Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 562 63 64 65 66497 498 499 500 501
Twinkle
20.11.2012 08:20:36
projekti: Muistan kun markka-aikana 500 markkaa tuntui kohtuulliselta alelta uudehkosta tuotteesta, oli se sitten kitara tai joku muu vehje. Nykyään se pitää olla 500 euroa että ostaja on tyytyväinen. Jotenkin tuntuu että euroaikana ihmisiltä on kadonnut rahantaju tyystin.

Tämä on ihan hyvä huomio. Kyseinen kehitys johtuu ainakin omalla kohdalla eniten siitä, että nykyään euroaikana sitä valinnanvaraa on rutkasti enemmän soitinhommissakin ja ylipäätänsä kaikessa. Enää ei tartte tarttua esim. 10 prosentin alennukseen kun kyttäämällä sitä voi helposti saada 20 tai 30, vielä enemmänkin. Esimerkkinä vaikka jos tahtoo Gibson SG:n, niin nyt torilta löytyy pahimmillaan kymmeniä, joskus muinoin taas jos jostakin liikkeestä tai lähiseudun osto/myyntipalstalta nyt sattui löytymään niin se oli sit otettava se mikä siellä on, seuraavaa tilaisuutta piti odottaa sit ehkä pitkäänkin.
projekti
20.11.2012 12:38:12 (muokattu 20.11.2012 13:37:43)
Twinkle: Tämä on ihan hyvä huomio. Kyseinen kehitys johtuu ainakin omalla kohdalla eniten siitä, että nykyään euroaikana sitä valinnanvaraa on rutkasti enemmän soitinhommissakin ja ylipäätänsä kaikessa.

Tuo on kyllä totta. Minä olen nyt tehnyt sen päätöksen että ainoat soitinkamat mitä jatkossa ostan uutena on kielet. Tässä vuosien varrella on tullut soittimia vaihdeltua ja tappiot on jo aika hurjat, aika monen jenkki-fenderin ja gibsonin verran palanut rahaa taivaan tuuliin. Jatkossa jos jonkun soittopelin haluan niin ostan vaikka niillä turvonneilla hintapyynneillä käytettyjä, kunhan on kuitenkin selvästi alle kaupan hinnan. Mieluummin 20 prosenttia tappiota ylihintaisia käytettyjä ostellen ja niitä vaihdellen kuin 30-50 prosenttia siitä että jonkun kuukauden saa hiplata uutta. Jätän uusien hiplauksen jatkossa rahamiehille, ellei veikkaus oy armahda ja pistä tilille isoa summaa jolla lihottaa jatkossa soitinkauppiaita.

Edit: Onkohan mulla kamarunkkauksen epävirallinen ennätys? Tutkin tuossa Thomannin sivulta tilaushistoriaa. Reilun 7 vuoden aikana 35 tilausta, osa tilauksista tosin muutaman kympin arvoisia, mutta kuitenkin. Siihen päälle kotimaasta ostetut soittokamat. Ja sitten vielä yksityisiltä käytettynä ostetut. On siinä tavara ja raha vaihtanu omistajaa tiuhaan tahtiin...
Ultra Pro.
AngieRainbow
20.11.2012 15:53:52
munkero: Juu, persnettoahan tässä enimmäkseen tulee.

Monesti sanonukkin ettei mikään harrastus oo ilmanen.

Tämä... Olen itsekin etisinyt niitä unelmakamoja ja itselle parhaiten sopivia kitaroita, vahvistimia jne. Jos tässä alkaisi laskemaan, kuinka paljon tähän lystiin on mennyt rahaa, niin äkkiä alkaisi kyllä ahdistamaan. Eiköhän tässä yhden R9:n verran olla tappiolla.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Funkånaut
20.11.2012 16:02:18

Little Savage: Onko täällä ketään joka on saanut myyntivoittoa myymästään tavarasta ?

Minä olen saanut.
Miehet jotka menevät, näkevät ja tekevät, vetävät ne väkevät. Kuuntelen tämmöist
artal
20.11.2012 16:18:09
Little Savage: Onko täällä ketään joka on saanut myyntivoittoa myymästään tavarasta ?

Joskus harvoin on tullut voittoakin, ei paljoa kyllä koskaan, mutta isossa kuvassa toki lievää tappiota. Yleensä aika lailla omilla vaihtaa kamat omistajaa nykyään, kun ostaa lähinnä käytettyä ja sitä myös myy.
Spirocore
20.11.2012 17:12:58 (muokattu 20.11.2012 17:13:50)

Jonkun kerran on jotain kymppejä tullut takaisin, mutta kyllä suurin osaa lähtee miinusmerkkisesti. Pääsääntöisesti nuo käytettynä ostetut jatkavat matkaansa lähes samaan hintaan kuin on tullut ostettuakin. Uutena ostetut on sitten asia erikseen, sillon tulee helposti paljonkin takkiin.

Aika rauhassa sitä voi kuitenkin ostaa torilta, testata vähän aikaa ja pistää sitten kiertoon, kunhan ei ole mitään hurjan eriskummallista tavaraa. Monta G:n SG:täkin ehdin testaamaan lähes ilmaiseksi kunnes löysin omani. Melkeen kuin panttia vastaan hakisi, tai todella halpaa vuokraa.

E: yhdestä G:n Explorerista taisin saada peräti satasen voittoa.
Makuasioista ei voi kiistellä, mutta huonosta mausta voi aina huomauttaa.
Tinippa84
21.11.2012 08:54:51

Retaliation Syndicate - Thrash/Death
p130
21.11.2012 10:58:13

Tinippa84: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=697858

Ööööh!!!

Hinta on mitä on, mutta SQ ei ole '52ri, 70-lukuhenkinen lähinnä, mutta ei minkään tarkan vuosimallin mukaan tehty.

Miksiköhän ei ole kommentoinitia...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Dundee
21.11.2012 11:32:31

Pedaalikaupoissa jotain ihan hiluja. Joskus on joku laittanut spedun hiukan alle normi torihinnan myyntiin ja sen olen saattanut joskus myöhemmin myydää kympin kalliimmalla pois. Kompensoi hiukan ainakin niitä rahoja mitkä uppoaa ainakun joutuu postimaksuja makselemaan. Suuremmissa ostoksissa olen selkeästi miinuksen puolella, mutta väliäkös tuolla, moni muu harrastus imis rahaa huomattavasti enemmän eikä antais näinkään paljon takasin (ainakaan rahallisesti).
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
Volle
21.11.2012 11:44:26
Enitenhän tästä kamarallista hyötyvät Posti, Matkahuolto ja autoiluun liittyvät yrittäjät, kun ritsat kiertää ympäri Suomea kamanysvääjältä toiselle.
xjas73
21.11.2012 12:10:43

Mitä väliä sillä on jos vähän tulee tappiota? Pääasia on, että on projektia päällä ja kama liikkuu :). Ja kuten aiemmin on jo todettu, harrastukset maksavat.

Eikä kitarojen ym. rojujen arvon laskemisessa ole mitään ihmeellistä. Miettikääpä esimerkiksi vaikka autokaupasta ostetun uuden auton hinnan välitöntä sulamista.

Huvittaa kun joskus kauppoja tehdessä työssäkäyvät keski-ikäiset alkavat tinkimään jostain parikympistä.
balanced1
21.11.2012 12:34:32 (muokattu 21.11.2012 12:34:59)
p130: Hinta on mitä on, mutta SQ ei ole '52ri, 70-lukuhenkinen lähinnä, mutta ei minkään tarkan vuosimallin mukaan tehty.

Miksiköhän ei ole kommentoinitia...

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=697749

Tämäkin on oikeasti SQ eikä JV vaikka niissä joissain oli JV-serial. Kitaran malli on kuitenkin SQ ja se ei ole sama kuin JV alkuunkaan. ( Kohta taas kiukkuiset SQ:n omistajat alkavat puolustelemaan soittimia, joten todettakoot että ne ovat ihan hyviä soittimia, mutta eivät JV-stratoja)
Jos SQ-sarjalaisten hinnat ovat oikeasti nykyään tuota on niitten hinnat tuplaantuneet alle vuodessa, johon en usko.
p130
21.11.2012 12:51:35

balanced1: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=697749

Tämäkin on oikeasti SQ eikä JV vaikka niissä joissain oli JV-serial. Kitaran malli on kuitenkin SQ ja se ei ole sama kuin JV alkuunkaan. ( Kohta taas kiukkuiset SQ:n omistajat alkavat puolustelemaan soittimia, joten todettakoot että ne ovat ihan hyviä soittimia, mutta eivät JV-stratoja)
Jos SQ-sarjalaisten hinnat ovat oikeasti nykyään tuota on niitten hinnat tuplaantuneet alle vuodessa, johon en usko.

SQ stratoja väitetään usein '72 reissueiksi, vaikka speksit eivät ole sinne päinkään. Saako reissue-sanalla väännettyä hintaa ylöspäin?
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Jucciz
25.11.2012 18:09:38 (muokattu 25.11.2012 18:10:24)
Ois ihan reilua ilmoittaa, ettei koko paketissa juuri muuta alkuperäistä olekaaan kuin muuntajat sekä chassis, johon siihenkin on porattu ylimääräinen reikä.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=699300

Montako alkuperäistä osaa bongaatte kytkentälevyltä?

Kommentointimahdollisuuskin poistettiin kun kävin asiasta kommentoimassa. :(
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
AngieRainbow
25.11.2012 18:57:50
Jucciz: Ois ihan reilua ilmoittaa, ettei koko paketissa juuri muuta alkuperäistä olekaaan kuin muuntajat sekä chassis, johon siihenkin on porattu ylimääräinen reikä.

Juuri tämän vuoksi olen kaihtanut noita vanhoja vahvistimia, kun en tajua niistä mitään. Mulle kun joku laittaa kuvia, niin ei ole mitään käsitystä, mitä niistä pitäisi katsoa. Mun mielestä noiden vintage vahvistimien ostaminen edellyttää aika paljon tieto-taitoa, mitä itselläni ei valitettavasti ole.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Zeeboo
25.11.2012 18:58:50
Jucciz: Ois ihan reilua ilmoittaa, ettei koko paketissa juuri muuta alkuperäistä olekaaan kuin muuntajat sekä chassis, johon siihenkin on porattu ylimääräinen reikä.

Elkojen vaihto tuon ikäiseen koneeseen on erittäin järkevä veto. Samoin muiden tiensä päähän tulleiden komponenttien vaihto. Ylimääräinen reikä chassiksen naamataulussa taas ei tunnu mitenkään perustellulta. Minun mielestäni. Se, että onko tuolla nimenomaisella vahvistimella vintage-statusta sillä perusteella, että muuntajat ja muu rautatavara on -58 vuodelta on sitten ihan eri juttu. Niinkuin sekin, että onko vanhoista palasista kootun vahvistimen hintapyynnölle katetta. Tosin, ainahan näissä on immateriaalista ekstraa hinnassa...
White men can't Monk
Jucciz
25.11.2012 19:26:39
Zeeboo: Elkojen vaihto tuon ikäiseen koneeseen on erittäin järkevä veto. Samoin muiden tiensä päähän tulleiden komponenttien vaihto. Ylimääräinen reikä chassiksen naamataulussa taas ei tunnu mitenkään perustellulta. Minun mielestäni. Se, että onko tuolla nimenomaisella vahvistimella vintage-statusta sillä perusteella, että muuntajat ja muu rautatavara on -58 vuodelta on sitten ihan eri juttu. Niinkuin sekin, että onko vanhoista palasista kootun vahvistimen hintapyynnölle katetta. Tosin, ainahan näissä on immateriaalista ekstraa hinnassa...

Pointti meni ohi: tuosta on vaihdettu oikeastaan kaikki mahdolliset komponentit laudalta - ei tosiaan pelkät elkot. Kaikki signaalitien konkat ja vastuksetkin ovat jotain ihan mitä sattuu.

Ainoa arvokas tuossa satsissa on muuntajat ja pienellä varauksella kaiutin: niistä voisi jotain maksaakin, jos tarvetta olisi.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Simon Gorgeous
25.11.2012 20:06:24
Jucciz: Pointti meni ohi: tuosta on vaihdettu oikeastaan kaikki mahdolliset komponentit laudalta - ei tosiaan pelkät elkot. Kaikki signaalitien konkat ja vastuksetkin ovat jotain ihan mitä sattuu.

Ainoa arvokas tuossa satsissa on muuntajat ja pienellä varauksella kaiutin: niistä voisi jotain maksaakin, jos tarvetta olisi.

Arvelinkin että tästä saadaan kuulla vielä tälläkin palstalla joten kerronpa sitten oman näkemykseni asiaan:

Siihen en ota kantaa onko hintani turvonnut vai ei. Se voi hyvinkin olla sitä, vaikeahan tästä on sanoa kun ko. vahvistin on mitä on eli eri ikäisistä paloista koottu ja kaiken kukkuraksi näissä vanhoissa peleissä on aina se ns. "vintage-lisä" tms. Itse pidän sitä varsin kohtuullisena ja noin 30min ilmoituksen jättämisen jälkeen sain käytännössä kaupat sovittua joten liekö hinta sitten turvonnut vai...

Se mikä itseäni jäi hieman ihmetyttämään oli jäsen Jucciz:n melko kärkäs kommentointi vahvarin osista. Kirjoitin alunperin ilmoitukseen että "melkein kaikki elkot on vaihdettu" sillä olin tietoinen että suurin osa komponenteista oli ei-originaaleja. Kuten joku jo aiemmin totesikin, tämähän on käytön kannalta pelkkää plussaa ja eihän tämä nyt mikään keräilykappale sentään ole. Laitoin koneistosta reilusti kuvia juuri siksi että asiantuntevammat ostajat/lukijat kuten Jucciz ja moni muu saisivat itse katsoa mikä on tilanne ja vetää omat johtopäätöksensä. En väittänyt että kaikki osat olisivat originaaleja. Jos joku olisi tätä minulta kysynyt, en olisi hänellekään muuta väittänyt. Kuten aiemmin ilmoituksen kommenteissa mainitsinkin, olisin hyvin kiitollinen jos vahvaria koskevista asioista soitettaisiin minulle suoraan eikä alettaisi mustamaalaamaan minua harhaanjohtavana myyjänä (sellainen maku siitä ainakin itselleni jäi) kommentit-osiossa tai täällä foorumilla. Toki asioista saa huomauttaa mutta kuten sanoin, Jucciz:n sävy oli melko aggressiivinen heti alusta alkaen, ikään kuin olisin oikeasti yrittänyt hämätä jotakuta. Minusta vahvistinta jonka koneisto on vuodelta 1958 voi kutsua vuoden 1958 Tweed Deluxeksi, mutta tämähän meneekin jo filosofian puolelle ja ymmärän jos joku on tästä eri mieltä, siksi muutinkin ilmoituksen otsikkoa. Ilmoituksessa kuitenkin selvisi täysin minkälaisesta vahvistimesta on kyse joten minun on vaikea uskoa että "joku kokemattomampi olisi voinut haksahtaa" ostamaan jotain muuta kuin mitä oli tarjolla. Ja onhan otsikko "1958 Fender Tweed Deluxe" paljon huomiotaherättävämpi otsikko kuin pelkkä "Fender Tweed Deluxe"

Tästä eteenpäin toivoisinkin että jäsen Jucciz soittaisi minulle suoraan ja voisimme puhua tämän asian selväksi kahden kesken sillä perheellisenä työssäkäyvänä yliopisto-opiskelijana minulla ei ole aikaa kirjoitella yli 3000 merkin kirjoituksia Mnetin foorumille ja kinastella täällä tuntitolkulla päivittäin (kuulosti tämä sitten tärkeilevältä tai ei, se on totuus).

Joten: toivon saavani huomenna soiton jäsen Jucciz:lta sillä en halua että tästä jää mitään hampaankoloon kellekään.

Jos taas ihmisillä on sellainen olo että olen täysi törppö tässä tilanteessa niin tämäkin palaute otetaan mieluusti vastaan! Ihmisiähän tässä vain ollaan ja aina voi oppia jotain uutta. Tämä on tosiaan täysin uutta minulle.
Jucciz
25.11.2012 21:11:01 (muokattu 25.11.2012 21:37:34)
Wimbero: kaiken kukkuraksi näissä vanhoissa peleissä on aina se ns. "vintage-lisä"

Vanhoissa peleissä kyllä. Vaan vaan... vintage-lisä hyvin harvoin koskee "raatoja", eli sitä osaa tuosta myymästäsi koneesta, joka oikeasti oli vuodelta '58. Siinä mielessä kyllä pitää paikkansa, että esim. alkuperäinen '58 Triad-verkkomuuntaja kyllä saa yksittäisenä komponenttina ihan luvan kanssa olla kalliimpi kuin Hammondin valmistama nykymuuntaja, joka menee heittämällä alkuperäisen Triadin tilalle. Tää on kuitenkin vielä aika kaukana kokonaisesta vahvistimesta ja sen saamasta vintage-lisästä.

Se mikä itseäni jäi hieman ihmetyttämään oli jäsen Jucciz:n melko kärkäs kommentointi vahvarin osista.

Ei pidä loukkaantua. Ihmettelin ääneen, mutta silti asiallisesti. Näin toimin muutenkin ainakin siihen asti kun ei voida täysin varmasti osoittaa, ollaanko liikkeellä huijausmielessä vai ainoastaan tietämättömänä.

suurin osa komponenteista oli ei-originaaleja. Kuten joku jo aiemmin totesikin, tämähän on käytön kannalta pelkkää plussaa

Käytön kannalta saattaa hyvinkin olla - mutta jos tuo kortti otetaan käyttöön, ei samalla kyllä oikein mitenkään voida pelata vintage-korttia. Katos kun: laite ei voi samalla kertaa olla SEKÄ hienoa vintagea vuodelta '58 (ehdottomasti loistojuttu -> lisää hintaa) ETTÄ miltei kaikkien komponenttien osalta uudelleenrakennettu (käytön kannalta ehdotomasti loistojuttu -> lisää hintaa). ;)

Kirjoitin alunperin ilmoitukseen että "melkein kaikki elkot on vaihdettu" sillä olin tietoinen että suurin osa komponenteista oli ei-originaaleja.

Hetkinen. Tähän väliin tarkistus: tarkoitatko "elkoilla" kenties kaikkia komponentteja? Jos näin on, olemme puhuneet ristiin aidasta ja aidan seipäistä. Toden totta: yhtään alkuperäistä elkoa (elektrolyyttikondensaattoria) ei näy...

Minusta vahvistinta jonka koneisto on vuodelta 1958 voi kutsua vuoden 1958 Tweed Deluxeksi

... vaan kun eihän tuossa koneessa näytä äkkiseltään olevan oikein mitään muuta alkuperäistä kuin muuntajat ja rei'itetty chassis. Minkä verran tuosta jää "koneiston" osuudeksi? Mun mielestä tuota vehjettä ei hyvällä omallatunnolla voi kutsua vuoden '58 vahvistimeksi vaan DIY-vahvistimeksi, jossa on muuntajat ja chassis vuoden '58 vahvistimesta.

Autovertaukset toimivat aina: jos mulla on vuoden '58 Ford T-Birdin konepelti (johon on kerran ammuttu kiväärillä) ja alkuperäinen virranjakaja, mutta auton kaikki muut osat ovat 70-luvun Datsun Cherrystä ja vuoden '86 Toyota Corollasta, mää en todellakaan alkaisi myymään vehjettä vuoden '58 Ford T-Birdinä. En sitten millään. Aika lailla tästä oli kyse, mutta kitaravahvistimien maailmaan siirrettynä.

Ja onhan otsikko "1958 Fender Tweed Deluxe" paljon huomiotaherättävämpi otsikko kuin pelkkä "Fender Tweed Deluxe"

On todella. Päättele itse, onko se sitten hyvä juttu sen enempää myyjän kuin ostajankaan kannalta.

Tästä eteenpäin toivoisinkin että jäsen Jucciz soittaisi minulle suoraan ja voisimme puhua tämän asian selväksi kahden kesken sillä perheellisenä työssäkäyvänä yliopisto-opiskelijana minulla ei ole aikaa kirjoitella yli 3000 merkin kirjoituksia Mnetin foorumille ja kinastella täällä tuntitolkulla päivittäin (kuulosti tämä sitten tärkeilevältä tai ei, se on totuus).

Joten: toivon saavani huomenna soiton jäsen Jucciz:lta sillä en halua että tästä jää mitään hampaankoloon kellekään.

Mää oon sanottavani sanonut jo tässä eikä mulla ole tarvetta kinastella - enkä alun perinkään ole ollut liikkeellä haastaakseni riitaa, vaan ainoastaan ihmetellyt ääneen myynti-ilmoituksen hämmentävää kuvausta ja otsikkoa (suhteessa myyntikuviin siis) - joka siis voi olla (ja näköjään onkin) täysin tahatontakin. Toivottavasti ymmärrät kuitenkin, että on ihan yhteisen hyvän kannalta parasta, että myyjäkin tietäisi, mitä on myymässä ja otsikoi sen oikealla tavalla, jotta ostajalle ei tule paha mieli.

Yleinen konsensus vintage-markkinoilla lienee se, että nimenomaan ELKOJEN ja pahasti ryömineiden komponenttien vaihtaminen ei ole vielä kauhean paha juttu jälleenmyyntiarvon kannalta - etenkään jos konetta meinataan jatkossakin käyttää. Tämä on jo ihan sähköturvallisuusjuttu, plus että vanhat elkot saattavat huonontaa soundia olennaisesti, jos ovat tiensä päässä.

Sen sanon kyllä, että melkoinen lottovoitto sulle pamahti, jos oikeasti pyyntihinnalla kaupat tulevat/tulivat. Täytyy ruveta haalimaan vanhoja muuntajia ja porailtuja chassiksia ja ruveta täyttämään niitä huomattavasti uudemmilla komponenteilla, jos ne kerran noin hyvin kaupaksi menevät. ;)

Pahoittelut siis mielipahan aiheuttamisesta, jos näin kävi. Mun mielestä vaan '58 Tweed Deluxe ei ole leikin asia. Jos semmoista termiä käytetään, sitä käytetään tositarkoituksella. Eli ihmisiä ollaan täälläkin päässä - ja ihan varmasti täälläkin päässä opitaan vielä paljon uutta. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)