Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: täsmäohjetta nauhasärinään?
1
dreamon
28.11.2012 21:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi hitto, ostin akustisen Alhambra-kitaran joka soi hienosti, mutta myös sormia niin, että käytin huollossa madalluttamassa kaulan satulaa. Tulos vaikutti ensin hyvältä, kysyin vielä että eihän sit särise kuitenkaan, eikä ei. Helppo soittaa, matala action.
 
No, muutaman päivän päästäpä alkoi säristä ja nyt tarttis tehdä jotain ettei ketuta. Mutta mitä? A-kieli on vireessä ettei kieliä suoraan kiristää kai voi, eli pitääkö kaulaa nyt kiristää vai löysentää? Luulin että kiristäminen pudottaa (kovertaa) kaulaa keskeltä ja löysentäminen nostaa (kuperruttaa), mutt asiako onkin päinvastoin?
 
Kuinka paljon ruuvia voi kiertää? Se on niin jäykkä, etten tiedä mikä on kohtuullista niin ettei mikään säry. En viitsis huollossa makuuttaa koko ajan.
 
Seuraava toimenpide olis kai nostaa tallanluuta, mutta tehdäänkö akupeleille semmosia yleensä?
 
VegaLeyffinen
28.11.2012 22:37:58 (muokattu 28.11.2012 23:58:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dreamon: Voi hitto, ostin ...
Vastasin tähän ensin (liian) pitkästi, mutta siirsin juttuni erilliseksi aiheeksi otsikolla "särinöiden syiden pohtimista".
 
Funk-neekeri
28.11.2012 23:07:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaisi hieman siltä, että kaularautaa pitää löysätä. Tämä on nyt pakkasten ja kuivan ilman koittaessa niin kovin yleistä. 1/4 kierrosta pitäisi riittää, älä missään tapauksessa yhdellä kertaa yhtään enempää kumpaankan suuntaan. Ja katso siihen varmasti oikean kokoinen avain, ettet väännä sitä kantaa vitunralleen ja pyöreäksi.
Keväällä seuraavan kerran, silloin saman verran kireämmälle.
 
Mulla painui yhdestä bassosta kaikki kielet otelautaan kiinni nyt, kun kelit muuttui. Tässä tapauksessa ruuvasin puoli kierrosta löysemmälle, ja: pelittää.
 
pappasfin
28.11.2012 23:35:51 (muokattu 28.11.2012 23:38:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularautaa säätämällä, kiristämällä kaula suoristuu (liikaa kiristämällä menee kuperaksi) ja löystämällä kielet taasen suhteessa vetää enempi eli koveraksi.
 
Osa tykkää pitää talvella eri tallaluuta kuin kesällä, jotka ovat tietenkin eri korkuisia.
 
Yksi mikä on todella tärkeä jos on hyvä kokopuukantinen kitara niin katsoa ettei se pääse kuivamaan liikaa jolloinka kitaran kansi menee niin sanotusti kuopalle jolloinka talla suhteessa kaulaan/otelautaan madaltuu ja kielet voi alkaa säristä.
 
Pahimmassa tapauksessa on ikävää jos hyvä kitara kuivaa niin paljon että kansi vahingoittuu.
 
PappaSFin
Funk-neekeri
28.11.2012 23:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä meinasin, että tuossa se on kupera. Kuperuus huipentuu siihen 12 nauhan paikkeille ja olenkin nähnyt joidenkin idioottien kitaroita, jotka ovat kiristäneet kauraudan aivan piippuun niin, että kansi on kiero ja 12 nauhan kohdalla suoranainen patti.
Itse pidän aina ja jokatapauksessa huolen siitä, että kaula on suora. Ei kupera, ei kovera vaan suora. Kaikki muut hifistelyt sitten satulalla ja tallalla.
 
sickboy
30.11.2012 11:46:14 (muokattu 30.11.2012 11:47:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funk-neekeri: Sitä meinasin, että tuossa se on kupera. Kuperuus huipentuu siihen 12 nauhan paikkeille ja olenkin nähnyt joidenkin idioottien kitaroita, jotka ovat kiristäneet kauraudan aivan piippuun niin, että kansi on kiero ja 12 nauhan kohdalla suoranainen patti.
Itse pidän aina ja jokatapauksessa huolen siitä, että kaula on suora. Ei kupera, ei kovera vaan suora. Kaikki muut hifistelyt sitten satulalla ja tallalla.

 
Toi pattikaulaefekti tulee käsittääkseni ihan näistä ilmastollisista syistä. Väitän etten ole idiootti ja silti mun on pitänyt tehdä hieman huoltotoimenpiteitä mun molemmille laatupeleille (Martin D-15 ja Gibson SJ-200), jotat olen saanut soittotuntuman sellaiseksi kuin haluan ylänauhoiltakin. Toi pattikaulaefekti vaikuttaa lähinnä lätinänä 12. nauhavälin yläpuolelta.
 
Toimenpide mikä noihin mun molempiin akkareihin on tehty = sieltä patista (12. nauhaväli->) on hiottu nauhoja alemmas. Ne on ollut sen verran vähän patilla, että toi toimenpide jeesas. Toi pattikaulaefekti tulee kuulemma käytännössä kaikkiin akkareihin Suomessa. (Monet ei tätä edes omassa pelissään huomaa.)
 
Ja juu....olen huolehtinut kostutuksesta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «