Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 547 48 49 50 5163 64 65 66 67
Old Guitar
16.09.2012 20:30:52
Sarastuskävijä: Mitä asioita pitää huomioida, jos vaihtaa kitaran kielet vasenkätisestä oikeakätiseksi? Kaverilta saisin kitaran, joka on vasurikielillä, mutta kaverilla on tarkoitus vaihtaa kielet toisimpäin.

Kannattaa opetella myös soittamaan oikeakätisenä vasenkätistä kitaraa ja päinvastoin, niin käy sitten molemmat mallit: oikea ja vasenkätinen, eikä tarvi vaihtaa tallaa ja satulaa. Säästöäkin siinä syntyy.
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Todd
18.09.2012 18:49:11
Kun omaan keskusteluuni ei kerran vastattu,kokeilen vielä täältäkin. Eli haussa olisi 500-700 euroa kustantava kokopuinen akustinen fingerstylekitara,lieneekö mahdottomuus? Recording kingejä,kuin myös Guildeja,moitittiin tällä saralla mutten ole päässyt kokeilemaan kumpaakaan koska kokeilumahdollisuutta lähiympäristössä ei ole joten kysyisin teiltä hyviä ostovaateisiin sijoittuvia muita soittimia,sekä noista kyseisitä merkeistä.
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
Nazareth
18.09.2012 22:58:48
Mikä olisi hyvä vaihtoehto 8-vuotiaalle likalle ensimmäiseksi nailonkieliseksi?
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa.
madcow2
28.09.2012 12:32:16
Voikos nailonia soittaa sormiplektroilla, vai kärsiikös kielet siitä kovasti? Mietin vaan kun tuo kynsillä soittelu ei oikein suju. Ja pitkät kynnet on hankalia monessa muussa paikassa.
Möö. Koti on mun stage.
Zeeboo
28.09.2012 18:40:58
Todd: Kun omaan keskusteluuni ei kerran vastattu,kokeilen vielä täältäkin. Eli haussa olisi 500-700 euroa kustantava kokopuinen akustinen fingerstylekitara,lieneekö mahdottomuus? Recording kingejä,kuin myös Guildeja,moitittiin tällä saralla mutten ole päässyt kokeilemaan kumpaakaan koska kokeilumahdollisuutta lähiympäristössä ei ole joten kysyisin teiltä hyviä ostovaateisiin sijoittuvia muita soittimia,sekä noista kyseisitä merkeistä.

Kävin kokeilemassa tuon hintahaarukan alle jääviä Tanglewoodeja ja totesin hyvin viimeistellyiksi ja kelposoundisiksi soittimiksi. Nämä, joita kokeilin olivat edullisesta Evolution sarjasta. Oma juttunsa tietysti on, miten soittimien puut käyttäytyvät ajan mukana, mutta hyvin positiivinen tuntu jäi.
White men can't Monk
mhs
30.09.2012 23:45:23
Todd: Kun omaan keskusteluuni ei kerran vastattu,kokeilen vielä täältäkin. Eli haussa olisi 500-700 euroa kustantava kokopuinen akustinen fingerstylekitara,lieneekö mahdottomuus? Recording kingejä,kuin myös Guildeja,moitittiin tällä saralla mutten ole päässyt kokeilemaan kumpaakaan koska kokeilumahdollisuutta lähiympäristössä ei ole joten kysyisin teiltä hyviä ostovaateisiin sijoittuvia muita soittimia,sekä noista kyseisitä merkeistä.

Hmm, Guildeja moitittiin? Jos tuota mun vastausta tarkoitit (joka siis oli ainoa vastaus Guild-kyselyysi), niin ei se ollut moittimiseksi tarkoitettu, missään nimessä. Mä oon pikaisesti muutamaa Kiina-Guildia näppäillyt, eikä niistä mikään oo kehno ollut, ja yks F20 oli kerrassaan loistava hintaisekseen.

Mihin sitten päädytkin, tuo 700 on sen verran paljon rahaa, että oma testaus olisi joka tapauksessa paikallaan --- makuja kun on niin monia.
Todd
01.10.2012 15:16:51
mhs: Hmm, Guildeja moitittiin? Jos tuota mun vastausta tarkoitit (joka siis oli ainoa vastaus Guild-kyselyysi), niin ei se ollut moittimiseksi tarkoitettu, missään nimessä. Mä oon pikaisesti muutamaa Kiina-Guildia näppäillyt, eikä niistä mikään oo kehno ollut, ja yks F20 oli kerrassaan loistava hintaisekseen.

Mihin sitten päädytkin, tuo 700 on sen verran paljon rahaa, että oma testaus olisi joka tapauksessa paikallaan --- makuja kun on niin monia.

Anteeksi tosiaan,moitittiin on väärä sana,tarkoitin tosiaan sitä että "ne eivät ole erityisemmin fingerstylekitaroita". Mutta ilmeisesti hintatasoa voidaan laskea,tanglewoodiltakin löytyi oivia malleja joissa oli kokopuukansi ja pohja,ja nekin soivat jo erittäin hyvin.
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
VegaLeyffinen
02.10.2012 01:59:06
madcow2: Voikos nailonia soittaa sormiplektroilla, vai kärsiikös kielet siitä kovasti? Mietin vaan kun tuo kynsillä soittelu ei oikein suju. Ja pitkät kynnet on hankalia monessa muussa paikassa.

Soittokynsien ei todellakaan tarvitse olla pitkät, vaan riittää että kynnen kärki juuri ja juuri yltää sormenpäähän. Ääni nimittäin tuotetaan samanaikaisesti kynnellä ja sormenpäällä. Sormiplekuilla tuotettu nailonkielisen ääni jää latteaksi verrattuna kynsiin.
VegaLeyffinen
02.10.2012 02:04:52
Nazareth: Mikä olisi hyvä vaihtoehto 8-vuotiaalle likalle ensimmäiseksi nailonkieliseksi?

Carl Hellweg (kehitelty D. Hopfin kanssa) ja Aria tekevät laadukkaita juniorikitaroita. Kaikkiin pikkukitaroihin kannattaa teettää kompensoidut yläsatulat, koska melkein aina ala-asemista soitetut äänet ovat ylävireisiä. Pikkukitaristithan soittavat paljon ala-asemista ja olisi asialle eduksi tottua mahdollisimman hyvävireisiin ääniin.
ironm1nd
20.10.2012 13:40:49
Mikä olisi siisti ja helppo tapa tehdä kaulamerkki kitaraan? Kitara on espanjalainen Esteve, eikä kaulassa ole ainuttakaan merkkiä. Haluaisin seiskanauhalle merkin. Pieni ja pyöreä tarra olisi luultavasti helpoin. Askarteluliikkeeseen etsimään vai saako tähän tarkoitukseen mahdollisesti musiikkiliikkeistä?
VegaLeyffinen
07.11.2012 16:11:54
ironm1nd: Mikä olisi siisti ja helppo tapa tehdä kaulamerkki kitaraan? Kitara on espanjalainen Esteve, eikä kaulassa ole ainuttakaan merkkiä. Haluaisin seiskanauhalle merkin. Pieni ja pyöreä tarra olisi luultavasti helpoin. Askarteluliikkeeseen etsimään vai saako tähän tarkoitukseen mahdollisesti musiikkiliikkeistä?

Ota coctailtikku, mittaa sen paksuus, poraa samankokoinen 5 mm syvä reikä haluamaasi kohtaan, leikkaa sivuleikkurilla reiän syvyinen pätkä tikusta, tasoita pätkä hiomalla 0,5 mm reiän syvyyttä lyhyemmäksi, paina pätkä tasapäisellä coctailtikullä reikään (sitä ennen voit ohuella tussilla värjätä tikun pään haluamallasi vaalealla värillä), laita paksu tippa pikaliimaa tikun päähän jonka hiot ja kiillotat lakkapinnan tasalle - suojaa kuitenkin maalarinteipillä ympäriltä ettet hio lakkaa, sopivalla silmillä voi pinnat tasata myös. Hauskaa puuhaa ja jälki ammattimaista!
Sa(n)kari
22.11.2012 09:37:09
Olisi tarkoitus laittaa akkari myyntiin kun ei sitä ole tullut soiteltua. Paljonko olisi jäkevää laittaa hinnaksi noin 3 vuotta vanhalle Ibanez AW140QM-VV:lle? Jotain 400 minä siitä maksoin.

http://www.ibanez.co.jp/anniversary/expansion.php?cat_id=378&now=5
Mitä tarkoittaa akustiikka ? -Huono onni.
Aki
22.11.2012 17:13:58

Sa(n)kari: Olisi tarkoitus laittaa akkari myyntiin kun ei sitä ole tullut soiteltua. Paljonko olisi jäkevää laittaa hinnaksi noin 3 vuotta vanhalle Ibanez AW140QM-VV:lle? Jotain 400 minä siitä maksoin.

http://www.ibanez.co.jp/anniversary/expansion.php?cat_id=378&now=5

Harmi kun oot niin kaukana, mua olis kiinnostanu kokeilla.

Nykyään saa kokopuukantisia akkareita jo 200€:lla, joten kunnosta riippuen saatat joutua tyytymään n. 200 euroon.
"Slapping a Laplander for skepticism would be like slapping a reindeer for seeking &/or eating lichens." - Ulkomaisen foorumin satoa 2012.
Sa(n)kari
22.11.2012 20:16:40
Aki: Harmi kun oot niin kaukana, mua olis kiinnostanu kokeilla.

Nykyään saa kokopuukantisia akkareita jo 200€:lla, joten kunnosta riippuen saatat joutua tyytymään n. 200 euroon.

No jotain sellasta aattelin itekkin. Ei sitä oo soitettu kun muutama tunti max, se on ihan uuden veroinen. No täytyy naputella myynti-ilmoitus kunhan joutaa, jospa tuo jollekin menis.
Mitä tarkoittaa akustiikka ? -Huono onni.
Kebab_eläin
30.11.2012 20:35:42
No tämä nyt on varmaan selvitetty jossain, mutta kaipaisin kuitenkin vähän selvitystä pariin juttuun. Kyse on siis teräskielisen akustisen vahvistamisesta. Eli tarkoituksena oisi nyt ostaa uusi kitara. Tällä kertaa siis ihan kunnollinen (taino minkälaista te nyt pidätte kunnollisena) n. 1500 e kitara. Tuossa lueskelin tuota akustisen kitaran osto-opasta ja siinä mainittiin, ettei pidä osta kitaraa jossa on elektroniikat sisällä. Kuitenkin ainakin lähes kaikissa uusissa kitaroissa jota meikäläisellä on tullut vastaan niin oikeastaan on jo mikit. Voisiko joku suositella minulle soololovellisia kitaroita ilman mikkejä? Toinen ongelma on se, että miten ne oikien vahvistetaan? En ole mikään säännöllisesti keikkaileva kitaristi joten en oikein suosi mitään ulkoisia konkkamikki virityksiä. Mitä ne kaikukopan suulle laitettavat mikit on ja miten ne oikein käytännössä toimii? Vaikka en tosiaan ole mikään keikkakitaristi, niin halaun silti kitaran joka soundaa myös vahvistettuna hyvältä.
Teme007
21.12.2012 17:15:23
Moro.

Kitaranperskeles otti ja kaatu, näin kävi:

https://www.dropbox.com/s/cqtq1bixinasmbz/2012-12-21%2017.12.12.jpg

mitä tehdä?
O sancta simplicitas
Aki
21.12.2012 20:36:10

Teme007: Moro.

Kitaranperskeles otti ja kaatu, näin kävi:

https://www.dropbox.com/s/cqtq1bixinasmbz/2012-12-21%2017.12.12.jpg

mitä tehdä?

Ihan ensimmäisenä kielet löysälle. Sitten päätät korjaatko itse vai sietääkö kitaran arvo viedä korjaajalle.

Jos korjaat itse tarvitset Tite-Bond -liimaa. Sitä saa Helsingistä mm. firmasta nimeltä Plektra Trading. Laimenna liimaa paketin ohjeen mukaisesti, vänätä rakoa auki niin paljon kuin uskallat, ja ruiki liimaa niin syvälle kuin saat. Pitkäkärkinen ruutta tai muovipipetti saattaa auttaa. Laita kitara puristukseen niin että puristus kohdistuu liimasaumaan, ja pyyhi ylimääräiset pois. Anna kuivua pari päivää, ja viimeistele ulkonäkö osaamisen, taidon ja viitsimisen mukaiseksi.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
qak
22.12.2012 21:34:27

12-kielisen kanssa säätäminen on kyllä toisinaan hermojaraastavaa puuhaa.

Nyt kun sain kielet vaihdettua ja kaiken muun kuntoon tuosta 80-luvun Ibanezista, niin paksumpi G-kieli särisee tallasta eikä soi yhtään.

Kieli ottaa näköjään kiinni viereiseen tappiin (ohuempi G) ennen tallaa. Yritin jo vaihdella noiden tappien paikkoja, mutta kun muutaman yrityksen jälkeen ei ongelma poistunut, niin sain tarpeekseni ja jätin sikseen.

Onkohan tuo yleinenkin ongelma ja millä sen saisi korjattua? Pitääkö vaan vaihdella noita tappeja, kunnes onnistuu? Aiemmin tuota ongelmaa ei ollut.
__ Ostetaan romua, myydään antiikkia.
Napsa
25.12.2012 22:46:22
Moi! tarvisin vähän apua, voisko joku kertoa nuotit akustiseen: Uriah Heepin "Lady In Black" kappaleeseen kiitos jo näin etukäteen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)