Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tietokoneen aiheuttamien häiriöiden poisto?
1 2
arauramo
30.11.2012 10:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kuulkaas, eilen ajattelin äänittäväni soittoa treenikämpällä, mutta homma kaatui siihen, että vanha läppärini aiheutti kovasti häiriöitä yhteen vahvistimeen.
 
Ongelmaan liittyvät kapineet:
- vanha huono läppäri kiinni firewirellä mikserissä (Mackie Onyx 1620i)
- Rhodes (mikitys tavallaan kuin yksikelaisessa kitarassa) stereotremolon kautta kiinni kahdessa putkivahvistimessa
- Rhodesin päällä Nord Electro joka kiinni mikserissä
- kaikki laitteet yhdessä pistorasiassa
 
Kun tietokoneen laittoi päälle, alkoi toisesta vahvistimesta (Fender Blues Junior) kuulua pientä kohinaa ja vinkunaa. Kun äänitysohjelman käynnisti, vinkuna muuttui paljon kovemmaksi ja häiritseväksi eikä hommasta tullutkaan mitään.
 
Koitin debugata vain seuraavilla tavoin, en ehtinyt enempää tutkia:
- liikutella tietokonetta, ei ollut vaikutusta
- siirtää tietokoneen laturin toiseen haaran jatkojohdoissa
 
En siis koittanut olisiko firewire-piuhan nyppääminen irti vaikuttanut asiaan. En voi koittaa läppäriä ilman laturia, sillä sen akku on kuollut jo vuosikausia sitten. Jaa, en myöskään koittanut ottaa piuhaa irti Rhodesista, jos se onkin Rhodesin mikit jotka poimivat häiriön.
 
Itse epäilisin häiriön tulevan virtajohdon kautta, se on ainut kohta missä vahvistin ja tietokone on mitenkään kytketty samaan piiriin. Auttaiskohan verkkovirran häiriösuodatin asiaa?
http://www.clasohlson.com/fi/Pr364512000/Pr364512000
 
Joo, tietty kannattais ensin kokeilla nuo jutut mitkä jäi kokeilematta, mutku mä oon nyt tässä enkä treenikämpällä. :)
 
rrroope
30.11.2012 11:08:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikö oo mitään saumaa saada uutta akkua sihen koneeseen? useammissa tapauksissa jos keikalla on ollu läppäri messissä niin häiriöt katoaa kun tietokone on akun varassa, eikä verkkovirralla.
 
myöskin muuntajat mahdollisimman kauas vahvistimista voi auttaa
 
blaekie
30.11.2012 12:28:13 (muokattu 30.11.2012 12:37:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kohinaa ja vinkunaa , ohjelman näyttötoimintojen tahdissa kuuluvaa ruksutusta ? , häiriöt tulee siitä läppäristä, joko näytönohjaimesta/näytöstä ja/tai emolevystä/prosessorista. Digitaaliset piirit saattaa aiheuttaa kaikenlaisia häiriöitä ympäristöönsä, ihan perusrakenteestaan johtuen, kellotaajuuden kerrannaisia alas ja ylös.
 
Häiriöt siirtyy sitten joko säteillen tai sitä firewiren vaippaa pitkin eteenpäin.
 
Läppärin powerilla tuskin on häiriön kanssa tekemistä.
 
Voisi olla helpompaa parannella sen mikserin , Rhodesin ja/tai vahvistimen suojausta.
Olihan kaikki vehkeet kunnolla maadoitettuja ? Onko mahdollista kokeilla toisilla kaapeleilla ?
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
arauramo
30.11.2012 13:03:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! Uutta akkua en valitettavasti hanki siihen vanhaan romuun enää, hintaa olisi lähemmäs satasen, eli noin kymmenen kertaa ko. läppärin arvo. ;)
 
Vahvistin, mikseri ja läppärin poweri on suojamaadoitettuja. Rhodesissa ei ole suojausta, sellaisia on ihmiset rakennelleet foliosta, voisin tehdä omaanikin, ei varmasti olis pahitteeksi. Kokeilen siis kuitenkin ekana ottaa firewire-piuhan irti ja katsoa onko sillä mitään vaikutusta asiaan; samoin Rhodesista piuha irti.
 
Vielä vähän spekulointia: jos häiriö tulisi säteilemällä läppäristä, eiks sen luulis muuttuvan kun konetta kääntelee..? Tosin se säteilijähän voi tosiaan olla firewire-kortti mikserin sisälläkin, ja sitä en heilutellut.
 
lasal
30.11.2012 17:43:47 (muokattu 30.11.2012 18:03:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

läppäreiden hakkurivirtalähteet (switching mode power supply) lähes poikkeuksetta aiheuttavat pahaa häiriötä. Niissä 50 Hz:n muuntaja on korvattu virtaa jyrkästi katkomalla, ehkä 20000 Hz:n taajuudella, jolloin muuntaja saa olla hyvin pieni. Jännitteensäätö tapahtuu pulssisuhdetta muuttamalla
 
hakkurivirtalähteet on kehitetty niin kevyiksi ja halvoiksi, että hyvä häiriönpoisto moninkertaistaisi laitteen hinnan
 
toimisiko läppäri 12 voltilla? Autokäytöstä hylätty starttiakku voisi antaa virtaa aika pitkäksi aikaa. (Tämänhetkisen läppärini virtalähde väittää olevansa 19-volttinen, mutta eikös näitä jotkut käytä autoadapterilla ... "Ylivoltit" voivat olla vain regulointivaran vuoksi?). Jos lisää rautaa viitsii sietää, voisi akussa olla akkulaturi kytkettynä. Jännite olisi silloin tyypillisesti 14,4 volttia ja akku hoitaisi suuren kondensaattorin virkaa (Autonakkujen laturit antavat täysin suodattamatonta jännitettä)
 
blaekie
30.11.2012 18:00:16 (muokattu 30.11.2012 18:02:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: läppäreiden hakkurivirtalähteet (switching mode power supply) lähes poikkeuksetta aiheuttavat pahaa häiriötä. Niissä 50 Hz:n muuntaja on korvattu virtaa jyrkästi katkomalla, ehkä 20000 Hz:n taajuudella, jolloin muuntaja saa olla hyvin pieni. Jännitteensäätö tapahtuu pulssisuhdetta muuttamalla
 
Ikean halvat LED lamppujen powerit kyllä, mutta harvemmin läppäreiden powerit on häiriönaiheuttajia, ainakaan ehjinä.
Jos poweri on paskana, aiheutuu siitä yleensä ongelmia niille digipiireille, joista tulee epästabiileja, jos virranlaatu on huonoa. Kone alkaa sekoilemaan , ja Bill Gatesia taas syytetään, ja Linuxia ylistetään :-)
 
toimisiko läppäri 12 voltilla? Autokäytöstä poistettu starttiakku voisi antaa virtaa aika pitkäksi aikaa. (Tämänhetkisen läppärini virtalähde väittää olevansa 19-volttinen, mutta eikös näitä jotkut käytä autoadapterilla ... "Ylivoltit" voivat olla vain regulointivaran vuoksi?)
 
Saattaa se toimia, jotenkin. Todennäköisesti käyttis kaatuu jossain tilanteessa, kun rauta yrittää pyöriä alijännitteellä. On siellä oltava toki regulointivaraa
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
lasal
30.11.2012 18:05:12 (muokattu 30.11.2012 18:09:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

> harvemmin läppäreiden powerit on häiriönaiheuttajia
 
ei pidä paikkaansa. Neljää läppäriä olen paljon käyttänyt äänittelyyn. Kaikki antavat häiriöitä. Akun varassa ajaen häiriöt poistuvat
 
edit: tämän havaitsi myöskin erään yleisötilaisuuden miksaaja kun yritti toistaa läppärillä olleen videon ääntä mikserin kautta. Kauhea pörinä. Kiusaannuin niin että kävin nykäisemässä virtalähteen johdon irti. Häiriöt loppuivat. Kaveri hämmästyi ja kiitti kauniisti
 
blaekie
30.11.2012 18:14:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: > harvemmin läppäreiden powerit on häiriönaiheuttajia
 
ei pidä paikkaansa. Neljää läppäriä olen paljon käyttänyt äänittelyyn. Kaikki antavat häiriöitä. Akun varassa ajaen häiriöt poistuvat

 
Tuolla perusteella jokaikisen laitteen hakkurivirtalähde on häiriönaiheuttaja. En tiedä minkälaisessa ympäristössä, ja millä vehkeillä olet äänitellyt, mutta mä olen käyttänyt läppäreiden (Lenovo, HP, Dell, Fujitsu) powereita kitaraefektien yms virtalähteinä, joissa ei suojaukset ole todellakaan aina ihan parhaita. Mitään ongelmaa ei ole ollut. Vissiin on olliut sitten hyvälaatuista kamaa.
On totta että jos on oikein puristi, kannattaa ajaa sitä akulla. Se ei poista niiden digipiirien aiheuttamia mahdollisia häiriöitä.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
lasal
30.11.2012 18:20:36 (muokattu 30.11.2012 20:33:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

> Neljää läppäriä olen paljon käyttänyt äänittelyyn
 
Compaq ja HP aivan kauheita, Fujitsu ja Dell parempia.
Häiriöiden pointti ehkä siinä miten virransyötön "ripple" pääsee audion sekaan eri laitteissa eri tavalla?
 
energiatehokkuuden takia switchaus oltava mahdollisimman jyrkkä eli aaltomuoto mahdollisimman yliaaltoinen :(
 
totta että lineaariset powerit vähenevät ja näitä hakkureita osataan rakentaa jopa audio-räkkilaitteiden sisään
 
edit: toissa sunnuntai-iltana häiriö näkyi oikein äänittävän HP:n ruudulla, vaikka oli usb-interface.
 
edit2: yliaaltoisuus aiheuttaa jopa radiotaajuisia häiriöitä, dc:stä ne saanee pois keraamisilla konkilla helposti?
 
Antti1
30.11.2012 18:25:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta virtalähteen häiriöiden aiheuttamisesta sanoisin, että katsokaa noita "apua, läppäri hurisee äänittäessä" -ketjuja. Niihin 99% tapauksista on ratkaisuna se virtalähteen irroittaminen. Kyllä ne vaan häiriöitä aiheuttavat, aivan ehjinäkin. Samasta syystä esim. 1Spot on kitarakamapuolella menettänyt kovasti suosiotaan efektien virtalähteenä - se aiheuttaa joillakin polkimilla aivan hillittömiä häiriöääniä ja joillain toisilla ei taas yhtään mitään.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
blaekie
30.11.2012 18:59:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tosta virtalähteen häiriöiden aiheuttamisesta sanoisin, että katsokaa noita "apua, läppäri hurisee äänittäessä" -ketjuja. Niihin 99% tapauksista on ratkaisuna se virtalähteen irroittaminen. Kyllä ne vaan häiriöitä aiheuttavat, aivan ehjinäkin. Samasta syystä esim. 1Spot on kitarakamapuolella menettänyt kovasti suosiotaan efektien virtalähteenä - se aiheuttaa joillakin polkimilla aivan hillittömiä häiriöääniä ja joillain toisilla ei taas yhtään mitään.
 
Saisko pari ketjua esimerkiksi ? Saattaa olla että multa on mennyt noi ohi.
1spot ei ole läppärin poweri. Samoin jos se poljin on häiriöaltis, se hurisee lineaaripowerilla ihan yhtälailla.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
Antti1
30.11.2012 19:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Saisko pari ketjua esimerkiksi ? Saattaa olla että multa on mennyt noi ohi.
 
Tuolta tietokonepalstalta niitä löytyy vuosien saatossa läjäpäin, studiopalstalta muutama lisää. Sä löytänet ne samalla vaivalla, en oo pistänyt linkkejä tai nimiä ylös.
 
1spot ei ole läppärin poweri. Samoin jos se poljin on häiriöaltis, se hurisee lineaaripowerilla ihan yhtälailla.
 
Ei pidä paikkaansa, tästä löytyy kitarapalstalta aika paljon käyttäjäkokemuksia. Hakkurit aiheuttavat häiriöitä, joita useat muut virtalähteet eivät.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
blaekie
30.11.2012 19:25:58 (muokattu 30.11.2012 19:26:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tuolta tietokonepalstalta niitä löytyy vuosien saatossa läjäpäin, studiopalstalta muutama lisää. Sä löytänet ne samalla vaivalla, en oo pistänyt linkkejä tai nimiä ylös.
 
En kyllä löytänyt kaikilla äkkiä kuviteltavissa olevin hakusanoin, mutta kai niitä siellä on, jos kerran sanot.
 
Ei pidä paikkaansa, tästä löytyy kitarapalstalta aika paljon käyttäjäkokemuksia. Hakkurit aiheuttavat häiriöitä, joita useat muut virtalähteet eivät.
 
Kitarapalstoja aktiivisesti seuranneenna en muista nyt yhtään keskustelua jossa olisi suoraan todettu hakkurivirtalähteen olevan syypää, (paitsi jos se on IKEAn LED lampun mukana tullut, ja sijaitsee laitteidesi välittömässä läheisyydessä)
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
lasal
30.11.2012 19:41:19 (muokattu 30.11.2012 20:13:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

> hakkurivirtalähde sijaitsee laitteidesi välittömässä läheisyydessä
 
tuo on ihan terävä näkökohta koska suurtaajuushäiriöt leviävät tietty ilmateitsekin ja saattavat "tarttua" balansoimattomiin ja/tai millivolttitasoisiin ja/tai korkeampi-impedanssisiin signaalipiuhoihin. Ja tunnetusti transistorisisäänmenot tasasuuntaavat jopa yleisradiolähetteitä :(
 
mutta kerran tuolla Vallilassa olin aikalailla aloittajan tilanteessa: piti äänittää ja kaikken surkein Compaqini oli ilman akkua. Powerin pitkän dc-johdon sallimissa rajoissa vein sen mahdollisimman kauas ja vaihtelin syöttöä eri pistorasioihin. Ei auttanut, häiriö tuli kuparia pitkin...
 
blaekie
30.11.2012 19:44:35 (muokattu 30.11.2012 19:53:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: > ..energiatehokkuuden takia switchaus oltava mahdollisimman jyrkkä eli aaltomuoto mahdollisimman yliaaltoinen :(
Kyllä ne yliaallot sieltä suodattuu, eikä tartte käyttää niin isoja konkkia edes, kuin lineaaripowerissa.
 
edit: toissa sunnuntai-iltana häiriö näkyi oikein äänittävän HP:n ruudulla, vaikka oli usb-interface.
Varmaan näin on kun sanot, mutta käyttöympäristöjä ja kombinaatioita setupista on niin monenlaisia, ja mikä siinä sitten loppupelissä on häirinnyt mitäkin ?, jää arvailujen varaan kyllä.
 
EDIT: lasal: ... Ja tunnetusti transistorisisäänmenot tasasuuntaavat jopa yleisradiolähetteitä :(
 
Kyllä se tasasuuntaus onnistuu ihan putkietuasteissakin, samoin tuolla landella paimenpojat sillä "viiden kilometrin" lehmiaitauslangallaan antaa kivaa "naksutusta" saundiin.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
lasal
11.12.2012 19:13:07 (muokattu 11.12.2012 19:13:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tyypillinen läppäripowerin häiriö tässä taustalla:
http://www.youtube.com/watch?v=Ci09 … uI&list=PL948421619FC1833C&index=22
 
JPHe
11.12.2012 22:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaiset häiriöt kulkevat powersta sähköjohtoja pitkin esim vahvistimiin. Ongelmaa pahentavat pitkät maadoitussiömukat. Eli mistään säteilyistä tuskin on kyse. Asia voi joskus parantua, jos kaikkien laitteiden maadoitukset on yhdessä pisteessä ja pisteen maadoitus toimii.
 
lasal
14.12.2012 22:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos läppäriin ei akkua ole eikä tule, voisi harkita virransyöttöä lineaarisella powerilla: Siis ihan oikea muuntaja, tasasuuntaus, suodatus ja regulointi
 
samic
04.12.2018 08:44:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: tyypillinen läppäripowerin häiriö tässä taustalla:
http://www.youtube.com/watch?v=Ci09 … uI&list=PL948421619FC1833C&index=22

 
Onkohan tämmöseen keksitty ratkaisua?
 
Don Felder
04.12.2018 17:56:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: tyypillinen läppäripowerin häiriö tässä taustalla:
http://www.youtube.com/watch?v=Ci09 uI&list=PL948421619FC1833C&index=22

samic: Onkohan tämmöseen keksitty ratkaisua?

 
Verkkokortin disablointia voisi kokeilla.
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «