Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Koskettimien paikka sotilassoittokunnassa
1 2 3
EwoKeys
21.11.2012 13:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä hiljattain jouduin tekemään sen suuren valinnan, jonka jokainen muusikko on joutunut jossain kohtaa elämäänsä tekemään: Missä suorittaa asepalvelus? Päädyin tietysti soittokuntaan, koska olen soittanut pianoa koko pienen ikäni ja ihan ammattiin asti olen päättänyt sitä jatkaa. Olen kuitenkin saanut sellaisen ennakkokäsityksen soittokunnasta että kosketinsoittajakiintiöt ovat melko pienet, joten millaiset mahdollisuudet on pääosin klassisella (mutta myös usean vuoden kevyen musiikin kokemusta omaavan) koulutuksellla varustetulla pianistilla?
 
Myös pääsykokeiden luonteesta kiinnostaisi tietää enemmän, eli kannattaako varustautua niiden pakollisten ohjelmiston helmien (Chopinin etydit ym. virtuoosikama) lisäksi jollain kevyemmällä setillä? Kyseessähän ei kuitenkaan ole mitkään Siban pääsykokeet, tai ainakaan en oikein jaksaisi niin uskoa. Myös ohjelmiston koko on minulle täysi kysymysmerkki. Sointumerkit sujuu kuin aakkoset konsanaan, joten primavistat pitäisi komppauksessa sujua, jos sellaisia ylipäätänsä tulee vastaan.
 
Jakakaa siis kaikki pianistit/kosketinsoittajat kokemuksianne soittokunnasta epätietoiselle kanssamuusikolle.
 
Kiitos ja kumarrus jo näin etukäteen.
 
JudeJude
21.11.2012 15:33:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EwoKeys: Tässä hiljattain jouduin tekemään sen suuren valinnan, jonka jokainen muusikko on joutunut jossain kohtaa elämäänsä tekemään: Missä suorittaa asepalvelus?
 
Nyt oli kyllä niin seksistinen aloitus, että täytyy ihan sanoa. Miten sä kehtaat?
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Miikss
21.11.2012 15:34:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Nyt oli kyllä niin seksistinen aloitus, että täytyy ihan sanoa. Miten sä kehtaat?
 
Naismuusikoita ei ole olemassa. Ne on urbaanilegendaa.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
EwoKeys
21.11.2012 15:46:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Nyt oli kyllä niin seksistinen aloitus, että täytyy ihan sanoa. Miten sä kehtaat?
 
Sattuipas jäämään se miespuolinen-sana sieltä pois. Ei ollut tarkoitus olla mitenkään epätasa-arvoinen naismuusikoita kohtaan :p
 
18is9
21.11.2012 15:52:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman armeijakokemukseni mukaan pianisti-tupakaverin paikka sotilassoittokunnassa asepalvelusta suorittaessa oli pikkujouluissa. Siellä se soitteli kappareille joululauluja ja sai siitä kuntsareita. Ei se osallistunut mihinkään soittokunnan varsinaisiin hommiin, mutta pimputteli kaikenlaisissa kissanristiäisissä iltaisin.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
kimurantti1
21.11.2012 15:57:02 (muokattu 21.11.2012 16:29:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelkkää klassista musaa soittamalla et todennäköisesti pääse sisään. Lahden Varusmiessoittokunnassa (joka muuttaa 2014 Parolan Panssariprikaatiin) on showband, viihdebändi ja jazzcombo, jos tarpeeksi hyvät soittajat vaan saadaan. Ensin mainittu vetää rokkia, poppia, funkia ja mitä nyt lie, toinen tanssimusaa, iskelmää ja poppia, ja jazzcombo nimensä mukaan sitä jaskaa. Kaikki kuitenkin kevyttä musaa. Showbandissa on kaksi kiipparistia, viihdebändissä ja jazzcombossa yksi. Eli kolme tai neljä otetaan sisään, hakijoita on aika paljon enemmän. Tyylillisesti tarvii olla aika monipuolinen, jos meinaa esim. showbandiin päästä. Viime saapumiserän jazzcombon pianisti oli/on Sibelius Akatemian jazzpuolen opiskelija. Nuotinlukua katsotaan pääsykokeissa jonkun verran, mutta esim. showbandissä et tule nuotteja näkemään. Treenien alussa biisi laitetaan soimaan kerran tai kaksi, kaikki plokkaa omat osuutensa ja sitten soi. Ts. korvien pitää toimia hyvin.
 
E: Toki on myös pieniä soittokuntia ympäri maata, mutta esim. Showband vetää Provinssissa sun muualla, pikkusoittokuntien bändit viihdyttää lähinnä upseerikerhoilla viihteellä olevia skappareita. Ottamatta noin muuten kantaa, itse en kokisi jälkimmäistä kaikista mielekkäimpänä hommana.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
JudeJude
21.11.2012 16:00:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EwoKeys: Sattuipas jäämään se miespuolinen-sana sieltä pois.
 
Niinpä. Se kertoo meidän kulttuurista aika paljon. Mies on oletus, nainen poikkeus, ja meitä muita ei edes ole olemassa. Mieheys on niin luonnollinen osa julkista toimintaa, että vain poikkeukset pitää mainita, naiset, ulkomaalaiset yms. Ei tarvitse kuin selata aamulla Hesari, niin tulee vastaan monta esimerkkiä.
 
Siltäkin kannalta oletuksesi menee pieleen, että silloin kun mä vielä elin ikään kuin olisin mies, ei tarvinnut mun miettiä hetkeäkään tuollaista kysymystä. Menin sivariin ja sillä hyvä.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
kimurantti1
21.11.2012 16:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Niinpä. Se kertoo meidän kulttuurista aika paljon. Mies on oletus, nainen poikkeus, ja meitä muita ei edes ole olemassa. Mieheys on niin luonnollinen osa julkista toimintaa, että vain poikkeukset pitää mainita, naiset, ulkomaalaiset yms. Ei tarvitse kuin selata aamulla Hesari, niin tulee vastaan monta esimerkkiä.
 
Siltäkin kannalta oletuksesi menee pieleen, että silloin kun mä vielä elin ikään kuin olisin mies, ei tarvinnut mun miettiä hetkeäkään tuollaista kysymystä. Menin sivariin ja sillä hyvä.

 
Hei kamoon, kun pohditaan asioita, naiset ajattelee automaattisesti naisen näkökulmaa miehet miehen. Jos puhutaan pakollisesta asepalveluksesta, niin ilman mitään seksismiä on täysin kohtuullista olettaa että puhutaan miehistä, vaikka siitä ei eri mainintaa olekaan. Sä väännät nyt kyllä tikusta asiaa.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
EwoKeys
21.11.2012 16:08:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Niinpä. Se kertoo meidän kulttuurista aika paljon. Mies on oletus, nainen poikkeus, ja meitä muita ei edes ole olemassa. Mieheys on niin luonnollinen osa julkista toimintaa, että vain poikkeukset pitää mainita, naiset, ulkomaalaiset yms. Ei tarvitse kuin selata aamulla Hesari, niin tulee vastaan monta esimerkkiä.
 
Siltäkin kannalta oletuksesi menee pieleen, että silloin kun mä vielä elin ikään kuin olisin mies, ei tarvinnut mun miettiä hetkeäkään tuollaista kysymystä. Menin sivariin ja sillä hyvä.

 
Jos nyt ei tehdä tästä palstasta mitään tasa-arvokeskustelua tai muuta vastaavaa... Jos tuota alkuperäistä tekstiä editoidessa ja muokatessa sieltä sattuu vahingossa poistumaan yksi sana liikaa, ei se tarkoita automaattisesti sitä että harrastan sukupuolisyrjintää?
 
Ennemmin haluaisin vastauksia kysymykseeni minkä takia koko aiheen kirjoitin. Kiitos.
 
JudeJude
21.11.2012 16:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maailma muuttuu sitä mukaa kun sitä muutetaan. Jos haluatte elää maailmassa jossa tollaset "mokat" hyväksytään pureskelematta, niin ei kait siinä. Mä olen ylpeästi feministi ja todellakin sanon kun näen epäkohdan. Tuo oli sellainen, olipa syy lyönti- tai ajatusvirhe.
 
Toi oli sen tason juttu että en voinut antaa olla. Pyydän syvästi anteeksi keskustelun suistamista offtopiciksi.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
EwoKeys
21.11.2012 16:16:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Pelkkää klassista musaa soittamalla et todennäköisesti pääse sisään. Lahden Varusmiessoittokunnassa on showband, viihdebändi ja jazzcombo, jos tarpeeksi hyvät soittajat vaan saadaan. Ensin mainittu vetää rokkia, poppia, funkia ja mitä nyt lie, toinen tanssimusaa, iskelmää ja poppia, ja jazzcombo nimensä mukaan sitä jaskaa. Kaikki kuitenkin kevyttä musaa. Showbandissa on kaksi kiipparistia, viihdebändissä ja jazzcombossa yksi. Eli kolme tai neljä otetaan sisään, hakijoita on aika paljon enemmän. Tyylillisesti tarvii olla aika monipuolinen, jos meinaa esim. showbandiin päästä. Viime saapumiserän jazzcombon pianisti oli/on Sibelius Akatemian jazzpuolen opiskelija. Nuotinlukua katsotaan pääsykokeissa jonkun verran, mutta esim. showbandissä et tule nuotteja näkemään. Treenien alussa biisi laitetaan soimaan kerran tai kaksi, kaikki plokkaa omat osuutensa ja sitten soi.
 
E: Toki on myös pieniä soittokuntia ympäri maata, mutta esim. Showband vetää Provinssissa sun muualla, pikkusoittokuntien bändit viihdyttää lähinnä upseerikerhoilla viihteellä olevia skappareita. Ottamatta noin muuten kantaa, itse en kokisi jälkimmäistä kaikista mielekkäimpänä hommana.

 
Oletukseni taisikin osua oikeaan :p En ole sen tarkemmin ajatellut että mihin soittokuntaan tai bändiin pääsen (jos pääsen!) mutta showbändin olen jo sulkenut pois, vaikkakin perus rock/progebändissä on tullutkin koskettimia hakattua. Sointulaputkin ovat ihan arkipäivää komppikeikoilla. Onko mitään vinkkejä että mitä sen klassisen ohella kannattaa soittaa?
 
Milkop
21.11.2012 16:20:56 (muokattu 21.11.2012 16:34:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kaikkea tarvitse ottaa heti henkilökohtaisesti. Järjen käyttö lienee vielä sallittua. Ai niin, mutta feministi...
 
:)
 
E:ttei ihan lähde raiteilta, niin omien kokemusten perusteella sotilassoittokunta on aika haluttu paikka, joten kannattaa varautua myös pettymykseen. Taitavia tyyppejä tuntuvat olevan kaikki joten siitä on hyötyä. Materiaali on myös yleensä aika monipuolista. Jazzia ja kevyempää musiikkia soitetaan usein.
 
Tämä siis kevyenä mutuiluna. Kokemukseni rajoittuvat sotilassoittokunnan äänien tekemiseen parilla keikalla.
 
E2: No eipä tästä tainnut juuri hyötyä olla.
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
kimurantti1
21.11.2012 16:21:07 (muokattu 21.11.2012 16:24:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EwoKeys: Oletukseni taisikin osua oikeaan :p En ole sen tarkemmin ajatellut että mihin soittokuntaan tai bändiin pääsen (jos pääsen!) mutta showbändin olen jo sulkenut pois, vaikkakin perus rock/progebändissä on tullutkin koskettimia hakattua. Sointulaputkin ovat ihan arkipäivää komppikeikoilla. Onko mitään vinkkejä että mitä sen klassisen ohella kannattaa soittaa?
 
No esim. viihdebändin kiipparistina oli viime saapumiserässä klasaritaustainen soittaja. Jos ko. kokoonpanoon meinaat, niin tottakai ne pääsykokeissa haluaa tietää, miten toi tanssimusa ja poppi irtoaa. Soitat jotain, joka antaa hyvän kuvan siitä, miten kama sulta lähtee.
 
E: Pitää vielä sen verran mainita, että pelkästään soittamallahan ei missään pääse intistä läpi. Soittokunnassa on p-kaudet, aliupseerikoulut ja rukki aivan kuten muuallakin. Esimmäisen parin kuukauden aikana ei soittimiin kosketakaan.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Krice
21.11.2012 16:40:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: että silloin kun mä vielä elin ikään kuin olisin mies
 
Miten eletään ikäänkuin miehenä?
 
JudeJude
21.11.2012 16:43:34 (muokattu 21.11.2012 16:45:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Miten eletään ikäänkuin miehenä?
 
No, mä oon transsukupuolinen. Silloin kun vielä en ollut tullut ulos.
 
Milkop: Ei kaikkea tarvitse ottaa heti henkilökohtaisesti. Järjen käyttö lienee vielä sallittua. Ai niin, mutta feministi...
 
Henkilökohtainen on poliittista, poliittinen henkilökohtaista. Mun järjen mukaan on parempi että näistä asioista puhutaan kuin että niistä ei puhuttaisi. Kun rauta on kuumaa jne.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Funkånaut
21.11.2012 16:55:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milkop: Ei kaikkea tarvitse ottaa heti henkilökohtaisesti. Järjen käyttö lienee vielä sallittua. Ai niin, mutta feministi...
 
Miten tunnistaa feministi? Ei sun tartte, kyllä se sulle kertoo olevansa. :)
 
Miehet jotka menevät, näkevät ja tekevät, vetävät ne väkevät. Kuuntelen tämmöist
EwoKeys
21.11.2012 16:57:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän lopeteta feminismistä jauhaminen tähän?
 
kimurantti1
21.11.2012 17:01:37 (muokattu 21.11.2012 17:05:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: No, mä oon transsukupuolinen. Silloin kun vielä en ollut tullut ulos.
 

 
Henkilökohtainen on poliittista, poliittinen henkilökohtaista. Mun järjen mukaan on parempi että näistä asioista puhutaan kuin että niistä ei puhuttaisi. Kun rauta on kuumaa jne.

 
Asian ajamisen kannalta on myös järkevää tunnistaa, missä yhteydessä asioihin kannattaa puuttua tai koska joku on oikeasti halunnut loukata toista. Sokean fundamentalistinen yhden asian ajaminen ei johda kenenkään kannalta järkevään lopputulokseen. Se ei myöskään herätä oikeasti kahteen suuntaan toimivaa keskustelua, väärässä paikassa kevyin perustein ränttäämällä saattaa vain itsensä naurunalaiseksi. Ei millään pahalla. Mitä tulee tähän säikeeseen, asepalvelus ei ole ikinä ollut naisille pakollinen Suomessa. Tämän takia pitäisi olla itsestään selvää, että aloittaja puhuu miehistä, vaikkei erikseen sitä painotakaan. Siksipä sun älähdyksesi lähinnä naurattaa, ja juuri tämän kaltainen vaahtoaminen on eittämättä yksi syy sille, minkä takia valitettavan monet ei halua ottaa tasa-arvokeskustelua vakavasti.
 
E:
 
EwoKeys: Eiköhän lopeteta feminismistä jauhaminen tähän?
 
Sori, aloitin kirjoittamisen ennen viimeisintä viestiä. Loppui mun osalta tähän. Mä itse oon tuolla showbandissä ollut kitaristina, kysy ihmeessä jos on jotain ihmeteltävää vielä aiheesta, pystyn ehkä valottamaan.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
EwoKeys
21.11.2012 17:16:59 (muokattu 21.11.2012 17:33:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Sori, aloitin kirjoittamisen ennen viimeisintä viestiä. Loppui mun osalta tähän. Mä itse oon tuolla showbandissä ollut kitaristina, kysy ihmeessä jos on jotain ihmeteltävää vielä aiheesta, pystyn ehkä valottamaan.
 
Juu kyllä tästä aika paljon olisi kyselemistä :)
Kuumotus siitä, että kammoksun ajatusta siitä etten pääse, koska jotenkin olen rakentanut tulevaisuuden suunnitelmat sille, että pystyn armeija-aikanakin harjoittelemaan niin paljon kuin mahdollista. Kun ilmeisesti "normaali"asepalveluksessa ei ole minkään sortin harjotteluvapaita, ei edes opiskelusyistä? Siis tarkennuksena, lähtökohta on se, että haen huhtikuussa soittokuntaan, ja keväällä Siballe kirkkarille sekä solistiselle.
 
Toisaalta tilannetta helpottaa se että vaikka lahden bändiin otetaan vaan se 3-5 koskettelijaa niin sittenhän otetaan vielä soittajia niihin muiden soittokuntien porukoihin. Itsellenihän on kuitenkin tärkeintä että pääsen jonnekkin soittokuntaan :p
 
E: Tasoni klasarilla voi vaikka määrittää sillä että viikon kuluttua olisi tarkoitus suorittaa C-tutkinto, jos yhtään auttaa suhteuttamaan mahdollisuuksiin pärjätä soittokunnan pääsykokeissa.
 
lassikou
21.11.2012 17:22:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheeseen palatakseni:
Itselle soittokuntapaikka aukesi ihan vetämällä klasarihommia pääsykokeissa, vaikka tein vain yhden klasarikeikan koko 9kk aikana. Tanssi- ja jazzbändeissä soittelin pääasiassa. Pääsykokeissa testasivat myös prima vistaa, klassinen aukikirjoitettu biisi ja lead sheet. Eivät todennäköisesti kuuntele biisejä loppuun asti, siitä ei kannata vetää johtopäätöksiä. Haastattelussa kyselevät vähän mitä mieltä olet armeijasta, ei kannata haukkua koko laitosta maan rakoon jos mielii soittokuntaan...
 
www.pianisti.info
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «