Aihe: Sekalais kitaristille Putkinuppia/ comboa
1 2 3 4
Kuha
23.11.2012 00:17:52

I3enjam1n: Missäs on tämän ketjun pakollinen Bluetone-hypetys? :)

No kun pyydetään, niin tässä tulee. Nämä pätkät on soitettu Bluetonen Princeton Reverbillä. Ei pedaaleja, pelkkä kitara + piuha yhdistelmä käytössä.

Pari ekaa pätkää Strato ja Tele, kolmas Les Paul Special/P90:

http://www.saunalahti.fi/mavartia/Princeton_rev_Strato_1.mp3

http://www.saunalahti.fi/mavartia/Princeton_Rev_Tele_tremolo.mp3

http://www.saunalahti.fi/mavartia/Princeton_rev_P90.mp3
jumara
23.11.2012 00:19:20
Jucciz: Mää vedin ...

Mainio ja hyvin perusteltu puheenvuoro. Makuasioitahan nämä loppupelissä... ;-)

Itse olen soittanut satoja "allaround"-keikkoja (just näitä fifties to modern rock) ja parhaiten mua ovat palvelleet JCM:t, aikanaan combo, sittemmin half stack. Pienemmillä keikoilla 18W combo.

Fenderiä, Kochia ja Engliä on käynyt kääntymässä, mutta parhaiten keskimääräisesti ovat toimineet mainitut yksinkertaiset "workhorse" Marshallit. Etenkin aina kun mennään särölle (ja usemmiten mennään...), niin niistä on pölähtänyt parhaiten hallussa oleva keskiäänipaletti.
"Jengillä on käynyt joku arvostelukyvyn joukkomurha." -Steen1
Gabe
23.11.2012 00:25:43
Kuha: No kun pyydetään, niin tässä tulee. Nämä pätkät on soitettu Bluetonen Princeton Reverbillä. Ei pedaaleja, pelkkä kitara + piuha yhdistelmä käytössä.

Hitto kun tuo Princeton Reverb kuullostaa hyvältä. Paljonko tuolla oli hintaa jos saa kysyä? Ei vielä sivuilla näytä näkyvän.
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Kuha
23.11.2012 00:28:17

Gabe: Hitto kun tuo Princeton Reverb kuullostaa hyvältä. Paljonko tuolla oli hintaa jos saa kysyä? Ei vielä sivuilla näytä näkyvän.

En ostanut juuri tuota yksilöä vaan tilasin vähän toisenlaisella kotelolla ja ominaisuuksilla omani. Harrylta saat hintatiedot.
Jucciz
23.11.2012 00:38:58
jumara: Itse olen soittanut satoja "allaround"-keikkoja (just näitä fifties to modern rock) ja parhaiten mua ovat palvelleet JCM:t, aikanaan combo, sittemmin half stack. Pienemmillä keikoilla 18W combo.

Fenderiä, Kochia ja Engliä on käynyt kääntymässä, mutta parhaiten keskimääräisesti ovat toimineet mainitut yksinkertaiset "workhorse" Marshallit. Etenkin aina kun mennään särölle (ja usemmiten mennään...), niin niistä on pölähtänyt parhaiten hallussa oleva keskiäänipaletti.

Okei. Ehkäpä sun allaround-osasto on sitten enempi rutussa kuin mun allaround-osasto, mistä olen ehkä salaa hieman kateellinenkin. ;)

Oishan se siistiä voida vetää enimmäkseen musaa, jossa Marshall toimisi aina vähintään hyvin, suurimman osan ajasta erinomaisesti, vaan nykyisillä keikoilla homma ei vaan mene niin. Moni biisi toki menisikin hienosti, mutta sitten taas on aika paljon sitä osastoa, johon saan mielestäni tyylinmukaisempaa ääntä muista koneista.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jumara
23.11.2012 00:39:27 (muokattu 23.11.2012 00:46:10)
Jucciz: Jotenkin kirjoituksestasi paistaa kokemuksen sijasta läpi värittyneet ennakkoasenteet ja mielikuvat. Montaako eri comboa olet oikeasti testannut yhdessä laadukkaiden tämän päivän säröpedaalien kanssa? Laita listaa vaikka tuohon alle, tilaa on. Luen mielelläni.

Riittävän montaa. Meidän reenikämppäkompleksissa on eräs kertakaikkinen kamanysväri, jolta on tullut testattua pedaali jos toinenkin. Mulla on ollut mainitun 1974x-combon lisäksi Princeton RI ja Koch Studiotone, joiden kanssa monenlaista spedua on tullut testattua. Jotain Fulltonen pedaaleja on toki omassa aktiivikäytössäkin, useimmiten GT-500. A/B-testit muuten osoittavat, että Boss SD-1:n ja Fulltone Fulldrive2:n välinen ero on yllättävän pieni (tämä muistaakseni vintage modessa), toki FD2 on muuten monipuolisempi ja kaiken kaikkiaan mainio pedaali, ehkä myös inan mehukkaampi pienillä säröillä.

Lisäksi olen viettänyt aikaa melkoisesti töitten puolesta muualla Skandinaviassa, joten esim. Köpiksen effektpedaler.dk putiikki on tullut tutuksi. Siellä on muuten testivahvarina nimenomaan Deluxe Reverb, jonka kanssa on tullut kokeiltua esim. mainittua Plexitonea - vieläpä samanlaisen kitaran kanssa, joka mulla oli aikanaan (Tele '72 Custom RI). Perusrokilta se kuullosti. Ihan ok, muttei mitään, mikä perustelisi sen ympärillä pyörivän "pöhinän".

Whatever, ei mun tarvinne tätä sen enempää selitellä. Sanotaanko, että been there done that.

Ennemmin heittäisin ilmoille ihmetykseni täällä vallitsevasta ennakkoasenteesta sen suhteen, että voiko joku todella saada 2000-luvulla mainioita soundeja aikaan BOSS-pedaaleilla...
Jucciz
23.11.2012 00:49:51
jumara: Riittävän montaa.

Ei kai siinä sitten. Ei muuta.

Perusrokilta se kuullosti. Ihan ok, muttei mitään, mikä perustelisi sen ympärillä pyörivän "pöhinän".

Itte oon aina tykänny perusrokista. Plexitonesta muuten saa paremman modaamalla: kun leikkasi alapäämuhjua pois ja vaihtoi parin potikan arvot järkevämmiksi, käytettävyys ja soundi paranivat kyllä.

Ennemmin heittäisin ilmoille ihmetykseni täällä vallitsevasta ennakkoasenteesta sen suhteen, että voiko joku todella saada 2000-luvulla mainioita soundeja aikaan BOSS-pedaaleilla...

Bossilla on hyviä ja huonoja pedaaleja. Suurin osa niistä on havaintojeni mukaan Volkswagen Golfeja, jotka hoitavat homman aina varmasti, joskaan eivät varsinaisesti yllätäkään. Esim. Blues Driver on kelpo poljin. Samoin DD-5 toimi hienosti keikkadelaynä erillisen tempopedaalin kanssa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Rämppy
23.11.2012 09:55:51
Itse soitan sekalaista musiikkia rootsista, schlaagereiden ja rautalangan kautta hard rockiin. Käytössä on Fender Twin Reverb ja sopiva kattaus pedaaleja. On toiminut aina ja toimii edelleen.
En sitten malttanut olla sanomatta.
calluna
23.11.2012 10:22:27
Epsu!: Tulee ahkeraan keikka käyttöön ja 1500 on hinta kattona. Vox ac30 cc2x olisi myynnissä eräässä kitaraliikkeessä mutta yltääköhän sillä sellaseen munakkaampaan meininkiin?

Gabe: Tohtorin kanssa samoilla linjoilla. Todella hyvät puhtaat, säröt ei niin. Ronkeli pedaalian suhteen. Kyllä sitä testata silti kannattaa.

Itsellä toisaalta ihan hyvät kokemukset Voxien säröasioista. Aiemmin AC15 C1 ja nyt AC50 cph. Mitään ronkeliutta en ole havainnut käyttämilläni pedaaleilla, hyvin soi omiin multakorviin.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Laulava Kylätohtori
23.11.2012 11:07:13
jumara: Tästä olen kertakaikkisen eri mieltä. Kyl se on vaan niin, että hemmetin harvassa stygessä on sekä mainiot kliinit että rouheat rokkisäröt. Esim. Fender clean + mikähitonsärötahansa on aina jotenkin kompromissi. Ei se vaan jotenkin rouhi.

Jos haluat hemmetin hyvät säröt, tingit aina jonkin verran kliinistä. Ja päinvastoin. Tai sitten käytät useampaa vahvistinta yhtä aikaa.

En ole väittänytkään, että samassa vahvarissa olisi täydelliset puhtaat ja säröt. Jos ei kunnon Fender ja laadukas säröpedaali rouhi, niin näkisin, että vika on jossain muualla kuin vehkeissä. Toki kyse on myös siitä, millaista soundia haluaa. Mutta tässähän haettiin myös hyviä puhtaita soundeja, joten mitä järkeä on ostaa vahvistin, jossa niitä ei ole?

Kaikkihan on aina kompromissia. Jos sille tielle lähdetään, että halutaan täydellinen puhdas ja särö suoraan vahvistimesta, niin sitten vaan joku räätälöity custom vahvistin tai monta eri vahvistinta, ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole.

(Sitä paitsi aloittajaa on turha kehottaa ostamaan "hyviä säröpedaaleja". Sillä on jo SD-1, OD-3 & Bad Monkey. Jos ei noilla lähde niin on miehessä vika.)

En ole käskenyt enkä kehottanut ketään ostamaan mitään. Sanoin vain, että Fender + hyvä säröpedaali. Kyllä ne ostokehotukset ovat nyt vain sinun omia luuloja ja ennakkoasenteita. Itse olen vuosikaudet soittanut Bossin pedaaleilla ja omistan sellaisia nytkin. Mielestäni ne ovat hyviä pedaaleja, vaikka niiltä M:net Approved puuttuukin.
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Vetehinen
23.11.2012 11:14:55 (muokattu 24.11.2012 21:36:38)
Minä pääsin yli siitä ajatuksesta, että vahvarin pitäisi ensisijaisesti olla tietyn merkkinen ja keskityin saundiin ja käytön kannalta olennaisiin ominaisuuksiin samoihin aikoihin, kun hoksasin ettei valtaosaa baariyleisöstä voisi vähempää kiinnostaa milä brändi siellä hattuhyllyllä komeilee. Jos yleisössä on muitakin kitaristeja niin vahvarin merkillä on heihin vaikutuksen tekemisen kannalta vielä vähemmän merkitystä. Saundi ja soittotaito merkitsee enemmän. Toki soittajalle itselleen sillä mojolla voi olla väliä ja jos näin on niin hyvä jos sen myös tiedostaa.

Toistanpahan vielä että tuosta löytyisi ne rokkisaundit (puhtaat ja murinat) 2x12":na
http://www.musicstore.de/fi_FI/FIM/ … 6-BK-Combo-Black/art-GIT0015549-000
Arvio: http://www.performing-musician.com/pm/mar09/articles/handkdual6l6.htm

Tai eri pääteputkilla nuppiversio
http://www.musicstore.de/fi_FI/FIM/ … R-Head-Brown-50W/art-GIT0011859-000
Arvio: http://www.musicradar.com/gear/guit … -heads/statesman-el34-161434/review

Ja olisihan niitä vaikka mitä muitakin merkkejä/malleja joista rokkisaundit irtoaa 1500 euroon. Mutta osta Vox, Marshall tai Fender ja unohda muut. ;)
Survival of the richest
jumara
23.11.2012 11:29:18
beliel: ...ettei valtaosaa baariyleisöstä voisi vähempää kiinnostaa milä brändi siellä hattuhyllyllä komeilee. Jos yleisössä on muitakin kitaristeja niin vahvarin merkillä on heihin vaikutuksen tekemisen kannalta vielä vähemmän merkitystä. Saundi ja soittotaito merkitsee enemmän.

Nyt kannattaa olla varovainen, ettet sinäkin joudu koirankoppiin tässä yhteisössä noilla kommenteillasi. Täällä on kylmää ja pimeätä. Ja ei kai näitä kitarointihommia sentään _yleisölle_ tehdä..?

Noi H&K:n Statesmanit on oikeasti fiksun tuntuisia vaihtoehtoja. Ja sen perusteella mitä on tullut F-musassa aikanaan testailtua, niin laadukkaamman oloisia sekä rakenteellisesti että soundillisesti kuin esim. Fenderin RI-tuotanto. Aika kohtuuhintaisiakin vielä.
Vladi
23.11.2012 11:34:35
jumara:
Noi H&K:n Statesmanit on oikeasti fiksun tuntuisia vaihtoehtoja. Ja sen perusteella mitä on tullut F-musassa aikanaan testailtua, niin laadukkaamman oloisia sekä rakenteellisesti että soundillisesti kuin esim. Fenderin RI-tuotanto. Aika kohtuuhintaisiakin vielä.

Pari kolme kertaa olen sitä EL84:lla varustettua comboa testannut. Clean on hyvin Vox-henkinen ja toimiva sellainen. Säröpuolta kuvaisin sanoilla "perushyvä" ja "epäinspiroiva". Hyvää peruskauraa siis, mutta ei mitään dramaattisen ihmeellistä ainakan meikän soundimakuun. EL84-säröt jakaa mielipiteitä. Jos tykkää, niin tuo on kyllä hyvä budjettikone.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
23.11.2012 11:49:55
Jucciz: ...kun keikkaa pidempään tekee ilman palkattuja roudareita, sitä alkaa jossain vaiheessa arvostaa mahdollisimman kompaktia (lue: kevyttä ja pientä) kalustoa. Oikeastaan mulla ainakin homma meni tuohon suuntaan sitä mukaa kun alkoi kirkastua se tosiseikka, että edes osittain työkseen tässä maassa keikkailevan muusikon työstä leijonanosa on matkustamista, roudausta, kamojen pystytystä ja purkamista. Sitten kun vielä uskaltautui rohkeasti kokeilemaan pienikokoisia ja -tehoisia koneita, huomasi, että nehän pelaavat upeasti tositoimissa - ainakin nuo wanhan hyvän ajan koneet - tai niiden hengessä rakennetut uusintapainokset..

Tässä tullaankin siihen, että ammatikseen tai paljon keikkailevalle nämä ovat enemmän työkaluja, jolloin pitää panostaa eri asioihin kuin sängynlaitakitaristin. Keikkailevalle paino, roudattavuus ja luotettavuus ovat tärkeimpiä (kai, en tiedä, en kuulu tähän joukkoon), kun taas kotikitaristille saattaa tärkeämpää olla ulkonäkö, mojo, hifistely ym... Siinä sängyn laidalla ei ole niin katastrofaalista, vaikka joku halvempi vehje pettäisikin. Tai vaikka se combo painaisi 40 kg, jos sitä siirretään vain joulusiivouksen yhteydessä.

Seuraavaksi ihan puhdasta mutua. Ammattikseen soittavien tulotaso tässä maassa keskimäärin ei taida olla Ollilan Jorman luokkaa, joten välttämättä ei kiinnosta ostaa sitä kaikkein kalleinta, vaan ennemminkin laitteet ovat asiansa hoitavia ja luotettavia. Päivätöissä käyvällä harrastelijalla saattaa olla enemmän rahaa panostaa harrastusvälineisiin. Tai sitten aivan toisin, en tiedä, älkää vetäkö tästä herneitä nenään... ;)
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
slapvete
23.11.2012 11:55:36
Siitä ei pääse mihinkään, etteikö Marski olisi ruttuasioissa kivempi kuin Fenkku ja polkusin. Marskit on ihania laitoksia, parasta mitä hörökorvasaarelta on ikinä tullut.

Mutta silti, jos pizzeriannurkissa raapisin menemään työkseni, niin raahaisin kyllä Pikku-Princetonia (tms) ja säröpurnukkaa. Ihan laiskuuttani.

Isommat mestat on sitten eri juttu. Nyrkkisääntö halfstackille ja vähän muullekin on "no totta kai jos vain mahtuu."
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Gabe
23.11.2012 11:59:24
Jucciz: Miksei, jos saa roudarin kaupan päälle. Mut siltikin tarttee erillisiä säröjä, jos meinaa vähän nykyaikaisempaa rokkia ja puhdasta ottaa samasta koneesta niin, että eri soundien äänenvoimakkuudet ovat tasapainossa. Ei meinaan tuuttaa tommonen ihan hiljaa kun se on täysillä...

Jotenkin sitä on tähänastisen vaatimattoman, mutta ehdottomasti silmiä ja korvia avaavan keikkailun (reilut 10 vuotta ja n. 400-500 keikkaa) jälkeen tullut siihen tulokseen, että suurimpaan osaan tämän maan keikkapaikoista 10-20 wattiakin on liikaa tehoa kitaravahvistimelle, tai vähintäänkin riittävästi. Ja kun vahvistin (yleensä aina) mikitetään, pärjää hienosti todella pienitehoisellakin koneella.

Jepjep, olen samaa mieltä. Suositukseni oli lähinnä tuo Bluetonen Bassman Jr. missä on 20w ja 1x12 combona tuskin painaakaan niin paljoa ettei olisi roudattavissa. Hintakin varmaan on budjetin sisällä. Särönhän tuo tarvitsisi, mutta varmaan kaikkein fiksuin tällaiseen "sekalais" meininkiin on joku vahvistin mistä saa hyvät puhtaat+hyvä särö pedaalista...
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Vladi
23.11.2012 12:00:39
Gabe: Jepjep, olen samaa mieltä. Suositukseni oli lähinnä tuo Bluetonen Bassman Jr. missä on 20w ja 1x12 combona tuskin painaakaan niin paljoa ettei olisi roudattavissa. Hintakin varmaan on budjetin sisällä. Särönhän tuo tarvitsisi, mutta varmaan kaikkein fiksuin tällaiseen "sekalais" meininkiin on joku vahvistin mistä saa hyvät puhtaat+hyvä särö pedaalista...

Bluetone Wizard on myös toinen vaihtoehto ja se on jopa kaksikanavainen. Ekaa Wizard-comboa olen päässyt hiplailemaan ja 12kg painolla se on älyttömän roudausystävällinen kone.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
23.11.2012 12:01:46
Vladi: Bluetone Wizard on myös toinen vaihtoehto ja se on jopa kaksikanavainen. Ekaa Wizard-comboa olen päässyt hiplailemaan ja 12kg painolla se on älyttömän roudausystävällinen kone.

Tuo kannattaa myös ehdottomasti huomioida.
Vetehinen
23.11.2012 13:30:59
jumara: Ja ei kai näitä kitarointihommia sentään _yleisölle_ tehdä..?

Niin, tuohon se minun pointtini brändin/logon merkityksestä kilpistyykin. Ei se väärin ole olla kumpaa tahansa mieltä: "Ei tietenkään" -> saundin ja käytettävyyden pitäisi olla pääasia. "Yleisölle tottakai" -> saundin (ja uskottavuuden, mitä se sitten kenellekin tarkoittaakaan) pitäisi olla pääasia. Munsta.

Menee offariksi mutta ainakin minun silmissä konkaribändin nimeltä Anathema arvostus jopa kasvoi kun heidän keikallaan laulajan midisyna oli punainen ja merkkiä Behringer. Selkeästi valittu käyttöarvo silmällä pitäen.

No, saman hepun kitaravahvistin oli merkkiä Hughes & Kettner. Jos se nyt mitään korreloi.
Survival of the richest
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)