Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: aktiivi- ja passiivimikkien erot efektipurkkien kanssa
1
Aldrin
05.11.2012 20:45:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät bassopalstan asiantuntijat,
 
arsenaalissani on sekä aktiivi- että passiivibassoja ja muutamia efektipedaaleja. Viime aikoina on päänvaivaa aiheuttanut se, että soittaisin mieluummin aktiivipeleillä, mutta fuzzit (lähinnä woolly mammoth) ja oktaaverit eivät kuulosta aktiivin (Musari, Sandberg) kanssa lähestulkoonkaan yhtä hyviltä kuin passiivin (Presari) kanssa.
 
Mikkien kuumuudesta ei ole kysymys sillä volan ruuvaaminen ei auta. Samoin voi sävyjä veivata kuinka paljon lystää mutta ei auta sekään. Presari vain tuntuu sopivan purkeille, Musari ei.
 
1) Onko kysymys esim. eri impedansseista tai muusta näkymättömään maailmaan kuuluvasta?
 
2) Voiko tälle tehdä jotain? Voinko uunottaa Woolly Mammothin näkemään Stingrayn samanlaisena kuin Presarin esim. panemalla jonkun palikan väliin?
 
jperala
05.11.2012 20:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samoja huomioita tehnyt joskus, voisiko olla että ne purkit eivät osaa käsitellä etuasteen lähettämää signaalia.. tulee sen verran "kovempaa" kun passiivilla.
 
Olenko ihan hukassa ?
 
Jazz Bass Fretless
Antti K.
05.11.2012 20:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asensin StingRayhin nostopotikan originaalivolumen tilalle. Sillä valitaan aktiivi/passiivimoodi.
 
Toki tällaisia woolly mammotheja ei ole testattavana, joten en osaa kysymykseesi vastata.
 
Eli anteeksi vain.
 
Aldrin
05.11.2012 22:14:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti K.: Itse asensin StingRayhin nostopotikan originaalivolumen tilalle. Sillä valitaan aktiivi/passiivimoodi.
 
Toi on käynyt mielessä, mutta en haluaisi lähteä modaamaan hyvää soitinta - etenkään ennen kuin ymmärrän mistä ilmiössä todella on kysymys.
 
Miikss
05.11.2012 22:16:21 (muokattu 05.11.2012 22:18:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aldrin: Toi on käynyt mielessä, mutta en haluaisi lähteä modaamaan hyvää soitinta - etenkään ennen kuin ymmärrän mistä ilmiössä todella on kysymys.
 
Ei toki ongelmaan ymmärrystä tarjoa, mutta eikös Sandbergin aktiiveissa ole vakiona passiivi/aktiivi -vaihtonuppi?
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Antti1
05.11.2012 22:17:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyse on signaalitason ja impedanssin muutoksesta. Fuzz on just se about ainoa poljin joidenkin wahien ohella, jotka ei tykkää mistään buffereista tms. edessään. Jos haluat ongelmasta eroon, niin passiivimodi bassoon fuzzia varten. Teorian tasolla jollain sopivalla signaalimuuntajahässäkällä varmaan voisi signaalin palauttaa poljinmallisenakin passiivia paremmin vastaavaksi.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Aldrin
05.11.2012 23:06:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kyse on signaalitason ja impedanssin muutoksesta. Fuzz on just se about ainoa poljin joidenkin wahien ohella, jotka ei tykkää mistään buffereista tms. edessään. Jos haluat ongelmasta eroon, niin passiivimodi bassoon fuzzia varten. Teorian tasolla jollain sopivalla signaalimuuntajahässäkällä varmaan voisi signaalin palauttaa poljinmallisenakin passiivia paremmin vastaavaksi.
 
No tämä. Osaako joku selittää tämän impedanssimuutoksen ja kiinnostaisipa miten se teoriassa ratkaistaisiin signaalinmuuntajahässäkällä.
 
Koko kysymys on joka tapauksessa akateeminen, koska sen musen coverin voi soittaa toisella bassolla jos on pakko, eikä ero taida yleisöön asti kuitenkaan kuulua peruskeikalla. Kunhan kiinnostaa.
 
trippe
06.11.2012 01:27:24 (muokattu 06.11.2012 01:29:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taannoin törmäsin palmerin fuzziin,jossa katkasijalla valittiin aktiivi/passiivin. Oli kätevä juurikin tuollaisessa tilanteessa. Soundi oli vain omaan korvaan melkosta kuraa,joten pistin onnen kiertämään jollekkin toiselle.Muutoin oikein asiallinen verme :)
 
Ùp ò òwñ
ReBeat
06.11.2012 08:22:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko tohon tilanteeseen käyttää teoriassa jotain reamppaus-boksia, esim.
http://www.thomann.de/fi/radial_xam … id=ad25d856fa11e09867f150ee85a1c2a3
 
Jos ei bassosta tule ihan tarpeeks voimakasta aktiivisignaalia, niin ensin vaikka boostais sitä tarpeeks jollain line boosterilla. Sitten siihen perään tollanen impedanssin muljauttaja. Tossahan olis lisäks output gain control, joten sillä sais viimeisteltyä fuzzille kaikista viinikkäimmän imukierteen.
 
AcLAc
06.11.2012 13:02:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti K.: Itse asensin StingRayhin nostopotikan originaalivolumen tilalle. Sillä valitaan aktiivi/passiivimoodi.
 

 
HEI. Tää on hyvä, löytyykö tähän jonkunkaltaista ohjetta tai valmista settiä?
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
pekezu
06.11.2012 15:45:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myöskin oktaaveri tuntuu träkkäävän herkemmin esim. p-bassoa. Sama myös jazzarilla etumikin kanssa. Omat kokemukset on siis ne, että lähempänä kaulaa oleva mikki toimii oktaaverin kanssa paremmin, ainakin bassolla.
 
Antti1
06.11.2012 19:53:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Myöskin oktaaveri tuntuu träkkäävän herkemmin esim. p-bassoa. Sama myös jazzarilla etumikin kanssa. Omat kokemukset on siis ne, että lähempänä kaulaa oleva mikki toimii oktaaverin kanssa paremmin, ainakin bassolla.
 
Villi veikkaus, että johtuu mikkien välisestä erosta lähinnä perusäänen kerrannaisissa. Joku voisi kuvailla kaulamikin signaalia kerrannaisten ja perusäänen välillä termillä "tasaisempi".
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Aldrin
06.11.2012 20:23:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Myöskin oktaaveri tuntuu träkkäävän herkemmin esim. p-bassoa. Sama myös jazzarilla etumikin kanssa. Omat kokemukset on siis ne, että lähempänä kaulaa oleva mikki toimii oktaaverin kanssa paremmin, ainakin bassolla.
 
Mun kokemus on, että oktaaverinkin kanssa toimii paremmin passiivi. Esim Sandbergin jazzarissa kun kytkee passiivin, träkkäys paranee vaikka mikkikonfiguraatio pysyy samana. Mutta siinä ei välttämättä ole kyse ohmeista vaan aktiivin leveämmästä taajuusvasteesta. Enemmän niitä kerrannaisia ja kaikenlaista kilinää.
 
Antti K.
06.11.2012 21:52:37 (muokattu 06.11.2012 21:56:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: HEI. Tää on hyvä, löytyykö tähän jonkunkaltaista ohjetta tai valmista settiä?
 
Itse minun piti pähkäillä se, mutta apuja löytyy:
http://www.bestbassgear.com/wiring-diagrams/vap-bl-t-b-obp2.pdf
Tuossa on volumepotikka, jossa nostolla aktiivi/passiivi.
E: Kylläkin Aguilarin OBP-2:lle, mutta kyllä se periaate tuosta selviää.
 
Ja potikaksi 25k push/pull, esim:
http://www.thomann.de/fi/emg_poti_p … id=07cf5e6a3d030fd2690062275963138c
 
E: Niin, kun nykäistään basso passiiviksi, niin sitten bas/tre potikat eivät toimi, mutta volume kuitenkin.
 
trippe
08.11.2012 07:46:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee hitusen offtopikin,muttaa itse olen huomannu myös tuolla inputilla olevan vaikutusta melkosesti soundiin. Eli jos sattuu olemaan vahvistimessa aktiivi- ja passiivi-input (tai vastaavasti "padi"),niin pelkästään perussoundissa on jo huomattavasti eroa. Lisäksi jos muljuttimet on lenkissä niin palapeli alkaa olla "valmis", koska mahdollisuuksia on melkoisesti.
 
Ùp ò òwñ
J.Nikkanen
08.11.2012 08:15:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Myöskin oktaaveri tuntuu träkkäävän herkemmin esim. p-bassoa. Sama myös jazzarilla etumikin kanssa. Omat kokemukset on siis ne, että lähempänä kaulaa oleva mikki toimii oktaaverin kanssa paremmin, ainakin bassolla.
 
Oktaaveri toimii mulla kitarassa paremmin kaulamikin kanssa, tonesta vielä hieman pois niin johan träkkää.
 
Mopo rotkoon.
J.Nikkanen
08.11.2012 08:16:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trippe: Menee hitusen offtopikin,muttaa itse olen huomannu myös tuolla inputilla olevan vaikutusta melkosesti soundiin. Eli jos sattuu olemaan vahvistimessa aktiivi- ja passiivi-input (tai vastaavasti "padi"),niin pelkästään perussoundissa on jo huomattavasti eroa. Lisäksi jos muljuttimet on lenkissä niin palapeli alkaa olla "valmis", koska mahdollisuuksia on melkoisesti.
 
Mun mielestä efektilenkissä olevat purkit saundaa huonommalta kuin että ovat basson ja vahvistimen sisäänmenon välissä.
 
Mopo rotkoon.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «