Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: LP:n kaula: vaihto vai korjaus?
1
Ezubo
13.11.2012 22:00:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kaverin kitara kaatui, ja nyt on kerran jo liimattu lapa taas katki.
Kumpi olisi järkevämpää, vaihtaa koko kaula vaiko liimata lapa jälleen?
Ja minkä hintaisia kyseiset operaatiot olisivat?
 
Kiitos vastauksista jo valmiiksi!
 
Kallekorvola
13.11.2012 22:05:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäli kyseessä on perinteiden mukaan valmistettu kitara, se on ns. set-neck, eli kaula on kiinnitetty runkoon liimalla. Ja sen sauman avaaminen, ja uuden kaulan rakentaminen ja paikalleen asettaminen on arviolta 10 kertaa kalliimpaa kun lavan liimaaminen.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Ezubo
13.11.2012 22:12:35 (muokattu 13.11.2012 22:13:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon sen liimaaminen sitten vaikuttaisi soundiin tms?
 
e: Ja joo, on liimakaula.
 
Kallekorvola
14.11.2012 09:03:04 (muokattu 14.11.2012 09:03:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ezubo: Kuinka paljon sen liimaaminen sitten vaikuttaisi soundiin tms?
 
e: Ja joo, on liimakaula.

 
Mahdoton arvioida. Hyvin tehtynä ja hyvällä tuurilla ei juuri ollenkaan, eli eroa ei huomaa. Huonommalla tuurilla... no, ero voi olla isokin. Mutta niin on kaulaa vaihtaessakin. Lavan liimaamalla vain pääsee aika paljon halvemmalla.
 
Teetä duuni jollain osaavalla ukolla, niin onnistumismahdollisuudet ovat paremmat.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Gabe
14.11.2012 12:54:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lavan korjaus ei vaikuta soundiin mitenkään eikä sitä edes näe jos se on tehty ammattilaisella. Itse sitä ei kannata alkaa väsäämään. Ja korjaus tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin uuden kaulan teettäminen ja paikoilleen laitto. Sano ihmeessä kaverille että ostaa laukun jos jo toisen kerran meni lapa :)
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Kallekorvola
14.11.2012 14:22:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Sano ihmeessä kaverille että ostaa laukun jos jo toisen kerran meni lapa :)
 
Sano kaverille, ettei kaada kitaraa enää. Se käy pidemmän päälle kalliiks.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Ezubo
14.11.2012 14:50:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Sano kaverille, ettei kaada kitaraa enää. Se käy pidemmän päälle kalliiks.
 
Tällä kertaa kitaran kaadoin minä, siksi minä asiasta kyselenkin enkä kaveri :)
 
kivi
14.11.2012 18:47:13 (muokattu 14.11.2012 18:47:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ezubo: Tällä kertaa kitaran kaadoin minä, siksi minä asiasta kyselenkin enkä kaveri :)
 
Mulla on pari lapaa katkennut, ja ehdottomasti kannattaa mennä oikealle (parhaalle minkä löydät) kitarasepälle eikä yhtään yrittää itse säätää. Saattaa jopa olla, että kotivakuutus maksaa. Kun ammattilainen korjaa, ei jää näkyvää jälkeä eikä vaikuta soundiin - varmaan useampia Gibsoneita liikkuu katkenneella lavalla kuin ehjällä.
 
Kaikki puutikut ja muut vaan mukaan, mitä paremmin kaikki on mukana ja vähemmän on hypistelty, sitä varmemmin korjaus onnistuu. Siteeratakseni soitinrakentajaystävääni Jukkaa: "Kaiken voi korjata, paitsi ne amatöörin omat korjausyritykset."
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
veijo k
16.11.2012 17:35:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... ehdottomasti kannattaa mennä oikealle (parhaalle minkä löydät) kitarasepälle eikä yhtään yrittää itse säätää...
 
Samaa mieltä. Yhdellä kaverillani oli lapa vasta murtunut, ei edes irti vielä, jolloin sanoin, että pystyn sen korjaamaan kohtalaisen siististi ja edullisesti (olen jonkin verran rakentanut ja korjannut). No eipä uskonut: meni ja veti irvistyksen lisäännyttyä murtumakohdan läpi kolme nelimillistä reikää, niistä koneruuvit läpi ja eikun soittamaan. Voitte arvata mikä oli tulos... No senkin sitten kyllä korjasin, mutta eihän siitä kovin siistiä saanut millään, kun oli vaan kirkas (ehkä hiukan sävytetty) lakka kaulassa... Mutta soi edelleen.
 
cimar
17.11.2012 21:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tietysti liimata lapa kuntoon jollain osaavalla,tuossa omassa kuvassa
olen kaulan liimannut ja tuli lähes näkymätön korjaus.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «