Aihe: ALV kiskastaan helpommin , amerikka nippon 2013
1 2 3 4 5
Jucciz
12.11.2012 11:31:53
Krice: Käyn töissä ja sen verran voin sanoa, että olen keventämässä yhteiskunnan kuormaa. Että se siitä arvailusta.

Kuka on vuokranantajasi? Tuli vaan kuormasta ja keventämisestä mieleen.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Krice
12.11.2012 12:25:43

Jucciz: Kuka on vuokranantajasi? Tuli vaan kuormasta ja keventämisestä mieleen.

En asu vuokralla. Mutta eiköhän nämä satunnaiset arvailut riitä nyt. Aika harva on siinä asemassa kuitenkaan, että voisi alkaa arvostelemaan minun elämääni.
Joees
12.11.2012 12:55:30
Gafa: Espoo haukilahti S-market, kesä 2010 perjantai n. 18.30 asiakkaita paljon.

Noin 40-kymppinen "johtaja" helevetin hieno puku päällä naposteli suurieleisesti irtokarkkeja suoraan lokerikoista.
Naaman perusteella arvosteli makuelämyksiään. Taisi sinne pussiinkin jotain rapista.
Epäilen hänellä olleen kauppiaalta lupaa moiseen varastamiseen. Kukaan ei puuttunut asiaan. Olin järkyttynyt. Teki mieli täräyttää. Hillitsin itseni, koska tässä yhteiskunnassa moinen täräyttely aiheeutta pahennusta.

Seuraavalla viikolla isot lööpit kun thai-äiti antoi irtokarkkia maistettavaksi lapselleen (olikohan 3v.). Syyttivät varkaaksi. Ok, näinhän se on.

Tulee yksi kysymys mieleen. Miksi sä annoit asian olla etkä mennyt sanomaan pukumiehelle asiasta mitään? Onhan se toki helpompi olla järkyttynyt siitä ettei kukaan puutu asiaan kuin että itse puuttuisi asiaan.

ymmärrät varmasti mitä tarkoitan. Jos et, antaa tämän asian olla.

Joo, olis vissiin ollut parempi olla kirjoittamatta tätä viestiä.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
hallu
12.11.2012 14:25:00
Gafa: näin matala palkkaisena en ymmärrä miten kulutusverot kohdistuvat tasapuolisemmin rikkaan ja taviksen kanssa. en todellakaan.

rikkaan elämä ei muutu vaikka maksaisi tupla hinnan kaikesta, mulle taas jokainen korotus tarkoittaa sitä, että rahaa on taas vähemmän käytössä. ;)
....................................................

.

Hyvä huomio. En tarkoittanut väittää verotuksen kohtelevan tasapuolisesti kaikkia tarkoittamallasi tavalla. Tarkoitin väittää, että kulutusveroja joutuvat maksamaan myös rikkaat. Tuli kyllä mieleen, että eihän kulutusvero tosiaan ole mitään tasaveroa, vaikka demarit niin väittääkin. Kulutusverohan on negatiivista progressiota eli köyhät maksavat sitä enemmän kuin rikkaat, koska köyhät käyttävät isomman osan tuloistaan kuluttamiseen. Olet siis täydin oikeassa puheet tasaverotuksesta voidaan lopettaa puhuttaessa energiaveroista tai arvonlisäveroista. Todellinen tasavero olisi sellainen jossa jokainen maksaisi saman suhteellisen osuuden tuloistaan veroa. Verokikkailulla tarkoitin tulojen naamioimista vähemmän verotettavaan muotoon eli tätä nykyisin muodikasta verosuunnittelua tai ennen vanhaan puhuttiin rehellisesti verojen kiertämisestä. Tässäkin suhteessa taitaa yhteiskuntamme valioyksilöt päästä kevyemmällä suhteelisella verotuksella kuin tämä "heikompi aines".
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jii.haanpaa
12.11.2012 14:43:37
hallu: Hyvä huomio. En tarkoittanut väittää verotuksen kohtelevan tasapuolisesti kaikkia tarkoittamallasi tavalla. Tarkoitin väittää, että kulutusveroja joutuvat maksamaan myös rikkaat. Tuli kyllä mieleen, että eihän kulutusvero tosiaan ole mitään tasaveroa, vaikka demarit niin väittääkin. Kulutusverohan on negatiivista progressiota eli köyhät maksavat sitä enemmän kuin rikkaat, koska köyhät käyttävät isomman osan tuloistaan kuluttamiseen. Olet siis täydin oikeassa puheet tasaverotuksesta voidaan lopettaa puhuttaessa energiaveroista tai arvonlisäveroista. Todellinen tasavero olisi sellainen jossa jokainen maksaisi saman suhteellisen osuuden tuloistaan veroa. Verokikkailulla tarkoitin tulojen naamioimista vähemmän verotettavaan muotoon eli tätä nykyisin muodikasta verosuunnittelua tai ennen vanhaan puhuttiin rehellisesti verojen kiertämisestä. Tässäkin suhteessa taitaa yhteiskuntamme valioyksilöt päästä kevyemmällä suhteelisella verotuksella kuin tämä "heikompi aines".

Meneekö termistö nyt tarkoituksella sekaisin? :)

Mä olen sitä mieltä, että jokainen voisi maksaa oman kuluttamisensa ja elää ns. varojensa mukaan. Uskokaa tai älkää, kuluttamatta jättäminenkin on aivan realistinen vaihtoehto. Jos ei ole fyrkkaa, voi tehdä enemmän töitä tai jättää sen pikkuroinakikkareen ostamatta. Näin homma toimi ennen. Nykyään kuluttamista ja sen mahdollistamista pidetään ilmeisesti ihmisen ja kansalaisen perusoikeuksina, osana perusturvaa.

Mä en ymmärrä miksi pieni/keski/suurituloisen pitäisi maksaa kenenkään verovapaita ulkomaantilauksia, jos viittaus otsikkoon sallitaan.
Jucciz
12.11.2012 15:31:37
Krice: En asu vuokralla. Mutta eiköhän nämä satunnaiset arvailut riitä nyt. Aika harva on siinä asemassa kuitenkaan, että voisi alkaa arvostelemaan minun elämääni.

Jees. Määkin pyrin ensi vuonna muuttamaan omistusasuntoon, jos vaan suinkin mahdollista.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
krk
12.11.2012 15:42:09

jii.haanpaa:

Mä olen sitä mieltä, että jokainen voisi maksaa oman kuluttamisensa ja elää ns. varojensa mukaan. Uskokaa tai älkää, kuluttamatta jättäminenkin on aivan realistinen vaihtoehto. Jos ei ole fyrkkaa, voi tehdä enemmän töitä tai jättää sen pikkuroinakikkareen ostamatta. Näin homma toimi ennen. Nykyään kuluttamista ja sen mahdollistamista pidetään ilmeisesti ihmisen ja kansalaisen perusoikeuksina, osana perusturvaa.

Harvinaisen tervettä puhetta, tätä näkökulmaa tuodaan liian vähän esiin nykyään.
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
Jucciz
12.11.2012 17:36:20
jii.haanpaa: Nykyään kuluttamista ja sen mahdollistamista pidetään ilmeisesti ihmisen ja kansalaisen perusoikeuksina, osana perusturvaa.

Ja jotta nekin ihmiset, joilla ei oikeasti rahaa ole, saataisiin kuluttamaan, on keksitty pikavipit sun muut kusetukset. Maksuhäiriömerkintöjä rupeaa olemaan aika monella, koska järkevään rahankäyttöön ei enää saa kotoa välttämättä eväitä - aika monet nuoret isit ja äidit ovat jo tätä surullista sukupolvea.
oiva tumpeloinen
12.11.2012 17:38:28
Jucciz: Ja jotta nekin ihmiset, joilla ei oikeasti rahaa ole, saataisiin kuluttamaan, on keksitty pikavipit sun muut kusetukset. Maksuhäiriömerkintöjä rupeaa olemaan aika monella, koska järkevään rahankäyttöön ei enää saa kotoa välttämättä eväitä - aika monet nuoret isit ja äidit ovat jo tätä surullista sukupolvea.

Nyt ihan semmoinen fakta kuosiin, että vaikka nuorilla onkin paljon ongelmia noiden kanssa, ne suinkaan ole ainoat siinä leikissä. Kyllä ne vanhemmatkin osaa. Ihan mummoista asti otetaan pieni vippi, jotta saadaan ostettua pojan tyttärelle polkupyörä, kun pojalla ei siihen ole varaa. Tai sit mummot hukkaa ne vipit johonkin hedelmäpeliin kaupan aulassa.
Jucciz
12.11.2012 17:40:55 (muokattu 12.11.2012 17:41:11)
oiva tumpeloinen: Nyt ihan semmoinen fakta kuosiin, että vaikka nuorilla onkin paljon ongelmia noiden kanssa, ne suinkaan ole ainoat siinä leikissä. Kyllä ne vanhemmatkin osaa. Ihan mummoista asti otetaan pieni vippi, jotta saadaan ostettua pojan tyttärelle polkupyörä, kun pojalla ei siihen ole varaa. Tai sit mummot hukkaa ne vipit johonkin hedelmäpeliin kaupan aulassa.

Joo, eivät toki ole nuoret ainoita, mutta toki siinä ikäluokassa ongelma korostuu, koska heillä on keskimäärin muutenkin vähemmän älliä kuluttamisen suhteen. Rahankäyttövammaisia löytyy toki kaikista ikäryhmistä.
lavaamo
12.11.2012 18:34:46
hallu: Hyvä huomio. En tarkoittanut väittää verotuksen kohtelevan tasapuolisesti kaikkia tarkoittamallasi tavalla. Tarkoitin väittää, että kulutusveroja joutuvat maksamaan myös rikkaat. Tuli kyllä mieleen, että eihän kulutusvero tosiaan ole mitään tasaveroa, vaikka demarit niin väittääkin. Kulutusverohan on negatiivista progressiota eli köyhät maksavat sitä enemmän kuin rikkaat, koska köyhät käyttävät isomman osan tuloistaan kuluttamiseen. Olet siis täydin oikeassa puheet tasaverotuksesta voidaan lopettaa puhuttaessa energiaveroista tai arvonlisäveroista. Todellinen tasavero olisi sellainen jossa jokainen maksaisi saman suhteellisen osuuden tuloistaan veroa. Verokikkailulla tarkoitin tulojen naamioimista vähemmän verotettavaan muotoon eli tätä nykyisin muodikasta verosuunnittelua tai ennen vanhaan puhuttiin rehellisesti verojen kiertämisestä. Tässäkin suhteessa taitaa yhteiskuntamme valioyksilöt päästä kevyemmällä suhteelisella verotuksella kuin tämä "heikompi aines".

Näissä keskusteluissa kiinnostaa kaikkein eniten että miten se "rikas" määritellään. Eli millaiset tulot tai omaisuus on "rikkaalla"?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
sticky fingers
12.11.2012 18:46:04
lavaamo: Näissä keskusteluissa kiinnostaa kaikkein eniten että miten se "rikas" määritellään. Eli millaiset tulot tai omaisuus on "rikkaalla"?

Enemmänku mulla ja mun kavereilla.
...
Gafa
12.11.2012 19:00:17 (muokattu 12.11.2012 19:33:19)
kyllä "ökyrikas" on siinä vaiheessa ku vaikka kuinka tilailee netistä, ni rahaa vaan kasaantuu joka nurkkaan.. :)

Ihminen on rikas silloin kun voi ottaa vastuuta muiden ihmisten hyvinvoinnista.
T_V_H
12.11.2012 20:01:47 (muokattu 12.11.2012 20:07:48)
Jucciz: Joo, eivät toki ole nuoret ainoita, mutta toki siinä ikäluokassa ongelma korostuu, koska heillä on keskimäärin muutenkin vähemmän älliä kuluttamisen suhteen. Rahankäyttövammaisia löytyy toki kaikista ikäryhmistä.

Ketään provosoimatta tai loukkaamatta haluaisin kysyä että mihinkäs tilastolliseen faktaan nämä väittämäsi perustuu. Taidan kuulua siihen ikäluokkaan mistä puhut, eli parikymppisten. Mitä tässä olen ympärilleni katsellut niin kyllä noita korviaan myöten veloissa olevia löytyy ihan samalla tavalla joka ikäluokasta, ja nimenomaan vippien ja uhkapelaamisen takia. Jos jotain yhteistä heistä pitää väkisin hakea niin se on se että asiat ei ole heillä muutenkaan hyvin.

Minusta on hieman typerää mennä kokonaisen ikäryhmän/sukupolven älykkyyttä epäilemään. Tietääkseni jokainen on joskus parikymppinen ja veikkaanpa vain että ne parikymppiset oli ihan yhtä tyhmiä esimerkiksi 80 luvullakin. Toki silloin ei ollut olemassa vielä näitä vippi ja laina hommia samalla tavalla. Tai no en kyllä pankien toiminnasta 80 luvulla ala keskustelemaan kun omakohtaisia kokemuksia iästäni johtuen ei ole.

Ei minulla ainakaan mielestäni ole mitään oikeutta alkaa paheksumaan ketään jolla on ongelmia näiden asioiden kanssa, vaikka toki olen myös itse samanlaiseen ajatteluun välillä syyllistynyt. Mistä sitä yleensä tietää millaisita oloista nämä ihmiset tulevat, luultavasti huonoista. Toki on vaan muutenkin toivottomia tapauksia.

Ja se nyt pitää lisätä vielä että ne suurimmat perkeleet ei löydy niistä rahaongelmaisista vaan niistä häikäilemättömistä sioista jotka tätä hommaa pyörittää.

Korjaahan toki jos olen väärässä. Mulla on kumminkin niin vähä sitä älliä.

Ihan hyvän keskustelun tästä saisi aikaiseksi mutta ei taida kitarakamat olla oikea paikka sille :)

Edit: Ja en todellakaan ole sitä mieltä että kaikki tarvii halauksen ja jonkun silittämään päätä :) Kova maailma tää on ja jotku jää jalkoihin, niin se vaan ikävä kyllä menee.

Edit2: Ja joo kyllä tuo verotus EU:n ulkopuolelta tilattaessa on kyllä aika tehokkaasti estänyt suurempia hankintoja tekemästä esimerkiksi amerikasta. Eipähän ole aivan liikaa vaihtoehtoja. Toinen Warmoth ois kiva mutta ALV....
Artist
12.11.2012 20:26:33 (muokattu 12.11.2012 20:27:28)
T_V_H:

Edit2: Ja joo kyllä tuo verotus EU:n ulkopuolelta tilattaessa on kyllä aika tehokkaasti estänyt suurempia hankintoja tekemästä esimerkiksi amerikasta.

Ööh, samat verothan maksat ostaessasi Suomesta. No ok, tullia et, joskin mikäli alkuperältään tuote on yhteisöalueen ulkopuolelta niin onhan sekin siihen hintaan laskettu.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Laulava Kylätohtori
12.11.2012 20:28:47
sticky fingers: Enemmänku mulla ja mun kavereilla.

Minä olen köyhä ja minua enemmän tienaavat ovat rikkaita. Rikkaille enemmän veroja, köyhille vähemmän. ;)

Pitäähän toimivassa yhteiskunnassa (tietenkin) olla sosiaalisia turvaverkkoja, mutta siinä kohtaa, kun lapsia tehtailemalla saa sossusta saman elintason kotona olemalla kuin toinen töissä käymällä, ei hommassa ole enää mitään järkeä.

Eikä se keskiluokan loputon verotuskaan oikein toimi. Itseä ainakin vituttaa kohtalaisen paljon, että palkankorotuksetkin ovat lähinnä muodollisia, kun suurin osa katoaa nouseviin veroihin. Ja perin hauskaa lukea, että ihmisellä, joka tienaa yli 10 kertaa sen, mitä minä, on minua pienempi veroprosentti.

Kyllä sitä rahaa pitäisi ottaa niiltä, kenellä sitä oikeasti on.

Toisaalta turha tätä on täällä itkeä, omaa tyhmyyttä, kun käy töissä. Pitäisi vaan heittäytyä vapaamatkustajaksi ja nauttia elämästä. Makaisi kotona, veisi lapset hoitoon, niin olisi aikaa treenaillakin vähän enemmän....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
T_V_H
12.11.2012 20:31:49
Artist: Ööh, samat verothan maksat ostaessasi Suomesta.

Ehkä meni pointti vähän ohi :) Meinaan vaan että jos tilaus maksaa sanotaan vaikka sen tonnin ja kun siihen lätkäistään se ALV+tullivero päälle niin se tuo aika paljon lisää maksettavaa. Kyllä se Warmoth ja Ebay on täynnä kaikkea kivaa niin ottaahan se nyt päähän tonnin tavarasta maksaa vielä se 230-250e veroa. :)

Olenkohan ihan väärässä mutta jos amerikasta jotain uutta tilaan niin enkö periaatteessa maksa verot tavarasta kahteen eri maahan? En toki valita näin se vain menee.
Artist
12.11.2012 20:35:02 (muokattu 12.11.2012 20:35:26)
T_V_H: Ehkä meni pointti vähän ohi :) Meinaan vaan että jos tilaus maksaa sanotaan vaikka sen tonnin ja kun siihen lätkäistään se ALV+tullivero päälle niin se tuo aika paljon lisää maksettavaa. Kyllä se Warmoth ja Ebay on täynnä kaikkea kivaa niin ottaahan se nyt päähän tonnin tavarasta maksaa vielä se 230-250e veroa. :)

Ei mennyt pointti ohi.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Laulava Kylätohtori
12.11.2012 20:35:51
T_V_H: Olenkohan ihan väärässä mutta jos amerikasta jotain uutta tilaan niin enkö periaatteessa maksa verot tavarasta kahteen eri maahan? En toki valita näin se vain menee.

Äkkiä ajatellen kyllä. Käsittääkseni amerikkalainen ja suomalainen maksavat saman hinnan + suomalainen vielä paikalliset tullit ja verot päälle. Eihän esim. Ebay mikään tax-free kauppa ole, kyllä niissä hinnoissa on paikalliset verot sisällä?
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)