Aihe: Stratoon paksummat kielet?
1 2
Shaggy
26.04.2004 16:28:44
Niin on tässä heräilly ajatus jos vaikka nyt kielten vaihdon yhteydesää laittais 10-46 setin 9-42 setin tilalle ku tuntuvat nuo aika ohuilta.Niin ni jos kokeneemmat kertois sit kokemuksii et mitä joutuu säätää ja saako intonaatiota kohdalleen.
Ja sit viel et muuttuukos se soundi kovin radikaalisti?
kitara on Highway1 ja siinä on perus straton vibra talla(taitaapi olla jonkun mexicon straton mallista)
=)
kun illalla pullo kallistuu niin aamulla kallo pullistuu ;)
samueld
26.04.2004 16:34:56

Niin on tässä heräilly ajatus jos vaikka nyt kielten vaihdon yhteydesää laittais 10-46 setin 9-42 setin tilalle ku tuntuvat nuo aika ohuilta.Niin ni jos kokeneemmat kertois sit kokemuksii et mitä joutuu säätää ja saako intonaatiota kohdalleen.
Ja sit viel et muuttuukos se soundi kovin radikaalisti?
kitara on Highway1 ja siinä on perus straton vibra talla(taitaapi olla jonkun mexicon straton mallista)
=)

Saa intonaation kohdalleen. Helpommin, mikäli talla on kiinni kannessa eikä kellu. tallapaloja joutuu säätämäämn ja jousia mahdollisesti. .10-satsi nyt ei vielä mikään mahdoton ole, mutta mielestäni muutos parempaan päin. Nimim. ".012"
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Hytne
26.04.2004 16:36:07
Eipä tuo muutos kovinkaan suuri ole. Talla voi nousta hieman, mutta jousia lisäämällä/kiristämällä tuosta selviää. Kaulaa voi myös joutua kiristämään ja intonaation säätämään kohalleen.
Deere on kone, muut on leluja!
Shaggy
26.04.2004 16:36:27
ju no mut kaularautaa ei sentää joudu koskee?:P
Hytne
26.04.2004 16:38:37

Riippuu kaulasta. Mun Stratossa ainakin jouduin hieman ruuvaamaan kiremmälle kun tein saman muutoksen ja edelleen siirtyessä 0.011 settiin.
Hotakainen
26.04.2004 16:49:15

No jaa, riippuu kaulasta. Meikäläisen Alvarezille ei tarvinnut tehdä muuta kuin intonaation säädon kun vaihdoin kaupan ysikielet kakstoistasiin. Tässä on kyllä kieltämättä aika paksu kaula.
No voi jumalauta
Keke Urlaub
26.04.2004 17:31:24

Kielien oston yhteydessä osta sinne tallaan jousia (siellä on vakiona 2 tai kolme joskus). Vireen kannalta 4 Gotohin jousta on paras :).
Mitä kaulaan tulee, 9->10 muutos ei vielä ihmeitä aiheuta, mutta jos meinaa tilua vääntää, on varmaan pieni kiristys paikallaan. Mielestäni kymppisetti on aika hyvä kompromissi eri musiikkityylien soittoon, tosin "heavy bottom" on suotavaa, eli läski-e saa olla .052...
Telecasterissani kympit toimivat hyvin, em. heavy bottomilla.
Made in Bed.
p130
26.04.2004 17:37:57 (muokattu 26.04.2004 17:39:04)

läski-e saa olla .052...

Keskivertostratossa tulee kyllä jo tuon paksuisella ala-e:llä intonaatio-ongelmia. Loppuu säätövara, tosin tuokin on hieman yksilö- ja mallikohtaista.

Kaikissa minun tämänhetkisistä perusstratoistani on ala-e:nä .046. Yhdestä on tallapalan jousi poistettu ja itse tallapalaa lyhennetty ja juuri ja juuri saa intonaation kohdalleen. Toisaalta toiseen varmaan tuon .052:nkin saisi. Kolmas on sitten siltä väliltä, säätövara riittää juuri ja juuri vaikka jousikin on paikallaan.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Keke Urlaub
26.04.2004 17:43:35

Keskivertostratossa tulee kyllä jo tuon paksuisella ala-e:llä intonaatio-ongelmia. Loppuu säätövara, tosin tuokin on hieman yksilö- ja mallikohtaista.

Kaikissa minun tämänhetkisistä perusstratoistani on ala-e:nä .046. Yhdestä on tallapalan jousi poistettu ja itse tallapalaa lyhennetty ja juuri ja juuri saa intonaation kohdalleen. Toisaalta toiseen varmaan tuon .052:nkin saisi. Kolmas on sitten siltä väliltä, säätövara riittää juuri ja juuri vaikka jousikin on paikallaan.

Aikoinaan omistamassa USA-mallissani ei ollut ongelmia paksun e:n kanssa. No, tokihan sitä voi testata vaikka tuolla .046:lla ensin.
Made in Bed.
Shaggy
26.04.2004 17:46:44
juu kiitos vastannaille =)
elikkäs lähipäivinä ---->kauppaan
ja 10 setti ja jousia
p130
26.04.2004 17:54:12

Aikoinaan omistamassa USA-mallissani ei ollut ongelmia paksun e:n kanssa. No, tokihan sitä voi testata vaikka tuolla .046:lla ensin.

No, Stratocaster Plus Deluxessa (jenkki, periaatteessa American Standard-pohjainen luxusversio) on minullakin eniten säätövaraa. Ja äkkiseltään muistellen kaverin Americanissa myös... Myös esimerkiksi muinaisessa jenkki '62 reissuessa muistan olleen "yli .046 -ongelman". Saattaapa hyvinkin olla näissä modernimmissa hieman enemmän säätövaraa kuin vuosikertakepeissä ja reissueissa.

Olikos se sinun jenkkisi American Standard/American/joku noiden johdannainen?
Shaggy
26.04.2004 17:58:07 (muokattu 26.04.2004 18:00:15)
se o tollane mexikos kai rakennettu mut puu osat o samat ku siin american stratos ja sit noi virittimet ,talla ja mikit on kaiketi jostai mexicon mallista

edit:oho ei kysyttykkään multa=D
mhaimilahti
26.04.2004 18:02:48

itellä on ala e:nä .060 ja ihan hyvin sai intonaatiot kohdalleen
p130
26.04.2004 18:06:19

Minun kyllä loppui tuo säätövara ala-E:n kanssa. Kielisettinä siis tuo 0.011. Voiko oikeastaan tehdä mitään muuta kuin siirtyä ohuempiin kieliin?

Jousi pois tallapalasta, hieman lyhempiä tallapaloja on saatavana (Millbrookilta?) tai esimerkiksi Graphtechin String Savereita on helppo itsekin lyhentää (www.graphtech.bc.ca ,niitä ainakin saa Millbrookilta/tilaamalla lähimpään liikkeeseen).

Ja ainahan sitä tallaa voi siirtää taaksepäin! (Tosin voi olla parempi jättää ammattilaiselle ja on muutenkin aika äärimmäinen vaihtoehto...)
Keke Urlaub
26.04.2004 18:07:27

No, Stratocaster Plus Deluxessa (jenkki, periaatteessa American Standard-pohjainen luxusversio) on minullakin eniten säätövaraa. Ja äkkiseltään muistellen kaverin Americanissa myös... Myös esimerkiksi muinaisessa jenkki '62 reissuessa muistan olleen "yli .046 -ongelman". Saattaapa hyvinkin olla näissä modernimmissa hieman enemmän säätövaraa kuin vuosikertakepeissä ja reissueissa.

Olikos se sinun jenkkisi American Standard/American/joku noiden johdannainen?

Se oli sellainen 80-l loppupuolen täysin amerikkalainen stankkustrato, sillä "modernilla" tallalla, eli kahdella ruuvilla kiinni, ja niillä harmailla teräsblokeilla...
Made in Bed.
p130
26.04.2004 18:08:21 (muokattu 26.04.2004 18:09:11)

Kertokaahan nyt te kaikki muutkin jotka saatte paksuillakin kielillä intonaation kuntoon ongelmitta millainen strato on kyseessä.

Taitaa pitää tuo vintage/moderni -olettamus paikkansa?
Hytne
26.04.2004 18:15:52
Kertokaahan nyt te kaikki muutkin jotka saatte paksuillakin kielillä intonaation kuntoon ongelmitta millainen strato on kyseessä.

Taitaa pitää tuo vintage/moderni -olettamus paikkansa?

Mulla on vuoden 2001 Strato ja sen talla on samanmoinen kun tossa kuvassa.

http://www.fender.com/products/show.php?partno=0117402
p130
26.04.2004 18:19:40

Mulla on vuoden 2001 Strato ja sen talla on samanmoinen kun tossa kuvassa.

http://www.fender.com/products/show.php?partno=0117402

Eli romuttaa oletuksen, että americaneihin ym. moderneihin stratoihin voi aina heittää lähes minkä setin tahansa... Mielenkiintoista...
Hytne
26.04.2004 18:23:24
Eli romuttaa oletuksen, että americaneihin ym. moderneihin stratoihin voi aina heittää lähes minkä setin tahansa... Mielenkiintoista...

Kieltenopettajien kommentti "Poikkeus vahvistaa säännön" pätee jälleen. Täytyy ottaa se jousi pois ja ihmetellä sitten.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)