Aihe: Alitajunnasta tulleet "kopioidut" melodiat?
1 2 3 4 5
ThrashGuitarist
02.11.2012 18:54:40
levesinet: Voithan alkaa heittää noppaa ja valita sävelkorkeuksia ja pituuksia ja sävellajeja ja tahtilajeja ikään kuin satunnaisesti. Mutta ennen kuin innostut, täytyy tuoda esiin, että Mozartkin taisi hyödyntää sitä tekniikkaa. :D

Kuulostaa ihan mielenkiintoiselta, vaikka arpapelitouhu vähän arveluttavaa onkin :D
Koen itseni kyllä tällä hetkellä luovaksi eikä säveltämisessä ole nyt takkuilua, mutta pelottaa vaan odottaa, milloin se anti-luovuuskausi iskee. Silloin kaikki on kyllästyttävää.
Johann Onn
03.11.2012 03:08:04 (muokattu 03.11.2012 03:08:58)
ThrashGuitarist: ...pelottaa vaan odottaa, milloin se anti-luovuuskausi iskee.

Se iskee ehkä silti. Kun se tapa, millä ennen syntyi biisejä taatusti, ei enää toimi, täytyy löytää uusia tapoja.

Tai opetella muita soittimia kuten vaikka koskettimet. Itseltä löytyy helvatisti biisejä, jotka kuulostaa ihan erilaisilta, kuin
ennen koskettimien hankintaa tehdyt. Ja joita, ei välttämättä olisi koskaan syntynyt, jos ei olisi hankkinut sitä ekaa Yamahaa.
Janus
03.11.2012 10:43:32
Johann Onn: Tai opetella muita soittimia kuten vaikka koskettimet.

Säveltäminen ilman soittimia on voittajien laji. Itse en tule koskaan pääsemään tilaan, jossa kirjoitan musiikkia sivu toisensa jälkeen koskematta pianoon tai kitaraan kertaakaan - mutta lyhyistä pätkistä liikkeelle lähtemällä (esim. 4 tahtia ja 3 stemmaa tai ihan vain teema+harmonia) voi hyvin saada jatkojalostettavia ideoita, joita ei rajoita soittimen käsittelyn tekniikka, sormien hakeutuminen lihasmuistilla tutun tuntuisiin sointukäännöksiin/intervalleihin tai fakkiintuneet työtavat sekvensseriohjelmistolla (samat plugarit/workflow/jne.)
Dr Dominant
03.11.2012 11:16:30

Janus: Säveltäminen ilman soittimia on voittajien laji.

Voittajasta niin tiedä, mutta itselleni se on kyllä hyvä tapa väistää nuo lihasmuisti/workflow/yms. perusreitit jotka väkisinkin tuuppaavat tietylle tontille ...

Itse käytän sellaista "vapaa-assosiaatio A4"-metodia aika paljon, jossa mulla on yks paperiarkki johon kirjoittelen/piirtelen/muuten vaan töhrystän lyijärillä ajatuksia siitä millaista biisiä olen tekemässä. Sitten kun myöhemmin jää väistämättä jossain kohti jumittamaan, käännyn aina tämän paperin puoleen. Siitä voi aina muistuttaa itseään mistä biisissä piti alun perin olla kyse, ja se helpottaa päätösten tekemistä myöhemmässä vaiheessa, jossa satsia kirjoittaessa voi käydä niin ettei näe metsää puilta.
"Dr. Dominant, I presume?"
ThrashGuitarist
03.11.2012 13:32:54
Dr Dominant: Voittajasta niin tiedä, mutta itselleni se on kyllä hyvä tapa väistää nuo lihasmuisti/workflow/yms. perusreitit jotka väkisinkin tuuppaavat tietylle tontille ...

Joo. Orkersterimusaa säveltäessäni en kyllä juuri ikinä koske soittimiin. Siinähän tavallaan päässään jo kuulee sen minkälainen siitä sävellyksestä tulee, ilman suuria ponnisteluja; sitten vain kirjoittaa sen ylös. Olen vähän innoissani, kun olen kirjoittanut jo yli sata tahtia sinfoniaani :B

Metallibiisejä väsätessä taasen sormet on koko ajan kiinni kitarassa, koska havaintojeni perusteella jamittelussa syntyy lennosta vaikka mitä jännää. Tosin kyllä niitä riffejä silloinkin tulee päähän kun on jossain epäsopivassa paikassa, eikä ole mahdollisuutta päästä käsiksi kitaraan.
Numb
07.12.2012 10:50:38

tender.insanity: En tiedä onko ollut täällä jo, mutta Steve Vain kertomus Bangok biisistä:

Noinhan se käy. Juuri noin.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Justin00001
17.03.2013 12:38:05 (muokattu 17.03.2013 12:49:37)
Tässä oiva esimerkki miten lainataan suoraan...liekkö sopineet keskenään ns., luvan kanssa lainattu?

http://latauslista.fi/artistit/pitbull+featuring+christina+aguilera
http://www.youtube.com/watch?v=djV11Xbc914

tiditidamdam tititi tidi tidi on kerrassaan tarttuva melodian pätkä...

Hit on the floor ja kaoman lambada
Korg forever
Janus
17.03.2013 15:04:00
Justin00001: Tässä oiva esimerkki miten lainataan suoraan...liekkö sopineet keskenään ns., luvan kanssa lainattu?

http://latauslista.fi/artistit/pitbull+featuring+christina+aguilera
http://www.youtube.com/watch?v=djV11Xbc914

Ovat sopineet, kuten jo toisessa ketjussa mainitsin. Ovatko nämä vaikeita asioita?

Hit on the floor ja kaoman lambada

Ei ollut Kaoman alkuperäiskappale. Alkuperäinen biisi on joitakin vuosia vanhempi (ennen Lambada-käännöstä, en muista tarkemmin), mutta samat kirjoittajat on kreditoitu säveltäjiksi/co-writereiksi kaikkien kolmen "virallisen erilaisen" version tiimoilta. Ja tietenkin cover-versioihin myös.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)