Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kolmella sormella soittaminen
1 2 3
aalataur
23.11.2012 09:42:26 (muokattu 23.11.2012 09:43:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kitaristi, mutta viime aikoina kiinnostunut alustavasti myös basson soittamisesta. Miten tuota kolmen sormen näppäilytekniikkaa kannattaisi lähteä opettelemaan? Arvelisin, että soittamalla hyvin hitaita asioita ja kiinnittämällä huomiota tasaisuuteen, ettei nimettömällä näppäilty jää heikommaksi. Mutta onko jotain käytännön vinknkejä?
 
Mitä sormijärjestystä siinä käytetään? 1-2-3-1-2-3 vai 1-2-3-2-1-2-3-2? Vai riippuuko se soitettavasta asiasta?
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
J.Nikkanen
23.11.2012 10:27:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäisenä tuli tämä mieleen:
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/105914.jpg
 
seak
23.11.2012 11:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Olen kitaristi, mutta viime aikoina kiinnostunut alustavasti myös basson soittamisesta. Miten tuota kolmen sormen näppäilytekniikkaa kannattaisi lähteä opettelemaan? Arvelisin, että soittamalla hyvin hitaita asioita ja kiinnittämällä huomiota tasaisuuteen, ettei nimettömällä näppäilty jää heikommaksi. Mutta onko jotain käytännön vinknkejä?
 
Mitä sormijärjestystä siinä käytetään? 1-2-3-1-2-3 vai 1-2-3-2-1-2-3-2? Vai riippuuko se soitettavasta asiasta?

 
Taidan olla täällä joskus kirjoitellutkin asiasta, mutta oon sellasen kymmenisen vuotta käyttänyt tota kolmen sormen näppäilyä oikealla kädellä, kahdeksan vuotta käytännössä pelkästään sitä. Voin heti alkuun varoittaa, että melko kivinen tie ja kannattaa miettiä tarkkaan, että onko siitä itselle niin paljon hyötyä, että päänvaiva/hyöty-suhde ei jää hirveästi pakkasen puolelle.
 
Sormijärjestyksissä on monta varianttia, mutta jos sormet numeroidaan etusormesta nimettömään 1-2-3 niin mä käytän aina järjestystä 3-2-1, koska se on sormien liikkumisen "luonnollinen" suunta. Kieliltä alaspäin tullessa käytän ns. rake-tekniikkaa, jossa näppäilen alemman kielen samalla sormella kuin mitä näppäilin sen ylemmän.
 
Kannattaa treenata tosi hitaasti alkuun ja nimenomaan kiinnittää tasaisuuteen huomiota - sekä timen että äänien voimakkuuden ja soundin suhteen. Myös kielten hyppimistä kannattaa harjoitella sekä ylös että alas mahdollisimman alusta lähtien, koska se tuppaa olemaan ongelmallisin juttu tossa tekniikassa. Kannattaa myös koko ajan yrittää pitää huolta siitä, että on kartalla siitä, mikä sormi on meneillään näppäilyvuorossa kun nopeammissa jutuissa helposti tippuu kärryiltä tosta. Myös "aksenttisormen" suunta kannattaa huomioda: jos soitat 3-2-1 järjestyksellä 8-osia niin aksenttisormi (eli tasaiskulle sattuva sormi) vaihtuu oikealta vasemmalle kun taas 16-osia soittaessa aina 16-osaryppään ykköselle sattuva sormi kulkee oikealta vasemmalle.
 
A veteran of a thousand psychic wars.
Ali
23.11.2012 11:33:49 (muokattu 23.11.2012 11:35:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trooper? 3-2-1 vedän kyllä ite, ihan luonnostaan tulee, en ole ikinä asiaa miettinytkään.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Basismi
23.11.2012 12:55:48 (muokattu 23.11.2012 12:56:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taasen vedän 1 - 2 - 3
 
Olin pitkään kahden sormen kannalla mutta sitten piti opetella sellainen biisi missä kolmella soittaminen oli luonnollista joten oppihan sen lopulta. Mutta hankala on motivoida itseään treenaamaan ihan muuten vaan. Kun siihen tottui niin nyt tulee aika paljonkin käytettyä nimetöntä.
 
Tätä räpsytystä on kiva treenailla kolmella:
http://youtu.be/CaQpC4HuJ5M?t=1m49s
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Danny_fox
23.11.2012 15:29:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jostain filmistä opin että kun vaihtaa kieltä ylemmäs eli vaikka a:sta d:hen se kannattaa aina tehdä keskisormella. se on pisin sormi. itse sormiten biisit siten, että vaihdot tulee aina keskisormella.
 
jos tasaista 8-/16-osaa tulee soitettua sormitus on 3-2-1 tai joskus 3-2-1-3-2-1-2-1. sit muuten tulee vedettyä sillein miten luonnolliselta tuntuu. itsellä toi kolmella sormella soittelu tulee sen verran selkärangasta, että nakit menee millon missäkin järjestyksessä.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
ötzi
23.11.2012 16:16:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan 3-2-1-2 järjestyksellä.
 
Treenasin alkuun tuota kolmatta sormea laukkarytmillä että sai nimettömän mukaan edes jotenkin. Hyvänkuuloisen tasatahdin paukuttaminen on paljon vaativampaa. Myöhemmin sitten aloin soittamaan 2-sormen juttuja jättämällä etusormen kokonaan pois.
 
Treeniä se vaatii paljon ja ranteen asento vaikuttaa todella paljon.
 
Tuossa 3212-järjestyksessä on se huono puoli että keskisormi joutuu tekemään tuplasti enemmän töitä, mutta 4/4 tahdit alkaa aina samalla sormella. Siinä mielessä 321-järjestys olisi parempi että sormet rasittuu tasasemmin. En oo tätä vielä niin isona ongelmana kokenut että tarviis vaihtaa.
 
seak
23.11.2012 16:42:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: jostain filmistä opin että kun vaihtaa kieltä ylemmäs eli vaikka a:sta d:hen se kannattaa aina tehdä keskisormella. se on pisin sormi. itse sormiten biisit siten, että vaihdot tulee aina keskisormella.
 
jos tasaista 8-/16-osaa tulee soitettua sormitus on 3-2-1 tai joskus 3-2-1-3-2-1-2-1. sit muuten tulee vedettyä sillein miten luonnolliselta tuntuu. itsellä toi kolmella sormella soittelu tulee sen verran selkärangasta, että nakit menee millon missäkin järjestyksessä.

 
Mä olisin tota sormen vaihtamista samalla sormella vastaan kun se rikkoo ton luontevan rytmin. Parasta pitää koko ajan sama 3-2-1 -sarja meneillään niin mahdollisuudet sen kanssa sekoiluun vähenee huomattavasti.
 
A veteran of a thousand psychic wars.
Danny_fox
23.11.2012 17:08:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

seak: Mä olisin tota sormen vaihtamista samalla sormella vastaan kun se rikkoo ton luontevan rytmin. Parasta pitää koko ajan sama 3-2-1 -sarja meneillään niin mahdollisuudet sen kanssa sekoiluun vähenee huomattavasti.
 
no mä taas oon sitä mieltä, että ei kannata liian robottimaiseks opetella tota sormitusjuttua vaan sillain fiiliksen mukaan, pysyy musta ihana flow soitossa ku ei mee liian mekaaniseks. mut we can agree to disagree.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
seak
23.11.2012 17:14:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: no mä taas oon sitä mieltä, että ei kannata liian robottimaiseks opetella tota sormitusjuttua vaan sillain fiiliksen mukaan, pysyy musta ihana flow soitossa ku ei mee liian mekaaniseks. mut we can agree to disagree.
 
Musta taas sekä tässä että muissa tekniikkajutuissa just se, että sormet vetää mekaanisesti ja robottimaisesti edesauttaa sitä, että pystyy ilmaisemaan sisäistä flowtaan parhaalla mahdollisella tavalla ilman teknisiä rajoitteita. Tällä periaatteella ainakin itse treenaan.
 
Toki livenä ja studiossa soittaessa meininki voi olla toinen ja tilanteen mukaan menee vähän milläkin sormitekniikalla juttua, mutta treenailut teen kolmella sormella tarkasti vuorosormijärjestelmää (3-2-1 aina) rikkomatta.
 
Mutta joo, agree to disagree -sopimus voimassa täältäkin :)
 
A veteran of a thousand psychic wars.
jperala
23.11.2012 18:59:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen myös 3 sorma harjoitellut välillä, kahdella pärjää ja jopa yhdellä.. vaikka ei näytä niin komealta :)
 
Mutta joo, ei tule ihan luonnostaan se kolmas sormi sieltä.
 
Jazz Bass Fretless
ponnari
24.11.2012 12:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ammattilaisen mielipide. http://www.youtube.com/watch?v=K3tTp7tgAbI
 
http://www.myspace.com/deadsamaritanband
Danny_fox
24.11.2012 12:55:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ponnari: Ammattilaisen mielipide. http://www.youtube.com/watch?v=K3tTp7tgAbI
 
ammattilaisen jonka soitanta musta kuulostaa ihan kauheelta ja yksipuoliselta. itse suosittelisin gary willistä, percy jonesia tai jopa billy sheehania ennemmin. tämä toki vain oma mielipide.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
ponnari
24.11.2012 14:00:26 (muokattu 24.11.2012 14:00:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattilaisen jonka soitanta musta kuulostaa ihan kauheelta ja yksipuoliselta.
 
Siinä on aina se vaara, kun Websteriä johonkin ehdottaa :). Lähinnä se tasaisuus ja nopeus ja kestävyys mitä videossa painotetaan. Itsehän suosittelen mieluummin
"flikkaamista"=yksi sormi edestakas vähän niinku plektra, jos tarttee nopeesti soittaa jotain. Mutta eihän se toisaalta ole aiheena.
 
http://www.myspace.com/deadsamaritanband
J.Nikkanen
24.11.2012 14:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Webster on kova hanu. Eikä niin yksipuolinen kuin porukka ajattelee. Melko mystisisä, ei yksipuolisia linjoja vetelee CC:n biiseissä, myös livenä. Toki helppohan häntä on arvostella ja haukkua koska death metal.
 
Danny_fox
24.11.2012 17:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Webster on kova hanu. Eikä niin yksipuolinen kuin porukka ajattelee. Melko mystisisä, ei yksipuolisia linjoja vetelee CC:n biiseissä, myös livenä. Toki helppohan häntä on arvostella ja haukkua koska death metal.
 
no mun mielipiteet toki on tästäkin huolimatta että mies kuulostaa kamalalta. osin drop mikälie vireestä osin äglöstä saundista johtuen. plus kaikki ihmiset eivät arvostele soittajia genren mukaan (tuntuu tulevan alati esille kun kyse on metallista). itse en pidä myöskään jazzista, mutta arvostan hyvin paljon percy jonesia ja gary willisiä.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
J.Nikkanen
24.11.2012 17:17:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: no mun mielipiteet toki on tästäkin huolimatta että mies kuulostaa kamalalta. osin drop mikälie vireestä osin äglöstä saundista johtuen. plus kaikki ihmiset eivät arvostele soittajia genren mukaan (tuntuu tulevan alati esille kun kyse on metallista). itse en pidä myöskään jazzista, mutta arvostan hyvin paljon percy jonesia ja gary willisiä.
 
Jep jep. Ensivaikutelma vaikuttaa toki kaikkeen. Mulla meni CCn bassolinjojen kanssa toinen sormi suuhun ja toinen perseeseen. Siinä vaiheessa kun kätöset vaihtoivat paikkaa ajattelin ottaa hieman enemmän selvää että mikäs ukko tää oikein on. Mitä Gary Willisiin tulee, niin siinäpä vasta onkin oikeinkin kova setä.
 
Danny_fox
24.11.2012 18:29:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Jep jep. Ensivaikutelma vaikuttaa toki kaikkeen. Mulla meni CCn bassolinjojen kanssa toinen sormi suuhun ja toinen perseeseen. Siinä vaiheessa kun kätöset vaihtoivat paikkaa ajattelin ottaa hieman enemmän selvää että mikäs ukko tää oikein on. Mitä Gary Willisiin tulee, niin siinäpä vasta onkin oikeinkin kova setä.
 
Offtopic and for the record toi webster aleksi on semmonen josta mä oon ihan kovasti koittanut digata ku sitä niin moni hehkuttaa. Mutta ku ei niin ei.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
pehko
24.11.2012 21:45:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ite vejän usein miten 2-1-3, mut myös 3-2-1. jotenki keskarilla alottaminen vaan tulee ihan luonnostaan. etusormella ei pysty.
 
"Miehestä on aina kaksi käsitystä. Miehellä itsellänsä yksi, omansa. Muilla toinen. Vääriä kumpikin." - Väinö
zkelez
26.11.2012 17:49:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytännön vinkeistä semmonen, että tuota on ihan hyvä alotella josain koulun penkillä tai kokouksissa treenaan. Naputtelee pöytää vaan hissukseen ja yrittää kitkeä sen triolin pois siitä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «