Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaappimallien erot
1
Aukikco
12.11.2012 21:27:27 (muokattu 12.11.2012 21:32:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muun kuin elementtien osalta, mitä merkittäviä saundillisia/muita olennaisia eroja (esim. kestävyys) on eri mallisissa kaapeissa? Mitä otatte huomioon ostaessanne ja ylipäätään kiinnostavia ostoksia rajatessanne?
Gabe
12.11.2012 22:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakenteelliset erothan saattavat vaihdella hyvinkin paljon. Itse kiinnitän elementin lisäksi aina huomiota mm. vanerin paksuuteen, työnlaatuun, viimeistelyyn jne.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
oiva tumpeloinen
12.11.2012 23:44:35 (muokattu 12.11.2012 23:45:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Rakenteelliset erothan saattavat vaihdella hyvinkin paljon. Itse kiinnitän elementin lisäksi aina huomiota mm. vanerin paksuuteen, työnlaatuun, viimeistelyyn jne.
 
Miten tommosiin kiinnitetään huomiota? Tolexin näkee kyllä, mutta aika harva valmistaja kertoo esim. vanerin paksuutta, ja vastaavasti aika harva myyjä antaa pistää kaappiaan atomeiksi ostotilanteessa. Samat ongelmat lienee työnlaadun tarkastamisessa pl. vinyylit.
Gabe
13.11.2012 00:01:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Miten tommosiin kiinnitetään huomiota? Tolexin näkee kyllä, mutta aika harva valmistaja kertoo esim. vanerin paksuutta, ja vastaavasti aika harva myyjä antaa pistää kaappiaan atomeiksi ostotilanteessa. Samat ongelmat lienee työnlaadun tarkastamisessa pl. vinyylit.
 
Totta, tämän vuoksi sitä tuleekin jumiuduttua niihin hyviksi havaittuihin :) Tietty netistä ostaessa pystyy palautusajan puitteissa varovaisesti availemaan jonkin verran jos oikein epäilyttää.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
naavanka_
13.11.2012 00:05:16 (muokattu 13.11.2012 00:07:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minä ainakin kairaan kylykeen reijjän, tarkistan paksuuden, käytetyn vanerin massan, koostumuksen ja hajun.
Haju on tärkein.
 
Muttajoo siis juum elikkäs, kaappeja on tehty kokopuusta (Krank ym), koivu- ja sekavanerista (Orange ainakin koivua), lastulevystä (yleensä ne halvimmat) sekä hullut koreanpojat mdfstä.
 
Mitä tiheämpää mössöä kaappi on, sitä vähemmän se resonoi ja sillä on vaikutusta saundiin.
Hifisti haluaa kaappinsa marmorista ja muut mistä tahansa muusta kunhan toimii.
 
Kaappeja on myös refleksiputkella (Genz-Benz) joka syöksee painetta niin perkeleesti ulos kaapista.
 
Monestihan nämä kaikki ovat fiiliskysymksiä, minäkin olisin aivan varmasti pärjännyt tuolla kuppasella Yamahan pa kaapista tehdystä 2x12 kaapilla mutta se ei ollut oranssi.
 
Nyt katkesi ajatus enkä enää muista miksi tätä aloin edes kirjoittamaan.
En hae takkia vaan peiton.
 
Uli.
 
Jucciz
13.11.2012 00:09:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Miten tommosiin kiinnitetään huomiota? Tolexin näkee kyllä, mutta aika harva valmistaja kertoo esim. vanerin paksuutta, ja vastaavasti aika harva myyjä antaa pistää kaappiaan atomeiksi ostotilanteessa. Samat ongelmat lienee työnlaadun tarkastamisessa pl. vinyylit.
 
Jos myyjä ei anna edes takalevyä avata, miten ostaja (tai edes myyjä!) välttämättä tietää, mitkä kaiuttimet umpikaapin sisällä on? Vähän erikoisempaa/arvokkaampaa kaappia ostaessani vaatisin saada myös irroittaa kaiuttimet etulevystä kokonaan, jotta voin tarkastella kartion kunnon, mallinimikekoodit jne. ellei myyjä esim. ole jo aiemmin ottanut tuotteesta yksityiskohtaisia valokuvia.
 
Tähän liittyen: on tavallaan tympeää, että torilla on monesti myynnissä "Marshall 1960A -kaappeja" tai "Marshall JCM800 -kaappeja" ilman sen kummempaa lisätietoa. Tämä ihmetyttää lähinnä siitä syystä, että nimenomaan noissa kaapeissa on käytetty vuosien varrella ainakin viittä eri kaiutinmallia, joista toiset on selvästi halutumpia kuin toiset. Luulisi ainakin ostajalle olevan väliä, löytyykö sieltä sisältä G12-65:t, G12M-70:t, G12-80:t, G12T-75:t, G12H100:t vai mitkä. Ja toisaalta, luulisi myyjääkin kiinnostavan, mitä oikein tarkalleen myy - hyvällä säkällä voi olla perusteltua vaikka pyytää aiottua enemmän, jos sisältä löytyy muutakin kuin perus G12T-75:t.
 
Vähän sama kun nettiautossa olisi ilmoitus "Myydään Volkswagen Golf" eikä muuta. Loppu onkin sitten tuurista kiinni.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jhlamm
13.11.2012 08:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz:
Tähän liittyen: on tavallaan tympeää, että torilla on monesti myynnissä "Marshall 1960A -kaappeja" tai "Marshall JCM800 -kaappeja" ilman sen kummempaa lisätietoa. Tämä ihmetyttää lähinnä siitä syystä, että nimenomaan noissa kaapeissa on käytetty vuosien varrella ainakin viittä eri kaiutinmallia, joista toiset on selvästi halutumpia kuin toiset. Luulisi ainakin ostajalle olevan väliä, löytyykö sieltä sisältä G12-65:t, G12M-70:t, G12-80:t, G12T-75:t, G12H100:t vai mitkä. Ja toisaalta, luulisi myyjääkin kiinnostavan, mitä oikein tarkalleen myy - hyvällä säkällä voi olla perusteltua vaikka pyytää aiottua enemmän, jos sisältä löytyy muutakin kuin perus G12T-75:t.

 
Itse kanssa ihmetellyt välillä samaa ettei elementeistä halaistua sanaakaan. Kai sen kyllä kysymällä saa selville, mutta itse saamattomana en sitä jaksa tehdä.
 
Tärkeää myös on sitten se soundi mitä itse hakee, joka on näiden kokonaisuus. Siihen nyt vaikuttavat kaikki asiat takaseinän läheisyydestä ja soittovolyymeista siihen nuppiin. Suositeltavaa onkin, jos vaan mahdollista, testata sitä kaappia sen oman nupin läpi. Tai ainakin jostain saada soitella semmoista jonkin lähelle vastaavan läpi (ikävä kyllä ei aina onnistu). Se antaa vastauksen monesti melko pitkälle, eikä tartte aina miettiä että antaako tuo kolme kuutiosenttiä tilavampi kaappi kuinka paljon bassoon sitä lisää.
 
Ja tietysti m.netin erehtymättömät ekspertit osaavat aina kertoa kun olet väärässä ;)
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
s8na
13.11.2012 09:34:52 (muokattu 13.11.2012 09:35:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pitää muistaa, että kaikki soittajat ei oo ehkä ihan yhtä syvällä tässä kamanypytyksen maailmassa kuin toiset. Esmes oon mä pändikaverille selittäny mitä eroa elementeillä voi olla, eikä sitä edelleenkään kiinnosta. Ei mikään ihme, ettei kaikki jaksa välttämättä avata niitä 20:tä ruuvia tötteröitten kattelemiseksi.
 
Arttu_Ace
13.11.2012 10:03:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Ei mikään ihme, ettei kaikki jaksa välttämättä avata niitä 20:tä ruuvia tötteröitten kattelemiseksi.
 
Tästäpä juohtuikin mieleen että minkä ihmeen takia se takalevy on alunperin pitänytkin ruuvata 20+ ruuvilla? Muistelisin että minun Marshallin 2x12" (MC 212) kaapissa oli 22 ruuvia takalevyssä. Viimeksi kun avasin takalevyn, laitoin takaisin enää 14 ruuvia, sillä en näe mitään syytä siihen että joka neljän sentin välein siellä niitä ruuveja olisi, varsinkaan kun se takalevy ei ole varsinaisesti kantava eikä tukeva rakenne.
 
"Joten olin jälleen oikeassa, mikä ei nyt ole kaltaiselleni älykölle mikään yllätys." - Valtteri 17-v
penatuna
13.11.2012 10:57:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arttu_Ace: Tästäpä juohtuikin mieleen että minkä ihmeen takia se takalevy on alunperin pitänytkin ruuvata 20+ ruuvilla? Muistelisin että minun Marshallin 2x12" (MC 212) kaapissa oli 22 ruuvia takalevyssä. Viimeksi kun avasin takalevyn, laitoin takaisin enää 14 ruuvia, sillä en näe mitään syytä siihen että joka neljän sentin välein siellä niitä ruuveja olisi, varsinkaan kun se takalevy ei ole varsinaisesti kantava eikä tukeva rakenne.
 
Resonointi taitaa olla yleisin ongelma, vaikka yli 20 ruuvia nyt alkaa olemaan ainakin 2x12 kaapissa vähän liioittelua.
 
Tomtom
13.11.2012 11:09:49 (muokattu 13.11.2012 11:10:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii ja avoimessa vs. suljetussa on erilainen soundi. Voisko jopa sanoa että yleistettynä avoimessa avoimenpi ja suljetussa suljetunpi? Vähän niinku less is less ja more is more.
 
(tai muuten olla eka kommentti about kolmeen vuoteen ja sen kyllä huomaa..)
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Vetehinen
13.11.2012 11:39:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Nii ja avoimessa vs. suljetussa on erilainen soundi. Voisko jopa sanoa että yleistettynä avoimessa avoimenpi ja suljetussa suljetunpi? Vähän niinku less is less ja more is more.
 
Ei vois. :)
 
Mä käsitän "avoimen saundin" aika erilaisena kuin minkälaisen saundin takaa-avoimesta kaapista saa verrattuna umpikaappiin. Suljetussa kaapissa on enemmän alakertaa jne, ei sinänsä pienempi saundi kuitenkaan.
 
Joku lentävä lause tai jotain muuta persoonallista.
Tomtom
13.11.2012 11:42:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, ei voi. Olen samaa mieltä.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Gabe
13.11.2012 11:51:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beliel: Suljetussa kaapissa on enemmän alakertaa jne, ei sinänsä pienempi saundi kuitenkaan.
 
Näin minäkin olen tuon kokenut. Ehkä oikeampi kuvaus olisi tuhdimpi soundi, ei niinkään pienempi.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Tomtom
13.11.2012 12:22:03 (muokattu 13.11.2012 12:23:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tälläkertaa ihan aiheesta, meillä oli jokunen vuosi sitten treeniksellä melkkolailla identtiset Kochin Multitonet, toinen kombona ja toinen nuppi +2x12" Kochin kaapilla. Ero oli kyllä melko selvä eli juuri kuten edellä todettiin, kombossa "avoimempi" ja tuhdimpi soundi ja suljetulla kaapilla tiukempi ja tarkempi. Tää varmaan ennen kuin mennään itse kaappien materiaalien eroihin.
 
Toimikos esim Mesan Thiele juuri refleksiputkityylisesti? Ainakin siitä irtoaa todella tanakka soundi vs normi-pikkukaappeihin.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
J.Nikkanen
13.11.2012 12:51:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmäntapainen saattaa tulla jossain vaiheessa työn alle, 2x12 suljettu "oversize" XF. Ihan vaan huvin ja urheilun vuoksi, tosin tarttis päätevahvistinkin hommata...
 
http://www.billfitzmaurice.com/XFCabs.html
 
Jokatapauksessa ihan mielenkiintoinen toteutus, ja nuo Fitzmauricen jutut tuntuu olevan aika loppuun asti laskettu, pohdittu ja testattu joten en usko että tuommonen olis ihan paska.
 
JuSu
13.11.2012 13:01:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Tämmäntapainen saattaa tulla jossain vaiheessa työn alle, 2x12 suljettu "oversize" XF. Ihan vaan huvin ja urheilun vuoksi, tosin tarttis päätevahvistinkin hommata...
 
http://www.billfitzmaurice.com/XFCabs.html
 
Jokatapauksessa ihan mielenkiintoinen toteutus, ja nuo Fitzmauricen jutut tuntuu olevan aika loppuun asti laskettu, pohdittu ja testattu joten en usko että tuommonen olis ihan paska.

 
Sivulta lainattua:
 
" Guitar players themselves have never had a problem with looking funny, but they do draw the line when it comes to how their gear looks."
 
Höhö.
 
JuSu
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «