Aihe: Elokuvamusiikin tekijäksi | 1 |
---|
|
Niin, elikkä elokuvamusiikki on alkanut kiinnostaa, joten tietääkö kukaan mitä kautta tällaiseksi voisi päästä? |
|
Säveltämällä helvetin hienoja elokuvabiisejä ja tuntemalla oikeat naamat? Itse asiassa aika monet ovat olleet pitkän linjan säveltäjiä ennen kuin ovat tehneet leffamusaa. En tiedä onko olemassa leffamusiikkikursseja enkä usko että sellaisen jälkeenkään ura ihan heti urkenee. Kovaa duunia ja tsägää. markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta.
jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla |
|
Joku tuttuni on käynyt jonkinlaisia koulutusohjelmia, jotka sisältävät elokuvamusiikin saloja. Nyt hän valmistaa leffamusaa Ylelle tai johonkin.. en pysty muistamaan :D Mutta sisältäähän esim. tämä elokuvamusiikkia: http://www.siba.fi/how-to-apply/deg … rogrammes/music-technology/about-us Pääasiassa sen luulisi olevan kuitenkin juuri niin kuin edellinen sanoi. Paljon elokuvamusiikin säveltämistä, se että ihmiset diggaa siitä ja suhteita. www.anterown.blogspot.com
www.anterolegato.blogspot.com |
Bluesmies 12.11.2012 23:47:42 (muokattu 12.11.2012 23:48:14) | |
|
Jonas18: Niin, elikkä elokuvamusiikki on alkanut kiinnostaa, joten tietääkö kukaan mitä kautta tällaiseksi voisi päästä? Kysy Hans Zimmeriltä? M.netissä ei ole Williamseja. |
AZa 13.11.2012 00:13:58 (muokattu 13.11.2012 00:15:30) | |
|
Veikkaisin että aluksi kannattaa alkaa tarjoamaan sävellyksiään ja taitojaan harrastelija tai pienproduktioihin. Vaikka kaveripohjalta. Ehkä myös videopelisoundtrackien säveltäminen voisi olla hyödyksi? Niissä on kuitenkin paljon samaa: tunnelmiin ja tunnetiloihin säveltämistä. Kaikki (musiikki)alan koulutus varmaan myöskin on plussaa, etenkin sävellystyöhön suuntautuva. Aika paljon varmaan saa tehdä ennenkö elokuvien ääniraitoja voi elannokseen säveltää Suomessa. Mutta luulen että jopa täällä voi tämän alan hommilla leipänsä päälle meetvurstit kustantaa, jos on valmis paiskimaan hommia tosissaan ja löytyy tarvittava know-how. "Come on let's scratch the heavens one last time" |
Epämuusikko 13.11.2012 09:16:16 (muokattu 13.11.2012 09:16:40) | |
|
mm. Hollannissa on aiheesta ihan koulukin. jos osaa soittaa pianoa ja kirjoittaa erilaisille kokoonpanoille + on valmis viettämään öitä läppärin ääressä niin miksi ei? "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Ei kai "elokuvamusiikin tekijäksi" voi mitenkään valmistua, vaikka sen vaatimia erityistaitoja jossain opetetaankin. Säveltäjä mikä säveltäjä. Jos olet ammattitaitoinen, idearikas ja nopea säveltäjä, voit alkaa tunkea jalkaa eri ovien väliin, aloittaen pienistä kaveriporukkajutuista, kuten edellä mainittiin. Mainosmusiikilla saa muutama sälli leivän pöytään (ja täytyy olla vielä nopeampi) Suomessakin, mutta "elokuvasäveltäjän" uran varaan ei kannata laskea. Tuosta nopeudesta mainitsin siksi, että etenkin mainosalalla pelataan joskus sellaisilla deadlineilla, että pitää saada julkaisuvalmis tuote vuorokaudessa tai sinnepäin, ja elokuvahommissa on osattava elää vaihtuvien tilanteiden vaatimusten mukaan. Eli workflown ja rutiinin on oltava kunnossa, eikä inspiraatiota ole aikaa jäädä venttailemaan päiväkausiksi. Valmista oopperaa valmistuu osaavalta säveltäjältä n. 3 sekuntia päivässä, Aulis Sallisen mukaan. Mainos- ja leffamusiikki pitää synnyttää äkäisemmin :o) Tai no...jos se mainosjingle kestää 3 sekuntia, niin... Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
|
Uskon että tulevat kotoa hakemaan, kunhan vähä jotain demokomppailuja vaan saa nettiin laiteltua. |
Karwin 13.11.2012 20:17:11 (muokattu 13.11.2012 20:17:38) | |
|
ReBeat: Uskon että tulevat kotoa hakemaan, kunhan vähä jotain demokomppailuja vaan saa nettiin laiteltua. Minäkin etsin vuosia töitä, ennenkuin jätin tv-toimiston ja Kelan kiusaamisen ja jäin odottamaan, että työ etsii minut. Ketjussa mainittuja kokemuksia summaten: -Lähetin Markus Selinille aivan mahtavan Mannerheim-tunnarin (https://www.box.com/shared/gmhi61tblc), eikä hän ole sen jälkeen Minulle kirjoitellut. Tosin ei kirjoitellut ennenkään. Hiivatti kun tuli tämä "Suomen marsalkka" ihan eebenpuun takaa ohi. -Eräästä pieleenmenneestä äänityksestä väänsin efektilaitteilla kokeillen itsetarkoituksellisen tekotaiteellista jaskaa. Elokuvantekijätuttu kuuli, ja varasi käyttöoikeuden! Tosin hän tekee pienelokuvia, viiden minuutin mittaisia, mutta nyt olen melkein elokuvamuusikko! Eli suhteilla pinnalle. Missä baareissa kassavirtaelokuvien ohjaajat etsivät uusia kykyjä... Elämä on nakki. |
Kapane 17.11.2012 02:26:13 (muokattu 17.11.2012 02:28:48) | |
|
Suurin osa elokuvia tekevistä jätkistä Suomen maassa on Sibiksessä musapedagogiikka opiskelleita janttereita. Suomestahan on lähtenyt useampikin elokuvasäveltäjä ulkomaille, joten potentiaalia olisi vaikka varsinaista koulutushaaraa ei. Leffapuolen ammattikorkeissa on myös tyyppejä, jotka tekee musaa elokuviin, mutta Tamkin puolella ei ainakaan mitään koulutusta aiheeseen annettu. Taikissa taas on tullut valmiuksia enemmän, mutta pääasiassa äänisuunnittelijan näkökulmasta. Mainossäveltäjän ura on paljon vaikeampi, koska yhä useammin mainoksiin tulee sound-a-likeja tai valmista kirjastomusaa. http://vimeo.com/46875594#at=0 |
Arkka 17.11.2012 02:57:41 (muokattu 17.11.2012 02:58:23) | |
|
AZa: Aika paljon varmaan saa tehdä ennenkö elokuvien ääniraitoja voi elannokseen säveltää Suomessa. Ei kai se suomalaisuus enää ole niin rankka rajoite globalisoituneessa maailmassa.. En oo perehtyny, mutta tuli vaan mieleen kun etätyöstä on kyse. Ja jos ulkomaille tekeminen on nyt hankalaa, niin uskoisin helpottuvan vuosi vuodelta. Ei se siis silti varmaan helppoa ole, ei sillä. e: "globalisoitunut maailma" :D |
Kailis 17.11.2012 14:35:54 (muokattu 17.11.2012 14:38:28) | |
|
Suomestahan on lähtenyt useampikin elokuvasäveltäjä ulkomaille ja Ei kai se suomalaisuus enää ole niin rankka rajoite globalisoituneessa maailmassa. En jaksa kahlata mutta mainitkaa toki muutama menestyneisiin ulkomaisiin leffoihin säveltänyt suomalainen nykynimi? markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta.
jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla |
|
Kailis: ja
En jaksa kahlata mutta mainitkaa toki muutama menestyneisiin ulkomaisiin leffoihin säveltänyt suomalainen nykynimi? Ei niitä varmaan "julkkiksia" montaa ole. Tuomas Kantelinen teki Mongoliin. Se nyt on melko menestynyt uudehko elokuva. Lähinnä kuitenkin ite viittasin siihen, että kun tekniikka on, niin mikseis sitä hyödyntäisi. |
|
Kailis: En jaksa kahlata mutta mainitkaa toki muutama menestyneisiin ulkomaisiin leffoihin säveltänyt suomalainen nykynimi? Ei tule itselläkään mieleen, mutta ota huomioon, että "suuria nimiä" leffamusiikin saralla on aika vähän. Suomi taas pieni maa. Melko pieni todennäköisyys on, että suomalainen pääsisi noihin musiikkia säveltämään. Jos taas ajatellaan yksilötasolla niin tuskin se suomalaisuus sitä todennäköisyyttä yhtään heikentää. Olipas sekava teksti. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
|
AZa: Ehkä myös videopelisoundtrackien säveltäminen voisi olla hyödyksi? Varmasti on hyödyksi ja kun ottaa huomioon, että Suomessa tehdään enemmän maailmalla menestyviä pelejä kuin elokuvia, niin ei ollenkaan huono vaihtoehto, mikäli sellaiseen tilaisuus tarjoutuu. "Voi kun täällä onnistuisi älykkäästi keskustella avaruusliskoista ynnä sun muista. Mutta tervettä keskustelua ei synny minnekään kun heti hyökätään ad hominem viesteillä päälle." - Anonymous-jazz |
Coran 17.11.2012 18:49:41 (muokattu 17.11.2012 18:50:20) | |
|
Kailis: En jaksa kahlata mutta mainitkaa toki muutama menestyneisiin ulkomaisiin leffoihin säveltänyt suomalainen nykynimi? Pääasiassa telkkusarjoihin, mutta myös leffoihin: http://www.henriwilkinson.com/ Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19 |
|
Wilkinson ja Kantelinen kyllä ekana. Wilkinsonin taidon näyte on Ganes leffa, johon teki scoren täysin yllättäen vain muutamassa viikossa. Törkeän hyvä score, vaikka leffasta itsestään nyt voi olla montaa mieltä. Kantelinen nyt on nojannut syntikoihin ties missä. Kiintoisimpina on nyt tulossa olevat Seventh Son ja Girl Soldier. http://vimeo.com/46875594#at=0 |
|
Aiheesta on keskusteltu täällä jo aiemmin, joten käytä hakua. Tuolta jotain: http://www.filmmusicjobguidebook.com/ Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|