Aihe: Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?
1 2 3 4 554 55 56 57 5895 96 97 98 99
fox
09.11.2012 02:06:10

aristoteles666: no sitten voitkin kertoa miksi "amerikkalainen" BC rich olisi arvokkaampi kuin kiinalainen?

Miksi? Kyllähän sä sen Fasun henkilökuntakoulutuksen ja kokemuksesi perusteella tiedät itsekin. ;)
On siellä muuta(kin) kuin se hinta, joka on suurempi..
Vai oletko perustellusti eri mieltä?
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
aristoteles666
09.11.2012 02:07:22

BigPapa:

Näkyy olevan hienoviritettävä talla ja kaikki.

http://www.imperialvintageguitars.c … 08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_7479.jpg

ööö... missä muka?
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
09.11.2012 02:09:24 (muokattu 09.11.2012 02:11:04)

fox: Miksi? Kyllähän sä sen Fasun henkilökuntakoulutuksen ja kokemuksesi perusteella tiedät itsekin. ;)
On siellä muuta(kin) kuin se hinta, joka on suurempi..
Vai oletko perustellusti eri mieltä?

itse vikisit että "Ihan tiedoksi, kyllä siellä Kiinassakin osataan puutöitä tehdä." joten ei se valmistusmaa voi nostaa hintaa jos kuitenkin mielestäsi tieto-taito löytyy kiinastakin, eli miten se on huonompi?
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
fox
09.11.2012 02:15:24

aristoteles666: itse vikisit että "Ihan tiedoksi, kyllä siellä Kiinassakin osataan puutöitä tehdä." joten ei se valmistusmaa voi nostaa hintaa jos kuitenkin mielestäsi tieto-taito löytyy kiinastakin, eli miten se on huonompi?

Käytäpä vähän asiallisempaa kieltä.. En "vikissyt" vaan itse asiassa -kirjoitin- noin. Ja koskapa et sitten mitään eroa noissa tiedosta, mikä sinällänsä on ihme, lienee se "urasi" Fasulla ollut jotain siivoamista??
Ei sitten sen enempää, menen täst pois. Järjellisen keskustelun taso on täällä niin helvetin matala.
Kuvittelin sinusta hieman enemmän - valitettavasti tässä joutuu pettymään.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
aristoteles666
09.11.2012 02:22:18

fox: Käytäpä vähän asiallisempaa kieltä.. En "vikissyt" vaan itse asiassa -kirjoitin- noin. Ja koskapa et sitten mitään eroa noissa tiedosta, mikä sinällänsä on ihme, lienee se "urasi" Fasulla ollut jotain siivoamista??
Ei sitten sen enempää, menen täst pois. Järjellisen keskustelun taso on täällä niin helvetin matala.
Kuvittelin sinusta hieman enemmän - valitettavasti tässä joutuu pettymään.

voi sua. lainasin omaa kirjoitustasi.
ReBeat
09.11.2012 02:43:55 (muokattu 09.11.2012 02:46:34)

Niin että ainakin jos haluaa tyynnytellä itselleen siitä hintaerosta että kahden tonnin gibsonissa on "laadukkaammat osat", niin kannattaa ottaa pää pois perseestä ja ottaa hetkeksi laskukone käteen. Viidensadan kitaraan vaihtais vähintään viiteen kertaan ne kaikki raudat joko A) täysin samanlaisiin tai B) vielä tasokkaampiin kuin mitä niissä kahdentonnin kepeissä on. Jäljelle jää pelkät puut ja paljonjauhettu "viimeistely".

Ja sehän on jo varmaan yleisellä tasolla tunnustettu, että kalliin kitaran puut ei kaikissa tapauksissa soi välttämättä edes yhtä hyvin kuin halvan kitaran puut. Se on hyvin tuuliajoisaa aluetta eikä puiden soinnista voi hirveästi yleistyksiä hintojen perusteella tehdä. Ainakaan, jos aletaan katsoa että mitä sillä soinnilla saadaan aikaan ja mihin sopii mikäkin sointi.

Viimeistelyllä ei ole aidoille soittajille merkitystä muuta kuin lähinnä kaulan tuntuman ja nauhatyön osalta. Samanlailla kuin musiikkivideot ei tee itse musiikista yhtään parempaa, silloin kun sitä musiikkia tarkastellaan itse asian ydintä kunnioittaen ja siihen syventyen.
korvaoo
09.11.2012 07:40:28
Piti vilkasta eilen oman epin lucillen konehuoneeseen, kun moista en ole aiemmin vielä tehnyt. Jos nyt lasketaan pois yksi liian väljä ruuvinreikä, niin aika vakuuttavaa työtä löytyy myös sieltä. Ainutkaan näkyvä juotos ei antanut aihetta epäillä kylmäjuotoksista, kaikki johdot on eristetty edes jollain tavalla ja potikatkaan ei vaikuttanut halvimmalta kuralta mitä markkinoilta löytyy. Ottaen huomioon että tuo soi ihan hyvin eikä hurise isommin niin tokko tuon ero jenkkilucilleen on mikään tähtitieteellinen. Edelleen koko kepin ainoat ongelmat mitä olen huomannut ovat liian korkea viiminen nauha ja g kielen joku väli joka ei ihan täsmää, tai niin oma puurokorva kuvittelee. Pitäs jaksaa vaihtaa keilet, saattas auttaa tohon epätäsmällisyyteen... Viiminen nauha ois pitäny edellisen omistajan käyttää takuuhuollossa vaan minkäs teet. Tosin onhan tuo sitten korealaista jenkkilänpoikien lisenssitauhkanaa koko keppi joten eiköhän nyt ole jo politiikassa kerrottu että se ei saa olla alkuperäisen tasoista...
kaikki paitsi on turhaa.
2randpo
09.11.2012 07:53:11

Jos haluaisi suoraan kaupasta muuten Fenderin Mex stankkua vastaavan mutta puiltaan ja rauduiltaan "laadukkaamman" straton, se pitäisi tilata.

Jengihän usein vertailee esim. Mex stankkua, Highway onea ja Classic-sarjalaista keskenään: mikä/kumpi on parempi? Kysymys on väärin asetettu, koska kyseessä on yksinkertaisesti keskenään erilaiset kitarat. Sama koskee Fenderin standard-sarjaa.
Insanely happy
mattim
09.11.2012 08:18:09 (muokattu 09.11.2012 08:26:11)

korvaoo: Piti vilkasta eilen oman epin lucillen konehuoneeseen, kun moista en ole aiemmin vielä tehnyt. Jos nyt lasketaan pois yksi liian väljä ruuvinreikä, niin aika vakuuttavaa työtä löytyy myös sieltä. Ainutkaan näkyvä juotos ei antanut aihetta epäillä kylmäjuotoksista, kaikki johdot on eristetty edes jollain tavalla ja potikatkaan ei vaikuttanut halvimmalta kuralta mitä markkinoilta löytyy. Ottaen huomioon että tuo soi ihan hyvin eikä hurise isommin niin tokko tuon ero jenkkilucilleen on mikään tähtitieteellinen. Edelleen koko kepin ainoat ongelmat mitä olen huomannut ovat liian korkea viiminen nauha ja g kielen joku väli joka ei ihan täsmää, tai niin oma puurokorva kuvittelee. Pitäs jaksaa vaihtaa keilet, saattas auttaa tohon epätäsmällisyyteen... Viiminen nauha ois pitäny edellisen omistajan käyttää takuuhuollossa vaan minkäs teet. Tosin onhan tuo sitten korealaista jenkkilänpoikien lisenssitauhkanaa koko keppi joten eiköhän nyt ole jo politiikassa kerrottu että se ei saa olla alkuperäisen tasoista...

Kuinkas vanha Lucillesi onkaan ? Minulla on vastaava kampe parin vuoden takaa ja työn laatu on yhä aivan ok. Ainoastaan muovisatulan vaihtamista luiseen olen pohdiskellut. Kuvatus konehuoneen puolelta:http://www.dvdplaza.fi/galleria/sho … hoto/23692/title/wp-000061/cat/1043
K.Hill
09.11.2012 08:27:17
Kyllähän kysymys on aika paljon myös mielikuvista. Kitaramaailmassa on se hyvä puoli, että kiinalainen tai vietnamilainen kitara tosiaan on reilusti halvempi kuin esim. Suomessa tai USA:ssa valmistettu ja näinhän sen pitäisikin olla. Soittaja saa kiinalaisestakin varmaan ihan hyvät saundit ja kitaran käyttöarvossa ei välttämättä ole eroa jenkkivehkeeseen. Yleensä vain on niin että ainakin ammattimies mielellään soittaa aidolla vehkeellä . Remonttimieskin arvostaa enemmän Saksassa valmistettua Metabo-porakonetta kuin kiinalaista Tarjoustalon rimpulaa. ja maksaa siitä jopa kymmenkertaisen hinnan. Vaate- ja kenkämaailmassahan tilanne on sen sijaan päälaellaan. Kiinassa valmistettu merkkivaate tai kenkä saattaa maksaa yhtä paljon kuin Italiassa tai Ranskassa valmistettu tuote. Minusta minkä tahansa merkin hohto häviää kun lapussa lukee made in China, ja itse tuntisin tulleeni höynäytetyksi maksaessani kiinalaisesta Hillfigerin neuleesta yli sata euroa. Juuri tästä syystä valmistusmaata ei kaikissa vaatteissa enää ole merkitty. Itse pyrin välttelemään kiinalaisia tuotteita mahdollisuuksien mukaan, en ainakaan osta niitä eurooppalaisen hinnalla.
Laulava Kylätohtori
09.11.2012 08:35:37
pönttö: Itse ostin ensimmäisen Fenderini (jonka kaulaa olen täällä moitiskellut) 15:n vuoden ikäisenä. En usko että monikaan sen ikäinen osaa arvata, että kahden kesän tienestit voi upottaa myös kalliiseen romuun. Sama tietämättömyys vaivaa suurinta osaa harrastelijoista, olivat ne sitten vanhoja tai nuoria. Brändeihin vain luotetaan.

Kaikkia asioita ei myöskään huomaa musiikkiliikkeessä. Ei siellä voi asua tuntikausia kitaraa nuohoamassa.

Tuota on varmasti paljon. Lisäksi tehtaan on helpompi upottaa "kakkoslaatu" voluumiltaan suureen nettikauppaan, koska pikkuviat mieluummin siedetään kuin palautellaan.

Kyllä sen faktan on hyväksynyt jo muutama minua(kin ;) nimekkäämpi taloustieteilijä. Brändi maksaa.

Brändi ei takaa niitä pieniä eroja. Monesti ne ovat kitaramerkkien välillä lähinnä mitoissa. Soitinpuut ovat ne muutama hyväksi havaittu. Osat tulevat monille valmistajille ulkoa, samoilta toimijoilta (hyvänä esimerkkinä vaikkapa Seymour Duncan, Grover ja Gotoh, joiden kamppeita löytyy aivan joka puolelta).

Ja olkoonkin että mittaeroja on, mutta onko esimerkiksi kitaran kaulan valmistaminen hiukan eri mitoilla oikeasti kalliimpaa? Minusta ei. Pannaan kaksi amerikan (tai kiinan, sama se on sielläkin) pajaa tekemään samoista puista, samoista osista eri mitoilla olevat kaulat, niin kyllä se niille yhtä vähän maksaa kummallekin. Pitää olla suuria rakenteellisia eroja, että hinta kasvaisi merkittävästi.

En myöskään usko, että halpiskitaroilla on katetta niin paljoa, että niiden valmistaminen tarjoaa samat voitot kuin merkkipelien. Niiden brändeillä ei voi kiskoa niin suurta katetta. Ilmaiseksi eivät silti tee, se on selvä ja saattaahan olla että Kiinassa värkätyn straton hinta sieltä lähtiessä on vain 20 euroa.

Jos vertailee samassa maassa tehtyjä kitaroita, samasta altaasta ongitaan myös työvoima. Palkkakustannusten välissä ei ole eroja. (juu, nimimiehet maksaa ja rivikansa ei, mutta sama se on sillä naapuritehtaallakin). Joten tässäkin yhteydessä se on vain brändi, joka selittää hintaerot.

Brändi on nykymaailmassa kaikki. Oikealla brändillä voi myydä mitä tahansa.

Pitkälti samoilla linjoilla. Johan se jo aikanaan koulussa opetettiin ihan alkeina, että vain mielikuvilla on merkitystä. Tuotteella itsellään ei käytännössä ole juurikaan merkitystä, jos ostajien mielikuva tuotteesta on hyvä. Ja vise versa, on aivan sama, vaikka myynnissä olisi kiistatta ja tieteellisesti todistetusti maailman paras tuote, jos mielikuva on huono, se ei myy.

Ihminen ei tee mitään järjen avulla, eikä varsinkaan osta kitaraa, joten kitaranostoa on turha yrittää selittää järjellä. Siihen vaikuttaa mielikuvat, brändit ym. ym. myönsipä ostaja tämän tai ei. Lisäksi ostotapahtumaan vaikuttaa useita tiedostamattomia tekijöitä ym. joten ei se kitaranosto (kuten ei mikään muukaan) ole niin yksinkertaista kuin monet kuvittelevat...

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kalliimmissa kitaroissa on usein paremmat kaulat. Eli kaula tuntuu paremmalta ja sopii paremmin käteen, vaikka siinä ei olisi kieliä lainkaan, joten kyse ei ole säädöistä...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Laulava Kylätohtori
09.11.2012 08:46:13
ReBeat: Tuolla aiemmin jossain mainittiin siihen suuntaan että ikäänkuin 600e epin ja 2000e gibsonin välillä ilmeisesti merkittäväkin osa hintaerosta vois johtua käytettyjen osien laatuerosta.

Jos niiden hintaeroa laskeskelee niin kyllä se lopultakin jää aika pisaraksi tossa TONNINELJÄSSÄSADASSA. Vaikka olis mitkä mikit, virittimet, talla (joka kalliissakin Gibsoneissa on tiettävästi ollut halpaa paskametallia), johdotukset, potikat, nauhamateriaalit... niin toi metalliosien muodostama hintaero kokonaisuudessa ei riitä paljon mihinkään. Se jättää väkisin vielä aika PALJON ilmaa siihen kakkuun.

Seuraavaks voidaan miettiä puita. Paljonko puiden erot voi kuroa sitä kakkua. Paljonko niiden hankintahinnoissa etenkin voi olla valmistajalle eroa. Laitetaanko erinomaiseksi koputeltua puuta vaiko vähän edullisempaa. Ei riitä.

Palkat ja muuten vaan kalliit tuotantokustannukset täytyy olla todella iso osa tosta kakusta. Ja miksi. Heijastuuko toi osuus käytännöneroina ihan täysillä siinä valmiiksi saadussa tuotteessa? Eipä taida ihan aina heijastua. Eli tyhjä ilma maksaa. Jep, ei muuta.

Näinpä. Kuten itsekin jo tuolla jossain avauduin, niin hyvän kitaran teko maksaa summan X, jonka jälkeen maksetaan muusta kuin korkeammasta laadusta. Tällöin hinta ei korreloi enää laadun kanssa, mutta esim. 5000 kitarassa näin ei ole tarkoituskaan olla. Kalliimmat kitarat ovat rikkaiden leluja, jotka yksinkertiasesti haluavat maksaa kitarastaan enemmän. Jos hyllyssä on laadullisesti identtiset kitarat, joista toinen maksaa 1000 ja toinen 5000, niin nämä ostavat sen, mikä maksaa 5000.

Yksi ongelma näissä keskuteluissa tuntuu olevan, että kaikki eivät tajua, että on myös rahaihmisiä, jotka tahtovat sen kalliimman/kalleimman mallin, siksi koska se on kallein. Juuri näitä ihmisiä varten Gibson tekee useita tuhansia maksavia kitaroita. Niitä ei ole suunnattu niille, joiden tarvitsee netissä kiukutella, että nissä ei ole järkeä, eikä ne ole laadullisesti sen parempia. Ei olekaan, mutta ei ole tarkoituskaan olla. Tarkoitus on, että rikas ihminen saa ostaa erittäin kalliin kitaran ja näin erottautua persaukisista unelmoijista. Heitä varten tehdään kiinalaisia halpoja ja laadukkaita käyttökitaroita. Jos ei tätä ymmärrä, ei mielestäni kannata kinata kalliista kitaroista...
Vetehinen
09.11.2012 09:32:01
Laulava Kylätohtori:
Ihminen ei tee mitään järjen avulla,

Morjens...
Joku lentävä lause tai jotain muuta persoonallista.
FensonGibder
09.11.2012 09:33:36
pönttö: Ostin hepulta, joka niitä trokasi amerikasta joskus -90 kieppeillä. Kakkosena se sen minule myi ja kyllä siitä oli jo silloin puhetta, että saattaa se olla ykkönenkin. Itse olin sellainen parikymppinen natikka, enkä lainkaan guru noissa vanhoissa. Guruksi en ole tullut toki vieläkään.

Haluaisitko kenties paljastaa minut paskanpuhujaksi, vai mistä moinen uteliaisuus?

Odotahan, kun katson josko löytäisin siitä valokuvan skannattavaksi..

Et sä kyllä tosiaan mikään guru oo, jos et vieläkään tiedä edes mikä kitara sulla on ollut.

Uskottavuus 0

Itseriittoisuus 10
Riffi, nyt.
lavaamo
09.11.2012 09:38:09
aristoteles666: sori, ei ole, kävele mihin tahansa soitinkauppaan ja kokeile mikä on paras, voit yllättyä.
ja säästät jopa rahaa, swiddu kun hienoa.

Oon kokeillu, eikä näin ole. Kalliimmissa hw ja puut ovat yksinkwertaisesti parempia. Halvassa kepissä voi olla ihan ok puut jos käy tuuri, mutta hw on aina samaa kuraa.
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
lavaamo
09.11.2012 09:41:17
ReBeat: Tuolla aiemmin jossain mainittiin siihen suuntaan että ikäänkuin 600e epin ja 2000e gibsonin välillä ilmeisesti merkittäväkin osa hintaerosta vois johtua käytettyjen osien laatuerosta.

Jos niiden hintaeroa laskeskelee niin kyllä se lopultakin jää aika pisaraksi tossa TONNINELJÄSSÄSADASSA. Vaikka olis mitkä mikit, virittimet, talla (joka kalliissakin Gibsoneissa on tiettävästi ollut halpaa paskametallia), johdotukset, potikat, nauhamateriaalit... niin toi metalliosien muodostama hintaero kokonaisuudessa ei riitä paljon mihinkään. Se jättää väkisin vielä aika PALJON ilmaa siihen kakkuun.

Seuraavaks voidaan miettiä puita. Paljonko puiden erot voi kuroa sitä kakkua. Paljonko niiden hankintahinnoissa etenkin voi olla valmistajalle eroa. Laitetaanko erinomaiseksi koputeltua puuta vaiko vähän edullisempaa. Ei riitä.

Palkat ja muuten vaan kalliit tuotantokustannukset täytyy olla todella iso osa tosta kakusta. Ja miksi. Heijastuuko toi osuus käytännöneroina ihan täysillä siinä valmiiksi saadussa tuotteessa? Eipä taida ihan aina heijastua. Eli tyhjä ilma maksaa. Jep, ei muuta.

Sitten voidaan miettiä onko järkeä maksaa 600e parista lankusta puolestakilosta metallia. Tai postimerkistä.

Ei kait harrastuksissa oo pakko olla järkeä?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
korvaoo
09.11.2012 09:44:53
mattim: Kuinkas vanha Lucillesi onkaan ? Minulla on vastaava kampe parin vuoden takaa ja työn laatu on yhä aivan ok. Ainoastaan muovisatulan vaihtamista luiseen olen pohdiskellut. Kuvatus konehuoneen puolelta:http://www.dvdplaza.fi/galleria/sho … hoto/23692/title/wp-000061/cat/1043

07 jos oikein arvoin sarjanumeroa. Tokihan tommoset pikkuhommat harmittaa vähän, mutta on niitä kalliimmissakin ihan tarpeeksi, jostain syystä niistä vaan ei puhuta ja takuuhan nuo useinmiten hoitaa :)
kaikki paitsi on turhaa.
BigPapa
09.11.2012 10:15:00 (muokattu 09.11.2012 10:15:06)

aristoteles666: ööö... missä muka?

Siinä.
Laulava Kylätohtori
09.11.2012 10:20:37
beliel: Morjens...

Morjens sullekin. Kyllä se vähän niin on, että aika vähän ihminen tekee päätöksiä pelkän järjen avulla. Tunteet ja mielikuvat vaikuttavat - usein tiedostamatta - jokaiseen päätökseen, välillä enemmän ja välillä vähemmän...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)