Aihe: Axe fx livehommissa
1 2 3 4
juso
13.11.2012 22:36:03

JoeHans: Hyvin toimii livepuuhissa, eikä ole mielestäni erityisen ranttu sähköjen suhteen. Aktiivikaappi, tai kitarakaappi toimivat kummatkin mainiosti Axen kanssa. Aktiivikaapin etu on se, että Axesta saa myös kaappimallinnokset mukaan. Itse päädyin hankkimaan Axelle livekäyttöön Matrixin GT1000FX -trankkupäätteen, koska itseltäkin löytyy valmiiksi kaks kaappia (toinen kotona, toinen reenarilla) ja sitten keikkailuhommissa voi hyödyntää muiden bändien backlineä tarvittaessa.

Suosittelen myös tutustumaan Axeen rauhassa ennen keikkailua. Meillä oli bändin kanssa juuri kuuden keikan mittanen kiertue, jolle otin Axen ekaa kertaa livehommiin. Joka keikalla eri kaappi alla, niin vaati totta kai säätämistä soundeihin (globaali eq osottautu erittäin käteväksi tähän tarkotukseen). Kuitenkin varsinkin kahdella viimesellä keikalla alkoi soundit löytymään jo melko helposti ja kokonaisfiilis Axesta livekäytössä jäi erittäin lämpimäksi.

Axe on tilattu ja tulee varmaan ens viikolla. En raaskinu tilata tota matrixia, joten pitää alkuun testailla omalla aktiivipömpelillä tuota axea. Jos tuon matrixin päättäis jossainvaiheessa hommata niin toimiiko tuo sellasenaan ruokkimaan myös passiivimonitoria, vai täytyykö noille passiiveille olla vielä oma prossunsa?
LaXu
14.11.2012 12:30:54
juso: Axe on tilattu ja tulee varmaan ens viikolla. En raaskinu tilata tota matrixia, joten pitää alkuun testailla omalla aktiivipömpelillä tuota axea. Jos tuon matrixin päättäis jossainvaiheessa hommata niin toimiiko tuo sellasenaan ruokkimaan myös passiivimonitoria, vai täytyykö noille passiiveille olla vielä oma prossunsa?

Toimii kyllä passiivimonitorien kanssa.
MoreK
14.11.2012 12:49:56 (muokattu 14.11.2012 12:50:40)

-- joo ei mitään ---
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Samuel P.
14.11.2012 19:48:41

Mulla on ollut tuo Axe FX2 nyt kuukauden ja olen ollut tosi tyytyväinen. Alkuun kytkin sen treeneissä H&K 100W switchbladen efektipaluuseen ja siitä marsun 4X12 kaappiin, kotona taas H&K 18W Tubemeisterin efektipaluuseen ja 1X12 kaappiin. Kaappimallinnukset pois päältä, pääteastemallinnukset päällä. Hyvin toimi molemmilla vahvistimilla, mutta pari viikkoa sitten mulle tuli tuo Matrixin GT1000FX ja kyllä täytyy sanoa, että mun mielestä sen kanssa vehjes vasta oikeasti pääsee oikeuksiinsa. Kohta taitaa lähteä H&K:ta kiertoon. Myös vanhojen tietokoneeseen kytkettyjen kotistereoiden ja kuulokkeiden kautta kuulostaa hyvältä, kun kaappimallinnukset ovat päällä.

Sen sijaan mä en ole saanut hommaa toimimaan suoraan mikseriin kytkettynä. En vaan ole saanut ruuvattua kunnon soundia ulos noista meidän kamoista, onkohan ne Behringerin 400W aktiivisysteemit tai jotain. Siellä on aina ollut läsnä sellainen ärsyttävä keskialueen honotus. Mikitettynä homma on toiminut ok. Taitaakin olla niin, että tämä laite vaatii myös kunnon PA-kamat kuulostaakseen hyvältä suoraan linjaan soitettuna, näin taidettiin todeta myös Fractalin foorumilla. Tai sitten mä en vaan osaa ruuvata. Perussoundi mulla on sellainen 80-90 lukujen tukkahevi-steroid-marshall tyyppinen, puhdas enemmän Fender henkinen.

Kaiken kaikkiaan erinomainen laite.
kallepeltopelle
14.11.2012 20:32:01
Samuel P.: Mulla on ollut tuo Axe FX2 nyt kuukauden ja olen ollut tosi tyytyväinen. Alkuun kytkin sen treeneissä H&K 100W switchbladen efektipaluuseen ja siitä marsun 4X12 kaappiin, kotona taas H&K 18W Tubemeisterin efektipaluuseen ja 1X12 kaappiin. Kaappimallinnukset pois päältä, pääteastemallinnukset päällä. Hyvin toimi molemmilla vahvistimilla, mutta pari viikkoa sitten mulle tuli tuo Matrixin GT1000FX ja kyllä täytyy sanoa, että mun mielestä sen kanssa vehjes vasta oikeasti pääsee oikeuksiinsa. Kohta taitaa lähteä H&K:ta kiertoon. Myös vanhojen tietokoneeseen kytkettyjen kotistereoiden ja kuulokkeiden kautta kuulostaa hyvältä, kun kaappimallinnukset ovat päällä.

Sen sijaan mä en ole saanut hommaa toimimaan suoraan mikseriin kytkettynä. En vaan ole saanut ruuvattua kunnon soundia ulos noista meidän kamoista, onkohan ne Behringerin 400W aktiivisysteemit tai jotain. Siellä on aina ollut läsnä sellainen ärsyttävä keskialueen honotus. Mikitettynä homma on toiminut ok. Taitaakin olla niin, että tämä laite vaatii myös kunnon PA-kamat kuulostaakseen hyvältä suoraan linjaan soitettuna, näin taidettiin todeta myös Fractalin foorumilla. Tai sitten mä en vaan osaa ruuvata. Perussoundi mulla on sellainen 80-90 lukujen tukkahevi-steroid-marshall tyyppinen, puhdas enemmän Fender henkinen.

En pysty kommentoimaan muuta kuin tuota Matrix1000FX osuutta. On kyllä täysin käsittämätön trankku-päättäri ja mihin hintaan. :-)
Kannattaa unohtaa noi putkareiden efektilenkit.

By the way...et kai vaan ole aktiivimonitoreja ajannut ilman kaappimallinusta ?
kallepeltopelle
14.11.2012 21:28:52 (muokattu 14.11.2012 21:31:03)
Virhe ja paha
Samuel P.
14.11.2012 21:48:24

kallepeltopelle: En pysty kommentoimaan muuta kuin tuota Matrix1000FX osuutta. On kyllä täysin käsittämätön trankku-päättäri ja mihin hintaan. :-)
Kannattaa unohtaa noi putkareiden efektilenkit.

By the way...et kai vaan ole aktiivimonitoreja ajannut ilman kaappimallinusta ?

Joo kyllä mallinnus oli päällä. Siellä vaan oli aina semmoinen ikävä honotus, mitä en saanut ruuvattua pois pilaamatta soundia muuten. Tossa musarin Luken soundissa on kyllä itsessään keskialue aika esillä, ehkä se vaan korostuu keskinkertaisen PA:n läpi soitettuna. Mene ja tiedä sitten.

Mut joo, varauksetta suosittelisin Matrixia, jos kysyttäisiin. Toimii sekä lujaa että hiljaa soitettuna, eikä lopu teho ihan kättelyssä.
kallepeltopelle
14.11.2012 22:28:36 (muokattu 15.11.2012 10:59:48)
väärä paikka
kallepeltopelle
14.11.2012 22:32:20
No toimii se kuitenkin
kallepeltopelle
14.11.2012 22:33:16
turha virhe
Noll_a
14.11.2012 22:37:54
Kallepeltopelle on kyllä ollu nyt ihan kännissä. :D
Hihulihei, kamarunkkaus rahani vei
h.e.k.a
15.11.2012 07:34:44
kallepeltopelle: Malllinnus EI SAA ola päällä jos sulla on oikeet kaapit...
No kai se honottaa... miksei nää asiat mene perille !! Ps. mulla Kemper on

Pidän itse (RedWirezin/Ownhammerin) kaappimallinnukset päällä vaikka käytän axe-FX:ää kahden Tech21:n PowerEngine-kaapin (1x12") kanssa. On tullut testattua sekä treeni-, keikka- että studio-olosuhteissa pitkälti kaikki yhdistelmät (suoraan linjaan vs. erillinen trankkupääte w/kitarakaappi vs. PowerEngine), ja viimeisin vaihtoehto on tuonut parhaat soundit (keikoilla ja studiossa mikitettynä, ja aina axe-FX:n kaappimallinukset päällä, tosin noissa onkin hieman tasaisempi taajuusvaste verrattuna perinteisiin kitarakaappeihin).
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
juso
16.11.2012 08:59:45

Samuel P.: Mulla on ollut tuo Axe FX2 nyt kuukauden ja olen ollut tosi tyytyväinen. Alkuun kytkin sen treeneissä H&K 100W switchbladen efektipaluuseen ja siitä marsun 4X12 kaappiin, kotona taas H&K 18W Tubemeisterin efektipaluuseen ja 1X12 kaappiin. Kaappimallinnukset pois päältä, pääteastemallinnukset päällä. Hyvin toimi molemmilla vahvistimilla, mutta pari viikkoa sitten mulle tuli tuo Matrixin GT1000FX ja kyllä täytyy sanoa, että mun mielestä sen kanssa vehjes vasta oikeasti pääsee oikeuksiinsa. Kohta taitaa lähteä H&K:ta kiertoon. Myös vanhojen tietokoneeseen kytkettyjen kotistereoiden ja kuulokkeiden kautta kuulostaa hyvältä, kun kaappimallinnukset ovat päällä.

Vielä ei oo oma AXE kotiutunu, mutta panin perään tuon matrixinkin tilauksen sillä sen verta tyytyväisiä käyttäjät tuntuu olevan. Meinasin tilata velocityn mutta ajattelin että köyhällä ei oo varaa kokeilla kaikkia vaan ottaa heti sen mikä tuntuu parhaalta.
Tuosta linjaan soitosta odotan kyllä innolla omia kokemuksia ja varmaan noin on kuten arvelitkin että vaatii kohtu kamppeet toimiakseen. Mulla on presonuksen tiski ja se toistaa kyllä aika pirun hyvin mitä sinne tuuppaa. Aiemmin oon koittanu mackiella soittaa marsun linjalähdöstä mutta saundi oli jotain suht kamalaa. Presonuksella taas tuntu että kummasta meteli kuuluu kaapista vai PA:sta.
Metalliac
16.11.2012 21:20:07 (muokattu 16.11.2012 21:29:00)
Muakin alkoi tuo FRFR -vaihtoehto kiinnostamaan, vaikka tällä hetkellä ajankin Axea Velocity päättärillä Mesan kaappiin. Millasta aktiivikaappia suosittelisitte ton Axen kanssa? Lanikat oli joku täällä jo maininnutkin joka vaikuttaa suht edukkaalta vaihtoehdolta. Riittääkös noissa hönkä livehommia varten, siis olettaen että kyseessä oli tuo CXP -sarja?

Mulla on kyllä rajotteena tuo opiskelijabudjetti niin ei vältsisti varallisuus yllä ihan RCF/JBL -osastolle. Onkos kellään kokemusta noista Behkujen uusista Euroliveistä Axen kanssa tai ihan yleisesti? Olishan hommassa vähän huumoria jos lähtis parittamaan markkinoiden kalleinta laitetta toisten markkinoiden halvimpaan!

PS. Tuo Matrixin päättäri kyllä kaasuttelis myös, mutta miten porukka oikeasti uskaltaa ajaa sillä 2x12 tai edes 4x12 kitarakaappeihin? 1000W vaikuttaa aika isolta tehomäärältä mille tahansa kitarakaapille. Vai käyttääkö kaikki Matrixeja FRFR kaappien ajamiseen, jossa ylimääränen teho ei oo niin pahasta?
h.e.k.a
16.11.2012 21:35:10
Metalliac: Muakin alkoi tuo FRFR -vaihtoehto kiinnostamaan, vaikka tällä hetkellä ajankin Axea Velocity päättärillä Mesan kaappiin. Millasta aktiivikaappia suosittelisitte ton Axen kanssa?

Itse päädyin tosiaan FRFR-aktiivikaapin sijaan noihin PowerEngine-kaappeihin, jotenkin niiden kautta tulee "aidompi" soundi, mutta silti käytössä on tasaisempi vaste kuin perinteisessä kitarakaapissa. Ohessa kuvausta valmistajan sivuilta:

"The Power Engine 60 is an all-purpose, multi-function, powered extension cabinet. Packing 60 watts of transparent power, it can be used with any direct recording device or pre-amp, analog or digital, tube or solid state, in stompbox or rackmount formats --including our very own line of SansAmps. When plugging your favorite device into a Power Engine, the tone is unaffected. So there's no need to labor over readjusting all your parameters that would otherwise be colored by a conventional amp."

Jos kiinnostaa, niin testausmahdollisuus voisi järjestyä Espoossa (katsoin että asut Hgissä). Aikoinaan pähkäilin itse pitkään noiden eri vaihtoehtojen kanssa, ja silloin ei käytännön testausta voinut oikein missään tehdä ja olin pitkälti nettikommenttien varassa (ja päädyin mm. ostamaan Velocityn päättärin, joka ei kuitenkaan toiminut haluamallani tavalla)...
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Norppa78
16.11.2012 21:38:51
Metalliac: Riittääkös noissa hönkä livehommia varten, siis olettaen että kyseessä oli tuo CXP -sarja?

Löytyy CXP sarjalainen. Hönkää kyllä riittää vaikkakin soundin laadussa olis toivomisen varaa verrattuna RCF:ään.. mutta kyllä tuolla on pärjännyt.
Kotona tulee kuitenkin soitettua laadukkaiden studiomonitoreiden kautta, niin ei ole ollut tarvetta pelkän lavasoundin takia vielä pistää Laneyta vaihtoon.

Tietenkin jos paljon keikkoja vetelee ja haluaa mehustella hyvällä lavasoundilla niin sitten voisi olla paikallaan hieman laadukkaampi monitori.
Metalliac
16.11.2012 22:08:03
h.e.k.a: Itse päädyin tosiaan FRFR-aktiivikaapin sijaan noihin PowerEngine-kaappeihin, jotenkin niiden kautta tulee "aidompi" soundi, mutta silti käytössä on tasaisempi vaste kuin perinteisessä kitarakaapissa. Ohessa kuvausta valmistajan sivuilta*snip*

Mites kaappimallinnukset tuon power enginen kanssa? Ootko käyttänyt niitä vai onko parempi jättää pois? Entäs mökän lujuus, kun on kuitenkin 60 watista vain puhe?

Mulla on toiminut Velocity kyllä oikein hyvin ja oon siitä tykännyt. Varsinkin nuo Reactance ja Definition -nupit tuo mukavasti säätövaraa soundiin. Ongelmana on mulla ollut lähinnä se, että kaappiemuloitu soundi PA:han kuulostaa niin paljon erilaiselta kuin kaapin oma soundi, että joutuu vähän uhraamaan toisesta jos haluaa toiseen optimaalisen soundin.
juikkipuikki
16.11.2012 22:50:33

Sain nyt tuon matrixin kanssa maksettua. Nyt vaan odottelemaan UPS:n kuriiria :)

Mitäs piuhoja porukka on käyttäny axen ja matrixin välissä? Normi unbalanced patch kaapeli vai balansoituja XLR? Mites onko teillä kaappimallinnus silti axesta päällä vai pois? Luin aamulla että jotku käyttää silti sitä kaappimallinnusta :O
Annoin Ruokankaalle pikkusormen.. Se vei koko käden!
Metalliac
17.11.2012 10:13:10 (muokattu 17.11.2012 10:13:50)
juikkipuikki: Sain nyt tuon matrixin kanssa maksettua. Nyt vaan odottelemaan UPS:n kuriiria :)

Mitäs piuhoja porukka on käyttäny axen ja matrixin välissä? Normi unbalanced patch kaapeli vai balansoituja XLR? Mites onko teillä kaappimallinnus silti axesta päällä vai pois? Luin aamulla että jotku käyttää silti sitä kaappimallinnusta :O

Mulla menee unbalansoitu patch-piuha axe-fx OUT2 lähtöjakista Velocityn inputjakkiin, jolloin OUT1 on säästetty kaiutinemuloidun signaalin lähettämiseen suoraan tiskiin. Balansoidun kaapelin käyttäminen tollasessa tilanteessa on turhaa, kun kumpikin jakki on balansoimaton. Matrixissa onnistuu balansoidun signaalin käyttäminen, mutta sitten joudut uhraamaan sun XLR-lähdön OUT1:sestä ja ajaa xlr-piuhalla tai xlr-plugi -piuhalla matrixiin.

Toi kaappimallinnusjuttuhan on makuasia. Matrixilla voi ajaa passiivisia FRFR -kaappeja (mallinnus mieluummin päällä) sekä kitarakaappeja (mallinnus mielellään pois). Loppujen lopuks joku voi tykkää kaappimallinnuksen soundista kitarakaapin kanssa, harvempi sitten tykkää soundista ilman kaappimallinnusta FRFR -kaiuttimen kanssa ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)