Aihe: Monipuolinen, edullinen basso ja harjoitusvahvistin
1 2
Ylläri
27.04.2004 20:54:43 (muokattu 27.04.2004 20:57:27)
Ihan hyvin olet homman ajatellut. Soitinehdokkaasi vaikuttavat sangen asiallisilta: itselläni on Yamahan bassoista hyviä kokemuksia ja Peaveyilläkin on käsittääkseni hyvä maine. P/J-mikitys antaa ehkä eniten erilaisia soundimahdollisuuksia, joten tässä mielessä kallistuisin Yamahan puoleen. Mutta suosittelen tietysti kokeilemaan omin käsin. Ja muista käytetyt!

Mainitsemasi kokoluokan styrkkareista minulla ei ole hirveästi sanottavaa. Joku muu tietänee enemmän.

Plussaa muuten hyvästä ja perusteellisesta keskustelun avauksesta. Aika monen kannattaisi ottaa oppia; kysymyksiinsä saa paljon nopeammin ja tehokkaammin vastauksia kun levittää kaikki kortit heti pöydälle. Joiltain kavereilta tietoa joutuu kaivamaan ulos hohtimilla...
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
käki
27.04.2004 21:21:01
Peaveyt ovat järjestäen saaneet kiitosta Bass Player Magazinessa, ainakin takavuosina(n.10 v. sitten). Usein lehden soitintesteissä on mainittu, että vastaavaa laatua ollaan totuttu näkemään tuplahintaisissa soittimissa.

Eli konstruktiota, työn huolellisuutta ja soundia sopuhintaan. Tämä on silti pelkkää 'lukeman perusteella' -tietoa. Silti en jaksa uskoa, että tuo olisi pelkkää jenkkipropagandaa tai korruptiomainospuhetta, joten voi siinä olla jotain tottakin. Testaa ennen kuin ostat, jos maltat.
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
ajs
27.04.2004 22:14:53
Kiitos tähänastisista vastauksista.

Hmm... tuossa Peaveyssä on käsittääkseni vanerirunko, mikä on kai jonkinasteinen miinus, mutta jos Peavey-bassoja noin paljon kehutaan, pitäisi päästä kokeilemaan sellaista omin käsin. Tietääkö kukaan, missä esimerkiksi tuollaista Milestonea voisi näpelöidä, tai edes missä niitä myydään Suomessa, jos myydään? (Onhan T-kaupassa toki parin viikon palautusoikeus, mutta...)

Testaa ennen kuin ostat, jos maltat.

Näin olisi tarkoitus tehdä jos vain mahdollista, enkä ole tällä sekunnilla bassoa ostamassakaan, vaan ilmeisesti vasta kesä-heinäkuussa.
There are many ways of going forward, but only one way of standing still.
Prowleri
27.04.2004 22:40:25 (muokattu 27.04.2004 22:43:20)
Menee hankalaksi tuolla budjetilla, mutta tehdäänpä parhaamme. Ensinnäkin vahvistimista, tuosta 60w Behringeristä kuulin yllättävän positiivista palautetta vasta, ja koska hintaero on noin pieni niin ehdottomasti kannattaa sijoittaa siihen 30-wattisen sijaan.

Basson valkkaaminen sen sijaan on vähän mutkikkaampaa. Melkein suosittelisin että tuohon budjettiin metsästät jonkin 80-luvulta periytyvän perusbasson, elikkä vähintäänkin passiivisen basson ja vielä mielellään splitcoililla elikkä yksittäisellä ns. P(recision=presari)-mikillä aseistettuna. Etuna tässä on se, että kaiken maailman härpättimillä varustetuissa bassoissa se raha menee juuri määrään eikä laatuun. Ja tietty käytetyssä on aina parempi hinta/laatu-suhde :)
P-mikin etuna taas on simppelisti se, että yksi mikki on halpa vaihtaa, ja oikealla laadukkaalla mikkivalinnalla pystyy aika paljon saundiin vaikuttamaan, sekä se että "kahtia leikattuna" mallina P-mikki on luonnostaan hurinaton.

Lähtisinkin etsimään esim. Yamaha BB300 -mallia jota välillä näkee pyörimässä käytettyjen palstoilla. Kyseessä on yhdellä mikillä varustettu japanilaista tekoa oleva ihan hyvä ja halpa soitin - jos sellaisen vain onnistuu löytämään. Myös muut vanhat BB:t ovat hyviä, samoin myös monet Aria Pro II:t, joiden valinnassa tosin kannattaa olla vähän varovaisempi.

Mikäli tälläisen "P-basson" tai jonkin sen tapaisen onnistut hankkimaan, mikiksi kannattaa vaihtaa esim. Seymour Duncanin (aka Basslines) SPB-2 "Hot" (tai vielä aggressiivisempi SPB-3 "Quarter Pounder") joka pienellä tinkimisellä heruu noin 60e hintaan kaupasta ja sopii aika hyvin rokkisoittoon. Toki myös muihin bassoihin kuin P:ihin mikkejä kaupasta löytyy, passiivimikit alkavat tuosta 70e/kpl listahinnoiltaan.
Eläkeläiset Euroviisuihin!
Thain
28.04.2004 12:52:36
Mulla on kotivahvistimena SWR LA8 combo ja on hyvin pelittänyt. Eilen Musamaailmassa myyjä demotti Orangen pikkucomboa eikä hintakaan ollut päätä huimaava, 150e. Soundas ihan hyvältä. Käy tsekkaamassa jos mahdollista.
Don't break the groove.
Maisteri
28.04.2004 13:27:12 (muokattu 28.04.2004 13:32:07)
Edullista, monipuolisin soundiominaisuuksin varustettua bassoa kun olet hakemassa, voin lämpimästi suositella Ibanez SR 400-sarjaa. Ittelläni on tuollainen, tällä hetkellä kakkosbassona tosin, koska tykään erittäin paljon ykkösenä toimivan Epiphone Thunderbirdin ominaissoundista.

SR 400-sarjaahan ei enää valmisteta. Aikoinaan maksoivat uutena n.550-600e. Noissa on P/J-mikitys, aktiivielektroniikka, 3-kanavainen EQ, volume ja mikkibalanssin säädin. Lisäksi peli on hyvin kevyt ja ohutkaulainen, eli tatsiltaan hyvin helpposoittoinen. Saundia löytyy siis laidasta laitaan pelkästään basson nuppeja vääntelemällä.

Noita SR nelisatasia liikkuu aika paljon käytettynä, ja voipa olla hyvinkin mahdollista, että omanikin saattaa kohta joutua myyntiin, kun vanhan liiton passiivibasso on kuitenkin minulle se ykkösjuttu. Hinnat noilla käyteyillä pyörivät yleensä 300-350 euron tietämillä, kunnosta riippuen.

EDIT: Ja ovat muuten huomattavasti laadukkaampia nämä nelisataset, kuin esim. GSR 200-sarja. Luulisin myös Yamahan RBX 270:n häviävän laadussa, vaikken tuota Jammua olekaan testannut.
Ylläri
28.04.2004 13:36:13
Tulipa tässä monipuolisuudesta puhuttaessa mieleen Rolandin Cube 30-vahvistin:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-165878.html

Onhan se vähän kalliimpi kuin Behkut, mutta paljon hyvää olen tuosta kuullut, eivätkä soundimahdollisuudet ihan heti lopu kesken.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
thrashman
28.04.2004 13:52:55 (muokattu 28.04.2004 13:55:24)
Itse tuli tässä reilu kuukausi sitten hankittua bassovehkeet ja pienen asiaan perehtymisen jälkeen hankin Esp Ltd B-50 basson ja Behringer bx600 vahvistimen. P/J mikeillä varustetusta B-50:stä irtoaa suht monipuoliset soundit ja se istuu todella hyvin ainakin minun kouraani, testaamistani bassoista se pesi Iban ja Squierin halpis mallit niin soitettavuudessa kuin soundeissa. Jopa aito Fenderin Jazz-basso ei tuntunut yhtä hyvälle soittaa. Lisäksi se on kevyt mikä on mielestäni hyvä asia. Huonoja puolia en hirveästi keksi, ehkä J mikin suhinoista ja vireen pitämisestä voisi valittaa(viikon välein pitää virittää, en tiedä onko se huono). Muuten kuitenkin jämäkkä ja laadukas basso jonka hankintaan olen erittäin tyytyväinen. Kannattaa testata myös Yamahan Rbx mallistoa ja käytettyjä ei tietenkään pidä unohtaa.

Tuosta Behringeristä sen verran, että asiansa se ajaa riittävän hyvin ja jos hintalappua katsotaan niin kiitettävästi.
Kaiva esiin kaappien kätköistä värikkäät avokkaat, olkatoppaukset, helmet, rannerenkaat ja nappikorvikset, näyttävä 80-luku on nyt muodissa!
saikkpe
28.04.2004 16:13:00

Olen soitellut jonkin verran BX600 vahvistimella viimeisen puolen vuoden aikana, joten kannan korteni kekoon.

Mielestäni kombon hinta/laatusuhde on ihan asiallinen ja BX600 toimii varmasti kotivahvistimena oikein hyvin - tiettyyn rajaan saakka.

Varoitan kuitenkin odottamasta pieneltä vahvistimelta liikoja edes treenikämppäkäytössä. Käyttämäni lainalaite alkoi aina pätkimään treenisession kuluessa, ja me emme edes treenanneet kovin kovalla volyymilla. En tiedä oliko pätkiminen laitevika (esimerkiksi juotosvika, joka tulee esiin laitteen kuumetessa) vai kuuluiko se normaaliin toimintaan (alkoiko esimerkiksi pääteasteen ylikuormitussuoja toimimaan estääkseen laitteen ylikuumenemisen). Joka tapauksessa laite pätki pahemman kerran ja se oli kestämätön juttu.

Muuten soundi oli pienellä volalla aika ok, varsinkin attack oli ihan napakka. Pienestä koosta johtuen laitteesta ei tietystikään irtoa kovin syvää ääntä, mutta ekaksi vahvistimeksi olisin voinut itsekin hommata tuollaisen.
saikkpe
thrashman
28.04.2004 16:41:14
Tuota Bx600:sta tehtiin vielä jokin aika sitten 50 wattisella elementillä. Nykyään se on korvattu 100 wattisella. Kannattaa varmistua että on se parempi jos meinaa kyseisen laitteen hankkia.
Kaiva esiin kaappien kätköistä värikkäät avokkaat, olkatoppaukset, helmet, rannerenkaat ja nappikorvikset, näyttävä 80-luku on nyt muodissa!
ajs
28.04.2004 17:15:35
Suurkiitokset ja plussat monista asiallisista vastauksista. On tullut paljon uusia vaihtoehtoja, liikaakin siinä mielessä että nyt en taas tiedä mistään mitään ;)

Itsekin olen miettinyt jonkun muinaisen Yamahan tai Ibanezin hankkimista, ja ajatus tuollaisesta vanhasta kasari-BB:stä johon voisi myöhemmin vaihtaa kunnon mikit, viehättää minua jollain tavalla. Tuollaista käytettyä Ibanezin SR-malliakin olisi kiva kokeilla, toivottavasti se olisi parempi kuin aikaisemmin kokeilemani Ibanez. (Tähän asti mulla on kyllä ollut Ibanezeista vähän sellainen käsitys, että ne ovat hieman värittömiä per(u)sjees-bassoja, mutta voihan tämä kuva vielä muuttua) Toisaalta minulla on sen verran perverssi asennoituminen soittamista kohtaan, että en mielelläni hanki instrumenttia jota joku muu on jo näpelöinyt, mutta saapa nähdä nyt.

Ääh, kohta alkaa mopo karata käsistä ja ennen kuin huomaankaan, mulla on joku Warwick Thumb kädessä :)

Mulla on kotivahvistimena SWR LA8 combo ja on hyvin pelittänyt.

Jostain olen lukenut, että nuo SWR LA:t eivät sopisi kovinkaan hyvin rankempaan musiikkiin, kontralle niitä on tosin suositeltu. 8-tuumainen elementti ei varmaankaan toista alaääniä kovin hyvin.

Eilen Musamaailmassa myyjä demotti Orangen pikkucomboa eikä hintakaan ollut päätä huimaava, 150e.

Joo, pitäisi muutenkin tehdä reissu Musamaailmaan, voisin samalla kokeilla tuota ESP:n LTD-mallistoa.

Varoitan kuitenkin odottamasta pieneltä vahvistimelta liikoja edes treenikämppäkäytössä.

Tahtoisin vielä muistuttaa, että käyttäisin komboa VAIN kotona. Muuten, noissa Behringerin komboissa kun näyttäisi olevan tuollainen äänen sävyn säätöön tarkoitettu Shape-potikka, niin paljonko sen väänteleminen vaikuttaa soundiin? Entä EQ:n ruuvailu?

Miksi näitä vaihtoehtoja on näin paljon? :)
ajs
28.04.2004 20:54:41 (muokattu 28.04.2004 20:55:50)
Sitten olisi tuommoinenkin Piivi olemassa kuin Millennium BXP-4, joka on Thomannilla sikahalpa, 189 euroa. Senkin viisikielistä versiota on kehuttu HC:ssä ihan mukavasti. Millainen tuo mahtanee olla? Anteeksi nyt kun kysyn kaiken maailman vehkeistä, mutta tällä seudulla on vain yksi musiikkiliike, ja siihenkään en enää pistä jalkaani...

Tulipa tässä monipuolisuudesta puhuttaessa mieleen Rolandin Cube 30-vahvistin:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-165878.html

Onhan se vähän kalliimpi kuin Behkut, mutta paljon hyvää olen tuosta kuullut, eivätkä soundimahdollisuudet ihan heti lopu kesken.

Joo, hienohan tuo on ja varmasti laadukas... Katsotaan nyt, menevätkö rahat kunnon bassoon vai kunnon vahvistimeen :)
saikkpe
28.04.2004 21:16:35

Muuten, noissa Behringerin komboissa kun näyttäisi olevan tuollainen äänen sävyn säätöön tarkoitettu Shape-potikka, niin paljonko sen väänteleminen vaikuttaa soundiin?

En ihan tarkalleen ottaen tiedä mitä se Shape tekee, mutta sen kun vääntää kaakkoon, niin irtoaa aika hyvät slapit. Luulen, että se joko vaimentaa keskialuetta tai korostaa ylä- ja alapäätä. Mun makuuni paras säätö koko laitteessa.
saikkpe
hemmo
28.04.2004 21:57:39

Joo, hienohan tuo on ja varmasti laadukas... Katsotaan nyt, menevätkö rahat kunnon bassoon vai kunnon vahvistimeen :)

Näin on, voit valita ostatko bvahvarin, jota voi sitte tuijottaa, vai sbasson, jota voi soittaa myös ilman vahvaria. Eli mahdollisimman hyvään käytettyyn sbassoon neuvon rahasi sijoitettavan.
Kaikki on hyvää! - sisäpiiri
Thain
29.04.2004 00:38:13
Jostain olen lukenut, että nuo SWR LA:t eivät sopisi kovinkaan hyvin rankempaan musiikkiin, kontralle niitä on tosin suositeltu. 8-tuumainen elementti ei varmaankaan toista alaääniä kovin hyvin.

Kyllä se riittävän hyvin kotioloissa sopii rankempaankin musaan. Eikä sitä kerrostalossa kovin lujalle voi ruuvata ellei halua rikkoa naapurisopua. Siinä on sen kokoiseksi comboksi hyvä etuaste ja EQ joten bassoa lisäämällä saa sitä alapäätäkin toistettua. Ei se kyllä treenikselle oikein sovi, mutta vain kotikäyttöönhän olit vahvaria hankkimassa joten suosittelu sen mukaisesti. Kannattaa kokeilla jos jossain eteen sattuu, voit yllättyä positiivisesti. Mulla on ollut kotona Hartken B90 ja Ampegin B2 combot ja onhan niissä paremmat soundit, mutta pelkästään kotikäytössä aivan liian isot, mutta treeniksellä ja keikoilla, varsinkin tuo Ampeg, kelpo pelejä.

Tahtoisin vielä muistuttaa, että käyttäisin komboa VAIN kotona. Muuten, noissa Behringerin komboissa kun näyttäisi olevan tuollainen äänen sävyn säätöön tarkoitettu Shape-potikka, niin paljonko sen väänteleminen vaikuttaa soundiin? Entä EQ:n ruuvailu?

Jos tuo Behringerin shape on samanlainen kuin Hartkessa niin kyllähän se aika paljon soundiin vaikuttaa kuten myös EQ:n ruuvailu.
Don't break the groove.
ajs
29.04.2004 09:28:41
Näin on, voit valita ostatko bvahvarin, jota voi sitte tuijottaa, vai sbasson, jota voi soittaa myös ilman vahvaria. Eli mahdollisimman hyvään käytettyyn sbassoon neuvon rahasi sijoitettavan.

Miten tuo nyt mahtaa olla... Ainakin kitarapuolella olen kyllä huomannut, että hyvällä vahvistimella voi saada keskinkertaisenkin kitaran kuulostamaan hyvältä. Mutta kyllä luulen silti, että otan tuosta neuvosta vaarin ja laitan enimmät rahani passoon.
Niskamies
29.04.2004 16:51:58
Miten tuo nyt mahtaa olla... Ainakin kitarapuolella olen kyllä huomannut, että hyvällä vahvistimella voi saada keskinkertaisenkin kitaran kuulostamaan hyvältä. Mutta kyllä luulen silti, että otan tuosta neuvosta vaarin ja laitan enimmät rahani passoon.

Kyllä se näin bassopuolellakin on. Kuulosti yks Squier affinity presari peäti hyvältä mun vahvarin kautta. Itse kuitenkin sijoittaisin ensin hyvään bassoon, sitten vasta hyvään vahvariin, niinkuin itseasiassa teinkin.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
ajs
03.05.2004 23:01:42
Nyt löysin arkistojen uumenista tuollaisen bassomallin kuin Yamaha BB2000. Tuollaista kun pääsisi kokeilemaan, niin saattaisipa hyvinkin tarttua käteen...
ajs
04.05.2004 23:22:08
No terve taas...

Löysin Music-Store Kölnistä tämmöisen Ashdown-vahvarin:
http://www.musicstorekoeln.de/engli … produktinfo.asp?info=BAS0001473-000
Miten se voi olla noin halpa? Onko kukaan kokeillut tuommoista?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)