi laittaa ainakin ne jotka noista osaa tabulatuureina niin olisin tosi kiitoliinen.

C-
D (viiva nollan päälle)
F# (viiva nollan päälle)
G7 +9
C- (kolmio/delta)
Db maj7

D (viiva nollan päällä) eli "half diminished"
-------------
----6-------
----5-------
----6-------
----5-------
-------------

F# "half diminished"

---5---
---5---
---5---
---4---
-------
-------

C- kolmio on varmaankin " C molli jossa major seiska" sori ku en osaa näit suomex

eli,

-------
---8---
---8---
---9---
---x---
---8---

näitähän on sitten kuussataa eri tapaa soitttaa noi kyseiset soinnut.

C- on vaa C molli.

Db maj7 on:

-------
---9---
---10--
---10--
---x---
---9---
I'm a mushroom cloud layin' muthafuka, muthafuka!
Generic L
27.04.2004 19:44:54 (muokattu 27.04.2004 19:45:18)
Db maj7
menee

e 4
b 6
g 5
d 6
a 4

Ja eikös ne - merkit oo yks tapa kirjottaa et ne on perus molli sointuja?? Tai oonko väärässä?? Ne on joko molli sointuja tai vähennettyjä sointuja uskoakseni...
Juho
27.04.2004 19:46:32

KIITOS!!! molemmille... enää ei puutu kuin tuo G7 +9
onko se että G7 sointuun lisätään G-duuriskaalan 9 sointu?
Generic L
27.04.2004 19:49:32 (muokattu 27.04.2004 19:51:08)
KIITOS!!! molemmille... enää ei puutu kuin tuo G7 +9
onko se että G7 sointuun lisätään G-duuriskaalan 9 sointu?

No joo periaattessa, mut se että miten sen otteen ottaa voi olla eri juttu....

Uskoisin että se menee näin:

e 5 < tämähän on sitte se 9 ääni...
b 3
g 4
d 5
a 5
E 3
Generic L
27.04.2004 19:53:43
Eli kaikki nämä soinnut on oikein mutta meekz soittaa ne vähän eri tavalla, antaa enemmän väriä sen sijaan että sovittais ne perus barre sointuun niinku mä näytin... Sun pitää kuunnella mikä saundaa paremmalta siihen mihin tarvit noita sointuja
Generic L
27.04.2004 19:55:08
onko "+" sama ku "add"?? En noita merkintöjä muista niin hyvin... pitääpä pläräillä teoria vihkoja läpi
meekz
27.04.2004 19:55:24 (muokattu 27.04.2004 19:56:28)
Eli kaikki nämä soinnut on oikein mutta meekz soittaa ne vähän eri tavalla, antaa enemmän väriä sen sijaan että sovittais ne perus barre sointuun niinku mä näytin... Sun pitää kuunnella mikä saundaa paremmalta siihen mihin tarvit noita sointuja

joo niitä on niin monia eri otteita... mut tilanteen ja saundin mukaan.

onko "+" sama ku "add"?? En noita merkintöjä muista niin hyvin... pitääpä pläräillä teoria vihkoja läpi
tota mäki kelasin... en oo varma... mä oon aina oppinut et "+" tarkottaa "augmented"
Juho
27.04.2004 19:59:54

Kiitos kaikille!
Enköhän noilla pärjää.
Ja sen skaalan nuotistahan tietysti oli kyse eikä soinnusta.
Generic L
27.04.2004 20:03:36
Muista se ku nelisointuja tai sen vaikeampia sointuja rakentelet että jos et saa jonkun asteen nuottia millään otteella niin ota se oktaavia korkeammalta niinkuin minun
G7 add9:ssä oli....
meekz
27.04.2004 20:08:34 (muokattu 27.04.2004 20:10:48)
Muista se ku nelisointuja tai sen vaikeampia sointuja rakentelet että jos et saa jonkun asteen nuottia millään otteella niin ota se oktaavia korkeammalta niinkuin minun
G7 add9:ssä oli....

ja aina voi jättää 5. pois ellei metallia soita

ja jos sulla on bändissä hyvä basisti ni voit jättää myös sen nuotin pois joka antaa soinnulle nimen... se on basistin homma soittaa se, ja mitä sitä turhaa toistamaan. (joissain tapauksissa)
Jucciz
27.04.2004 21:22:18

+ tarkoittaa korotettua säveltä mikäli sen jäljessä on jokin numero (esim. C7+9). Ehkä käytetympi merkintätapa tällaisessa tilanteessa on kuitenkin C7#9, jolloin käytössä on ihan "se virallinen" ylennysmerkki. Pelkkä + sointumerkinnässä tarkoittaa ylinousevaa sointua, Aug(mented):ia, eli duurisointua, jossa on ylinouseva kvintti. Esim. C+ = C Aug(mented), joka koostuu nuoteista C, E ja G#.

"add" tarkoittaa, että soituun lisätään normaalien sävelten lisäksi jokin siihen perinteisesti kuulumaton sävel, joka on ilmoitettu joko
1) numerona, jolloin se on n:s sävel laskettuna soinnun pohjasävelestä, asteikkona tietenkin soinnun edellyttämä asteikko, eli vaikkapa Cmaj7 (add 4)
tai
2) suoraan sävelenä, esimerkiksi Cmaj7 (add F)

Molemmat ovat tässä tapauksessa sama sointu, joka koostuu sävelistä C, E, F, G ja B.

Toivottavasti tämä selvensi.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
meekz
27.04.2004 21:27:19
+ tarkoittaa korotettua säveltä mikäli sen jäljessä on jokin numero (esim. C7+9). Ehkä käytetympi merkintätapa tällaisessa tilanteessa on kuitenkin C7#9, jolloin käytössä on ihan "se virallinen" ylennysmerkki. Pelkkä + sointumerkinnässä tarkoittaa ylinousevaa sointua, Aug(mented):ia, eli duurisointua, jossa on ylinouseva kvintti. Esim. C+ = C Aug(mented), joka koostuu nuoteista C, E ja G#.

"add" tarkoittaa, että soituun lisätään normaalien sävelten lisäksi jokin siihen perinteisesti kuulumaton sävel, joka on ilmoitettu joko
1) numerona, jolloin se on n:s sävel laskettuna soinnun pohjasävelestä, asteikkona tietenkin soinnun edellyttämä asteikko, eli vaikkapa Cmaj7 (add 4)
tai
2) suoraan sävelenä, esimerkiksi Cmaj7 (add F)

Molemmat ovat tässä tapauksessa sama sointu, joka koostuu sävelistä C, E, F, G ja B.

Toivottavasti tämä selvensi.

joo . eli thread:in aloittajalle, se "jimi hendrix" sointu minkä piirsin on se oikea sitten.
skinkarde
27.04.2004 21:41:40
eikö Cmaj7:ssa oo B-säveltä ollenkaan vai? jaahas
"Siitä puhe mistä puhutaan"
meekz
27.04.2004 21:42:57
eikö Cmaj7:ssa oo B-säveltä ollenkaan vai? jaahas

on siinä. mitenkä nii?
skinkarde
27.04.2004 21:45:12
perhana. hyvä tuli mummun jalasta. katoinpa niin kieroon etten hoksannu. sori boys.
"Siitä puhe mistä puhutaan"
Guitargirl1
27.04.2004 21:55:30
Soitteliks jimi hendrix paljonki näitä "omia" sointujaan vai mistä toi nimi "jimi hendrix"-sointu?
meekz
27.04.2004 22:00:41 (muokattu 27.04.2004 22:01:15)
Soitteliks jimi hendrix paljonki näitä "omia" sointujaan vai mistä toi nimi "jimi hendrix"-sointu?

se on tosi EPÄ-VIRALLINEN nimi mutta tosi laajasti käytetty nimi. ja soittelihan se niitä ... voodoo child on hyvä esimerkki... kai... jos muistan oikein
Jucciz
27.04.2004 22:55:48 (muokattu 27.04.2004 22:56:01)

"Seiska plus ysi" nyt vaan on saanut nimen "Hendrix-sointu" johtuen biiseistä Purple Haze, Voodoo Chil(d/e), Foxy Lady jne. Ei toki Henkan keksimä tai millään tapaa hänen yksinoikeutta, mutta muusikoiden keskuudessa ihan yleinen nimi tuolle soinnulle. Ehkä vielä nimen omaan E7#9 (tai Eb7#9 jos kyseessä on puoli sävelaskelta matalempi viritys).
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)