öl m 25.11.2012 14:04:41 | |
---|
@Fabric: Riippuu millä keinoin haluat musiikkia tehdä. Rosegarden on pääasiassa MIDI-alusta siinä missä Cubase on DAW. Toinen softa on FLOSSia, toinen kaupallinen ja suljettu softa. @JeanK: Valitsit väärän foorumin Linux/FLOSS-asioista sivistämiselle. Tietämättömyys ja kokemattomuus jyllää. Surullista mutta totta. http://www.mikseri.net/user/kasmra |
Klezberg 25.11.2012 15:36:07 (muokattu 26.11.2012 08:25:47) | |
---|
öl m: @Fabric: Riippuu millä keinoin haluat musiikkia tehdä. Rosegarden on pääasiassa MIDI-alusta siinä missä Cubase on DAW. Toinen softa on FLOSSia, toinen kaupallinen ja suljettu softa. @JeanK: Valitsit väärän foorumin Linux/FLOSS-asioista sivistämiselle. Tietämättömyys ja kokemattomuus jyllää. Surullista mutta totta. On ihan totta että linuxiin ja sen softatarjontaan kannattaa tutustua jos on halua ja aikaa. Jos taas haluaa tehdä jotain muuta, niin siinä ei ole mitään väärää että käyttää tuntemiaan ja/tai hyväksi havaitsemiaan työkaluja. Jos Rosegarden on midi-suuntautunut, niin sen ja linuxin kanssa saattaa sitten tulla vastaan softasynien ja soundien saatavuus. Jos käyttää hardissynia, niin sitten asia on toisin, mutta nykyään harvempi sellaisia hankkii. Itse olen käyttänyt linuxia kohta kymmenen vuotta sekä käyttäjänä että softa/järjestelmäkehittäjänä. Musasofteja olen kokeillut viitisen vuotta sitten. Toimivat mutta käyttökokemus ei ollut samaa luokkaa kuin niissä softissa jotka olivat jo käytössä. Ei ole linux-kokemuksen tai osaamisen puutetta, vaan asioitten priorisointia, jos ei vain seuraa kehitystä kaikissa käyttiksissä kaikilla osa-alueilla, siihen ei kenenkään aika riitä. Sen sijaan käsittelen kyllä kuvia komentoriviltä linuxissa tai osx:ssä. Se kun säästää mulla aikaa. Free and open source on hieno juttu, mutta ei mikään uskonto. Logic pro maksaa nyt 150 euroa ja se on halpa hinta siitä toiminnallisuudesta. Monelle käyttäjälle open source ei ole mikään etu. Reaper on tarpeeksi halpa ja useimpien äänikorttien mukana tulee jokin ilmaisversio jostain DAW-softasta. Harvalla musan tekijällä on tarvetta niihin lähdekoodeihin tai osaamista niiden hyödyntämiseen. Mulla on ja käytänkin sitä, mutta niissä asioissa missä näen sille tarvetta. Automaattinen musaa generoiva webbiradiokokeilu oli semmoinen. Oman musan teko on eri juttu. Mutta tämän ei ole tarkoitus tyrmätä linuxin käyttöä musan teossa. Kyllä mä olisin itse riemusta kiljuen käyttänyt näitä linuxin musasofteja 1980-luvun alussa jos nämä olisi olleet saatavilla silloin. Ja koodannut itse lisää. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
CPU 26.11.2012 10:23:10 | |
---|
öl m: @JeanK: Valitsit väärän foorumin Linux/FLOSS-asioista sivistämiselle. Tietämättömyys ja kokemattomuus jyllää. Surullista mutta totta. Eipä ollut kyllä pahemmin tietoa tai kokemusta tällä henkilöllä windows / cubase -puolesta. Silti piti tulla pätemään. http://www.therepublicofdesire.net/
http://www.myspace.com/protectorateindustrial |
öl m 26.11.2012 16:36:12 (muokattu 26.11.2012 18:04:06) | |
---|
CPU: Eipä ollut kyllä pahemmin tietoa tai kokemusta tällä henkilöllä windows / cubase -puolesta. Silti piti tulla pätemään. Taisi raapaista syvältä? Vaan tottapa turiset, äänittelyhommat ovat luonnistuneet ilman kumpaakaan vuodesta -07 lähtien. Edit: Puhun luonnollisesti omasta puolestani tässä. http://www.mikseri.net/user/kasmra |
CPU: Eipä ollut kyllä pahemmin tietoa tai kokemusta tällä henkilöllä windows / cubase -puolesta. Silti piti tulla pätemään. Enpä tainnut röyhistellä Windowsin ja Cubasen tuntemuksellani, yritin vain osaltani vastata Fabricin kysymykseen ja valottaa sitä, että kyseessä on kaksi eri periaatetta. Kerroin että kyllästyin W-linjaan suorituskyky- ja vakausongelmien takia, ja että Linux sopi minun systeemeihini paremmin. Kirjoitin myös, että esim. Cubasen pluginit eivät välttämättä riitä (siinä olin epätarkka, että puhuin saundeista kun tarkoitin niitä saundeja, mitä kaiken kaikkiaan yhden DAW:n plugareista saa irti), vaan Fabricin arvioiman 500 euron lisäksi pitää tiskiin lyödä lisää tuohta. Klezberg: Logic pro maksaa nyt 150 euroa ja se on halpa hinta siitä toiminnallisuudesta. Hyvin mahdollista. Mutta silloin pitää jo olla Applen kone. Fabricin kysymyksestä päättelin, että hänellä on pc. öl m: @JeanK: Valitsit väärän foorumin Linux/FLOSS-asioista sivistämiselle. Tietämättömyys ja kokemattomuus jyllää. Surullista mutta totta. Taitaa öl m olla oikeassa. Monet luulevat tietävänsä, vieläpä muita paremmin, asiat joita eivät tunne. Eikä vastakkainasetteluun pitäisi olla mitään syytä. Jokainen voi valita sen systeemin, joka hänelle parhaiten sopii. So long JK |
Klezberg 26.11.2012 18:24:46 (muokattu 26.11.2012 18:40:17) | |
---|
JeanK: Hyvin mahdollista. Mutta silloin pitää jo olla Applen kone. Fabricin kysymyksestä päättelin, että hänellä on pc. Aivan totta. Sitten on se reaper, ja ne äänikortin mukana tulevat ilmaiset daw-versiot, ja sitten nämä linux-softat. Onhan näitä. JeanK: Kirjoitin myös, että esim. Cubasen pluginit eivät välttämättä riitä (siinä olin epätarkka, että puhuin saundeista kun tarkoitin niitä saundeja, mitä kaiken kaikkiaan yhden DAW:n plugareista saa irti), vaan Fabricin arvioiman 500 euron lisäksi pitää tiskiin lyödä lisää tuohta. Tarkoittanet että mitä tietyn DAW:in mukana tulevista softainstrumenteista saa irti niiden mukana tulevilla sämpleillä (sikäli kun on kysymys sämpleistä). "Yhden DAW:in plugarit" on hirveän epämääräinen ilmaisu, kun yleensä ottaen plugarit eivät ole DAW-kohtaisia. Ja kun DAW usein hankitaan etupäässä äänitys/miksauskäyttöön eikä niiden soundien takia. Ja silloin plugareissa kiinnostaa enemmän ne ääntä käsittelevät eikä sitä tuottavat. Tuntuisi että ensimmäinen asia, jo ennen alustan ja softan valintaa olisi että jokainen hahmottaisi mitä haluaa tehdä (äänittää/miksata ääntä, tehdä musaa softasynilla, tai molempia, ja sitten millaisia plugareita, soundeja ja muuta tarvitsee). huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
CPU 27.11.2012 10:16:30 | |
---|
JeanK: Kerroin että kyllästyin W-linjaan suorituskyky- ja vakausongelmien takia, ja että Linux sopi minun systeemeihini paremmin. Sun systeemi on ollu jollain tavalla perseestä, kun W7:ssa ja cubasessa ei ole mitään vakausongelmia. Tähän tartuin jo aiemmin. Jos linux on hyvä, niin hyvä, asiaan ei ole mitään sanottavaa sen suhteen. Kirjoitin myös, että esim. Cubasen pluginit eivät välttämättä riitä (siinä olin epätarkka, että puhuin saundeista kun tarkoitin niitä saundeja, mitä kaiken kaikkiaan yhden DAW:n plugareista saa irti), vaan Fabricin arvioiman 500 euron lisäksi pitää tiskiin lyödä lisää tuohta. Ja tämä poikkeaa daw - x:stä miten? Kyllä toi koskee ihan kaikkia daweja samalla tavalla. http://www.therepublicofdesire.net/
http://www.myspace.com/protectorateindustrial |