Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Päätteiden säätö , nupit kaakkoon vai ei?
1
TeePee-76
08.11.2012 22:08:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntuu olevan kaksi koulukuntaa ?
 
- toiset pitää päätteiden nupit kaakossa ja mixeristä jarrutellaan tasoja tarpeen mukaan.
- toisilla taas päätteiden nupit asennossa klo 12 -16 (perusteluna, ettei "rääkätä"päätettä.
 
Kommentteja..kumpi parempi vai onko aivan se ja sama kuha volaa on tarpeeks?
 
LHU
08.11.2012 22:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luepa tuolta kohdasta "Vahvistimet", mielellään ajatuksella.
 
http://pwc.kapsi.fi/reiska/
 
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
TeePee-76
09.11.2012 16:23:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: Luepa tuolta kohdasta "Vahvistimet", mielellään ajatuksella.
 
http://pwc.kapsi.fi/reiska/

 
Kiitokset hyvästä sivusta Reiskalle..taas oppi uutta :)
 
rintapek
09.11.2012 17:52:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tos kandee muistaa semmoinen asia, et bändikäyttöön tehdyt vahvistimet ovat useimmiten semmoisia, että volumepotikan asennosta huolimatta ne ovat aina ns. täysillä. Eli ne vahvistaa sisääntulevaa signaalia kertoimella X
Jos vahvistimen volumepotikka on kaakossa, niin heikompikin signaali saa vahvistimesta watit liikenteeseen. Jos se on vaik asennossa klo 12, niin tarvitaan voimakkaampi, eli "kuumempi" signaali irrottamaan vahvistimessa piilevät watit. Mut tietyissä rajoissa lopputulos on ihan sama.
 
Jos aloitetaan mikseristä, niin sillä on rajansa kuinka "kuumaa" signaalia se kykenee vahvistimelle syöttämään. Jossain paikkaa tulee raja vastaan, jolloin mikseri klippaa. Silloin mikseri on ns täysillä. Tossa vaiheessa kun alkaa kääntämään vahvistimen potikoita myötäpäivään, niin välttämättä kovin paljoa ei tarvitse edes kääntää, kun jo vahvistimesta alkaa watinantokyky käymään vähiin. Eli vahvistin klippaa.
 
Tossa kohdassa järjestelmä on "täysillä". Lisää ääntä ei saa mistään, koska mikseriä ei klippaamatta saa kovemmalle, eikä vahvistinta saa klippaamatta kovemmalle. Sit vaan pitää toivoa, että ämyrit (ja yleisön korvat) ton kestää. Vahvistimessahan on syytäkin olla tehoreserviä enemmän kuin ämyreillä tehonkestoa just esim. sen vuoksi, et niitä ei joudu ajamaan klipin rajamailla. Nykyiset vahvistimet ittessään ei välttämättä ole klippamisesta moksiskaan, ämyrit siin on vaaravyöhykkeellä.
 
Mä itte en o mikään miksaaja, vaan pahainen vaikkukorvainen harrastehumppaaja.
Mä pyrin siihen, et mä toimitan mikseristä ulos niin hyvää signaalia kuin mä osaan. Se ei ole paljoa se, mut hommaa helpottaa hirveesti, jos mä voin pitää mikseristä hanoja reilusti auki.
 
Toisekseen, oman huttupartioni ( ja aikas monen muun tietämäni huttupartion) peruskattaus on laulukaapit + subi(t). Jos molempien päätteet kääntää kaakkoon ja ajaa läjää yhden jakarin läpi, niin kyl siin ylä- ja alakerran balanssi on pahasti poskellaan. Eli jommankumman päätteen potikkaa tarttee jokatapauksessa kääntää kaakosta vastapäivään.
 
Jos "isot pojat" käyttää "päätteet kaakossa"- metodia, niin heillä on siihen syynsä, joita mä en ryhdy edes arvailemaan. He kumminkin osaavat käyttää laitteitaan ja ennenkaikkea tietävät tasan tarkkaan mitä ovat tekemässä.
Mun mielestä meille tavallisille kuolevaisille yleisohjeeksi sopii paremmin se, et ensin mikseristä ulos niin hyvää kuin saadaan, sit masterliuku sentti nollaviivan alapuolelle ja päätteen volapotikka sit asentoon "sopiva". Jos illanmittaan tarttee lisää möykkää, niin nostaa masterliukua nollaviivalle tai sentin yli, niin möykkä lisääntyy melkoisesti koskematta päätteisiin.
 
One kind of music only - the good kind
TeePee-76
10.11.2012 07:53:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(Jos "isot pojat" käyttää "päätteet kaakossa"- metodia, niin heillä on siihen syynsä, joita mä en ryhdy edes arvailemaan. He kumminkin osaavat käyttää laitteitaan ja ennenkaikkea tietävät tasan tarkkaan mitä ovat tekemässä.)
 
Olen kuulut ko.kohtaan perusteluna "headroomin" liut on yleensä alle puolenvälin ja vahvistimet täpöllä on vara nostaa volaa jos tarvii..mut eiks ko.toimenpide lisää signaalin kohinaa myös?
 
Lennu
10.11.2012 08:04:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TeePee-76: (Jos "isot pojat" käyttää "päätteet kaakossa"- metodia, niin heillä on siihen syynsä, joita mä en ryhdy edes arvailemaan. He kumminkin osaavat käyttää laitteitaan ja ennenkaikkea tietävät tasan tarkkaan mitä ovat tekemässä.)
 
Olen kuulut ko.kohtaan perusteluna "headroomin" liut on yleensä alle puolenvälin ja vahvistimet täpöllä on vara nostaa volaa jos tarvii..mut eiks ko.toimenpide lisää signaalin kohinaa myös?

 
Lisää. Mutta kuten sanottua, jos se on se mitä ne haluaa tehdä ja kokee tarpeelliseksi, niin niin tehdään. Siihen voi olla syynsä. Ei se gainstruktuurin kannalta ihanteellista ole, mutta ei ole usein se lavalta tuleva lähtösoundikaan. Joten kompromissihengessä on jätetty vähän "varaa".
 
no is any good musics maked anymore...
musamies
10.11.2012 11:32:00 (muokattu 10.11.2012 11:50:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TeePee-76: Tuntuu olevan kaksi koulukuntaa ?
 
- toiset pitää päätteiden nupit kaakossa ja mixeristä jarrutellaan tasoja tarpeen mukaan.
- toisilla taas päätteiden nupit asennossa klo 12 -16 (perusteluna, ettei "rääkätä"päätettä.
Kommentteja..kumpi parempi vai onko aivan se ja sama kuha volaa on tarpeeks?

 
Vältän nuppejen kaakossa oloa koko signaaliketjun matkalla välttäen säröytymistä. Jos on liveäänentoistosta kyse, kohinaan puutun vain siinä tapauksessa jos se häiritsee. Äänittämisessä taas perehdyn kohinaan enemmän.
 
Kohinoita enemmän häiritsee enemmän kummalliset sähköhäiriöt, joita voi synnyttää jotkut muut laitteet, jotka on kytketty kiinteistön sähköjärjestelmään.
 
Vola tarpeeksi näkökulmaa lähestyn siltä kannalta miten kaiuttimet on suunnattu ja onko niitä riittävä määrä oikeisiin paikkoihin sijoitettuna. Uusin investointi isoja esiintymistiloja eli ulkotiloja varten on autoon rakentamani uusi lavakate, joka kestää paljon (satoja kiloja) painoa katolla. Sen avulla saan vaikkapa tolpannokkakaiuttimelle joka ennen oli kahdessa metrissä, korkeutta n. 4,5 metriä ainoana lisävarusteena äänentoistoon kuormansidontaliina ja ehkä jalustaan tilttiadapteri...
 
Vahvistimen tai aktiivikaiuttimen nupit siis sellaiseen asentoon, että mikseristä jää tilannekohtaisesti järkevä säätövara ilman, että tarvii monia laitteita räplätä.
 
Toisaalta käsin tehdystä aktiivijakosuotimesta, jonka olin jo kerran myynyt rokkimiehille lunastin takasin, tuli välillä ruuvattua saundeja vaikka levymusiikkikäytössä siten, että joihinkin biiseihin sai diskommat saundit ja joihinkin hifimmät... Eipä taida paljon olla väliä mitä nappuloita ruuvailee kunhan ne on kohtuullisesti käden ulottuvilla.
 
Pauli Lappalainen
12.11.2012 09:14:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koko systeemi säädetään "unity gain" periaatteella eli kaikki värkit esim. 0dBu tasoon ja sitten himmataan päätteillä jos mekkalaa on liikaa.
 
Kun vahvistetaan mikkiasteessa riittävästi, niin kohinat saadaan pysymään suurimmalta osin hallussa, koska mikki/etuaste ovat kuitenkin suurimmat kohisijat Jos signaaliketjun alkupää kohisee, niin kohisee se sitten lopussakin ja vielä reippaammin.
 
Tumppihauva
12.11.2012 18:13:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle opetettiin systeemin säätö niin että:
 
1. Kytke kaiuttimet irti, ettei tarvii tulla kuuroksi
2. Laita pinkki kohina joko signaaligeneraattorista tai johonkin kanavaan tulemaan.
3. Säädä kanavan gaini niin, että keltainen ledi vilkahtelee
4. Nosta MAIN MIX säätöä niin että MAIN MIX on samoin keltaista vilkahtelevassa tilassa.
5. Käännä vahvistimet samanlailla just keltainen vilkkumaan.
 
Mielestäni ei päätteitä nupit kaakkoon, jottei tuu hellehattuja niin helposti.
 
rintapek
12.11.2012 18:20:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppihauva: Mulle opetettiin systeemin säätö niin että:.
 
Mä en tiedä mis opissa olet käyny, mut tolla opilla vaikkapa mun stressiklubin laulut vois kuulostaa aikas mielenkiintoisilta, jos ne sit ylipäänsä kuuluis.
 
One kind of music only - the good kind
Einherjar
12.11.2012 18:55:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppihauva:
2. Laita pinkki kohina joko signaaligeneraattorista tai johonkin kanavaan tulemaan.
3. Säädä kanavan gaini niin, että keltainen ledi vilkahtelee
4. Nosta MAIN MIX säätöä niin että MAIN MIX on samoin keltaista vilkahtelevassa tilassa.
5. Käännä vahvistimet samanlailla just keltainen vilkkumaan.

 
Ei tuota kyllä pysty monella vahvarilla tekemään. Ei kaikista löydy sitä "nollatason" keltaista lediä.
Tuota metodia voisi toki soveltaa niin, että laittaisi pöydästä lähtemään klippirajalla tavaraa ja säätäisi sen tason mukaan muutkin pöydän jälkeiset romppeet (eq, jakosuotimet, jne.) klippirajalle. Sitten olisi oletettavaa, että pöydän mittarin lähentyessä klippirajaa, kaikki muukin alkaa olemaan rajan tuntumassa.
 
Pienellä setillä tuollainen onnistuu vielä suhteellisen helposti, mutta isommalla setillä voi olla vähän huonompi tapa, kun muuttujia on enemmän mukana.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Katti
13.11.2012 16:52:03 (muokattu 13.11.2012 16:53:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Ei tuota kyllä pysty monella vahvarilla tekemään. Ei kaikista löydy sitä "nollatason" keltaista lediä.
Tuota metodia voisi toki soveltaa niin, että laittaisi pöydästä lähtemään klippirajalla tavaraa ja säätäisi sen tason mukaan muutkin pöydän jälkeiset romppeet (eq, jakosuotimet, jne.) klippirajalle. Sitten olisi oletettavaa, että pöydän mittarin lähentyessä klippirajaa, kaikki muukin alkaa olemaan rajan tuntumassa.
 
Pienellä setillä tuollainen onnistuu vielä suhteellisen helposti, mutta isommalla setillä voi olla vähän huonompi tapa, kun muuttujia on enemmän mukana.

 
Päätteiden säätöpotikat on sisääntulevan signaalitason trimmaamista varten niihin laitettuna. Niitä voi periaatteessa verrata ihan mikserin gain-potikkaan...
 
Mun tapani rakentaa signaalitasojen rakenne läpi ketjun on jotakuinkin tämän artikkelin mukainen: http://www.prosoundweb.com/article/the_basics_of_gain_structure/
Klippivalo kun päätteestä, kuin päätteestä löytyy :) Tai ainakaan itse en ole tavannut asiaa, jossa klippivaloa ei olisi ollut :)
 
e: niin rintapek ja muut, lukekaa artikkeli loppuun asti... ...siellä on juttua systeemin balanssiin saattamisesta...
 
Mut, meitä on moneen junaan, ja osa jää asemallekin...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Einherjar
13.11.2012 18:06:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Mun tapani rakentaa signaalitasojen rakenne läpi ketjun on jotakuinkin tämän artikkelin mukainen: http://www.prosoundweb.com/article/the_basics_of_gain_structure/
Klippivalo kun päätteestä, kuin päätteestä löytyy :) Tai ainakaan itse en ole tavannut asiaa, jossa klippivaloa ei olisi ollut :)

 
Nonih... Toisen saitin kelasin pariin kertaan läpi, kun muistelin tuon artikkelin sieltä löytyvän. PSW:ssä sitten olisi ollut. :)
Tuo on hyvä tapa säätää setti ja tätä minäkin olisin suositellut.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
rintapek
13.11.2012 19:44:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti:
e: niin rintapek ja muut, lukekaa artikkeli loppuun asti...

 
Tyhmä ei ny ymmärrä, et miks toi on erityisesti mulle suunnattu?
 
Minust melko harvalla, kokeneella ja osaavallakin huttupartiolla on mukana mitn mittalaitteita, viritysmittareita lukuunottamatta.
 
Nois gain- optimoinneissa taas turhankin usein puhutaan siitä, miten järjestelmästä ulosmitataan maksimaalinen äänenpaine? Se on turha tieto siel pitserian nurkassa, mis tarttee ihmetellä, et miten saadaan volumet riittävän pieniksi.
 
Isot pojat tekee niinko parhaaksi katsovat, heillä on osaaminen ja kalustokin vähän toista luokkaa.
 
Me tavalliset kuolevaiset taas joudutaan pelaamaan simppeleillä nyrkkisäännöillä. Ja mun mielestä toi "päätteet kaakkoon" on ihan saatanan huono nyrkkisääntö. Palstan lukijoista kumminkin suurin osa on aloittelevia tai vaik kokeneempiakin humpanturskuttajia. Jos miksaa niin hyvin kuin osaa, toimittaa mikserin pyrstöstä päätteelle niin hyvää signaalia kuin osaa ja sit jarruttaa möykän tilaan sopivaksi päätteellä, niin niin ei siin ihan metsässä voi olla?
 
One kind of music only - the good kind
musamies
14.11.2012 00:26:15 (muokattu 14.11.2012 00:40:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Minust melko harvalla, kokeneella ja osaavallakin huttupartiolla on mukana mitn mittalaitteita, viritysmittareita lukuunottamatta.
 
Nois gain- optimoinneissa taas turhankin usein puhutaan siitä, miten järjestelmästä ulosmitataan maksimaalinen äänenpaine? Se on turha tieto siel pitserian nurkassa, mis tarttee ihmetellä, et miten saadaan volumet riittävän pieniksi

 
En ole aikoihin nähnyt missään laitteessa kunnollisia selkeälukuisia ja luotettavia mittareita, jotka yltäisi samalle tasolle kuin vaikka vanhan ASA Hifistudioni kasettidekissä olevat selkeät viisarit.
 
Palstan lukijoista kumminkin suurin osa on aloittelevia tai vaik kokeneempiakin humpanturskuttajia. Jos miksaa niin hyvin kuin osaa, toimittaa mikserin pyrstöstä päätteelle niin hyvää signaalia kuin osaa ja sit jarruttaa möykän tilaan sopivaksi päätteellä, niin niin ei siin ihan metsässä voi olla?
Juu harva on tosiaan tällainen kovan luokan tekijä kuten meikäläinen, joka on 1980-luvulta saakka touhunnut äänentoiston kanssa...
 
Vaikka vuosikymmenten saatossa oma osaaminen on parantunut lähtötilanteeseen verrattuna, erilaiset yllätykset eivät ole poistuneet. En ole täysin varma vaikka siitä kuinka gainit tulisi optimoida kun on varauduttava vaikka siihen, että joku irroittaa hallitsemattomasti kondensaattorimikin johdosta ja kytkee uudestaan. Samoin tehdään myös virtajohdolle. Koska laitteet ovat käyneet tehokkaammiksi, vaikuttaa myös ei toivotut äänädykset tulevan pelottavan kovaa.
 
hommahomma
14.11.2012 22:24:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TeePee-76: Tuntuu olevan kaksi koulukuntaa ?
 
- toiset pitää päätteiden nupit kaakossa ja mixeristä jarrutellaan tasoja tarpeen mukaan.
- toisilla taas päätteiden nupit asennossa klo 12 -16 (perusteluna, ettei "rääkätä"päätettä.
 
Kommentteja..kumpi parempi vai onko aivan se ja sama kuha volaa on tarpeeks?

 
En ole (sinä aikana kun olen näiden kanssa puuhaillut) keksinyt mitään muuta järkevää tapaa kuin säätää päätteet niin että (tämä taitaa olla se kolmas koulukunta...)
 
jos mikserin 0 valo vilkkuu, pääte ei ihan klippaa (tai mahdollisen prosessorin limitointi juuri alkamassa)
 
jos mikserin + 3db valo vilkkuu, pääte klippaa (mahdollinen prosessori limitoi)
 
(Jos päätteitä on setissä enemmän kuin yksi, säädetään ensimmäisen klippaavan päätteen mukaan)
 
Ja tämä on pätenyt riippumatta siitä ollaanko humppakeikalla, pitserian nurkassa vai festareilla :-)
 
Säätämällä pääte "liian" pienelle ja soittaa tosikovaa on varmin tapa rikkoa kaiuttimet, kun säröä saadaan aikaiseksi koko signaalitiellä: etuasteissa, mikserin lähdössä ja päätteissä.
 
Katti
16.11.2012 12:35:53 (muokattu 16.11.2012 12:37:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tyhmä ei ny ymmärrä, et miks toi on erityisesti mulle suunnattu?
 
Ei muuten, mut kun mainitsit siitä subi/top suhteesta... Siihen lähinnä viittasin, että se mitä sinä (ja pari muuta) teette on minunkin, ja tuon artikkelin, mukaan juurikin se oikea tapa.
 
Eli siis että tiputetaan gainia sieltä missä sitä on liikaa ennemmin kuin nostettaisiin sitä sen jälkeen kun on gain structure kohdillaan...
 
Siis ajatus ei ollut dumata/neuvoa vaan juurikin päin vastoin :) Sori jos hämmennyit :)
 
e: niin ja tohon äänenpaineeseen... en muista viimeisen 3 vuoden aikana kuin yhden kerran kun jouduin ajamaan PA:n oikeasti ihan tappiin... ...kysymys minulle ei ole maksimiäänenpaineesta vaan minimi kohinasta.
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «