Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Axe fx livehommissa
1 2 3 4
juso
05.11.2012 11:02:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Axe tulee oleen varmaanki seuraava tuttavuuteni. Kiinnostais kuulla kokemuksia nimenomaan livetouhuissa kyseisen härpäkkeen kanssa. Muutama kysymys alkuun onko tuo kuin kranttu sähköjen suhteen, eli ottaako herkästi häiriöita? Toiseksi lavavahvistuksen toteutus. Aktiivikaappi vai pääte ja kitarakaappiyhdistelmä. Tuo jälkimmäinen olis itelle tavallaan käytännöllisempi ku eri reeniksellä vois olla kitarakaapit kiinteesti ja räkissä sitte vaikka trankkupääte joka kulkis siinä sivussa, mutta saundaako tuo paremmalta aktiiviin ajettuna?
 
JoeHans
05.11.2012 12:21:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juso: Axe tulee oleen varmaanki seuraava tuttavuuteni. Kiinnostais kuulla kokemuksia nimenomaan livetouhuissa kyseisen härpäkkeen kanssa. Muutama kysymys alkuun onko tuo kuin kranttu sähköjen suhteen, eli ottaako herkästi häiriöita? Toiseksi lavavahvistuksen toteutus. Aktiivikaappi vai pääte ja kitarakaappiyhdistelmä. Tuo jälkimmäinen olis itelle tavallaan käytännöllisempi ku eri reeniksellä vois olla kitarakaapit kiinteesti ja räkissä sitte vaikka trankkupääte joka kulkis siinä sivussa, mutta saundaako tuo paremmalta aktiiviin ajettuna?
 
Hyvin toimii livepuuhissa, eikä ole mielestäni erityisen ranttu sähköjen suhteen. Aktiivikaappi, tai kitarakaappi toimivat kummatkin mainiosti Axen kanssa. Aktiivikaapin etu on se, että Axesta saa myös kaappimallinnokset mukaan. Itse päädyin hankkimaan Axelle livekäyttöön Matrixin GT1000FX -trankkupäätteen, koska itseltäkin löytyy valmiiksi kaks kaappia (toinen kotona, toinen reenarilla) ja sitten keikkailuhommissa voi hyödyntää muiden bändien backlineä tarvittaessa.
 
Suosittelen myös tutustumaan Axeen rauhassa ennen keikkailua. Meillä oli bändin kanssa juuri kuuden keikan mittanen kiertue, jolle otin Axen ekaa kertaa livehommiin. Joka keikalla eri kaappi alla, niin vaati totta kai säätämistä soundeihin (globaali eq osottautu erittäin käteväksi tähän tarkotukseen). Kuitenkin varsinkin kahdella viimesellä keikalla alkoi soundit löytymään jo melko helposti ja kokonaisfiilis Axesta livekäytössä jäi erittäin lämpimäksi.
juso
05.11.2012 16:11:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeHans: Hyvin toimii livepuuhissa, eikä ole mielestäni erityisen ranttu sähköjen suhteen. Aktiivikaappi, tai kitarakaappi toimivat kummatkin mainiosti Axen kanssa. Aktiivikaapin etu on se, että Axesta saa myös kaappimallinnokset mukaan. Itse päädyin hankkimaan Axelle livekäyttöön Matrixin GT1000FX -trankkupäätteen, koska itseltäkin löytyy valmiiksi kaks kaappia (toinen kotona, toinen reenarilla) ja sitten keikkailuhommissa voi hyödyntää muiden bändien backlineä tarvittaessa.
 
Suosittelen myös tutustumaan Axeen rauhassa ennen keikkailua. Meillä oli bändin kanssa juuri kuuden keikan mittanen kiertue, jolle otin Axen ekaa kertaa livehommiin. Joka keikalla eri kaappi alla, niin vaati totta kai säätämistä soundeihin (globaali eq osottautu erittäin käteväksi tähän tarkotukseen). Kuitenkin varsinkin kahdella viimesellä keikalla alkoi soundit löytymään jo melko helposti ja kokonaisfiilis Axesta livekäytössä jäi erittäin lämpimäksi.

 
Ootko mikittäny kaapin keikalla vai meneekö pöytään suoraan axesta singnaali?
 
JoeHans
05.11.2012 16:33:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näillä keikoilla oli ihan perinteisesti mikitettynä. Reeneissä olen joskus testannut tuota suoraa kytkentää ja se on oikein varteenotettava vaihtoehto. Nyt tällä kertaa kuitenkin halusin piettää homman vielä mahdollisimman simppelinä.
juso
10.11.2012 21:29:49 (muokattu 10.11.2012 21:36:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika vähän keskustelua herättää. Avasin uuden topicin nimenomaan sitä varten että tuo axe fx II keskustelu on jo niin hirviömäinen luettava ja ajatus rönsyilee milloin mihinkin että tää live osio kyseisellä laitteella jää hämärän peittoon.
Toimiiko ton kans esim budjettiluokan velocity niin että päättärimallinnoksetkin kuulostaa siltä miltä pitääkin vai onko tuo matrix jollain tapaa se autuaaksi tekevä vaihtoehto. Vörkkiikö live touhuissa perinteisempi tyyli että pääte ja kaappi ovat vanhan liiton vehkeitä, mitkä sit mikitetään (esim putkipääte). Mua tuossa kiehtois kyllä tosi paljo et pääsis tuosta kaapin mikityksestä eroon sillä varsinkin ahtaammissa paikoissa kierto on yleensä se suurin ongelma.
 
kallepeltopelle
10.11.2012 21:39:17 (muokattu 10.11.2012 21:49:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juso: Aika vähän keskustelua herättää. Avasin uuden topicin nimenomaan sitä varten että tuo axe fx II keskustelu on jo niin hirviömäinen luettava ja ajatus rönsyilee milloin mihinkin että tää live osio kyseisellä laitteella jää hämärän peittoon.
Toimiiko ton kans esim budjettiluokan velocity niin että päättärimallinnoksetkin kuulostaa siltä miltä pitääkin vai onko tuo matrix jollain tapaa se autuaaksi tekevä vaihtoehto. Vai vörkkiikö live touhuissa sittenkin hiukka perinteisempi tyyli että pääte ja kaappi ovat vanhan liiton vehkeitä, mitkä sit mikitetään. Mua tuossa kiehtois kyllä tosi paljo et pääsis tuosta kaapin mikityksestä eroon sillä varsinkin ahtaammissa paikoissa kierto on yleensä se suurin ongelma.

 
Mulla ei ole Axea vaan Kemper. Eikä myöskään livekokemusta. Mutta...
Vaan on se Matrix oikeesti hypetyksensä arvoinen, itse tuuttaan Matrixista (GT-1000) "stereona" kahteen eriliseen 2X12 kaappiin ja kaappimallinnus ehdottomasti pois päältä. Kyllä toimii !
 
FRFR on myös ok mutta kitarakaappi on se juttu, ainakin mulle.
 
Edit: kannattaa vierailla Axe ja Kemper-forumeilla, älyttömästi hyvää tietoa molemmissa. Niin olet varmaan jo tehnytkin.
 
Norppa78
10.11.2012 22:11:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juso: Mua tuossa kiehtois kyllä tosi paljo et pääsis tuosta kaapin mikityksestä eroon sillä varsinkin ahtaammissa paikoissa kierto on yleensä se suurin ongelma.
 
No omasta live kokemuksesta sen verran että oon ollut todella tyytyväinen tähän ratkaisuun että axen outputista vasen kanava mikserille(foh) ja oikea kanava omalle monitorille. Saa tehtyä todella kätsysti lavavolume + muut säädöt. Varsinkin jos oli pieni keikkapaikka niin oli välillä aika taistelua saada kaikki balanssiin tuolla entisellä nuppi/kaappi yhdistelmällä.
 
Ei ole kyllä tullut ikävä mikityksiä eikä 4x12 kaappien roudaamisia.
 
juso
10.11.2012 22:30:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Norppa78: No omasta live kokemuksesta sen verran että oon ollut todella tyytyväinen tähän ratkaisuun että axen outputista vasen kanava mikserille(foh) ja oikea kanava omalle monitorille. Saa tehtyä todella kätsysti lavavolume + muut säädöt. Varsinkin jos oli pieni keikkapaikka niin oli välillä aika taistelua saada kaikki balanssiin tuolla entisellä nuppi/kaappi yhdistelmällä.
 
Ei ole kyllä tullut ikävä mikityksiä eikä 4x12 kaappien roudaamisia.

 
Täähän on just se mitä halusin kuullakkin mutta ku ei vaan taho mennä jakeluun että tuo vois ihan oikeesti toimiakkin. Tässä on itellä vähä semmonen fiilis niinku ruokapuolella et kaikki hyvä on jotenki epäterveellistä.
Ite ku joutuu roippeet keikan jälkeen myöskin roudaan niin sekin vielä puoltais hankintaa. Onko toi kahden outputin teko presetteihin mitenkään sen vaikeampaa. Ottais toisesta päätteelle ja kaappiin ja toisesta kaappi ja mikkimallinnokset, josta pöytään?
 
juso
10.11.2012 22:44:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kallepeltopelle: Mulla ei ole Axea vaan Kemper. Eikä myöskään livekokemusta. Mutta...
Vaan on se Matrix oikeesti hypetyksensä arvoinen, itse tuuttaan Matrixista (GT-1000) "stereona" kahteen eriliseen 2X12 kaappiin ja kaappimallinnus ehdottomasti pois päältä. Kyllä toimii !
 
FRFR on myös ok mutta kitarakaappi on se juttu, ainakin mulle.
 
Edit: kannattaa vierailla Axe ja Kemper-forumeilla, älyttömästi hyvää tietoa molemmissa. Niin olet varmaan jo tehnytkin.

 
Tuossa matriksissa tuntuu olevan löylyä omiin tarpeisiin enemmän ku liikaakin. Tuntuu että eikö tässä kohtaa vois toimia se less is more. Voitko vähä valottaa mikä tuosta matrixista tekee paremman verrattuna näihin pienempiin päätteisiin kuten velocity?
 
Norppa78
10.11.2012 23:03:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juso: Onko toi kahden outputin teko presetteihin mitenkään sen vaikeampaa. Ottais toisesta päätteelle ja kaappiin ja toisesta kaappi ja mikkimallinnokset, josta pöytään?
 
Niin eli haluaisit lavasoundin kuitenkin ottaa päättäri+kaappi yhdistelmästä?
Sinäänsä hieman erikoinen ratkaisu, kun jos käyttää suoraan mikserille vetoa niin luulis että haluais kuulla sen saman soundin myös lavalla/monitoroinnissa.
Eli joko käyttää mikseriltä lähtevää monitorointia tai sitten voi vetää axelta suoraan toisen monokanavan "personal" aktiivimonitorille. tämä ratkaisu ei vaadi mitään toimenpiteitä patcheihin, kunhan vetää kaapelit vaan.
 
Mutta vastaus tuohon sun kysymykseen : jos haluaa käyttää out1 ja out2 lähtöjä yhtäaikaa niin niiden käyttöönotto ei ole sinäänsä vaikeata, mutta ongelmaksi voi muodostua tuo että haluat kaksi linjaa missä toisessa on power amp modelling päällä ja toisessa pois päältä. Mun muistaakseni tuo Power Amp modelling on global asetus.
(vaikuttaa siis molempiin outputteihin)
 
juso
10.11.2012 23:45:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos käyttää suoraan mikserille vetoa niin luulis että haluais kuulla sen saman soundin myös lavalla/monitoroinnissa.
Eli joko käyttää mikseriltä lähtevää monitorointia tai sitten voi vetää axelta suoraan toisen monokanavan "personal" aktiivimonitorille. tämä ratkaisu ei vaadi mitään toimenpiteitä patcheihin, kunhan vetää kaapelit vaan.
 

 
No tuo aktiivimonitorijuttu vaikuttais tosiaan kaikkein helpoimmalta ratkaisulta. Ajattelin lähinnä sitä että kun noita kitarakaappeja löytyy jo entuudestaan 3 kipaletta niin ne vois olla hajautettuna kuten nytkin eri reeniksillä ja kotona. Pääte kulkis räkissä mukana ja toimis myös keikoilla. Se että jos saundi yleisölle poikkeaa siitä mitä itse kuulen ei oo mua ainakaan häiritsevä tekijä. Riittää että kaappi tuuttaa miellyttävää saundia omaan korvaan ja miksaaja equttakoon sitä sitte vielä niin että passaa muuhunkin soppaan. Tuosta mikityksestä olisi valmis kyllä luopuun mielihyvin. Mites tuossa axessa lokiikka toimii jos sieltä valitsee päättärimallinnoksen ja se on sama molemmille kanaville mutta toiseen haaraan tulis vielä perään nuo kaappi&mikkijutut?
 
Norppa78
11.11.2012 07:55:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juso: No tuo aktiivimonitorijuttu vaikuttais tosiaan kaikkein helpoimmalta ratkaisulta. Ajattelin lähinnä sitä että kun noita kitarakaappeja löytyy jo entuudestaan 3 kipaletta niin ne vois olla hajautettuna kuten nytkin eri reeniksillä ja kotona. Pääte kulkis räkissä mukana ja toimis myös keikoilla. Se että jos saundi yleisölle poikkeaa siitä mitä itse kuulen ei oo mua ainakaan häiritsevä tekijä. Riittää että kaappi tuuttaa miellyttävää saundia omaan korvaan ja miksaaja equttakoon sitä sitte vielä niin että passaa muuhunkin soppaan. Tuosta mikityksestä olisi valmis kyllä luopuun mielihyvin. Mites tuossa axessa lokiikka toimii jos sieltä valitsee päättärimallinnoksen ja se on sama molemmille kanaville mutta toiseen haaraan tulis vielä perään nuo kaappi&mikkijutut?
 
Joo, kyllä tuo sun haluama setuppi onnistuukin.
Löysin aika hyvän ohjeen tuohon, ja siinä on vielä esimerkki miltä se Gridi voisi näyttää. Hieman joutuu säätämään, mutta kun teet yhden presetin noilla ohjeilla valmiiksi niin sitä on helppo kopioida ja muokata jatkossa.
 
Linkki : http://wiki.fractalaudio.com/axefx2 … ng_console_%28opt:_with_real_amp%29
 
juso
11.11.2012 09:17:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tää meinaa AXE miehet.
Beginning of this week the new Axe-Fx II Mark II model will be available with Ethercon connection instead of the regular RJ-45.
 
kallepeltopelle
11.11.2012 09:50:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juso: Tuossa matriksissa tuntuu olevan löylyä omiin tarpeisiin enemmän ku liikaakin. Tuntuu että eikö tässä kohtaa vois toimia se less is more. Voitko vähä valottaa mikä tuosta matrixista tekee paremman verrattuna näihin pienempiin päätteisiin kuten velocity?
 
Sikäli en pysty koska ainoastaan Matrixista on kokemusta ja sen soundiin olen enemmän kuin tyytyväinen. Ei todellakaan uskoisi että kyseessä on trankku-päättäri.
Tässä vaiheessa on pakko vaan uskoa omiin korviinsa.
 
Jos selailet näitä AXe ja Kemper-forumeita koskien päättäreitä niin Velocityn kohdalla on ollut ristiriitaisia mielipiteitä. Toiset tykkäävät, toiset eivät ollenkaan. On mm. moitittu riipivää soundia jne. Sensijaan Matrix käyttäjien kommentit ovat olleet pelkkää kehumista. Mielestäni ei yhtään negatiivista kommenttia.
Ja vaikea näitä on päästä liikkeeseen testaamaan kun niitä ei missään taida olla. Itse tilasin Saksasta G66:lta. Erinomainen palvelu oli.
 
Norppa78
11.11.2012 10:02:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juso: Mitä tää meinaa AXE miehet.
Beginning of this week the new Axe-Fx II Mark II model will be available with Ethercon connection instead of the regular RJ-45.

 
Tarkoittaa sitä että vaihtavat kestävämmän liittimen MFC midilaudan kytkemiseen(RJ45).Tekivät tuohon midilautaan jo aikaisemmin tuon muutoksen.
 
Tein omaan lautaan ja Axe koteloon Ethercon "päivityksen" (osat maksoi jonkun 20 €).
Mutta onhan se hienompi jos on suoraan tehtaalla tehty ja eikä tarvi miettiä liitinpaikkoja :)
 
tuossa kuva mun virityksestä : http://i1120.photobucket.com/albums/l495/Norppa78/Ethercon.png
 
JoeHans
11.11.2012 12:15:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Norppa78:
Mutta vastaus tuohon sun kysymykseen : jos haluaa käyttää out1 ja out2 lähtöjä yhtäaikaa niin niiden käyttöönotto ei ole sinäänsä vaikeata, mutta ongelmaksi voi muodostua tuo että haluat kaksi linjaa missä toisessa on power amp modelling päällä ja toisessa pois päältä. Mun muistaakseni tuo Power Amp modelling on global asetus.
(vaikuttaa siis molempiin outputteihin)

 
PA-mallinnos on globaali, mutta sillon kun käytetään neutraalia trankkupäättäriä, niin voidaan pitää PA-mallinnos päällä. Putkipäättärin kanssa sitten tilanne voi olla toinen. Niin ja tuo signaalin jakaminen on tosiaan helppo tehdä.
juso
11.11.2012 14:57:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Norppa78: No omasta live kokemuksesta sen verran että oon ollut todella tyytyväinen tähän ratkaisuun että axen outputista vasen kanava mikserille(foh) ja oikea kanava omalle monitorille. Saa tehtyä todella kätsysti lavavolume + muut säädöt. Varsinkin jos oli pieni keikkapaikka niin oli välillä aika taistelua saada kaikki balanssiin tuolla entisellä nuppi/kaappi yhdistelmällä.
 
Ei ole kyllä tullut ikävä mikityksiä eikä 4x12 kaappien roudaamisia.

 
Kiitoksia kommenteista asia on osaltaan alkanu kirkastuun. Nyt kun raaskis vielä luopua noista mesan räkkikamppeista tän GAS:in takia. Norpalta kysyisin vielä että minkätyyppistä monitoria oot ite käyttäny.
 
Norppa78
11.11.2012 15:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juso: Kiitoksia kommenteista asia on osaltaan alkanu kirkastuun. Nyt kun raaskis vielä luopua noista mesan räkkikamppeista tän GAS:in takia. Norpalta kysyisin vielä että minkätyyppistä monitoria oot ite käyttäny.
 
No mulla on ollut tuollainen Laneyn wedge aktiivimonitori, mutta
ehkä joku asiasta enemmän tietävä voi kertoa suosituksia :)
 
Bändikämpällä olevat RCF:t oli ainakin ihan jees.
 
juso
11.11.2012 16:56:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Norppa78: No mulla on ollut tuollainen Laneyn wedge aktiivimonitori, mutta
ehkä joku asiasta enemmän tietävä voi kertoa suosituksia :)
 
Bändikämpällä olevat RCF:t oli ainakin ihan jees.

 
Mä oon ite kallellaan tosi vahvasti tuonne rcf suuntaan sillä PA puoli on kyseistä merkkiä ja ei oo kyllä pahaa sanottavaa niistä.
Täytyy vissiin hommata ensin tuo axe ja miettiä sitte jos tuntuu omalta ratkasulta tuo systeemi että paneeko kitarakamoja kiertoon ja hommais aktiivikaapin tai matrixin. Aktiivikaappeja löytyy omasta takaa että voi testailla mutta keikolla ovat bändin käytössä.
Tuolla matrixilla homma näyttäis kyllä perinnehenkisemmältä kun sentään kitarakaappi on ns oikea kitarakaappi.
 
Norppa78
11.11.2012 17:17:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juso:
Tuolla matrixilla homma näyttäis kyllä perinnehenkisemmältä kun sentään kitarakaappi on ns oikea kitarakaappi.

 
Je, ei ollenkaan huono ratkaisu!
Ja jos ei ole pikkurahasta puutetta niin suosittelen tuota Fractalin omaa Midiohjainta.
Stompboxien määritys käy tosi näppärästi + muutamia kivoja ominaisuuksia.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «