Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten löytää taas luova kipinä?
1 2
deep n dark
23.11.2012 10:38:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Olen tehnyt omaa musaa jo 16 vuotta, elektroonista pääasiassa. Tähän asti on aina löytynyt ideoita ja luovuus on ollut suurta. Nyt kuitenkin on ollut vaikeuksia tämän vuoden aikana saada tehtyä mitään hyvää muutamaa biisiä lukuunottamatta. Ehkäpä olen tullut vaativammaksi kuin taannoin. Toisaalta jos ei ole mitään visioita sen suhteen mitä haluaa tehdä niin on aikas hukassa.
 
On siis huonot ajat ollut koko 2012. Miten ruokkia luovuutta ja fokusta musiikinteon suhteen?
 
www.reflexion-x.com
Rahkoi
23.11.2012 12:40:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki ennenkin voi koittaa kaikenlaista, mutta kun vuosi lähentelee loppuaan niin täytyypä suositella että ottaisit helmikuussa osaa February Album Writing Monthiin. Eli homman nimenä on syteen tai saveen pakottaa itsensä helmikuun aikana kirjoittamaan 28 päivässä 14 biisiä. Itse olen nyt parina vuotena ottanut osaa ja ollut ehkä parasta mitä olen musiikin saralla ryhtynyt hommaamaan. Tärkeintä hommassa on se, että yksinkertaisesti tulee alettua tekemään eikä odotella vaan että joskos se inspiraatio sieltä joskus iskisi.
 
Tapahtuman motto:
"You can't wait for inspiration. You have to go after it with a club." Jack London
 
Lisätietoa löytyypi tapahtuman nettisivuilta http://fawm.org/ minne voi mennä pälyilemään, josko kiinnostaisi.
 
Ja tuollta m.netin oma ketju aiheesta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=186709&co=60
 
"What could be more important than your family, Richard?!" "... Ssssssssssssci-ence?"
deep n dark
23.11.2012 16:57:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yökyöpeli: Toki ennenkin voi koittaa kaikenlaista, mutta kun vuosi lähentelee loppuaan niin täytyypä suositella että ottaisit helmikuussa osaa February Album Writing Monthiin. Eli homman nimenä on syteen tai saveen pakottaa itsensä helmikuun aikana kirjoittamaan 28 päivässä 14 biisiä. Itse olen nyt parina vuotena ottanut osaa ja ollut ehkä parasta mitä olen musiikin saralla ryhtynyt hommaamaan. Tärkeintä hommassa on se, että yksinkertaisesti tulee alettua tekemään eikä odotella vaan että joskos se inspiraatio sieltä joskus iskisi.
 
Tapahtuman motto:
"You can't wait for inspiration. You have to go after it with a club." Jack London
 
Lisätietoa löytyypi tapahtuman nettisivuilta http://fawm.org/ minne voi mennä pälyilemään, josko kiinnostaisi.
 
Ja tuollta m.netin oma ketju aiheesta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=186709&co=60

 
Haha, okei. Kuulostaa hauskalta - täytyy sanoa toisaalta että 14 biisiä on tosi paljon. Mutta lukiessani tän sain kummiakin lisää inspistä, kiitos siitä! ;-)
 
www.reflexion-x.com
A.l
24.11.2012 10:52:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lykkyä projektiin!
Viime vuonna työkaveri esitteli oman tuotoksensa, sellaista hidastempoista progeilevaa heviä Tom Waits laululla höystettynä ja oli kyllä aika mainio. Ei tainnut ihan noin montaa raitaa olla mutta hän kompensoi sitten biisien pituudella.
 
Nthrax
25.11.2012 00:14:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meitsi lähtee todellakin messiin!
 
http://soundcloud.com/niqw tuolta voi käydä kuuntelee. Tollasta siis tiedossa! :D
 
"The trick is to hide the trick." -Gavin Harrison
Juho L
25.11.2012 08:42:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon FAWMiin potkin tänä vuonna konemusalaisiakin messiin, mutta aika harva lopulta tarttui syöttiin. Ehkä ensi vuonna.
 
Rennosti elän elämäni tään, lemmin jos missä heiloja nään. Surra ompi suotta, elän sata vuotta, jollen sitä ennen kuoleShe says: "Follow your voice, not mine! Drink your tea and start to climb! Leave your body back where you come."
Ben Kama
12.12.2012 04:20:23 (muokattu 12.12.2012 04:21:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eka postaus tänne...
 
Suosittelen että tekisit jotain isoja muutoksia siihen miten musaa teet. Vaihdat vaikka softaa tai myyt vanhan tutun synan pois ja hommaat jotain aivan erilaista. Tai käy lainaamassa kirjastosta kunnon kasa tuntemattomia levyjä ja kuuntelet läpi samplehunt-moodissa...
 
Toisaalta mulle on aina auttanut keskittyä oikeesti johonkin muuhun hetki. Kirjoita se kirja, maalaa jo se taulu jne :)
 
Kapane
12.12.2012 06:04:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy muistaa, että iso osa on myös sitä perseellä istumista ja hikoilua. Vaikka tekisi ihan paskaa, niin aina pitää vain jatkaa. Kaikkea ei ole pakko käyttää.
 
Ben Kaman sanoin myös uusi laitteisto auttaa. Tähän pätee sama, kuin naisen hakuun, etsi jotain sellaista, jossa on ne ominaisuudet, joita edellisessa softassa tai raudassa kaipasit.
 
http://vimeo.com/46875594#at=0
Janzu78
12.12.2012 09:09:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapane: Ben Kaman sanoin myös uusi laitteisto auttaa. Tähän pätee sama, kuin naisen hakuun, etsi jotain sellaista, jossa on ne ominaisuudet, joita edellisessa softassa tai raudassa kaipasit.
 
Jep. Mulla auttoi muutama vuosi sitten NI Maschinen hankkiminen inspiraation takaisin tuloon. Monta biisiä syntyi kuin itsestään, kun sillä jamitti. Nyt se on jäänyt vähemmälle käytölle, mutta silloin löytämäni inspiraatio on edelleen tallella.
 
Ja toi mainittu FAWM on myös hyvä idea, koska biisit on pakko saada valmiiksi. Monesti, kun on rajattomasti aikaa alkaa jumittaa liikaa jotakin soundia ja samalla tappaa hyvän artistisen flown (:D). Joten loopit valmiiksi vaan samantien ja sitten vasta miksatessa nysvää niitten äänien kanssa.
KTR
12.12.2012 09:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janzu78: Jep. Mulla auttoi muutama vuosi sitten NI Maschinen hankkiminen inspiraation takaisin tuloon. Monta biisiä syntyi kuin itsestään, kun sillä jamitti.
 
Hip hei, tilasin juuri itsekin kyseisen vehkeen siinä toivossa, että saisi jotain uutta aikaiseksi. On nimittäin tuntunut tässä musaa tehdessä, että sitä jumittaa aika pitkälti niissä samoissa työtavoissa.
 
krushing
13.12.2012 10:02:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ainakin mennyt nimenomaan workflown hinkkaamiseen vuosi jos toinenkin, nyt alkaa olemaan kohillaan. Vielä kun toi Abletonin Push tulee niin saa semmosen stepseq-ratkaisunkin (jota tavallaan Maschinesta odotin mutta se ei ihan vastannut odotuksia, tosin vaan kaverilla testannut...), sit ei ainakaan pitäis olla kamoista kiinni. Mutta jo nykyisellään oma setuppi on sopivan inspiroiva - kamat päälle ja jamit pystyyn.
 
KTR
14.12.2012 21:53:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maschinea tässä tutkailen ensimmäistä kertaa. Hyvin hämmentävää kaltaiselleni hitaasti oppivalle juntille. Jos jollain on joku erityisen hyvä tutoriaali aiheesta mielessä, niin kaikin mokomin linkkiä. No hyvä vaan, on kyllä aikaa opiskellakin.
 
cosmob83
31.12.2012 15:27:06 (muokattu 31.12.2012 15:29:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras tapa tehdä jotain luovaa vaikka ei hotsita on deadline. Tosin en tee musiikkia ammatikseni, vaan muuta luovalla alalla, mutta tuttu oire. Sitten kun musiikki on harrastus ja sitten kun ei hotsita tehdä sitä, niin vaihtoehtoisena lääkkeenä (se kun on mahdollista, toisin kuin jos olisi ammatti) on olla tekemättä musiikkia. Voi tehdä ihan hyvää välillä tehdä ihan jotain muuta kuin musiikkia. Vietän ihan liikaa aikaa tietokoneeni ääressä nypläämässä näppäimistöä ja mukamas tekemässä musiikkia.
 
Edit: Noista uusista vermeistä inspiraation lähteinä: Yleensä toimii inspiraation lähteenä n. 15 minuuttia. Ei yksikään laite/ohjelma ole kuitenkaan massiivisesti muuttanut mun tapaa tehdä musiikkia. Suurimman muutoksen tekemiseen on tuonut musiikin teorian / analysoimisen / ääniteknologian opiskelu. Tämä yksilökokemus, ei päde varmaan kaikkiin.
 
duad
01.07.2013 00:56:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Edit: Noista uusista vermeistä inspiraation lähteinä: Yleensä toimii inspiraation lähteenä n. 15 minuuttia. Ei yksikään laite/ohjelma ole kuitenkaan massiivisesti muuttanut mun tapaa tehdä musiikkia. Suurimman muutoksen tekemiseen on tuonut musiikin teorian / analysoimisen / ääniteknologian opiskelu. Tämä yksilökokemus, ei päde varmaan kaikkiin."
 
Vaihtaa muutamaks kuukaudeks äänentoiston ja tulee takasi avoimeen maailmaan!
 
Nthrax
01.07.2013 17:46:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite teen lähinnä housea.
 
Kuuntelin tossa kuukauden kaikkee muuta, kun sitä.. Jazz, indie, metallia, hip hoppia jne ja soitin paljon kitaraa. Kyllä nyt taas on mieli valmiina housen tuottoon! :D
 
"The trick is to hide the trick." -Gavin Harrison
sub zero
02.07.2013 15:31:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks psykedeelit lisää luovuutta
 
Milkop
03.07.2013 14:27:06 (muokattu 03.07.2013 14:27:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Eiks psykedeelit lisää luovuutta
 
Hatsi ainakin. Hyvin harvan biisin olen itse tehnyt selvinpäin.
 
E: Sen kyllä varmaan huomaakin eikä välttämättä positiivisella tavalla :)
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
vesa_turp
06.07.2013 00:38:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä oon harrastanut musiikillista itsetyydytystä progeen ja avaruusromun suunnassa seitkyt luvulta lähtien ja muutamankin vuoden jaksot:"tehdään ihan jotain muuta kuin musiikkia" tekevät oikein hyvää kipinälle.
 
SinistäKohinaa
15.07.2013 14:49:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luovan muusikon tärkein ominaisuus on kaiken muiden tekemän musiikin hylkiminen, etenkin niiden joita hän eniten rakastaa ja lopulta myös itsensä. Siispä vedä matto pois alta, mutta muista että saatat kaatua siinä itsekin.
 
Saaks tällä naisia?
Justin00001
02.11.2013 11:26:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kattoa tämä vaikka ensin
 
http://youtu.be/f5qICl3Fr3w
 
Korg forever
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «