Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mono-rummut ja kolme mikkiä
1 2 3
Ziggy Bubba
24.11.2012 20:25:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen viime aikoina ottanut rumpujen nauhoitusta haltuun. Olen päässyt suht passelisti kolmella mikillä (basari, snare ja oh) vauhtiin, mutta mietin jo vähän eteenpäin. Eli miten paljon on merkitystä onko käytössä kaksi overia, lähimikit kaikille rummuille ja tilamikki?
 
Tässä on meikäläisen miksaus noilla kolmella mikillä (http://www.mikseri.net/artists/crookmachine/crooked-deeds/526398/)
 
Miten paljon ne lisämikit parantaisivat vaikka just tuon soundia?
 
Varsinkin tämä mono-rumpujen toimivuus tuntuu herättävän keskustelua, kertokaa ihmeessä pointtinne. Omaan biisiini lisäsin Logicin Space Designerillä ihan pienen huonekaiun (liian?).
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
htm
24.11.2012 20:56:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainion kuulosta. Mua ei ainakaan toi rumpojen monous häirinny yhtään, noi kitarathan tuossa tilan tekee. Virppaan vois hippasen kaikua laittaa, se on vähän naamalla. Nää kommentit nyt telkkarikaiuttimilla kuunneltua.
 
Tuollaseen himmailevaan musaan vois kokeilla jopa yhdellä mikillä taltioiutja rumpuja, siinä olis ainakin haastetta.
 
www.signumfreud.com
Ziggy Bubba
24.11.2012 21:54:10 (muokattu 24.11.2012 22:05:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Tuollaseen himmailevaan musaan vois kokeilla jopa yhdellä mikillä taltioiutja rumpuja, siinä olis ainakin haastetta.
 
Tuohon tarttis varmaan jo jonkun tosi hyvän mikin. Oma SP B1 ei ihan taida riittää. Tila sais olla kans pirun hyvä.
 
E: ite asiassa virppa vois olla ihan pikkasen pienemmällä suorilta, näin jälkeenpäin.
 
Basarissa ei ollut reikää, eli lykkäsin mikin siihen about nyrkin päähän kalvosta. Setti oli Taman Superstar.
 
Tässä vielä käytetyt mikit:
Basari: Audix D6
Snare: Audix i5
Overhead: Studio Projects B1
 
Kitarakaapin edessä: Sennheiser e906
Akkareissa, djembessä ym: SP B1
 
Vahvistin pääasiassa: Suhr Badger (kotivolyymillä)
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
varakeef
24.11.2012 22:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan tuollakin asetelmalla vähän kokeilla leventää, virveliä vähän sivummas ja overia hiven toiseen suuntaan. Mono on kyllä ihan hyvä vaihtoehto sekin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
GrooverMan
24.11.2012 23:35:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Olen viime aikoina ottanut rumpujen nauhoitusta haltuun. Olen päässyt suht passelisti kolmella mikillä (basari, snare ja oh) vauhtiin, mutta mietin jo vähän eteenpäin. Eli miten paljon on merkitystä onko käytössä kaksi overia, lähimikit kaikille rummuille ja tilamikki?
 
Tässä on meikäläisen miksaus noilla kolmella mikillä (http://www.mikseri.net/artists/crookmachine/crooked-deeds/526398/)
 
Miten paljon ne lisämikit parantaisivat vaikka just tuon soundia?
 
Varsinkin tämä mono-rumpujen toimivuus tuntuu herättävän keskustelua, kertokaa ihmeessä pointtinne. Omaan biisiini lisäsin Logicin Space Designerillä ihan pienen huonekaiun (liian?).

 
Mun maailmassa mono vs. stereo ei ole kysymys siitä kumpi on parempi, ne on vaan kaksi eri asiaa. Siihen liittyy sit se muu materiaali ja mihin pyritään. En nyt pysty kuuntelemaan tota esimerkkiä, mut lähtökohtasesti mikkien lisääminen ei paranna saundia. Se tekee siitä erilaisen ja kannattaa muistaa että mikkien lisääminen lisää myös vaihevirheitä. Aika standardivastaus, mut näin se menee.
 
"We can only open the doors - we can't drag people through." - Jim Morrison
Ziggy Bubba
25.11.2012 00:23:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just tuo vaihevirheiden välttäminen on yksi ok syy pitää ne mikit vähissä. Ja kyllähän se miksauskin vaikeutuu suorilta kun raitojen määrä kasvaa, luulisin.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
Werihukka
25.11.2012 01:55:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä vähemmällä pärjää, sitä parempi yleensä.
 
Spedemix
25.11.2012 01:58:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Mun maailmassa mono vs. stereo ei ole kysymys siitä kumpi on parempi, ne on vaan kaksi eri asiaa. Siihen liittyy sit se muu materiaali ja mihin pyritään. En nyt pysty kuuntelemaan tota esimerkkiä, mut lähtökohtasesti mikkien lisääminen ei paranna saundia. Se tekee siitä erilaisen ja kannattaa muistaa että mikkien lisääminen lisää myös vaihevirheitä. Aika standardivastaus, mut näin se menee.
 
+1 for mono vs stereo.
 
Tosiaan tuo mono-OH -asia on enemmän sellainen näkemyskysymys; eri projekteissa niiden kokonaismäärä vaihtelee tarpeen mukaan. Olen nähnyt joissain rokkihommissa jossa rumpalilla on aivan sairaan leveä setti a lá Mikko Siren kolmen mikin AB setti. Adelen Rolling In The Deepissä on tosiaan mono-OH (kuten myös monissa "Jet":n julkaisuissa). Tosin näissä taitaapi olla stereo ambienssit tuomassa inan leveyttä. Karkea yleistys voisi kai olla, että OH mikityksellä vaikutetaan eniten siihen kuinka isolta setti kuulostaa (AB pari isoin ja mono pienin) ja mitä pienempi setti, sitä enemmän sinne mahtuu kaikkea muutakin, kuin parit hassut kitarat.
 
Mielestäni rumpujen levittäminen jollain stereolevittämisellä on aika ajan haaskausta; en ole koskaan kuullut onnistunutta yritystä siitä (samaa pätee vaikkapa pianoon, turha yrittää levitellä monopianoa). Jos niistä rummuista haluaa stereot, nii sitten vain lisää mikkejä pystyy.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Ziggy Bubba
25.11.2012 02:05:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Mielestäni rumpujen levittäminen jollain stereolevittämisellä on aika ajan haaskausta; en ole koskaan kuullut onnistunutta yritystä siitä (samaa pätee vaikkapa pianoon, turha yrittää levitellä monopianoa). Jos niistä rummuista haluaa stereot, nii sitten vain lisää mikkejä pystyy.
 
Miten ihmeessä sitä monoa edes levittäisi, eli duh. Ite käytin tossa ihan monoa soundia koska ei stereo-settiä ollut overeita.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
Spedemix
25.11.2012 02:15:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Miten ihmeessä sitä monoa edes levittäisi, eli duh. Ite käytin tossa ihan monoa soundia koska ei stereo-settiä ollut overeita.
 
Eikun siis tarkoitin, että joskus on mulle tullu semmoisia tilanteita vastaan, että asiakas pyytää taikomaan monoOH:sta leveää rumpusaundia. Käytännössä mahdotonta, mutta sen sijaan laulua pystyy levittämään yllättävän paljon vaikkapa jollain Eventide -tyyppisellä ratkaisulla. Tai kitaraa viivästyksellä Kingston Wall meizingillä. Pystyy saamaan semiuskottavasti leveää sundia. Lähinnä sitä yritin painottaa, että tuollaiset temput ei oikein tunnu toimivan piano/rumpu -akselilla. Oli näköjään vähän huonot sanavalinnat, sorry :)
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
anapena
25.11.2012 11:06:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ehkä lisäisin toisen overimikin. On se vaan kivempi miksatessa pyöritellä panorointinappuloita sopivaan kulmaan:)
 
Istu ja pala!
maza
25.11.2012 12:16:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täähän kuulostaa oikein hyvältä tällaisenaan!
 
Anyway, jos tällaista suhteellisen luomua soundia haetaan, mutta halutaan kuitenkin stereota myös pannupuolelle, saattaisin itse lähteä liikkeelle joko front of kit -stereoparista tai XY-asetelluista övereistä. Mulla on ainakin AB-övereissä usein ongelmana se, että jos snare on stereokuvassa keskellä, tahtoo basari (vaikka alapäät leikkaiskin pois) siirtyä vähän vasemmalle. XY:llä on jotenkin helpompi saada koko setti talteen, ja pellit ei myöskään tuu niin naamalle.
 
Ja/tai sitten stereoambienssi nykysetupin lisäksi. Mä käytän usein stereoövereitä ja monotilaa, jossa on vielä joku mahdollisimman paska dynaaminen mikki (salainen ase Murmanskilaiselta kirppikseltä: Oktava MD-45, 2 euroa), jonka vielä kompuroin ihan lyttyyn.
 
Lähimikit on enemmän sitten sitä varten, jos haluaa enemmän atakkia, jytinää tai jotain muuta, jota ei oikeasti rummuista irtoa.
Mikael
25.11.2012 12:23:47 (muokattu 25.11.2012 12:36:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä AB:llakin saa sekä virvelin että bassarin keskelle kun vetää kuvitteellisen setin keskiviivan virvelin poikki niin, että se leikkaa bassarin nuijan kohdalta ja asettelee overheadit tän linjan molemmille puolille symmetrisesti.
 
Mä olisin kans sitä mieltä että aloittajalle isoin hyöty olis toisesta overheadmikistä. Sit vois tarpeen/biisin sitä vaatiessa saada homman myös stereoksi mut silti homma säilyis yksinkertaisena ja soundi samalla tasolla kuin nytkin. Monohomma on toki jees joissain tapauksissa mutta sillä on myös taipumus täyttää keskusta tehokkaasti ja stereohommissa se on välillä ongelmallista.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
htm
25.11.2012 14:06:23 (muokattu 25.11.2012 15:27:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Kyllä AB:llakin saa sekä virvelin että bassarin keskelle kun vetää kuvitteellisen setin keskiviivan virvelin poikki niin, että se leikkaa bassarin nuijan kohdalta ja asettelee overheadit tän linjan molemmille puolille symmetrisesti.
 
Mä olisin kans sitä mieltä että aloittajalle isoin hyöty olis toisesta overheadmikistä. Sit vois tarpeen/biisin sitä vaatiessa saada homman myös stereoksi mut silti homma säilyis yksinkertaisena ja soundi samalla tasolla kuin nytkin. Monohomma on toki jees joissain tapauksissa mutta sillä on myös taipumus täyttää keskusta tehokkaasti ja stereohommissa se on välillä ongelmallista.

 
Juu, kyllähän monorummut keskustan täyttää, mutta kyseisessä biisissä ei ole vokaaleja tai muuta keskelle "väkisin" laitettavaa, niin toi toimii noin mainiosti. Totta kai toisaalta on hyvä, että on vaihtoehtoja.
 
Jännän jutun muuten olen jotain vanhoja äänitteitä kuunnellessa huomannut. Jos tuonaikaisesta tekniikasta/metodologiasta johtuen rummut on monona jossain laidalla, kitara toisessa jne. - tuon unohtaa aika nopeasti, eikä siihen enää kiinnitä huomiota - ellei sitä oo jotenkin todella tökerön huonosti toteutettu.
 
www.signumfreud.com
maza
26.11.2012 11:32:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Kyllä AB:llakin saa sekä virvelin että bassarin keskelle kun vetää kuvitteellisen setin keskiviivan virvelin poikki niin, että se leikkaa bassarin nuijan kohdalta ja asettelee overheadit tän linjan molemmille puolille symmetrisesti.
 
Joo, tuota lähestymistapaa on kyllä toki myös tullut käytettyä. Mutta toimivuus riippuu pitkälti setin asettelusta ja käytetystä tilasta. Monesti käy niin, että (edestä katsottuna) oikealla puolella ei ole sitten juuri muuta kuin yksi pelti ja haitsu, loppusetti tulee vasemmalta.
 
Mä olisin kans sitä mieltä että aloittajalle isoin hyöty olis toisesta overheadmikistä. Sit vois tarpeen/biisin sitä vaatiessa saada homman myös stereoksi mut silti homma säilyis yksinkertaisena ja soundi samalla tasolla kuin nytkin. Monohomma on toki jees joissain tapauksissa mutta sillä on myös taipumus täyttää keskusta tehokkaasti ja stereohommissa se on välillä ongelmallista.
 
Ja stereoparille nyt keksii muutakin käyttöä, diggaan ite esim. perkat vetää usein stereona.
dewil
27.11.2012 11:17:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohan kuulosti oikein pätevältä.
 
Sellanen kikka saada lisää dimensiota, jota itse monesti viljelen samankaltaisessa. tapauksessa on, napata siitä spacedesigneristä joku pätevä studiotila tms. auxiin ja kompuroida siitä ns. paskat pihalle. Sitten kun sitä muiluttaa aavistuksen sekaan, niin avot!
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
mhelin
30.11.2012 14:02:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvän kuuloista menoa.
 
"Rumpu-samplet saa jäädä, nyt mennään omilla kolisteluilla."
 
Tuli mieleen että kannattaisi kuitenkin kokeilla äänitellä triggerillä tomeja ja käyttää omien rumpujen sämplejä ovareiden tukena ja vähän levittämässä saundia.
 
Ziggy Bubba
30.11.2012 18:02:57 (muokattu 30.11.2012 18:04:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Hyvän kuuloista menoa.
 
"Rumpu-samplet saa jäädä, nyt mennään omilla kolisteluilla."
 
Tuli mieleen että kannattaisi kuitenkin kokeilla äänitellä triggerillä tomeja ja käyttää omien rumpujen sämplejä ovareiden tukena ja vähän levittämässä saundia.

 
Hmm. Ehkä pysyn kuitenkin tässä ns. luomummassa tyylissä. Veikkaan, että ton tyyliseen soundiin en lopulta triggereitä kaipaa. Ne lisämikit vois olla seuraava askel.
 
Itse asiassa, mulla on toinenkin tommonen B1 överiksi. Kertaalleen olen testannut molemmilla ja olihan se isompi säätö noiden muhkeiden pulikoiden (ja kehnojen ständien kanssa) kanssa.
 
Ne stereo-överit oli toki laveemmat soundiltaan, mutta ihmeen hyvin musta tolla yhelläkin sai soundia narulle. Tästä asiasta kun on ollut kovasti keskustelua viime aikoinakin tällä palstalla, niin ajattelin tällä keskustelulla "nostaa kissaa pöydälle" asian suhteen.
 
E: Tomit tuossa biisissä soi ehkä hilppasen heppoisina - mitäs ootte mieltä?
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
Ziggy Bubba
30.11.2012 18:06:19 (muokattu 30.11.2012 18:06:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Tuohan kuulosti oikein pätevältä.
 
Sellanen kikka saada lisää dimensiota, jota itse monesti viljelen samankaltaisessa. tapauksessa on, napata siitä spacedesigneristä joku pätevä studiotila tms. auxiin ja kompuroida siitä ns. paskat pihalle. Sitten kun sitä muiluttaa aavistuksen sekaan, niin avot!

 
Vedin muuten vähän tohon tyyliin tossa basarin, virpan ja basson omaan auxiin, jonka lyttäsin aivan hajalle. Sitä sitten nostelin maun mukaan rinnalle. Tolla tekniikalla on ehkä joku nimikin...?
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
mhelin
30.11.2012 22:06:38 (muokattu 30.11.2012 22:07:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba:
E: Tomit tuossa biisissä soi ehkä hilppasen heppoisina - mitäs ootte mieltä?

 
No just siksi tuota ehdotinkin tuota triggausta koska mikkejä lisäämällä tulee lisää vuotoa joka pitää taas hallita jotenkin. Millaisessa tilassa tuo on muuten äänitetty, ei kuulosta miltään kerrostalon kellarin treenikseltä ainakaan? Kokeile laittaa ovarit vähän rumpalin olkapäiden yläpuolelle tai sivuille (aika matalalle siis) ja suunnata enemmän tomeihin. Siitä kyllä sitten kärsii peltien saundi taas. Kompressoimalla noitakin tomeja saisi paremmin kuuluviin kyllä.
 
Tolla tekniikalla on ehkä joku nimikin...?
Rinnakkaiskompressointi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «