Aihe: Master bus kompressointi
1 2 3 4 5
studiokekkonen
18.11.2012 22:18:32

Mä pidän rautaa masterissa. Tiski-> G-SSL-kompura -> Otari MTR-10 -> takaisin ProToolsiin.

Ryhmissä on sitten tarpeen mukaan yhtä sun toista. Joskus enemmän ryhmäpohjaista, joskus yksittäisiä enemmän. Riippuu tilanteesta. Lisäksi miksauksessa on yhteinen rinnakkaiskompura jonne ajetaan yhtä sun toista.

LA-2A -> 1176 on hyväksi havaittu kombo. LA-2A tasoittelee signaalin leppoisammaksi kun 1176 nuijii vähän kivemmin silloin kun se ei saa ihan holtitonta dynamiikkaa inputtiin. Lisäksi molemmat tuo oman soundin mukaan. Näin nyt vaikka lauluilla.

Hassua muuten että tuo Lerin lanseeraama "Laakkonen" on levinnyt yleiskieleen... :)
Juppu / Studio Kekkonen / www.studiokekkonen.com / studiokekkonen.blogspot.com
cozmo
19.11.2012 00:37:30

Spedemix: Olet oikeassa. Valo ja valovastus (jonka resistanssi pienenee sitä mukaa, kun valo kirkastuu) on optokompuran sielu.
Jep. Viittasin vaan siihen, että valonlähteenä ei ole kuten kivi väittää Led + hehkulamppu yhdessä...
mattim
19.11.2012 05:41:30

studiokekkonen:
Hassua muuten että tuo Lerin lanseeraama "Laakkonen" on levinnyt yleiskieleen... :)

Hassua, mutta johdonmukaista äänneasuun perustuvaa liudentumaa. La kakkonen, vaikea ääntää, laakkonen, toimii.
kivi
19.11.2012 11:16:39 (muokattu 19.11.2012 11:47:37)
cozmo: Ei oo. Elektroluminenssielementtiin perustuu se. Onkohan markkinoilla yhtäkään optokompuraa jossa olisi kuvatunlainen kombo sisällä? Ei sillä ajatuksena varsin kiinnostava.

Joo, on siellä valovastus, tietenkin. Mutta en mä nyt untakaan oo nähnyt, muistan hyvin tutkineeni optokompuraa jossa sitä valovastusta vasten on kaks valonlähdettä joista toinen on ledi ja toinen lamppu, tosin saattaa olla että noi samanaikaiset "nopee" ja "hidas" valo on tosiaan jossain muussa kuin LA2A:ssa.

Edit: näyttäis että aika monessakin "uudemmassa" optokompurassa on. Mutta ei siis LA2A:ssa. Sori.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
GrooverMan
19.11.2012 12:53:50
kivi: Jos kaikki pidetään erillään, kadotetaan myös se minkä takia kompressointia ylipäätään käytetään, dynamiikan korostajana, ei vähentäjänä, ja yhteensoiton tukijana.

Useammanlaista kompressointitekniikkaa on tullut käytettyä, monesti jopa yhden projektin sisällä. Täähän on tietysti kiinnostava näkökulma, siis kompressointi dynamiikan korostajana. Ja sen voi tosiaan nähdä noinkin päin.

Olisko jossain kuultavissa esimerkkejä sun tekemistä miksauksista? Olis mielenkiintoista kuulla ihan käytännössä minkätyyppistä saundia teet.
"We can only open the doors - we can't drag people through." - Jim Morrison
kivi
19.11.2012 13:07:10
GrooverMan: Olisko jossain kuultavissa esimerkkejä sun tekemistä miksauksista? Olis mielenkiintoista kuulla ihan käytännössä minkätyyppistä saundia teet.

Pitääpä yrittää etsiä, onks netissä näytteitä. Levyillä kyllä on. Mutta en mä tee minkääntyyppistä soundia, jokainen tapaus on erilainen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
koopop
19.11.2012 16:40:39

Mä tuon tähän kompressointikeskusteluun hieman off-topic -asiaa mut kuitenkin asiaa sivuten;

Aika paljon puhutaan attackista ja releasesta, kompressiosuhteesta ja miltä mikäkin kompura soundaa jne. Jos kompressoidaan muutamia desibelejä, kuten usein just masterbuss-asioissa, on kompuran luonnetta vaikea kuulla.

Mä leikin vähän PT-sessiolla ja vaiheenkäännöillä että miten saan kompuran luonteen esiin ja vertailtua kompuroita toisiinsa, ja sehän oli loppujen lopuksi aika iisiä.

Tee kaksi identtistä raitaa ja käännä toisesta vaihe. Tsekkaa että kumoavat toisensa ja että delay compensation toimii. Laita toisen kanavan inserttiin kompura ja tasoita ulostulo niin että kompressio "vuotaa" äänen taas kuuluviin, mutta bypass pistää paketin taas mutelle jne. Ideana on kuulostella miltä "envelope kuulostaa". Nopeilla asetuksilla (at/re) esiin tulee luontaisesti säröä jne.

Testailin monolauluraidalla sekä stereomiksauksella (nopeatempoista rokkia), ja kompuroiden ero tuli aika hauskasti esille, varsinkin 1176-tyyppisessä nopeassa runttauksessa. Musta tää on aika kiva tapa selvitellä oikeita attack/release/ratio -suhteita suhteessa biisin tempoon ja dynamiikkaan.

Tässä demoa:
(jokaisen kompuran ulostulon matsasin lähelle vaiheenkumoutumista)

Alkuperäinen:
https://www.dropbox.com/s/tduzlva3xbm7bgr/01-Original.mp3

Bomb Factory 1176
(Ratio 8:1, attack Fast, release Fast, noin 3dB GR)
https://www.dropbox.com/s/n580rv4h4 … g72/02-BF76-8_1-fast-fast-3dbGR.mp3

Bomb Factory BF2A (Laakkonen)
(comp-moodi, GR noin 3-4dB)
https://www.dropbox.com/s/wjzix01ft95h4e2/03-BF2A-comp-3dbGR.mp3

Waves C1
(Ratio 4:1. attack 18ms, release 49ms, GR noin 5dB)
https://www.dropbox.com/s/gnnogs0he … z1vzl/04-C1-4_1-18ms-49ms-5dbGR.mp3

ProTools Dyn3
(Ratio 4:1, attack 18ms, release 49ms, GR noin 5dB)
https://www.dropbox.com/s/csqojvm4p … hux/05-Dyn3-4_1-18ms-49ms-5dbGR.mp3

Huom, tää on sit hyvin epätieteellistä, enkä ole todellakaan mikään insinööri. Jos testijärjestelyssä mättää joku niin kertokaa!
Groovi
19.11.2012 18:37:51
koopop: Mä leikin vähän PT-sessiolla ja vaiheenkäännöillä että miten saan kompuran luonteen esiin ja vertailtua kompuroita toisiinsa, ja sehän oli loppujen lopuksi aika iisiä.

Huom, tää on sit hyvin epätieteellistä, enkä ole todellakaan mikään insinööri. Jos testijärjestelyssä mättää joku niin kertokaa!

Päinvastoin, pirun mielenkiintoinen metodi ja tulokset. Kiitos tästä, eipä ole koskaan tullut testattua kompuroita tällä tavalla.
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
T-Stag
28.11.2012 00:22:17
Rautaa rajalle, eikäku siis masteriin:

Tiskin insertissä: Aphex Studio Dominator -> Kush Audio UBK Fatso -> Eq ja sitten Mix Outista takaisin Pro Toolsiin.

Sen verran tarkennusta, että UBK:sta käytössä Glue -moodi.
R0IST0
28.11.2012 08:00:04 (muokattu 28.11.2012 08:14:03)
Mikael: Mulla on useimmiten masterissa kompura ja vähän muutakin toki tarpeista riippuen. Hyvin yleinen yhdistelmä viime aikoina on ollut UAD Fatso Sr + UAD Pultec Pro. Tuossa Fatso seniorissa on master-käyttöön käteviä lisäominaisuuksia Jr:ään verrattuna, kuten kompuran treshold (eli driven voi säätää mielesekseen ilman että se vaikuttaa kompuraan) attack ja release sekä hi-pass side chain filsu (hyvä termi juu) + trannyn määrän säätö. UAD:n Pultec on myös mahtava koska siinä on mallinnettu myös putkien ja muuntajien puuhat ja laite läskintää tunnelmaa jo pelkällä läsnäolollaan vaikka mitään säätöjä ei tekiskään, mut sillä saa myös yläkertaa nostettua jotenkin ihanammin kuin millään muulla (ainakaan plugarilla) eq:lla mitä mä tiedän.

Ennen Fatsoa käytin enempi rautavehkeitä. Dbx 566 ja LA4 olivat monesti hyvä yhdistelmä. Joskus sitten vielä Sebatron vmp-putkietunen jos piti saada lisää lämpöä tai tuhinaa. Mut jotenkin mulla on fiilis että saan samat asiat nykyään noilla em. Plugareilla.

Ryhmissä sit on toki omansa just kuten Kallellakin.

hetkinen, onko uad-fatsossa sidechain?
R0IST0
28.11.2012 08:12:38 (muokattu 28.11.2012 08:51:18)
hape: Tämä on itsellä useimmiten masterissa. Pirun hyvä!

Glue on loistava G-BUS emulaatio, ehkä paras mitä AU/VST:nä saa, korjatkaa jos joku tietää paremman :)

studiokekkonen:
LA-2A -> 1176 on hyväksi havaittu kombo. LA-2A tasoittelee signaalin leppoisammaksi kun 1176 nuijii vähän kivemmin silloin kun se ei saa ihan holtitonta dynamiikkaa inputtiin. Lisäksi molemmat tuo oman soundin mukaan. Näin nyt vaikka lauluilla.

mihin kaikeen tuota komboa olette käyttäny? oon kohtalaisen vähän miksannut UAD:lla ja välillä tuntuu että tuleekohan käytettyä vähän liikakin jo kun menee ihan kaikkeen. edellisessä miksauksessa laitoin LA-2A+1176:ta jopa sampledelay/spreadiin ja reverb-busseihin, aina vaan toimii.

washburn: Olis kiva kuulla kommentteja aiheeseen liittyen. Käytätkö master kompuraa miksatessasi? Rautaa vai plugaria? Mitä plugaria? Kytketkö kompuran väälle heti projektin alussa vai jossain tietyssä vaiheessa?

Itse en ole harrastanut kyseistä metodia, joten kiinnostais kuulla aiheesta vähän lisää. Ajattelin kyllä testata jossain projektissa.

alkuperäiseen kysymykseen tekee mieli vastata; aika monella ITB-tuottajalla näyttää olevan nykyään valmis ketju templatessa kun avaavat DAW:issa uuden proggiksen, suurinpiirtein ko. tuottajan "signature-soundi" perustuu sille ketjulle. monella näkyy olevan just Glueta, Ozonea, Sony Oxfordia, Vengeancea, UAD- kompressoreita, nyrkkisääntönä että sitä on paljon ja se on siellä valmiiksi.
L.Ruoska
01.12.2012 11:14:45

washburn: Olis kiva kuulla kommentteja aiheeseen liittyen. Käytätkö master kompuraa miksatessasi? Rautaa vai plugaria? Mitä plugaria? Kytketkö kompuran väälle heti projektin alussa vai jossain tietyssä vaiheessa?

Masterissa Slate Digital FG-X (http://www.slatedigital.com/products/fgx/).

Mulla on muutamia instansseja FG-X:ää ja muita kompuroita busseissa ja yksittäisillä raidoilla jotka on päällä koko ajan.

Master bussin effect chainin pidän pääasiallisesti disabloituna kunnes kaikki raidat on nauhoitettu. Haluan kuulla ne raidat sellaisenaan träkkäysvaiheessa.
Vade retro, Satana!
Tumba Tom!
01.12.2012 15:09:32
Slate Digital FG-X on kyllä erittäin mainio! Hyvin usein löytyy nykyään iteltä masterista Fabfilterin Pro-Q:n jälkeen. Jotenkin se kompurointi on erittäin persoonallinen ja soundi realistinen, ei kuulosta tekohengitykseltä millään asetuksella. Mua vieroksuttaa aina "detal" jne. knobit, mut tuossa pelaa hyvin.

Paljon ollut eri rautaa bussissa, pari vuotta käytin kombona HCL Solution S2 optokompuraa -> Safe Sound Dynamix Toolbox -> Manley Vari-Mu. Sai kivaa ilmettä kylmään tasapaksuun digisoundiin. Oli vähän overkill ajoittain.

Nyt miksailen rautapuolella CLM Expounderin dynaamisen eq:n läpi ja JDK R22 miedoilla asetuksilla sitoo yhteen, mukava "smack" eikä väritä, pikaliima. Jos miksaus on pätevä, niin eq on itellä isommassa osassa analogipuolella.. Odotan kyllä, et Neumann U473:lle tulisi pari pian ja saisi täälläkin mainitun G-SSL:n korjauksesta, sidechain - modella. + Elysia Xpressor. Sit ois lenkki walmis.

UAD2:sta luovuin alkuvuodesta, sieltä en koskaan oikein löytynyt master-bussiin sopivaa, grouppeihin toki himmeät arsenaalit. Mut kuten plugareiden ja myös raudan kanssa, koitan vaihdella set-upia tasaisin väliajoin, ei jää kiinni aina samoihin temppuihin ja soundiin.

Mitä noihin ITB-tuottajiin tulee, niin huomannut saman asian, tosi monen signature-soundi tulee muutamasta valikoidusta plugarista, joihin ei usein edes kosketa miksin aikana. Ja liukuhihna rullaa!
Been there done that. What else there is?
maza
02.12.2012 11:05:42

studiokekkonen: LA-2A -> 1176 on hyväksi havaittu kombo. LA-2A tasoittelee signaalin leppoisammaksi kun 1176 nuijii vähän kivemmin silloin kun se ei saa ihan holtitonta dynamiikkaa inputtiin. Lisäksi molemmat tuo oman soundin mukaan. Näin nyt vaikka lauluilla.

Tää nyt menee jo vähän offtopiciksi, mutta ei kai liikaa. Mulla noi (plugarit) on yleensä toisin päin: LA-2A ei mun mielestä palaudu ihan tarpeeksi nopeasti kovista transienteista, joten teen niin, että 1176:lla vedän kovalla ratiolla kovimmat piikit lyttyyn ja Laakkonen sitten pitää yleisvolan kurissa. Täytynee kyllä kokeilla toisinkin päin, kyllähän toi 1176 sitten tietysti perässä kompensoi sitä hidasta palautumista.

Kun tuossa jokunen kuukausi sitten sain 1176:n kasaan, pääsin viimein eilen kokeilemaan poppilauluja äänitettäessä melkein kokonaan itse tehtyä signaaliketjua: oma mikki (U67-henkinen) -> oma etuaste (Gyraf G9) -> 1176 (12:1) ja perässä Aphex 661 hitaalla easyrider-asetuksella (ja ihan muutama desibeli vaimennusta). Eipä tarvi koneelta kompuraa enää ollenkaan. Parhaimmillaan 1176 kyllä sitten söikin yli 10 desibeliä. :)

G-SSL menee mullakin masterbussiin ihan just. Kaipailisin sinne kyllä ehkä jotain vähän vintagempaakin vehjettä joihinkin hommiin - ehkä se köyhän miehen Fairchild pitää joskus kyhätä.
kivi
02.12.2012 12:58:39
Asiasta sadanteen, tajusin taas kerran tän ketjun äärellä, että joka jampalla näkyy olevan käytössä rajattomasti sellaista kalustoa jota vielä muutama vuosikymmen sitten ei ollut koko maassa, liekö ollut naapurimaassakaan.

Tällä perusteella vois olettaa, että 2000-luvun tallenteet kuulostaa ihan kaikki vähintään samalta tai paremmalta kuin parhaat menneiden aikojen suuren maailman äänitteet.

Aika kova haaste.
:-D

Ei mulla muuta, jatkakaa...
(Handsome Dick Manitoba)
Spedemix
02.12.2012 15:23:49
maza: Tää nyt menee jo vähän offtopiciksi, mutta ei kai liikaa. Mulla noi (plugarit) on yleensä toisin päin: LA-2A ei mun mielestä palaudu ihan tarpeeksi nopeasti kovista transienteista, joten teen niin, että 1176:lla vedän kovalla ratiolla kovimmat piikit lyttyyn ja Laakkonen sitten pitää yleisvolan kurissa. Täytynee kyllä kokeilla toisinkin päin, kyllähän toi 1176 sitten tietysti perässä kompensoi sitä hidasta palautumista.

Kyllähän tuo operaatio noinkin päin toimii; LA-2A toimii varsinaisena kompurana, jota 1176 pehmittää piikkikontrollerina. Lopputulos on inan iisimpi, eikä laulu kuulosta aivan ultralanatulta.

Joskus tuossa LA-2A->1176 versiossa on Laakkosta jeesattava jollain piikkilimitterillä (oma aseeni tuohon on vaikkapa L1 edessä) juuri sen takia, ettei random piikit paina Laakkosta liian alas jolloin se hitaahko release voisi alkaa vaikuttamaan negatiivisesti yhtälössä. Mutta olet oikeassa; vika 1176 kyllä kompensoi aika paljon LA-2A:n releasea. ^^
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Terttu
02.12.2012 16:59:53

kivi: Asiasta sadanteen, tajusin taas kerran tän ketjun äärellä, että joka jampalla näkyy olevan käytössä rajattomasti sellaista kalustoa jota vielä muutama vuosikymmen sitten ei ollut koko maassa, liekö ollut naapurimaassakaan.

Tällä perusteella vois olettaa, että 2000-luvun tallenteet kuulostaa ihan kaikki vähintään samalta tai paremmalta kuin parhaat menneiden aikojen suuren maailman äänitteet.

Aika kova haaste.
:-D

Ei mulla muuta, jatkakaa...

Kivi, I love you.
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
kivi
02.12.2012 17:21:57
Terttu: Kivi, I love you.

Likewise, dude. Take care. :-D
(Handsome Dick Manitoba)
darkus
04.12.2012 08:44:29
Miksaan kompressoria vasten koska se pakottaa tekemään muutokset EQ:lla eikä gainia/feideriä nysväämällä.

Logicin oma compressori opto moodilla. ratio 2:1, attack 30ms ja release biisin tempoon sopivia kaheksasosia. Automaatiota, jos tempo vaihtelee.

Masterointia varten flippaan logicin compressorin shhhhhwidduun, tilalle Slate FG-X jolla sitten nostellaan RMS:ät iloisesti -9 paremmalle puolelle......
Attack Attack, Were back again baby!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)