Aihe: Millä vahvistimella pystyy soittamaan bändissä?
1 2
calluna
30.10.2012 17:44:08
Jucciz: Ei edelleeenkään ole olemassa mitään putkiwatteja. Hattivatteja on, ainakin Muumeissa.

Silti kannattaa puhua varovaisesti samassa lauseessa transistorivahvistimen wateista ja putkivahvistimen wateista. Tai muutenkaan tuijottaa niitä watteja liikaa.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
slapvete
30.10.2012 18:59:38
s8na: Putkiwatit on parempia ja kovaäänisempiä, joten itse ainakin kuuntelen putkiwatteja.

Mä kuuntelen musaa. Ja vältän hattivatteja parhaani mukaan.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Laulava Kylätohtori
31.10.2012 08:44:20
PJS: Ei sillä et ketään ketään kiinnostais. mut mä oon soittanu bändin kanssa niin et rumpalin, akustisen kitaristin, kiipparistin ja kolmen laulajan keskinäinen balanssi on oikein hyvä eikä vahvarissa oo ollu tehoja kuin se 1,5-3w

homman nimi ei oo siinä miten kovaa voi soittaa vaan siinä et kaikki soittaa järkevällä volalla.

Totta. Mahdollisimman kovaa soittaminen ei ole itseisarvo, mutta toisaalta kannattaa muistaa, että se järkevä vola ei automaattisesti tarkoita mahdollisimman hiljaista volaa. Jossain musiikissa se homma vaan toimii paremmin, kun rumpuja lyödään kunnolla, vaikkei niitä hulluina hakattaisikaan. Kaikki riippuu monista asioista, mutta tärkeintä on kuten sanoit, järkevällä volalla...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Megamättö
12.11.2012 17:53:50
Terve!

On hieman kiire ollu ni en oo kerenny tääl pyöriä. Eli thrash/heavy metallii oltas soettelemassa.

Käytiin yhdessä soitinliikkeessä ja siellä tuputettii paljon putkivahvistimia. Mutta kun opiskelijalla ei oo varaa vetää niitä satasia perseestä nii paljon ku huvittaa. Kaveri ostaa ainakin Randalin 75wattisen, sano ,että se on hyvä http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … /tuote_id/7083&kategoria_id=288

mielipiteitä?
Smappa
12.11.2012 18:10:08 (muokattu 12.11.2012 18:13:28)
Megamättö: Terve!

On hieman kiire ollu ni en oo kerenny tääl pyöriä. Eli thrash/heavy metallii oltas soettelemassa.

Käytiin yhdessä soitinliikkeessä ja siellä tuputettii paljon putkivahvistimia. Mutta kun opiskelijalla ei oo varaa vetää niitä satasia perseestä nii paljon ku huvittaa. Kaveri ostaa ainakin Randalin 75wattisen, sano ,että se on hyvä http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … /tuote_id/7083&kategoria_id=288

mielipiteitä?

Mä veivasin tommosella (tai täysin vastaavalla) viitisen vuotta ja ihan pätevä vekotin se on, kun vähän keskittyy namiskoiden säätelyyn. Cleanit siinä on suoraan sanoen täysin perseestä, mutta jos pääpaino on särösoundilla niin liekö sillä väliä. Ja riittää vallan mainiosti kovempivolyymisiinkin treeneihin.

Itseasiassa tolla mä kotioloissa soittelen vieläkin :)

EDIT: Niin ja mainittakoon, että alkuun soiteltiin Metallicaa, Megadethiä ja muuta thrashia ja kaikenlaista metallia ja nyt myöhemmin olen ihan rokkia ton kanssa vedellyt. Ei se tuota mun käsintehtyä JCM800-kopiota niissä touhuissa voita, mutta metalliin toi on oiva vahvistin tohon hintaluokkaan.
Makuasioista ei saa kiistellä, mutta huonosta mausta saa huomauttaa.
VSu
13.11.2012 21:05:27
Ei ne watit tietty kaikkea kerro, mutta itse en ole koskaan ymmärtänyt miten jollain satawattisella putkivehkeellä voi soittaa missään? Itselläni on ollut noita 15-wattisia, ja se on keikoilla ollut aika sopiva. Kerran omistin 30-wattisen putki-Peaveyn joka teutaroi siihen malliin isommallakin areenalla (esim. Wembley?), että sen piti lähteä vaihtoon. Bändikaveri jarruttelee Weberillä 18-wattista ihan keikoillakin.

Kertokaatten te, jotka tehokkailla putkivehkeillä soitatte, että miten olette saaneet sellaiset jyrät pelaamaan inhimillisillä volyymeilla? Olen aidosti kiinnostunut, sillä noissa tehomyllyissä on hyvinkin kiinnostavia vehkeitä seassa.
Truth does not change because it is, or is not, believed by a majority of the people.
Laulava Kylätohtori
13.11.2012 22:18:38
VSu: Ei ne watit tietty kaikkea kerro, mutta itse en ole koskaan ymmärtänyt miten jollain satawattisella putkivehkeellä voi soittaa missään? Itselläni on ollut noita 15-wattisia, ja se on keikoilla ollut aika sopiva. Kerran omistin 30-wattisen putki-Peaveyn joka teutaroi siihen malliin isommallakin areenalla (esim. Wembley?), että sen piti lähteä vaihtoon. Bändikaveri jarruttelee Weberillä 18-wattista ihan keikoillakin.

Kertokaatten te, jotka tehokkailla putkivehkeillä soitatte, että miten olette saaneet sellaiset jyrät pelaamaan inhimillisillä volyymeilla? Olen aidosti kiinnostunut, sillä noissa tehomyllyissä on hyvinkin kiinnostavia vehkeitä seassa.

Tämä riippuu myös siitä, mitä haetaan. 15 wattisesta loppu aika nopeasti headroom kesken, eri asia on tietysti, jos haetaan kunnon päätesäröä.

Itsellä ainakin 22 w Deluxe Reverb ei antanut treeneissä riittävästi puhdasta soundia, vaan soundi alkoi säröytymään jo volumen ollessa ~4 ja siitä eteenpäin kasvoi lähinnä vain särön määrä. Tosin oli muuten soundiltaan paras vahvistin, mitä minulla on ollut. 50 w Bassman ei ole yhtään liian iso. Puhdasta riittää tarvittavaan volumeen ja päätesäröä saa PPIMV:llä, jos sitä haluaa....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
McLeach
14.11.2012 00:34:35
VSu: Ei ne watit tietty kaikkea kerro, mutta itse en ole koskaan ymmärtänyt miten jollain satawattisella putkivehkeellä voi soittaa missään? Itselläni on ollut noita 15-wattisia, ja se on keikoilla ollut aika sopiva. Kerran omistin 30-wattisen putki-Peaveyn joka teutaroi siihen malliin isommallakin areenalla (esim. Wembley?), että sen piti lähteä vaihtoon. Bändikaveri jarruttelee Weberillä 18-wattista ihan keikoillakin.

tässä ei taidettu hakea vehjettä ainoastaan keikoille? Itse soitan 50w putkimarsua reeneissä lähestulkoon täysillä ja keikoilla siitä saa ihan kivat saundit silti ulos kun veivailee mastervolaa. Himassa en taas saa 30w trankkua tarpeeksi hiljaiseksi. Tottakai jos on monitorointi yms kunnossa niin 5w putkarillakin pärjää laivahumppabändeissä mutta jos haluu soittaa Rokkia ja tuntea sen myös rintakehässä niin pakkohan sen on olla 100w marsu!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)