Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kommentteja miksauksesta
1 2
djanni
11.11.2012 22:23:36 (muokattu 11.11.2012 22:53:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi. En laita demo-alueelle, kun ideana nyt ei ole mainostaa bändiä, vaan kysellä neuvoja ja kommentteja osaavammilta. Miksaamista olen opetellut tekniikalla "hakkaan päätä seinään" ja siinä kyllä tulee pää kipeäksi.
 
Biisit nauhoitetaan periaatteella:
Paikkana treenikämppä.
Laulu, kitara ja basso suoraan miseristä johon kaikki on ajettu. Basari menee myös mikseriin triggerillä. Rummut otetaan yhdellä överillä ja täytyy todeta, että nyt sen sijainti lienee aika paska, koska se ottaa rumpujen lisäksi melkeis kaiken muunkin ja lautaset tulevat niin ylikorostettuna, että niitä on melko mahdotonta leikata ilman että muutkin kärsii. Vastaavasti jos yrittää rumpuja miksata enemmän esiin kärsii muiden laitteiden saundit.
Nämä olen miksannut Reaperillä ja käyttänyt lähinnä Modern-sarjan VST-plugareita. Myös Cubase 5:ttä olen koittanut käyttää, mutta tuntuu minun makuuni kömpelömmältä kuin Reaper.
 
No asiaan. Tässä pari eri miksausta samasta biisistä ja samalla otoksella: kertoisitteko huomioita mitä tulee nauhoitukseen ja miksaukseen. Itse on kuitenkin sen verran turta, että välttämättä ei tajua kaikkia juttuja ja jos luottaa vain bändikavereiden kommentteihin siitä, että mikä kuuluu mitenkin, niin ei siihenkään välttämättä voi luottaa. Kuuntelevat kuitenkin vain omia soittojaan :)
 
http://www.mikseri.net/artists/rant … -ja-kuolema-miksattu-111112/525903/
http://soundcloud.com/raentae/kunnia-ja-kuolema-081112
 
Kiitos etukäteen vaivaa nähneille.
 
PS. Tiedän, että kun laittaisi tiskiin pari sataa per-nokka ja menisi studioon saisi homman valmiiksi pureskeltuna, mutta olisi se kiva itsekin oppia nauhoittamaan ja miksaamaan vähän paremmin.
 
PPS. Palasin korjaamaan välistä jääneitä sanoja ja kokonaisia lauseita, että asia olisi helpompi lukea ja jopa ymmärtää :D
 
cosmob83
11.11.2012 23:57:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuota kuuntelin luureilla ja ja ja... En tunne metalli genreä erityisemmin, joten kait kysymyksenä olisi että miltä tämän olisi tarkoitus kuullostaa? Että mitkä on ne esikuvat mihin tähdätään, niin olisi helpompi ehkä kommentoida että mitä kannattaisi tehdä toisin?
 
Spedemix
12.11.2012 01:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundcloud-miksaus soundasi paremmalta mun korviini, joten annan omia parannusehdotuksia siihen miksaukseen.
 
Heti biisin alussa kuuluu aika napakka ~120-130 Hz:n resonanssi basarissa, jota kanattaisi notchata pois (mun oma arvaus olis, että se tulee ihan sieltä rumpumikistä). Se kuuluu siis sellaisena doum-äänenä.
 
Toinen iso resonanssiasia on tosiaan tuo peltiosasto; about 5,5 kHz puskee aika rajusti tuolta miksauksesta läpi. Jos alueen kuoppaaminen rumpumikistä tappaa koko äänitteen soundin niin sit mä ehdottaisin pykälän verran advancimpaa ratkaisua: multibandkompuraa (tai dynaamista EQ:ta whatever suits you). Kaistana 3,5-6,5 kHz, ja atakkina about 20 ms (nii se ei kerkiä tarttumaan virppaan) release jotain 50:n ja 100:n ms:n välillä ja tuolla ainakin pari deppaa alas. Mikäli tuo peltiresonanssi tulee laulumikistä, nii sit sille ei kyl voi tehä juuri mitään...
 
Kaipa siitä eteenpäin se alkais olla sit sitä, että "menkää oikeaan studioon ja niin poispäin..." Rumpalin kannattais ehkä opetella kanttitekniikka virveliin, koska snaren pitää yleensä leikata läpi rokkimusassa. Ja virppaa voi virittää inan korkeammalle.
 
Että näin.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
jannu
12.11.2012 02:09:10 (muokattu 12.11.2012 02:34:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Soundcloud-miksaus soundasi paremmalta mun korviini, joten annan omia parannusehdotuksia siihen miksaukseen.
 
Heti biisin alussa kuuluu aika napakka ~120-130 Hz:n resonanssi basarissa, jota kanattaisi notchata pois (mun oma arvaus olis, että se tulee ihan sieltä rumpumikistä). Se kuuluu siis sellaisena doum-äänenä.
 
Toinen iso resonanssiasia on tosiaan tuo peltiosasto; about 5,5 kHz puskee aika rajusti tuolta miksauksesta läpi. Jos alueen kuoppaaminen rumpumikistä tappaa koko äänitteen soundin niin sit mä ehdottaisin pykälän verran advancimpaa ratkaisua: multibandkompuraa (tai dynaamista EQ:ta whatever suits you). Kaistana 3,5-6,5 kHz, ja atakkina about 20 ms (nii se ei kerkiä tarttumaan virppaan) release jotain 50:n ja 100:n ms:n välillä ja tuolla ainakin pari deppaa alas. Mikäli tuo peltiresonanssi tulee laulumikistä, nii sit sille ei kyl voi tehä juuri mitään...
 
Kaipa siitä eteenpäin se alkais olla sit sitä, että "menkää oikeaan studioon ja niin poispäin..." Rumpalin kannattais ehkä opetella kanttitekniikka virveliin, koska snaren pitää yleensä leikata läpi rokkimusassa. Ja virppaa voi virittää inan korkeammalle.
 
Että näin.

 
You got to be fucking kidding, right? Tässä on nyt suoraan sanottuna vähän sama tilanne kuin jos ensiapuun ilmestyisi jätkä, käsi siteessä, kantaen toisessa kädessä pussia jossa on sen ekan käden sormet ja sit päivystävä kandi heittäis sille ompeluvälineet + pari sivua Pharmaca Fennicasta ja anatomian prujujen sisällysluottelon, huikaten että kokeile noilla ja koita pärjätä. :)
 
Olisko pienen realismin paikka tässä nyt kuitenkin, mahdollisimman rakentavassa hengessä mutta päätä silittelemättä? Kyllä tuossa aikamoinen savotta on käsillä nimittäin.
 
Voitaisi ensin selvittää, millainen kalusto aloittajalla on. Mitä mikkejä? Mikä äänikortti, montako sisäänmenoa siinä on audiolle? Ja hieman tarkennusta siihen, millä tavalla äänitys on toteutettu ja ajateltu jatkossa toteuttaa. Onko soittimia soiteltu erikseen vai kaikki livenä?
 
Sitten ehkä päästään esittämään harkintoja siitä, onko kyseisissä puittessa mahdollista saada juttua parempaan suuntaan.
 
Ja tässä vaiheessa voisin suositella djannille jotain mistä aloittaa syventymisen aiheeseen, ellei opus jo ole tuttu:
http://www.bookplus.fi/kirjat/larmo … %C3%A4nitt%C3%A4misen_taito-4345544
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
cosmob83
12.11.2012 08:33:16 (muokattu 12.11.2012 08:40:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: You got to be fucking kidding, right? Tässä on nyt suoraan sanottuna vähän sama tilanne kuin jos ensiapuun ilmestyisi jätkä, käsi siteessä, kantaen toisessa kädessä pussia jossa on sen ekan käden sormet ja sit päivystävä kandi heittäis sille ompeluvälineet + pari sivua Pharmaca Fennicasta ja anatomian prujujen sisällysluottelon, huikaten että kokeile noilla ja koita pärjätä. :)
 
Olisko pienen realismin paikka tässä nyt kuitenkin, mahdollisimman rakentavassa hengessä mutta päätä silittelemättä? Kyllä tuossa aikamoinen savotta on käsillä nimittäin.
 
Voitaisi ensin selvittää, millainen kalusto aloittajalla on. Mitä mikkejä? Mikä äänikortti, montako sisäänmenoa siinä on audiolle? Ja hieman tarkennusta siihen, millä tavalla äänitys on toteutettu ja ajateltu jatkossa toteuttaa. Onko soittimia soiteltu erikseen vai kaikki livenä?
 
Sitten ehkä päästään esittämään harkintoja siitä, onko kyseisissä puittessa mahdollista saada juttua parempaan suuntaan.
 
Ja tässä vaiheessa voisin suositella djannille jotain mistä aloittaa syventymisen aiheeseen, ellei opus jo ole tuttu:
http://www.bookplus.fi/kirjat/larmo … %C3%A4nitt%C3%A4misen_taito-4345544

 
Tämän takia ehdottelinkin OP:lle että kertoisi miltä hänen matskunsa pitäisi kuullostaa. Tämä kun on ihan vapaata taiteellista tulkintaa, ja jos tarkoitus oli kuullostaa livenä vedetyltä treenikämppä demolta niin se kyllä mielestäni onnistui todella hyvin. Toki jos joltain muulta pitäisi kuullostaa, niin sitten ehkä hyvä ruveta miettimään että mitä kannattaisi tehdä toisin. Tai itse ehkä tekisin asiat vähän toisin jos olisi oma bändi kyseessä.
 
Edit: Siitä toki olen samaa mieltä, että tässä kannattaisi ehkä ennemmin keskustella (ainakin näin aluksi) nauhoitus metodeista kuin miksaamisesta.
 
djanni
12.11.2012 09:28:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tähänastisille vastaajille. "jannu" jo kiinnittikin huomiota siihen, jonka oivalsin itsekin, eli lähtötiedothan jäivät hieman vajaaksi.
 
Nauhoitukset tehdään livenä ja mikserinä on Alesiksen Multimix USB 2 vekotin joka toimii myös äänikorttina ja mahdollistaa jokaisen kanavan nauhoittamisen erikseen ja sitä myötä niiden keskinäisiä suhteita pystyy säätämään erikseen miksatessa.
 
Paitsi: Isoin haaste on, että rummut tulee yhdellä mikillä ja se tuppaa ottamaan kaiken muunkin mukaan - juu - tiedostan, että se jo sulkee studiotasoisen äänityslaadun pois. Myös tämä "yksi-mikki" sijaitsee huonossa paikassa, eli rumpalin takana. Se luultavasti pahentaa ongelmia. Fiksuin ratkaisuhan onoissa losuhteissa olisi hommata rumpuihin oma mikkisarja jonka miksaa erikseen ennen PA:han ajamista, mutta nyt pelataan kompromissilla kompromissin perään.
 
Sutudioonhan se fiksuinta olisi mennä, mutta näillä eväillä pelataan nyt. Lähinnä tosiaan lisänäkemystä siihen suuntaan, että miten tuo miksaus kaikenkaikkiaan toimii.
Soundcloud versio on sellainen joka itselleni kelpasi hyvin, mutta rumpalin kommentti oli, että rummut kuuluvat heikosti ja basari ei erotu. Basisti on tyytyväinen kaikkeen kun vaan basso kuuluu.
 
Nyt levänneillä(?) korvilla kun kuuntelen, niin olisiko tuo mikserinet-versio sit kuitenkin kuulaampi ja dynaamisempi?
 
"Cosmob83":lla kanssa hyviä pointteja - en osaa määritellä, että mikä bändi olisi sellaista kamaa jonka miksauksiin kannattaisi saundimaailmaa verrata - ehdotuksia?
Tosiaan se saa kuuluakin läpi, että homma on nauhoitettu elävänä - nauhoitukset on kuitenkin tarkoitettu live-kunnon esittelemiseen, mutta eihän se pahitteeksi olisi jos ne vielä kuulostaisivatkin hyvältä...
 
Tuon Larmolan kirjan olen lukenut läpi ja hyvä kirja onkin. Siitä vaan puuttuu se, että Kivi istuisi vieressä treeniksellä katsomassa miten nauhoitus tehdään ja vieressä neuvomassa mitä miksauksessa teen väärin - tai varmaan istuisikin kun rahaa lykkäisin tarpeeksi :)
 
...jotain oleellista jätin varmaan kertomatta, mutta saadaan nyt keskustelua ensin eteenpäin.
 
Ai niin! Kiitos kun vaivaudutte antamaan tällaista keskustelutukea. Täytyy myöntää, että välillä tuntuu siltä, että vois siirtyä tekemään musiikkia ihan vaan keskenään kotisohvalla - pääsis paljon helpommalla :D
 
djanni
12.11.2012 10:02:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja näemmä olisin tietty voinut laittaa tuohon tyylinäytteet-ketjuunkin asian.
 
cosmob83
12.11.2012 10:08:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kommentit tulee nyt perjaatteella että en ole ammattilainen, vaan harrastelija ja jos mun rajallisella nowhowlla pitäisi tästä värkätä jotain, niin ihan nauhoittamisesta:
 
- Rajallisilla kamoilla suosittelisin että soittimet nauhoitetaan erikseen. Enemmän kontrollia ja vähemmän vuotoja.
- Joku gurumpi hallitsee tämän paremmin, mutta en mä kyllä mitään järkevää rumpusoundia oikein saisi aikaiseksi ilman kahta overheadia (AKG:n cs1000 eivät ole mahdottoman kalliita), sm57 virvelissä ja basaarimikkiä. Eli kyllä neljä rumpumikkiä mun säätämiselle pitäisi löytyä.
- Kitara soundien miettiminen. Vähän on muhjuista, epäselvää ja sitten taas jossain kohdassa kuullostaa siltä että joku Ibanezin extreme metal särö lykätty täysille. Jos pitää saada massiivista kitaravallia, niin ennemmin vähemmän säröä ja enemmän dubbauksia.
- Pitää huolen että raidat ei clippaa nauhoittaessa (nyt kuullostaa siltä muutamissa kohdissa että että clippaa digitaalisesti).
- Tiukemmin soitettu. Eli niin monta ottoa per instrumentti että juttu on tiukassa taimissa. Sitten kun on todettu että tiukka taimi ei onnistu, niin manuaalisesti korjailemaan DAW softalla. Tässä menee aikaa ja hermoja, mutta kannatan vakaasti.
- Minkäslaisia mikkejä teillä on käytettävissä lauluun/kitaroihin?
- Laulut vireeseen (Cubase 5:ssa on kätevä vireenkorjaus sisäänrakennettuna)
- Tiukempi rumpusoundi tiukemmalla soittamisella. Samplet voivat sitten auttaa jonkusen verran (Slate trigger on aikasta hyvä).
- Nauhoitus huoneen akustiikan miettiminen. Ei vaadi välttämättä suuria rahallisia investointeja, mutta luovaa ajattelua vähäsen.
 
Nämä olisi nyt sellaisia asioita joita miettisin ennenkuin rupeasin murehtimaan miksausta ollenkaan. Ja haluan nyt huomauttaa että nämä harrastelijan näkemyksiä, ei ammattilaisen.
 
jannu
12.11.2012 11:28:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

djanni: mutta nyt pelataan kompromissilla kompromissin perään.
 
Kerropa nyt kuitenkin, montako mikrofonia sulla on ja montako raitaa saat ääniteltyä kerralla? Kerro kaikki, ihan sama onko siellä jotain karaokekapuloita. Kaikki on käyttistä, jos vaan jaksaa hieman näpertää. :)
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
djanni
12.11.2012 11:44:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Kerropa nyt kuitenkin, montako mikrofonia sulla on ja montako raitaa saat ääniteltyä kerralla? Kerro kaikki, ihan sama onko siellä jotain karaokekapuloita. Kaikki on käyttistä, jos vaan jaksaa hieman näpertää. :)
 
Jeps, eli setup on seuraava:
 
Laulu napataan talteen Shure PG58:lla. Tuntuu toimivan hyvin - ei paljoa ota sivuääniä mukaan. Se on sitten eriasia mitä pahaa onnistun itse tekemään signaalille.
Raidan olen tuplannut ja levittänyt Reaperissä.
 
Kitara tulee Marshallin trankkunupista suoraan mikserin linjaan. Vahvistimen sisäisillä säröillä. Tuossa nauhoitusesimerkissä kitara menee periaatteella clean -> crunch -> overdrive -> crunch. Myös Reaperissä tuplattuna ja levitettynä.
 
Basso suoraan linjaan (jostain syystä basso ottaa kyllä silti vähän vuotoja sisäänsä).
 
Rummut vanhalla EV:n mikillä rumpalin takaa (!) linjaan. Reaperissä tuplattu kahdelle raidalle, että edes pikkuisen pystyisi ekvalisoimalla rajoittamaan peltien kihinöitä.
 
Bassorumpu (toki tulee varmaan rumpumikinkin kautta) tulee triggerillä suoraan linjaan.
 
Mikseri (Alesis Multimix USB 2) toimii äänikorttina ja pystyy käsittelemään joka kanavan omalle raidalleen: 4 x mono ja 2 x stereo (monotettuna 2 stereota muuttuu neljäksi monoksi).
 
Olikohan muuta... Ei tule mieleen.
 
Niq
12.11.2012 14:59:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

djanni: Kitara tulee Marshallin trankkunupista suoraan mikserin linjaan. Vahvistimen sisäisillä säröillä. Tuossa nauhoitusesimerkissä kitara menee periaatteella clean -> crunch -> overdrive -> crunch. Myös Reaperissä tuplattuna ja levitettynä.
 
Kitaraa ei kannata äänittää oikeastaan koskaan suoraan vahvistimen linjaulostulosta, koska kitarakaiutin tekee melkein puolet kitarasoundista. Tai sitten pitää laittaa joku kaappimallinnosplugari raidalle, että saa edes jonkinlaista soundia aikaiseksi.
 
Koska nuo liittämäsi linkit ja käyttämänne metodit kertovat karua tarinaansa, suosittelen että äänitätte harjoituksen vuoksi kaikki uusiksi. Noista ei vaan voi saada mitään tuon järkevämpää aikaiseksi. Mutta ei se mitään haittaa, harjoitus tekee mestarin. :)
 
Äänittäkää ensin rummut. Basariin triggeri, toinen mikki virvelille ja toinen "overheadiksi", käytännössä kaksi kapulanmittaa virvelin lyöntikalvosta suoraan ylöspäin. Kannattaa testata, kummin päin on parempi. Miksikö näin? Jotta saadaan oleellisimmat asiat rummuista selkeästi lyömään läpi miksauksesta. Eli virveli ja basari. Muuten tällaisesta hevimetallista tulee pelkkää kelluvaa mössöä.
 
Kun rummut on narulla, niin äänitetään basso. Kannattaa suosiolla lyödä basso kiinni mikserin linjasisääntuloon ja äänittää siitä.
 
Sitten kitarat.
 
Vaihtoehto 1: Laita se PG58 kitaravahvistimen eteen siten, että mikrofonin verkko on lähes kiinni kitarakaiuttimen suojaverkossa, kohdista mikrofoni keskelle kaiutinta ja sitten käännä sitä hieman, niin että se suunnilleen osoittaa kaiuttimen pölykupin reunaa. Väännä säröt pienemmälle kuin kitaristi antaa, ja vielä vähän siitäkin. Silleen että menee sopivasti murolle, mutta ei ole mitään surinapörinää. Vahvistimen EQ:sta ei missään nimessä laiteta hulluna bassoa ja diskanttia (yleinen virhe kitaristeilla, samoin kuin keskialueen yletön leikkaus, ns. loudness-efekti), voit lisätä ylä- ja alapäätä myöhemmin äänityssoftan EQ:lla, mutta liika korostaminen muuttaa kitaravahvistimen soundin luonnetta niin, että se on käytännössä pilalla. Äänitä kitarat ainakin kahdesti, toiseen voi ehkä lisätä vähän säröä tai muuttaa soundia.
 
Vaihtoehto 2: Äänitä kitara suoraan linjaan ilman mitään efektejä ja säätöjä. Lataa muutama ilmainen kitaravahvistinmallinnosplugari ja väännä soundit koneella. Tällöinkin suosittelen tuplaamaan kitarat, jotta äänitteeseen tulee vähän eloa. Mä teen laiskana yleensä hyvin pitkälle näin, mutta pitää kuitenkin olla melko hyvä tietoisuus siitä, miten hyvä kitarasoundi luodaan. Preset-asetuksista niitä ei yleensä löydy.
 
Lauluosuudet lienee parasta äänitellä myöskin suoraan linjaan tuolla PG58:lla. Kannattaa tuplata, jos haluaa vähän tukevampaa saundia, tuossa pätkässänne kuulosti melko ohuelta.
 
Sit kun nää on duunattu niin katsotaan sitä miksausta.
 
Ja muistakaa kaks ilmaista parannuskeinoa äänityksen laatuun: Virittäkää soittimet kunnolla (rummutkin on soitin) ja soittakaa paremmin. Se kuulostaa aina paremmalta, vaikka ois kuinka kehnot äänitysvälineet.
 
Viocress
12.11.2012 16:01:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylläolevaan paljon plussaa. Korostan myös, että tuo aiheen pätkä ei ole mikään miksaus, vaan treeniäänitys. Kun vuotoja on noin paljon ja mikit sekä mikitystekniikat mitä sattuu, ei miksaamalla pysty tekemään juuri mitään.
 
kausalgia.bandcamp.com
JoKo
12.11.2012 16:15:37 (muokattu 12.11.2012 16:29:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös tämä "yksi-mikki" sijaitsee huonossa paikassa, eli rumpalin takana.
 
Ei se mitenkään huono paikka ole, jos pitäisi äänittää rumpusettiä yhdellä mikillä niin se on juuri se paikka mihin se kannattaakin laittaa. Basarissa on tuolloin kuitenkin kyllä hyvä olla oma mikkinsä. En tiedä miten olette sen suunnannut, mutta mä lähtisin siitä että lattiatomin puolelta mikki osoittamaan virveliin aika matalalta niin ei tule liikaa peltejä. Toinen hyvä vaihtoehto on mikittää rumpalin olan takaa. Jos mikki on pallokuvioinen niin yksi tapa on myös laittaa se siihen virvelin, haitsun ja basarin välimaastoon.
 
PS. Mikä vanha EV mikki teillä on? Monet niistä ovat erittäin hyviä, ainakin verrattuna esim. käyttämäänne Shuren PG58 mikkiin johon en koskisi pitkällä tikullakaan ellei ole ihan pakko. :)
 
djanni
12.11.2012 22:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hyvistä vastauksista. Kannatti rutkuttaa ääneen, niin sai hyviä huomioita pohdiskeltavaksi ja kokeiltavaksi.
 
Tuosta EV:n mikistä en tiedä muuta kuin, että se on vanha ja tuntuu ottavan aika laajalta alalta. Onhan siinä joku merkintä, mutta tainnut jäädä teippausten alle - täytyypä katsoa kun käy seuraavan kerran treeniksellä.
 
Itse tykkään kyllä tuosta PG58:sta. En tiedä sen soveltuvuudesta laulamiseen, mutta itse tykkään siitä, että siinä on kirkas saundi, mutta en tiedä - tykkään vaan :)
 
jannu
13.11.2012 02:44:30 (muokattu 13.11.2012 02:44:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonii, täällähän on ehditty käydä oleelliset läpi ennen kuin itse edes ehdin sekaan. :)
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
eleeton
16.11.2012 14:48:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat äänittää bändiä soittamassa livenä eli treeniäänitettä, niin silloin joudut äänittämään kaikki kerralla. Silloin tulee ongelmaa samanaikaisten sisääntulojen riittämättömyydestä, vuodoista ja tilasta.
 
Jos tehdään demoa tms. äänitettä, niin kaikki erikseen.
Tällaiseen musaan tekisin näin:
 
Tee klikkiraita biisille, siihen apukitarat tms että rumpali pysyy mukana. Toki lopullisetkin kitarat voi äänittää pelkän klikin päälle. Biisin rakenne ja tempo kun on tässä vaiheessa kuosissa ja se myös pysyy sellaisena otosta toiseen. Reaperilla onnistuu oma klikkiraita näemmä. Hae googlesta haulla reaper click track
 
Koneesta klikki ja apukitarat rumpalille kuulokkeisiin jotain kautta. Edulliset ja yleiset siihen sopivat kuulokkeet ovat Vic Firthin SIH 11
http://www.thomann.de/fi/search_dir … b2af78920c6ac7b933&sw=sih-1&x=0&y=0
 
Tässä vaiheessa voi sitten keskittyä vain rumpujen äänittämiseen. Vähintään kannattaa se jo edellisillä neuvoilla oleva yksi overhead mikki + basarille oma. Tähän aiheeseen sitten on omat ketjunsa maailman sivu.
 
Sitten itse suosittelen äänittämään kitarat ja bassot erikseen yksi kerrallaan suoraan "linjaan". Eli jos alesiksessa on sellainen input joka kykenee ottamaan suoraan vastaan kitarasignaalia niin sillä ja sitten joko VST plugineilla tai muulla johdotuksilla saa aikaan soittohetkelle sen särön yms.
 
Siis äänitetään vain se clean signaali. Sitten netissä alkaa olla useita luvallisesti ilmaisia VST kitaramallinnuksia joista varmasti omat ketjunsa.
Nyt jos uskoo saavansa tästä paremman kitarasoundin aikaan vahvistimen kanssa mikittämällä (tai sen lisäksi) niin voisi yrittää esimerkiksi ajaa tätä kitarasignaalia sopivalla tasolla kitaravahvistimeen (yleensä effect in kautta) ja sitten mikittää se ja äänittää mikitetty signaali.
Kummalla keinolla tahansa saat varmasti aikaan kokonaisuutena paremman lopputuloksen kun kitara/basso soundia ei ole päätetty äänitystilanteessa. Eli pääset miksausvaiheessa päättämään sen soundin, ja soittaja voi keskittyä pelkkään soittamiseen.
 
Maailman sivu demoja tehdessä on mennyt hermo kun ilman osaamista, kiireessä malttamattomana on tarkoitus äänittää kitaroita ja ensin käytetään pari tuntia siihen kitarasoundin "ruuvaamiseen". Lopputulos nauhalla on kuitenkin ihan tuurista kiinni näissä tapauksissa.
 
Laulu sitten viimeisenä kaiken päälle.
 
Siinä vaiheessa voidaan keskustella miksaamisesta.
 
Fishfinger
16.11.2012 17:36:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edulliset ja yleiset siihen sopivat kuulokkeet ovat Vic Firthin SIH 11
http://www.thomann.de/fi/search_dir b2af78920c6ac7b933&sw=sih-1&x=0&y=0

 
En tiedä muista, saattanee riippua korvankin mallista, mutta ainakin itelle nuo on olleet epämukavimmat kuulokkeet joita on tullut päässä pidettyä.
 
eleeton
16.11.2012 19:13:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fishfinger: En tiedä muista, saattanee riippua korvankin mallista, mutta ainakin itelle nuo on olleet epämukavimmat kuulokkeet joita on tullut päässä pidettyä.
 
Joo ei ne mukavat ole, saatika kuulosta hyvältä, mutta ajaa asiansa jos rumpali haluaa myös kuulonsuojausta samassa paketissa.
 
djanni
19.11.2012 13:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista. Treenis-livejähän nuo tähän mennessä ovat olleet ja tosiaan kun mikitysmahdollisuuksia on rajallisesti, niin kompromissejä aina.
 
Erillisnauhoituksista on ollut puhetta ja katsotaan jos tänään vaikka kokeiltaisiin haistella miten se onnistuu vai meneekö treeniaika säätämiseen. Klikki ei ole ongelma, kun rumpali on tottunut muutenkin soittamaan klikin kanssa. Haaste voi tulla siitä, että jos haluaa äänittää rummut ensin, niin miten fiksuiten rumpalin pitää kartalla siitä missä kohtaa biisiä mennään ilman, että äänessä on mikään ylimääräinen äänilähde.
 
Suunnitelma voisi olla seuraava:
Ehkä kitaran voisi saada ajettua sekä omiin, että rumpalin luureihin - ajamatta kaappeihin. Sähkökitara akustisena ei varmastikaan aiheuta niin paljoa ääntä, että se aiheuttaisi rumpuäänitykseen ongelmaa. Siinä samalla myös kitaran saattaisi säkällä saada nauhalle. Tosiaan jättämälle se marsu välistä ja käyttämällä sit vahvistinmallinnusta miksatessa.
- tai kitaran sijaan basso - voisi melkein olla parempi niinkin - olettaen, että rumpali pysyy basson perusteella kärryillä biisin vaiheista.
 
Palaan asiaan kun selviää mitä tolkullista tai tolkutonta saadaan aikaan.
 
Niq
19.11.2012 13:08:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

djanni: Erillisnauhoituksista on ollut puhetta ja katsotaan jos tänään vaikka kokeiltaisiin haistella miten se onnistuu vai meneekö treeniaika säätämiseen. Klikki ei ole ongelma, kun rumpali on tottunut muutenkin soittamaan klikin kanssa. Haaste voi tulla siitä, että jos haluaa äänittää rummut ensin, niin miten fiksuiten rumpalin pitää kartalla siitä missä kohtaa biisiä mennään ilman, että äänessä on mikään ylimääräinen äänilähde.
 
Tee sinne sun äänityssoftaan klikkiraita. Sitten toinen raita, johon vaikka rumpali itse tekee itselleen muistutukset milloin osa vaihtuu "A-osa alkaa 1-2-3-4" "tauko 1-2-3-4" "kertsi kaks kertaa". Mun mielestä tää on (rumpalin näkökulmasta) helpompi soittaa päälle, kuin se nopsasti huonolla timellä rämpytetty epäselvä demokitara joka ei osu klikkiin. Koska en ole vielä törmännyt kitaristiin joka on tehnyt klikkitreeninsä. Sen päälle soitto kun on eri juttu kuin bändin kanssa vetäminen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «