Aihe: Mitä mihinkin rytmilajiin voi tanssia
1 2 3 4 517 18 19 20 21 22 23 24 25
M.i.k.key
27.04.2004 15:02:24 (muokattu 27.04.2004 15:03:24)
Tuo bassolla kahteen soittaminen on aivan käypä termi. Erityisesti swing-jazzissa sitä käytetään kun rumpali ja basisti miettivät juonia keskenään. Neljään soittaminen on sitten sama asia kuin walking bass eli rullaava tai kävelevä basso
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
päivis
27.04.2004 15:22:46
okei jussi!!en kyllä itse ole muusikko vaan ahkera nettisurffaaja...

No sähän ootkin sitten oikein asiantuntija kommentoimaan näitä juttuja!!!
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
MUUDI
27.04.2004 16:11:38
no yhtä paljon voin kommentoida kuin sääkin.. tietämättä hevonhelkkaria koko asiasta! vai mitä päivis?
Fuzzy Boner
27.04.2004 16:14:21
no yhtä paljon voin kommentoida kuin sääkin.. tietämättä hevonhelkkaria koko asiasta! vai mitä päivis?

heh heh.. muudi tuli ja näytti
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
päivis
27.04.2004 16:32:29

Ai tanssimisesta musiikkiin? :)
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
päivis
27.04.2004 16:38:41
Tuo bassolla kahteen soittaminen on aivan käypä termi. Erityisesti swing-jazzissa sitä käytetään kun rumpali ja basisti miettivät juonia keskenään. Neljään soittaminen on sitten sama asia kuin walking bass eli rullaava tai kävelevä basso

Thanks!
M.i.k.key
27.04.2004 16:40:42
Thanks!

You´re welcome darling!
päivis
27.04.2004 17:01:34
You´re welcome darling!

;)
poppamies
27.04.2004 17:50:07

You´re welcome darling!

Mikki! Luukku pienemmälle...
"G-strings are for strippers"
Fuzzy Boner
27.04.2004 17:54:35

poppamies, väisty tai lätisee
M.i.k.key
27.04.2004 18:05:40
poppamies, väisty tai lätisee

Pidä kiinni fuzzy niin mä annan vapareita
baron
27.04.2004 18:21:06

No pojat, rauhoittukaa, ei tuolla tavalla.

Alatte olla jo siinä iässä, että mä voin kertoa, miten mä teidän mutsinne skotasin ja ottakaa siitä oppia.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
U.Honey
27.04.2004 23:18:45 (muokattu 27.04.2004 23:29:01)
Kuinka basso voi soittaa kahteen ykkösellä ja kolmosella? Tämän täytyy olla joko naisen tai turakaisen logiikkaa?!

Haloo! "Basso soittaa kahteen" on muusikkotermi, "basso soittaa ykkösellä ja kolmosella" on sama ilmaistuna maallikon kielellä.

Pahus, asiantuntemattomuuteni paljastui kiusallisella tavalla. Taidankin itse olla joko nainen tai turakainen! (pikainen vilkaisu housuihin sulkee pois ensimmäisen vaihtoehdon...)

Mitä tulee tanssimiseen, niin kyllähän tuosta kokemusta löytyy. Tanssin nimittäin omissa häissäni häävalssin (1 kpl). Kappale oli Lee Ritenourin Waltz for Carmen, ja menin sen muistaakseni fusku-askelluksella.
My name is Baron, U.Honey Baron.
Fuzzy Boner
27.04.2004 23:20:51

NYT VOITIT!!!!! HOHO! Paras avatar!!!! 10points
isojussi
28.04.2004 03:27:09
Nonniin Paroonin kakarat ja muut mullit - palataan aiheeseen.

Henkilökohtasesti muusikkona mun on vaikee erotella kaikki jivet, fuskut jne. kun en osaa niitä tanssia. Vedän vaan kaikki vaihtoaskeleella.

Mut sitten mä keksin, että niinhän ne vetää varmaan suurin osa tanssijoistakin. Ainakin niissä geimeissä, missä mä käyn rimpauttelemassa.

Toki olis varmaan hyvä jossain vaiheessa syventyä aiheeseen (saisin varmaan tanssikurssin verotukseen :)), mutta muusikkojen kontra tanssijoitten biisinäkemyksistä tekee erilaisia kait erilainen lähtökohta kuulla asioita musiikista - eikä se aina tarkoita, että pelimannin lähtökohta olis just se parempi, kun ei aina näe metsää puilta.

Se vaikee pala taitaa nimenomaan olla tässä topicissa käsitelty kolmimuunteinen musa. Eikä ihme, sillä ko. käsite ei oo läheskään kaikille muusikoillekaan kirkas. Fraseerauksessa ja varsinkin koko touhun perustana olevan 8-osatriolin "leveydessä" on jo pelkästään merkittäviä musiikin tyylisuunnasta riippuvia eroja. Hyvän tanssimuusikon pitäis hallita ne kaikki, Niikuin vaikka erilaiset valssinsoittotyylitkin.

Ja tää koskee kaikkia soittajia soittimesta riippumatta.

No, tämmösen kolmimuunteisen musan mä lajittelisin kahdella lailla joko tempon perusteella tai sitten onko sufle vaiko eikö.

Menee homma meille jo aika helpoksi - eikö?

Jos perusteena on sufle tahi ei jako on selkeä ja mä en ainakaan soittais parina biisejä, joista toinen on sufle ja toinen swingi Niitähän ne muut kolmimuunteiset kai jollain tasolla aina sitten on - vai onko kenelläkään parempaa määritelmää ko. rumpukompille, soitettiin se sitten peltiin, haiskaan tai hingattiin sudeilla virveliin?

Soittotyyliltäänhän suflen tuntee sitten tanssikansakin helpoiten rumpukompin osalta: 8-osatriolien eka ja vika soitetaan joka iskulla, eli. "pappa pappa pappa pappa".

No, sittenhän on kohtalaisia vivahde-eroja, vedetäänkö rythm n' bluesia, Louie Prima-osastoo jne... Nääkin pitää ottaa huomioon kappaleita paritellessa. Ja varsinkin soitettaessa

Tanssipuolella suflen tempo ei taida mennä kauheen alas - siitä tulla pätkähtää jossain vaiheessa triolislowari.

No entäs swingit sitten. Oikein puusilmäyksinkertaistettuna dändängä-dändängä-komppi.

Fraseerauksen sanelee tempo ja musatyyli.

Bassonsoittomeinikiä tässä topicissa , mutta en tekis kauheen suurta numeroo siitä vedetäänkö nelosia vaiko puolinuotteja. Eisimerkiks Millerin biiseissä Moonlight Serenade että In The Mood basso soittaa neljäsosia, mutta tanssillisesti ne on kumminkin melkolailla eri osaston biisejä...kai?

Näillä jaoilla: Ensin sufle vai ei ja sitten tyyli ja sitten tempo luokitus saadaankin helposti pari settiä wanhaa dance-kamaa aikaan.

En tiedä, oliko tässä mitään järkee, mutta selvitti ehken vaikka Päivikselle, miks muusikko ei aina ymmärrä, jos tullaan pyytämään esim. fuskua. Ei kerkee kortille kesken setin. Sitä sitä millä lailla soittaja näkee biisin. Tai aineski mä...:-)

Jaa niin juu: Tsekkaas Päivis se listas alkuupään biisien alkuperäiset versiot. Ehkä yllätyt posiitiivisesti. BigBand-osasto olikin sitten jo silkkaa hunajaa.

Mistä päästäänkin siihen, että nyt kun meillä on maksajan edustaja "langoilla" voimmekin huomauttaa, kuinka monipuolista musiikkia isolla orkesterilla voi soittaa ja kuinka paljon paremmalta sellainen kuulostaa, voittekin (tanssijat) vaikuttaa kulutuskäyttäytymisellänne isoja orkestereita suosivaan kehitykseen.

Tervetuloa tsekkaamaan vaikkapa Valkeakoskelle Kirjaslammen lavalle 31-7-2004
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
baron
28.04.2004 07:08:47

Itse asiassa Jussi jo sanoi tän, mutta "kolmimuunteisuus" (tai kuinka selvästi se soitetaan ja kuullaan) on pitkälle temposta kiinni, nopeissa kappaleissa se ei ole niin selvä kuin hitaammissa, kuitenkin siellä se on.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Rock n
28.04.2004 09:04:25
Vedän vaan kaikki vaihtoaskeleella.
Mut sitten mä keksin, että niinhän ne vetää varmaan suurin osa tanssijoistakin. Ainakin niissä geimeissä, missä mä käyn rimpauttelemassa.

Tässä tulee esille alueelliset erot samaan tapaan kuin Hitaassa Valssissa. Eteläsuomen isoilla paíkoilla sopivien jive/boogi-biisien soidessa saattaa olla lavalla muutama pari tanssimassa vaihtaria - tai jopa ei pariakaan - ja kaikki muut vääntää kädenalitansseja.
isojussi
28.04.2004 14:31:21
Itse asiassa Jussi jo sanoi tän, mutta "kolmimuunteisuus" (tai kuinka selvästi se soitetaan ja kuullaan) on pitkälle temposta kiinni, nopeissa kappaleissa se ei ole niin selvä kuin hitaammissa, kuitenkin siellä se on.

Onhan se toki tempostakin kiinni juuri niinkuin sanoit - ja jos tarpeeksi hitaaseen balladiin mennään, fraseerataan 8-osat suoriks,mutta ymmärtääkseni niin hitaista ei tässä ollut kysymys.

Mutta enemmänkin siihen vaikuttaa tyyli. Oli sitten kyseessä Swing, Dixeland, bebop, blues jne. Kaikissa niissä fraseeraus on jonkin verran erilaista. Eikä pelkästään 8-osatriolien "leveys" vaan myös time vaihtelee. Ja eroja on sitten myös niin tyylisuuntien sisällä, kuin soittajakohtaisestikin, joilla tarkoitan nyt tässä todellisia maailmantähtiä, vaikka ei rivisoittajallekaan tee pahaa hakea omaa tyyliä.

Mutta hyvä vaan että alleviivasit asiaa. Oikea time ja fraseeraus on se, mikä niin monilta eturivinkin bändeiltä puuttuu.

Ensin ajattelin, että tää menee vähän off-topic, mutta ehkä kuitenkin....
isojussi
28.04.2004 14:35:04
Tässä tulee esille alueelliset erot...

Varmastikin, mutta myös se, että mun keikoista "leijonanosa" on yksityistilaisuuksia, joissa on enemmänkin sellaista väkeä, joita ei normaalisti paljon tanssilavoilla näy.

Siellä kun mennään pitkästä aikaa mamman kanssa voksía, niin että riippipuku pölisee, niin ei siinä mistää kainalosta ehdi koukkailla.

Ja musta sitä on juuri hieno seurata, kun ihmiset pääsee oikeesti pitkästä aikaa viihtymään ja pitämään hauskaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)