Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikat ja verovähennykset
1 2
MoreK
25.11.2012 10:26:08 (muokattu 25.11.2012 10:27:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain tuossa keikkapalkkion viime keikalta, eka kertaa käytettiin Palkkiopalvelua. Palkkion suuruus oli per jermu 150EUR ja mun kohdalla tilille tuli 40EUR verojen, TEL-maksujen, PP:n korvauksen jne. jälkeen. Aika hyvä palkkapussi kaiken treenamisen, roudaamisen, kamojen kasaamisen, soundcheckin ja itte keikan päälle. Ammattimuusikoille vaan voimia tähän hommaan, respect.
 
Vaan asiaan. Teen siis hommaa sivutoimisesti, päätoimi on muualla. Koskapa verottaja katsoo touhun ihan oikeaksi ansioksi, lienee minulla myös oikeus tehdä ansiotulovähennyksiä. Ts. kaikki ostamani kitarat ja vermeet liene verovähennyskelpoisia? Onko muut vähentäneet ja onko toiminut?
 
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
baron
25.11.2012 11:00:41 (muokattu 25.11.2012 11:03:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoreK:Vaan asiaan. Teen siis hommaa sivutoimisesti, päätoimi on muualla. Koskapa verottaja katsoo touhun ihan oikeaksi ansioksi, lienee minulla myös oikeus tehdä ansiotulovähennyksiä. Ts. kaikki ostamani kitarat ja vermeet liene verovähennyskelpoisia? Onko muut vähentäneet ja onko toiminut?
 
Tulonhankkimisvähennys on 620 euroa. Jos sekä päätoimen että soittamissivutulon vähennykset yhteensä ylittävät tuon niin voit vähentää.
Kamoista joiden voi katsoa kestävän yli kolme vuotta (kitara?) voi vähentää 30 % vuodessa.
Kaikki nuotit, äänitteet, keikkakuteet (selvitys että ei voi käyttää siviilissä:-) ym kyllä käy vähennyksiksi, matkakulut treeneihin ym, vain mielikuvitus rajana.
 
Mulla on jäänyt alle sen 620 eli en saa vähennyksia mutta eipähän tarvitse pitää kirjanpitoa:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
25.11.2012 23:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoreK: Ammattimuusikoille vaan voimia tähän hommaan, respect.
 
Voitko avata tuota hieman?
 
sticky fingers
25.11.2012 23:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Voitko avata tuota hieman?
 
tarkoittanee vain sitä, että keikkapalkkojen ollessa mainitun kaltaisia on leipä tuossa ammatissa niin tiukassa, että ammatin harjoittajia on pakko hiukan kunnioittaa jo pelkästään ammatissa jaksamisen takia.
 
...
MoreK
26.11.2012 06:12:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sticky fingers: tarkoittanee vain sitä, että keikkapalkkojen ollessa mainitun kaltaisia on leipä tuossa ammatissa niin tiukassa, että ammatin harjoittajia on pakko hiukan kunnioittaa jo pelkästään ammatissa jaksamisen takia.
 
Juuri näin...
 
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
markus16
27.11.2012 15:41:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoreK: Sain tuossa keikkapalkkion viime keikalta, eka kertaa käytettiin Palkkiopalvelua. Palkkion suuruus oli per jermu 150EUR ja mun kohdalla tilille tuli 40EUR verojen,
TEL-maksujen, PP:n korvauksen jne. jälkeen.

 
Hienoa että todellisuus valkenee, ikävää että siinä sivussa pilvilinna murenee. Ei voi kieltää, etteikö pimeiden keikkojen tekeminen juuri tästä syystä joskus houkuttaisi, mutta eipä ole sorruttu.
 
Aika hyvä palkkapussi kaiken treenamisen, roudaamisen, kamojen kasaamisen, soundcheckin ja itte keikan päälle. Ammattimuusikoille vaan voimia tähän hommaan, respect.
 
Ja joka kolmannessa kellarissa on joukko innokkaita, jotka ovat valmiita tekemään tämän kaiken ilmaiseksi. "Pääasia että päästään keikalle"
 
En ole ammattimuusikko, harrasteleva räpeltäjä vain.
Innoissani meinasin itsekin laittaa uutta kitaraa ja piuhanippua jne. vähennyksiin, mutta sittenpä huomasin ettei hintalapun numerot riitä vähennysten rajaankaan. Pitäkööt tunkkinsa, niin pienimuotoista tämä touhu on, että vaikka saisikin keksittyä riittävästi vähennyskelpoista matskua, niin siinä itse ilmoittamisessa on jo liiaksi työtä näin laiskalle.
 
Kirka saatana!
Niq
27.11.2012 17:05:27 (muokattu 27.11.2012 17:08:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markus16: Hienoa että todellisuus valkenee, ikävää että siinä sivussa pilvilinna murenee. Ei voi kieltää, etteikö pimeiden keikkojen tekeminen juuri tästä syystä joskus houkuttaisi, mutta eipä ole sorruttu.
 
Me tehdään pimeänä aina kun mahdollista, enkä yhtään häpeä, saati tunne omantunnontuskia. On tuo yhteiskunta tehnyt asiat niin vaikeaksi muutenkin jos puhutaan mistä tahansa pienyrittämisestä, että tällainen henkinen perseennäyttö olkoon minun oma kannanottoni asiaan. Eri asia jos hommalla taotaan tonneja kuussa, eli homma on ns. duuni. Mutta kun mitään pientä lisäduunia ei voi käytännössä päivätyön päälle tehdä tässä maassa, kun homma kaatuu siihen, että palkkaa ei jää käteen juuri ollenkaan. Tai voisi tehdä, mutta kun ei se yrityksillekään kannata moista teettää. Oisko ratkaisu sitten ettei kukaan tekis niitä keikkoja pubin nurkassa lipuilla (pimeänä) ja soitettas vaan cd:ltä mambaa ja kotiteollisuuden parhaita?
 
Ja joka kolmannessa kellarissa on joukko innokkaita, jotka ovat valmiita tekemään tämän kaiken ilmaiseksi. "Pääasia että päästään keikalle"
 
Ymmärrän tämän täysin. Jos olet tehnyt läjän omaa musaa, jota kukaan ei tunne, on sinun oltava valmis keräämään "nimeä" kulupohjalta tai puoli-ilmaiseksi. Nää tuskin vie duuneja miltään nimekkäiltä orkestereilta tai ammattimiesten humppabändeiltä ("bilebändit" lasketaan myös humppabändeiksi), jotka vetää toisten tekemää musaa.
 
Niq
27.11.2012 17:21:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisään tähän vielä, että mikäli voisin laskuttaa yritykseltä yksityishenkilönä summan X pienestä työsuoritteesta ilman v*tunmoista paperiduunia laskutusfirman ja verokorttien kanssa, maksaisin varmasti siitä ihan kiukuttelematta sen parikymmentä pinnaa verottajalle, vaikka omalta tililtäni. Mutta ehei, asian hoitaminen lain kirjaimen mukaan on tehty mahdollisimman vaikeaksi, ettei kukaan edes viitsisi tehdä tällaisia pikkuduuneja. Siksi harmaa talous jyllää. Se on vaan niin paljon helpompaa hoitaa pimeänä.
 
baron
27.11.2012 18:32:01 (muokattu 27.11.2012 18:33:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos bändi tekee hääkeikan ja bändillä ei ole yhdistystä/osuuskuntaa/yhtiötä/ohjelmatoimistoa niin pykälien mukaan sulhasen/morsiamen isän/kuka tahansa maksaja onkaan pitäisi jokaikisestä soittajasta erikseen maksaa työnantajakustannukset ja jokaisen kohdalla tehdä henkilökohtainen ennakonpidätys ja maksaa loput sille.
Aikamoinen duuni neljälle/viidelle soittajalle maksaminen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lennu
28.11.2012 08:11:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on ajateltu aikoinaan ennen kiviä niin, että tietty ahkera porukka ei tekis kaikkia töitä vaan muillekin riittäisi. Eli siitä rangaistaan, kun duunipäivän päätteeksi menet renkuttamaan lähipubiin kitaraa/rumpua/didgeridoota, roudaat, kytket ja säädät äänentoiston jne. Ihan yhtä hyvin vois kato työllistää random-arskan lähipubista tekemään saman homman. Kyllähän se osaa. Toki niin, että se aika vähennetään arskan työttömyyskorvauksista.
 
Et vaan saa tehdä Suomessa mitään ylimääräistä = se ei kannata. Ketään ei kiinnosta, vaikka olisit universumin ainoa eliö, joka sen asian osaa tehdä. Pitää perustaa firma, ja taas on helvetisti velvollisuuksia jotka ei liity mitenkään siihen itse tekemiseen.
 
Eli nyt sanon jotain, mitä ei pitäisi sanoa, ja jota en tietenkään itse tee: ottakaa ne hillot pimeänä, se ei ole keltään pois. JOS teidän harrastehumubändi tekee sen yksikaksi keikka kuukaudessa. Itsehän otan MIELELLÄNI sen 80 euroa käteen KAHDENSADAN euron keikkaliksasta. Mitäs vittua olen mennyt oikeisiin töihin, lällänlieru.
 
no is any good musics maked anymore...
baron
28.11.2012 10:20:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: . Itsehän otan MIELELLÄNI sen 80 euroa käteen KAHDENSADAN euron keikkaliksasta. Mitäs vittua olen mennyt oikeisiin töihin, lällänlieru.
 
Tarkistin vanhasta palkkakuitista, liksa 200, tilille 74,70.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
28.11.2012 10:20:12 (muokattu 28.11.2012 10:40:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vahinkotoisto
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lennu
28.11.2012 10:27:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Tarkistin vanhasta palkkakuitista, liksa 200, tilille 74,70.
 
Myönnän, että tää on vähän tällaista hyväosaisen kitinää. Mutta joskus mietityttää, että teenkö mä jotenkin vähempiarvoista työtä siinä bändissä, kun opiskeleva/työtön rikoskumppani saa puolet enemmän keikasta. Kai sitten.
 
no is any good musics maked anymore...
baron
28.11.2012 11:03:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Myönnän, että tää on vähän tällaista hyväosaisen kitinää. Mutta joskus mietityttää, että teenkö mä jotenkin vähempiarvoista työtä siinä bändissä, kun opiskeleva/työtön rikoskumppani saa puolet enemmän keikasta. Kai sitten.
 
Kerran olin tuuraamassa bändissä jossa joku "työtön" kaveri piti epäoikeudenmukaisena sitä että sain vähemmän käteen kuin hän.
Kiitin myötätunnosta mutta sanoin että yritän kestää:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
LaMotta
28.11.2012 21:16:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko se tosiaan niin vaikeaa laskuttaa niitä keikkoja omalla y-tunnuksella?
 
Amen.
Krisse82
28.11.2012 22:31:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos keikkaa pukkaa ja nostatte rahan palkkana, hommatkaa sivutuloverokortti. Silloin ei sivutuloista mene sen suurempaa ennakonpidätystä, kuin päätoimestakaan. Toki ennakonpidätysprosentti hieman nousee, mutta näin se progressiivisessa verotuksessa menee kuitenkin. Ja jos keikkoja on harvakseltaan, on kai se sama maksaako parikymppiä enemmän keikkaliksasta veroa ja nauttii ylimenevän osan palautuksina.
 
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
markus16
29.11.2012 01:13:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Onko se tosiaan niin vaikeaa laskuttaa niitä keikkoja omalla y-tunnuksella?
 
Riippuu pitkälti keikkamääristä. Mua ei ainakaan kiinnosta ottaa huolehdittavakseni oman yrityksen paperirallia jos keikkoja on keskimäärin 4 kpl tai vähemmän kuussa. Mielummin maksan sen 8 euroa / keikka jollekin muulle ja keskityn vain siihen soittamiseen. Harraste ja lisätulohan tämä mulle vain on.
 
Kirka saatana!
Lennu
29.11.2012 08:40:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Onko se tosiaan niin vaikeaa laskuttaa niitä keikkoja omalla y-tunnuksella?
 
Onhan se nyt ihan saatanan työlästä, ei kyllä kiinnosta yhtään.
 
Joo sivutulokortti mulla on ollu kans, eli sama prossa kummassakin. Mielummin kuitenkin pimeenä ja heti käteen, pääsee suoraan baariin. Harva vaan enää maksaa niin. Jostain häävedoista nyt ei voi puhua, koska niitähän en lähtökohtaisesti tee. On noista baarivedoistakin kyllä enemmän vaivaa ku iloa. Kaikki on huonosti väy väy.
 
no is any good musics maked anymore...
LaMotta
29.11.2012 11:29:10 (muokattu 29.11.2012 11:31:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omalla y-tunnuksella operointi. Tulisi pitää ns. yksinkertaista kirjanpitoa. Joutuu toimittamaan y-tunnuksen veroilmoituksen kerran vuodessa. Siinäpä se. Melko yksinkertaista.
 
Jos otetaan palkkana vaikka se 4x200e kuussa, niin siitä siis jää käteen joku 300e? Minä en viitsisi repiä itseäni 4 kertaa kuussa moisen summan vuoksi valvomaan aamuyöhön saakka.
 
Y-tunnukselle laskutettuna siirtyy koko summa, 800e, omalle tilille. Mitä siitä joutuu maksamaan veroa, riippuu siitä mitä tilikauden jälkeen jää tulokseksi menojen ja vähennysten jälkeen. Käteen jäävä summa on joka tapauksessa reilusti enemmän kuin 75e/keikka.
 
Amen.
Lennu
29.11.2012 11:40:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Omalla y-tunnuksella operointi. Tulisi pitää ns. yksinkertaista kirjanpitoa. Joutuu toimittamaan y-tunnuksen veroilmoituksen kerran vuodessa. Siinäpä se. Melko yksinkertaista.
 
Jos otetaan palkkana vaikka se 4x200e kuussa, niin siitä siis jää käteen joku 300e? Minä en viitsisi repiä itseäni 4 kertaa kuussa moisen summan vuoksi valvomaan aamuyöhön saakka.
 
Y-tunnukselle laskutettuna siirtyy koko summa, 800e, omalle tilille. Mitä siitä joutuu maksamaan veroa, riippuu siitä mitä tilikauden jälkeen jää tulokseksi menojen ja vähennysten jälkeen. Käteen jäävä summa on joka tapauksessa reilusti enemmän kuin 75e/keikka.

 
Tajusin kaiken viimeiseen kappaleeseen asti.
 
no is any good musics maked anymore...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «