Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkicomboa etsimässä.
1 2 3
whitetrash77
10.11.2012 16:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ystävällisesti kyselisin kokeneimmilta, mitä eri putkicomboja kandeisi käydä testailemaan. Soitan keikkailevassa cover-bändissä akselilla Purple-Skynyrd-Zeppelin ja muuta 70-luvun rouheampaa rockia. Vahvarin tulisi olla myös roudausystävällinen, ei liian iso siis. Keikkapaikat tuollaisia 100-200 rock-räkälöitä. Kitara mulla on -99 Fatstrat ja pedalboardista käytän lähinnä lähinnä noita perusefektejä, overdrive, delay, Crybaby.
 
En ole vahvistinmaailmaan mitenkään vihkiytynyt kaveri, joten niistä en paljoakaan tiedä. Treeniksellä usein käytössä nuppi-kaappi-Marsu, joku kuulemma mallia legendaarinen sellainen, en muista tarkemmin, mutta soundista en pidä, vaikka kuinka olen sitä vuosien saatossa ruuvaillut ja soitamme kovaa. Lisäksi vittumainen pubi-bändin sellaista on roudailla.
 
Heittäkää yst. muutama putkicombomalli, tai ohjatkaa (vittuilkaa) jo tällaiselle keskustelupalstalle mikä täältä mahdollisesti löytyy. Kiitos.
 
blues guitar
10.11.2012 16:31:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

whitetrash77: Ystävällisesti kyselisin kokeneimmilta, mitä eri putkicomboja kandeisi käydä testailemaan. Soitan keikkailevassa cover-bändissä akselilla Purple-Skynyrd-Zeppelin ja muuta 70-luvun rouheampaa rockia. Vahvarin tulisi olla myös roudausystävällinen, ei liian iso siis. Keikkapaikat tuollaisia 100-200 rock-räkälöitä. Kitara mulla on -99 Fatstrat ja pedalboardista käytän lähinnä lähinnä noita perusefektejä, overdrive, delay, Crybaby.
 
En ole vahvistinmaailmaan mitenkään vihkiytynyt kaveri, joten niistä en paljoakaan tiedä. Treeniksellä usein käytössä nuppi-kaappi-Marsu, joku kuulemma mallia legendaarinen sellainen, en muista tarkemmin, mutta soundista en pidä, vaikka kuinka olen sitä vuosien saatossa ruuvaillut ja soitamme kovaa. Lisäksi vittumainen pubi-bändin sellaista on roudailla.
 
Heittäkää yst. muutama putkicombomalli, tai ohjatkaa (vittuilkaa) jo tällaiselle keskustelupalstalle mikä täältä mahdollisesti löytyy. Kiitos.

 
http://www.bluetone.fi/fi/
Noi on hyviä. Itselläni Dusty Road combo ja olen tyytyväinen.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Osteri
10.11.2012 16:48:22 (muokattu 10.11.2012 16:49:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

whitetrash77: ....roudausystävällinen, ei liian iso siis.....Keikkapaikat tuollaisia 100-200 rock-räkälöitä. En ole vahvistinmaailmaan mitenkään vihkiytynyt kaveri.... pubi-bändi....
 
Otin omaan pohdintaani noita avainsanoja ja tältä pohjalta ehdotan tsekkaapa vaikka Henry's pub Helsingissä. Siellä olen soittanut bändin kanssa ihan vaan Tech21 60w suoraan saliin ja loistavasti toimii vaikkei ole edes putkivahvistin. Omat volyymit ei ole lähelläkään täysillä ja yleisö ei lähde karkuun lavan edestä. Jos paikat on tuota kokoluokkaa niin pohdi tuollainen helppo ja hyväsoundinen roudattava kaveriksi. Edullinen ja toimii tuon kokoisen pubin keikoilla.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Gabe
10.11.2012 18:48:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on käytettävän rahasumman määrä?
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
whitetrash77
10.11.2012 23:06:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon kiitoksia vastauksista so far. Vaikka soitin- ym. laitehankintoihin aina suhtaudunkin sillä asenteella, että tämän "täytyy" olla loppuelämän hankinta ja köyhällä ei ole varaa kuin parhaaseen, on tietysti joku realistinen summa oltava mielessä. Eli, noin tonni +/- pari sataa egeä on realistinen tässä kohtaa elon taivalta. Oikeastaan ainoat "pers-tuntumalla" sanotut vaatimukset on, että vahvistin on soundimaailmaltaan lämmin, laaja ja rouhea. Potikoilla pelailen aika paljon, ja spedutkin on lähinnä tarvittavia lisätyökaluja, eivät muuta.
 
Mutta tosiaan, mä en oikeasti noista vahvareista mitään tajua, merkeistä, malleista jne. Ei siis minkäänlaista tietoa, mitenkä pääisisi yksinkertaisesti ja jollain hallinnan tunteella asiassa eteen päin. Bluetone on perkeleen hieno, yhdellä kaverilla sellainen on käytössä ja hieno on, ei voi muuta sanoa. Mutta niistä malli XYZ30S-asioista olen aivan totaalisen pihalla.
 
Mutta jos noilla hakuehdoilla mieleen tulee lisää varteenotettavia testiehdokkaita, olen todellakin enemmän kuin mielissäni avusta. Ja jostain totutusta pinttymästä vahvistimen on pakko olla putki, ei voi mitään :)
 
jumara
10.11.2012 23:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

whitetrash77: 70-luvun rouheampaa rockia. Vahvarin tulisi olla myös roudausystävällinen, ei liian iso siis. Keikkapaikat tuollaisia 100-200 rock-räkälöitä.
 
Voiko tuohon vastata muuta kuin Marshall 1974x?
 
"Jengillä on käynyt joku arvostelukyvyn joukkomurha." -Steen1
whitetrash77
10.11.2012 23:22:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viittaus Osterin kommenttiin... nyt tarttee pyöriä Treen Henkassa, vaikka toki Hgin Henrys erittäin tuttu paikka männävuosilta onkin.
 
Osteri
11.11.2012 00:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

whitetrash77: ... jostain totutusta pinttymästä vahvistimen on pakko olla putki, ei voi mitään
No joo...tätä hieman mietinkin. Eihän siinä mitään, putkivahvistin on hankittava jos sellaisen haluaa. Halusin vaan tuoda esille näkemyksen, että jos vaan haluaa hyvän soundin saliin, niin eihän sillä väliä millä se menee, jotkut trankutkin on hyviä.
Mutta suosittelen tietysti putkareista katsastamaan Hughes & Kettner Statesman sarjan laitteita, koska ne on hyviä. Mielipiteeseen ei tietenkään vaikuta se, että itselläni on ja olen jo pitkään tyytyväinen ...heh... :)
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Gabe
11.11.2012 00:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

whitetrash77: Eli, noin tonni +/- pari sataa egeä on realistinen tässä kohtaa elon taivalta. Oikeastaan ainoat "pers-tuntumalla" sanotut vaatimukset on, että vahvistin on soundimaailmaltaan lämmin, laaja ja rouhea. Potikoilla pelailen aika paljon, ja spedutkin on lähinnä tarvittavia lisätyökaluja, eivät muuta.
 
Ehdotan että otat yhteyttä http://www.bluetone.fi/fi/ ja kerrot Harrylle budjetin, käyttötarkoituksen ja tuon kuvauksen. Saat ainakin itsellesi räätälöidyn vahvistimen.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Jucciz
11.11.2012 00:45:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Ehdotan että otat yhteyttä http://www.bluetone.fi/fi/ ja kerrot Harrylle budjetin, käyttötarkoituksen ja tuon kuvauksen. Saat ainakin itsellesi räätälöidyn vahvistimen.
 
Tonnilla valinnanvara voi vaan olla aika suppea. Käsityö maksaa - ja ihan syystä sinänsä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Osteri
11.11.2012 01:13:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole vahvistinmaailmaan mitenkään vihkiytynyt kaveri, joten niistä en paljoakaan tiedä.
 
Jos soittajakollega ei ole vielä pahemmin perehtynyt putkivahvistimiin ylipäänsä, niin olisiko mielekäs ratkaisu ohjata ensin johonkin € 500,- pintaan valinnoissa?
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
whitetrash77
11.11.2012 01:35:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se legendaarinen "mallia joku-marsun-vahvari", millä olen vedellyt ja mistä en pidä, on kuulemma JTM800, sanoi meitin bändin toinen kitaristi ja haukkui mut pystyyn. Ei soittotaidoista ja soundeista, vaan yleisestä tietämättömyydestä ja "välinpitämättömyydestä".
 
Mulla kuulemma on hyvät soundit kämpillä ja keikoilakin niiden mielestä, mutta mie en tykkää. Siksi täällä keskustelualueella. Ja for sure, mä olen olen vuosien saatossa veivannut tuon Marsun ylös-ja alas eri kokoonpanojen ja kokeneempien kitaristien kanssa sekä eri kitaroilla, mutta minun mielestä siitä puuttuu jokin... enkä edes osaa selittää mikä. Olisin valmis kyllä vaikka toisen perhanan mokoman tonnin maksamaan (asiallisella kuukausirasitteella tietenniih :) ), kunhan se on sitä mitä haen. Siksi tykkäänyin kovin Gaben kommentteihin. Tarttee ottaa yhteys Harryyn. + testata se Marsu 1974x myäs. Kiitos avustanne suuresti.
 
whitetrash77
11.11.2012 01:40:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: hyvä kommentti. Minä en oikeati tiedä noista putkareista muuta paitsi sen, millä olen vedellyt. Eli taloudellinen näkökulma erittäin jeba myös. Onhan se hieman ristiriitaista itseltäni hakea putkivahvistinta päähänpinttymän takia, ja samalla kertoa, että olen aina ollut tyytymätön siihen.. mikä se olikaan., JTM800..? Juuri tämän takia korkkasin keskustelun asiastani täällä. Tarpeesta + asiallisesta ohjauksesta asiassa.
 
Osteri
11.11.2012 01:46:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten täällä usein on todettu; soittamisen tärkeimpiä asioita on että itse nauttii niistä kamoista mitä on hankkinut. Niitä kamoja pitääkin hankkia, raha on vain numeroita. Onnea etsintään.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
7atu
11.11.2012 08:07:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Ehdotan että otat yhteyttä http://www.bluetone.fi/fi/ ja kerrot Harrylle budjetin, käyttötarkoituksen ja tuon kuvauksen. Saat ainakin itsellesi räätälöidyn vahvistimen.
 
Jos vain budjetti venyy, niin ehdottomasti Bluetoneen yhteyttä!
 
"We're gonna rock this town, rock it inside out..."
Vetehinen
11.11.2012 09:11:23 (muokattu 11.11.2012 09:20:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikos se nykyinen Marshall JTM45 tai JCM800..? JTM800 ei kuulosta tutulta. Entä mikä on nykyinen kaappi, mitkä elementit?
 
Olipa kumpi/mikä tahansa, niin millaista eroa saundiin pitäisi saada : kirkkaampi yläalue, tiukempi tai muuten eriluonteinen särö, tasaisempi keskialue...?
 
Ja sekö on oltava combo, ihan pakosti - mistä syystä? Ymmärrettäviä syitä kyllä on, mutta melkeinpä jo saundieron takia kannattaa kokeilla ennen ostopäätöstä combo vs. nuppikaappi. Aloitusviestissä mainittu roudausystävällisyys ei ole aina sanottu. 1x12" combo painaa reilusti enemmän kuin vastaava nuppi ja roudatessa 4x12" kaapin rullien päällä nuppikin kulkee eikä tarvitse kantaa (paitsi jos on portaikkoja eikä hissiä).
 
Jo mainittu H&K Statesman voisi olla sopiva peli. Niitä löytyy combona ja nuppina joitain malleja esimerkiksi Kölnin Musicstorelta poistohinnoissa. Mutta tosiaan testata kannattaa koska saundierot voivat eri pääteputkimalleilla (EL84, EL34, 6L6) ja määrillä (2 vai4) varustettujen mallien välillä olla huomattavat.
 
Joku lentävä lause tai jotain muuta persoonallista.
uusiipe
11.11.2012 10:02:57 (muokattu 11.11.2012 10:09:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

70-luvun rockissa särön määrä ei ole suurensuuri, vaan meno pitää lähteä näpeistä. 18W henkiset (2x12AX7 + 2xEL84) raatokasterin kanssa toimii tossa loistavasti. Vola täysin riittävä kuppilan nurkkaan ja kätsy roudata. Valmistajia on huru ja mycket. Tonnin budjetilla saa jo tosi laadukkaan, Alnicolla sun muilla nannoilla.
 
Edit: loistava modaus tuollaiseen on pääteputkien katodiohituskonkan (jos katodibiasoitu, ja useinmiten on) vaihto 1000 uF:seen. Tulee aivan hunajaisen napakka alakerta.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Tami
11.11.2012 11:29:04 (muokattu 11.11.2012 11:40:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beliel:
 
Olipa kumpi/mikä tahansa, niin millaista eroa saundiin pitäisi saada : kirkkaampi yläalue, tiukempi tai muuten eriluonteinen särö, tasaisempi keskialue...?

 
Niin mua jotenkin mua ihmetyttää tuo "en tiedä millä olen soittanut, muut tykkää itse en, mutta en oikein tiedä mimmoista ääntä pitäisi saada..." Jotenkin soittavat kitaristit ovat aina enemmän tai vähemmän kampeorientoitunutta porukkaa.
 
Itse tekisin tässä tapauksessa siten, että miettisin soittajan jonka soundi on se mitä etsiskelen, sitten tutkisin hänen kalujaan (ainakin soittamiseen liittyvät) ja lähtisin sitä kautta hakemaan. Tuo kuvauksesi sopii melko moneen vekottimeen, ehkä tuo delayn käyttö viittaa siihen, että jonkinsortin efektilooppi siinä varmaankin olisi hyvä olla jos hakusessa on rankempaa viiveilyä...
 
Tuo Bluetone-kortti on jännä, sillä ei se käsin tehty laite tee autuaaksi. Juu mulla on semmoinen deluxe reverbi ollut ja dusty roadiakin olen saanut nautiskella. Noissa (kuin muissakin laatuvehkeissä) on olennaista se, että ne tekee laadukkaasti sen, mitä niiltä odotetaankin, mutta ei muuta. Kuhunkin tehtävään ja soundiin sopii omanlaisensa vahvistin....
Aika marginaalinen osa esmes nykyään meturansa soittamalla tienaavista soittaa käsintehdyillä laitteilla. Kyllä niistä suurin osa taitaa olla kotinysvääjillä, jotka itseni lailla luulevat totuuden löytyvät kallissa vehkeissä....
 
....eli mieti ensin mitä halutaan ja sitten sen perusteella nokka kohti sensuuntaisia vahvistimia...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
blues guitar
11.11.2012 11:41:20 (muokattu 11.11.2012 12:01:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Tuo Bluetone-kortti on jännä, sillä ei se käsin tehty laite tee autuaaksi. Juu mulla on semmoinen deluxe reverbi ollut ja dusty roadiakin olen saanut nautiskella. Noissa (kuin muissakin laatuvehkeissä) on olennaista se, että ne tekee laadukkaasti sen, mitä niiltä odotetaankin, mutta ei muuta. Kuhunkin tehtävään ja soundiin sopii omanlaisensa vahvistin....
Aika marginaalinen osa esmes nykyään meturansa soittamalla tienaavista soittaa käsintehdyillä laitteilla. Kyllä niistä suurin osa taitaa olla kotinysvääjillä, jotka itseni lailla luulevat totuuden löytyvät kallissa vehkeissä....

 
Kannattaa kuitenkin testata tuokin merkki. Laatu vehkeitä ovatten.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gabe
11.11.2012 11:43:25 (muokattu 11.11.2012 11:52:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tonnilla valinnanvara voi vaan olla aika suppea. Käsityö maksaa - ja ihan syystä sinänsä.
 
Totta, tosin jos budjetti oli tonni +/- parisataa niin pikku säästöllä 1500e ja valinnan varaa alkaa olla jo kivasti :) Ja kun pitkäaikaista vahvistinta etsittiin niin tuohan kestää vaikka loppuelämän.
 
whitetrash77: Olisin valmis kyllä vaikka toisen perhanan mokoman tonnin maksamaan (asiallisella kuukausirasitteella tietenniih :) ), kunhan se on sitä mitä haen. Siksi tykkäänyin kovin Gaben kommentteihin. Tarttee ottaa yhteys Harryyn. + testata se Marsu 1974x myäs. Kiitos avustanne suuresti.
 
No niin, kahdella tonnilla valinnanvaraa on todella reippaasti. Suosittelen ottamaan yhteyttä, ei se tarjouspyyntö kuitenkaan mitään maksa ja hyvin toennäköisesti saat erittäin hyvän vahvistimen.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «