Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: sähkökitaran soiton aloitus
1
AlexJoanwalls
26.11.2012 00:46:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä oon tässä bassoa sillon tällön rämpytellyt ja nyt haluaisin oppia soittamaan sähkökitaraa eli olisiko neuvoja mistä on paras aloittaa itseopiskelussa kirjoista vai ihan soittamisesta?
 
Jaava
26.11.2012 00:51:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos katsot täällä aloittelijat-palstalla vähän ylöspäin huomaat, että aiheesta on kokonainen FAQ, jota lukea.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Gabe
29.11.2012 00:25:40 (muokattu 29.11.2012 00:26:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse opiskelemalla pääsee tarvittaessa pitkällekin. Esimerkiksi Rockway Internetmusiikkikoulu on ehdottomasti tutustumisen arvoinen: http://www.rockway.fi/
 
Kirjapuolelta Hall Leonardin musiikkikoulut ovat hyviä opuksia. Ja Suuri Kitarakirja on hyödyllinen yleisteos.
 
Kamoiksi suosittelen Yamaha Pacificaa tai Squier Classic Vibea, vahvistimeksit taas Yamahan THR-sarjan vempelettä.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Erska88
29.11.2012 22:57:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä annan semmosen neuvob mikä on MUN mielestä melko merkittävä.
 
Jos tarvii kitaraa ja styrkkaria hommata, ÄLÄ osta thomannin halvinta sähkökitarabundlea vaan hae paikallisesta musaliikkeestä tai mnetin torilta joku edes kohtuullinen laitteisto alkuun niin mielenkiinto säilyy hetken kauemmin kun ei tartte 5min välein virittää yms. schaissee...
Se mitä hommaa ni ennoo niin kitaristi et enempää tietäisin mutta sekin riippuu omasta musatyylistä jonkun verran. No itse aloitin soittamisen BC Rich pronssisarjan warlokilla ja opettelemalla ACDCtä. :) ei mikään paras yhdistelmä mutta säilytin silti mielenkiintoni hommaan eikäbkaduta tänäpäivänä ollenkaan. :)
 
viisi_kitaraa
10.02.2013 15:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martyn videot on hyviä. Ainakin jos englannin kieli ei haittaa.
Aloita esim tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=cA9Giy5XotU
 
Aiempaan kommenttiin viitaten. Ei ne halvimmatkaan kitarat nyt NIIN huonoja ole. Minulla on parikin halpaa kitaraa ja kyllä niissäkin vire pysyy aivan hyvin. Virittäminen toki on aavistuksen verran hitaampaa,
JA vaikka virittimet olisivatkin täysin paskat, niin uudet kohtuulliset eivät kovin kalliita ole. Ostin yhteen kitaraan uudet F-Musiikista ja maksoivat 10€/setti (oli joku jämäerä)
 
Tärkeintä aloittelijalla on innostus. Ja jos kitaran aavistuksen verran heikompi laatu saa sen loppumaan, niin ei se kalliskaan kitara kovin pitkälle kanna.
 
Omasta mielestäni kanattaa ostaa 2 kitaraa joista toinen (se ensimmäinen) on halpa ja huoleton, jolla uskaltaa kokeilla vaikka mitä, ja jonka voi huoletta ottaa mukaan esim. bileisiin tai mökille..
Se seuraava voi sitten olla jo vähän kalliimpi ja parempi, johon kosketaan sitten ainoastaan silkkihansikkailla.
Arvaa kumpi noista on hauskempi ja kummalla tulee soitettua enemmän...
 
ancci
22.02.2013 13:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AlexJoanwalls: Elikkä oon tässä bassoa sillon tällön rämpytellyt ja nyt haluaisin oppia soittamaan sähkökitaraa eli olisiko neuvoja mistä on paras aloittaa itseopiskelussa kirjoista vai ihan soittamisesta?
 
Troy Stetinan läpysköihin kannattaa tutustua. Niitä nyt löytää adlibriksesta ja muista nettikirjakaupoista.
 
mpekkanen
23.02.2013 09:28:35 (muokattu 23.02.2013 18:33:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsinkin aloitus vaiheessa on tärkeätä,että se soittaminen on hauskaa. Kuitenkin jos soitossa haluaa edistyä niin siltä teorian opiskelulta ei voi kokonaan välttyä. Väittäisinkin että mitä enemmän sitä teoriaa opiskelee ihan itsenäisesti niin sen palkitsevampaa se on sitten jatkossa. Toki ensin täytyy olla sen vertaa perillä että on edes jotain hajua mitä aletaan treenaamaan,mutta erilaisten skaalojen opettelua se tulee olemaan jossain vaiheessa,joka tapauksessa. Ne on hyvä myös opetella kunnolla ja joka sävellajista ihan kaikkialta kaulalta ja siirtyä vaikka sitä mukaan aina uusin asteikoihin kun edellinen on opeteltu. Asteikkoja löytää jos vain viitsii nähdä vaivaa ihan itsekkin ,ilman kenenkään neuvoja. Kitarassa on 12 erillaista säveltä ja jos siitä alkaa miettii niitä eri vaihtoehtoja niin eihän se ole kuin matematiikkaa. Mistään tähtitieteestä ei kuitenkaan ole kysymys ja jo pelkästään sillä pääsee alkuun kun tietää että pianossa on kahdenvärisiä koskettimia.
 
Erska88
05.03.2013 07:06:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kun tietää että pianossa on kahdenvärisiä koskettimia.
 
HERRAISÄ kun oiskin vaan yhdenvärisiä! :)
 
mpekkanen
05.03.2013 08:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erska88: HERRAISÄ kun oiskin vaan yhdenvärisiä! :)
 
Pelkät valkoiset koskettimet on jo sellainen skaala joka käy 7 eri basso sävelen päälle. Toki olisi suositeltavaa opetella ne muutkin diatoniset asteikot ja niiden moodit,kaikista sävelistä ja koko kaulalta.
Mustat koskettimet taas ovat suotaan pentatoninen asteikko mikä olisi sekin ihan perus juttuja opetella joka sävelestä ja myöskin koko kaulan alueelta.
Nämä kun opettelee niin ollaan jo päästy hyvään alkuun.
 
Morphia
11.03.2013 13:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erska88: HERRAISÄ kun oiskin vaan yhdenvärisiä! :)
 
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn: … mslvSzqI2biJYygCc_6hcqCNO173691v6Ow
 
:D
 
MUT EN MÄ VOINU TIETÄÄ
Vetehinen
12.03.2013 13:11:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö tämän ketjun lukeminen auttanut?
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=86249
 
Movement of my culture / My beliefs have no more tales.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «