Aihe: Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?
1 2 3 4 555 56 57 58 5995 96 97 98 99
aristoteles666
09.11.2012 10:29:00

BigPapa: Siinä.

joo, totta, riittää että valat uuden tuollaisen niin että nuo kohoumat, jotka on valettu, ovat eri paikoilla.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
BigPapa
09.11.2012 10:33:26

aristoteles666: joo, totta, riittää että valat uuden tuollaisen niin että nuo kohoumat, jotka on valettu, ovat eri paikoilla.

Siinä on tallan päissä ruuvit, joista sitä on hieno virittää. Kielten korkeuden ja pituuden säätämisellä monesti on vaikutusta asiaan, kun intonaatiota asetellaan
pönttö
09.11.2012 10:53:29 (muokattu 09.11.2012 10:54:04)
BigPapa: Siinä on tallan päissä ruuvit, joista sitä on hieno virittää. Kielten korkeuden ja pituuden säätämisellä monesti on vaikutusta asiaan, kun intonaatiota asetellaan

Kyllähän me kaikki tiedämme ettei tällä tavalla saada jokaista kieltä kunnolla vireeseen.

Se nyt vain ei ole niin hyvä, kuin sellainen systeemi, jossa joka kielellä on oma säätönsä. Se on vanha karvalakkimalli. Halvan kitaramallin halpa osa.
pönttö
09.11.2012 10:55:56
lavaamo: Oon kokeillu, eikä näin ole. Kalliimmissa hw ja puut ovat yksinkwertaisesti parempia. Halvassa kepissä voi olla ihan ok puut jos käy tuuri, mutta hw on aina samaa kuraa.

Jopa niissäkin kalliimmissa, joihin raahattiin puutavara valmiiksi osiksi vuoleskeltuna itämailta aina ameriikan mantereelle saakka ja jotka sitten koottiin kalliimman statuksen saamiseksi siellä?
BigPapa
09.11.2012 11:04:42

pönttö: Kyllähän me kaikki tiedämme ettei tällä tavalla saada jokaista kieltä kunnolla vireeseen.

Se nyt vain ei ole niin hyvä, kuin sellainen systeemi, jossa joka kielellä on oma säätönsä. Se on vanha karvalakkimalli. Halvan kitaramallin halpa osa.

Kyllä sen aivan tyydyttävällä, jopa hyvällä tavalla saa tuollaisenkin tallan toimimaan. Sehän riippuu ihan kitaran säätäjästä.
Vetehinen
09.11.2012 11:09:19
Laulava Kylätohtori: Morjens sullekin. Kyllä se vähän niin on, että aika vähän ihminen tekee päätöksiä pelkän järjen avulla. Tunteet ja mielikuvat vaikuttavat - usein tiedostamatta - jokaiseen päätökseen, välillä enemmän ja välillä vähemmän...

Nyt muotoilit asian niin että olen samaa mieltä. Viimeksi sanoma oli "ihminen ei tee mitään järjen avulla". Ja sehän vaan ei pidä paikkaansa, ihminen tekee järjellä paljonkin.
Joku lentävä lause tai jotain muuta persoonallista.
lavaamo
09.11.2012 11:20:32 (muokattu 09.11.2012 11:21:16)
pönttö: Jopa niissäkin kalliimmissa, joihin raahattiin puutavara valmiiksi osiksi vuoleskeltuna itämailta aina ameriikan mantereelle saakka ja jotka sitten koottiin kalliimman statuksen saamiseksi siellä?

Mä en nyt tiedä puhutko jostain Fendereistä, vai mistä. Mutta niissä "merkkikitaroissa" joita omistan, tai olen omistanut, ei tuollaista käytäntöä ole käytetty.

Mielelläni kuulisin kyllä mikä merkki tähän on langennut?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
pönttö
09.11.2012 11:23:12
BigPapa: Kyllä sen aivan tyydyttävällä, jopa hyvällä tavalla saa tuollaisenkin tallan toimimaan. Sehän riippuu ihan kitaran säätäjästä.

Niin. Sain vermeen soittokelpoiseksi useamman vuoden ajaksi ja silti se uusi, kehittyneempi tapa on parempi. Tyydyttävä tapa ja paras tapa eivät ole sama asia.

Enemmän, kuin säätäjästä, se riippuu kitaran kielisetistä, tallankin korkeudesta (jonka seikan pitäisi olla kyllä soittajan säädettävissä ainoastaan ergonomiasyistä, ei siksi että sattumalta saisi vireen pitämään) ja kaulankin kaaresta. Jopa käytetty vire saattaa vaikuttaa tilanteeseen, eikä minusta ole kohtuullista alkaa virittelemään esim pianoa ja puhaltimia yhden oikuttelevan kitaran takia 0,474 sävelaskelta alas.

Miksi me intämme itsestään selvästä asiasta?
p130
09.11.2012 11:25:21

lavaamo: Mä en nyt tiedä puhutko jostain Fendereistä, vai mistä. Mutta niissä "merkkikitaroissa" joita omistan, tai olen omistanut, ei tuollaista käytäntöä ole käytetty.

Mielelläni kuulisin kyllä mikä merkki tähän on langennut?

Kramerin American Seriesistä vaarmaankin puhutaan. ESP:n puut. Paskojahan niiden täytyy olla.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
BigPapa
09.11.2012 11:27:40 (muokattu 09.11.2012 11:33:57)

pönttö: Niin. Sain vermeen soittokelpoiseksi useamman vuoden ajaksi ja silti se uusi, kehittyneempi tapa on parempi. Tyydyttävä tapa ja paras tapa eivät ole sama asia.

Enemmän, kuin säätäjästä, se riippuu kitaran kielisetistä, tallankin korkeudesta (jonka seikan pitäisi olla kyllä soittajan säädettävissä ainoastaan ergonomiasyistä, ei siksi että sattumalta saisi vireen pitämään) ja kaulankin kaaresta. Jopa käytetty vire saattaa vaikuttaa tilanteeseen, eikä minusta ole kohtuullista alkaa virittelemään esim pianoa ja puhaltimia yhden oikuttelevan kitaran takia 0,474 sävelaskelta alas.

Näinhän minä tuolla aiemmin jo kirjoitin:

Siinä on tallan päissä ruuvit, joista sitä on hieno virittää. Kielten korkeuden ja pituuden säätämisellä monesti on vaikutusta asiaan, kun intonaatiota asetellaan

Miksi me intämme itsestään selvästä asiasta?

En minä intä, olen vain eri mieltä. Tätä tapaahan on käytetty mm.

http://cdn1.gbase.com/usercontent/gear/3093602/p1_ufzgrhjez_so.jpg

http://www.gbase.com/gear/gibson-l5-1948-natural#

Eikä tulisi mieleenkään sanoa karvalakkimalliksi tai huonoksi tuota tallaa.
Tuossa puuttuvat säätöruuvit tallan päistä, kenties koska koko tallaa voi liikutella.

Ja sitten tämä talla:

http://guitartime.ca/wordpress/wp-c … 07/1954-gibson-les-paul-junior2.png

Jollaisella itsellänikin on ollut muutama Gibson, eikä ole vireen kanssa tarvinnut kärvistellä, enkä ole kuullut esim. Leslie Westinkään puhuvan karvalakkimallista tai vire ongelmista edes tuon tallamallin kanssa.
Laulava Kylätohtori
09.11.2012 11:28:10
beliel: Nyt muotoilit asian niin että olen samaa mieltä. Viimeksi sanoma oli "ihminen ei tee mitään järjen avulla". Ja sehän vaan ei pidä paikkaansa, ihminen tekee järjellä paljonkin.

Joo, tämä on kyllä totta, huolimattomasti kirjoitettu....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
lavaamo
09.11.2012 11:28:47 (muokattu 09.11.2012 11:29:01)
p130: Kramerin American Seriesistä vaarmaankin puhutaan. ESP:n puut. Paskojahan niiden täytyy olla.

Juu, kyllähän Ibakin teki niitä jenkeissä maalattuja RGeitä. Tosin puut fujigenin tehtaalta.

Oletin että tässä nyt joku kovempi merkki käyttäis tyyliin kiinalaista sekametsää keppeihinsä.
pönttö
09.11.2012 11:30:06
lavaamo: ...Mielelläni kuulisin kyllä mikä merkki tähän on langennut?

En onnistu säilömään kaikkea muistiini. Useammasta merkistä ovat ihmiset puhelleet aikojen saatossa. Nimenomaan parista "isosta" amerikkalaisesta.

Tästä minua muistutti tällä foorumilla oleva ketju, jossa haettiin tolkkua Epiphone Emperorin ikään. Yrittäessäni olla avuksi, löysin tekstinpätkän, jossa viitattiin USA Epiphoneissa löytyvän muutamia malleja, joissa näin toimittiin. Varmana juoruna viittaan siis vain tähän.

USA Epi on siis niitä kalliimpia brändejä muidenkin, kuin minun mielestäni.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=213394&co=30

Ketju on siinä ja lainauksieni alkuperäiset tekstit saa googlaamalla.
lavaamo
09.11.2012 11:33:31 (muokattu 09.11.2012 11:33:35)
pönttö: En onnistu säilömään kaikkea muistiini. Useammasta merkistä ovat ihmiset puhelleet aikojen saatossa. Nimenomaan parista "isosta" amerikkalaisesta.

Tästä minua muistutti tällä foorumilla oleva ketju, jossa haettiin tolkkua Epiphone Emperorin ikään. Yrittäessäni olla avuksi, löysin tekstinpätkän, jossa viitattiin USA Epiphoneissa löytyvän muutamia malleja, joissa näin toimittiin. Varmana juoruna viittaan siis vain tähän.

USA Epi on siis niitä kalliimpia brändejä muidenkin, kuin minun mielestäni.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=213394&co=30

Ketju on siinä ja lainauksieni alkuperäiset tekstit saa googlaamalla.

On kyllä melkoista mutua nää sun arvelut. Niitä faktoja nyt pöytään.
pönttö
09.11.2012 11:41:59 (muokattu 09.11.2012 11:46:47)
lavaamo: ...Oletin että tässä nyt joku kovempi merkki käyttäis tyyliin kiinalaista sekametsää keppeihinsä.

Tuossapa olemmekin mielenkiintoisen debatin äärellä. Se voisi haarautua joko suuntaan mikä on kova merkki, tai sitten voisimme pohdiskella, josko amerikkalainen soitintehdas kasvattaa puut takapihallaan, vai toisiko kenties maailmalta, jopa kiinastakin.

Seuraavaksi pitäisi muistaa (nyt oikeasti joku muu muistanee paremmin) Fenderin HW1 sarja ympärillä liehuneita huhuja. Eikös niissä kehuttu, että meksiko tekee ja amerikassa ruuvataan kokoon, niin saadaan made in usa?

Edelleen on epäselvää, tuodaanko amerikan tehtaille puutavaraa aihioina, ts valmiita bodyja, kauloja jne jne, joita hiukan pyyhkäistään usassa ja tökätään kiinni. Noiden teko on kuitenkin sen luokan massatuotantoa, että säästö olisi huikea em menetelmällä.

Lisäksi toki kiinnostaisi sarjavalmisteisten pelien hardwaren oikea valmistusmaa. Kun tietää, miten teollisuus toimii lähes kaikilla muilla aloilla, ei olisi lainkaan hämmästyttävää havaita virityshimmeleitä kiinalaisiksi. Grover siellä seisoo kiinankin Epin viripaloissa. Duncanin puumerkkiä löytyy monista itämaan ihmeistä.

Edit: TÄMÄ on nyt sitä ääneen pohdiskelua, josta joku voisi loihtia sanan mutu. Olen pyrkinyt tuomaan pohdiskelujeni epäselvyyttä julki useamman kerran, mutta jos ei se nyt vielä ole selvinnyt kaikille, niin viestissä pohdiskelen asioita, joista en ole varma.
pönttö
09.11.2012 11:43:11
lavaamo: On kyllä melkoista mutua nää sun arvelut. Niitä faktoja nyt pöytään.

Kuten sanoin, googleta itse, jos epäilyttää. Todista vääräksi, sen sijaan että perusteettomasti syyttelet huijariksi. Niin päin se nyt menee.
BigPapa
09.11.2012 11:47:58

pönttö: Edelleen on epäselvää, tuodaanko amerikan tehtaille puutavaraa aihioina, ts valmiita bodyja, kauloja jne jne, joita hiukan pyyhkäistään usassa ja tökätään kiinni. Noiden teko on kuitenkin sen luokan massatuotantoa, että säästö olisi huikea em menetelmällä.

Mikä tässä on epäselvää:

http://www.youtube.com/watch?featur … _detailpage&v=KHdQLaoDOoU#t=73s
pönttö
09.11.2012 12:06:35
beliel: http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_ignorantiam

Amerikkalaiseen presidentinvaalikampanjointiin, tai ainakin sen metodeihin nojaavaa informaatiotarjontaa. Tosiasiassahan minä olen tarjonnut näyttöä väitteeni tueksi. Se, että ihminen kieltäytyy ymmärtämästä sitä ei tarkoita, etteikö sitä olisi.

Aivan erikseen ovat sitten tilanteet, joissa pohdiskellaan ääneen asioita. sellaisia ei pidä mennä käsittämäänkään tosiasioiden julistukseksi.
lavaamo
09.11.2012 12:15:34 (muokattu 09.11.2012 12:16:53)
pönttö: Kuten sanoin, googleta itse, jos epäilyttää. Todista vääräksi, sen sijaan että perusteettomasti syyttelet huijariksi. Niin päin se nyt menee.

No just. Mä oon tätä mieltä, todista vääräksi. Hienoa keskustelua.

Muutenkin jos noita Fenkkuja pitää "huippukeppeinä", voi ne kiinanritsat ihan ok tavaralle tuntua. Fenderillähän on alun alkaenkin ollut ideana valmistaa nopeasti kasattava sarjatuotantokeppi.

Ja tuleehan niitä Fendereitä ainakin koreasta, tulikos myös indonesiasta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)