Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: floikasta (kopiosta) kiinteä talla?
1 2 3 4
dukdar
06.11.2012 00:08:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan pystyy.. mutta miten floikan saa "lukitettua"? Mitä huomioitavaa sitä tehdessä, vinkkejä ym.? Ton yhen paskan halpis Iban floikan haluaisin kiinteäksi kun ei sitä voi käyttää..
 
Antti1
06.11.2012 00:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sopiva palikka vaikka puusta kiilaksi tallablokin ja kitaran rungon väliin hoitaa homman.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
naavanka_
06.11.2012 00:58:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Sopiva palikka vaikka puusta kiilaksi tallablokin ja kitaran rungon väliin hoitaa homman.
 
Myös perinteinen 9V patteri ajaa asian.
Kannattaa ottaa siitä talon ainoasta palovaroittimesta.
 
tender.insanity
06.11.2012 08:39:35 (muokattu 06.11.2012 08:40:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Myös perinteinen 9V patteri ajaa asian.
 
Tätä mä ihmettelen aina. Itse en Ibanezeihin saa 9V patteria tungettua tuonne. Tai saahan sen, mutta talla ei tuolloin ole suorassa.
 
Tämmöinen mulla, eli reunalistan palanen sopivasti hiottuna:
https://dl.dropbox.com/u/5738957/DSCN9068_resize.JPG
 
BlackGoat
06.11.2012 12:22:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite leikkasin pelikorteista oikean kokosia siivuja, niitä sitten laittamalla X kappaletta päällekkäin ja teipillä nippuun saa helposti minkä kokosen blokin haluaa.
 
-M.A-
calluna
06.11.2012 14:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina kun itse säädän kopiofloikkaa kiinteäksi, liimailen plektroja sinne täytteeksi. Parempi sustain kuin pelikorteissa.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
pönttö
06.11.2012 14:59:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BlackGoat: Ite leikkasin pelikorteista oikean kokosia siivuja, niitä sitten laittamalla X kappaletta päällekkäin ja teipillä nippuun saa helposti minkä kokosen blokin haluaa.
 
...ja tekemällä pehmeän pahvityynyn tallan taakse saat sustainista pois kuinka paljon?
 
dukdar
06.11.2012 16:44:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...kiitos vinkeistä. Mulla on nyt palikka siellä...otanko jouset pois?
 
pönttö
06.11.2012 18:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dukdar: ..otanko jouset pois?
 
Et ota jousia pois :)
 
Antti1
06.11.2012 19:56:46 (muokattu 06.11.2012 19:58:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pönttö: ...ja tekemällä pehmeän pahvityynyn tallan taakse saat sustainista pois kuinka paljon?
 
Kerros vähän perustelua, että miten tuo palikka vähentää kitarasta sustainia? Mikä ilmiö sen aiheuttaa, jos verrokkina on vapaasti kelluva kiikkutalla?
 
Et ota jousia pois :)
 
Jousia poistamalla, vaikka yhden kappaleen, saa kovemman puristuksen aikaiseksi tallablokin, palikan ja rungon välille. Miksei ottaisi jousta/jousia pois?
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Decadetroll
06.11.2012 20:03:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jousia poistamalla, vaikka yhden kappaleen, saa kovemman puristuksen aikaiseksi tallablokin, palikan ja rungon välille. Miksei ottaisi jousta/jousia pois?
 
Sen verran kommentoin, että toki kannattaa laittaa sitä pulikkaa kummallekkin puolelle sitä tallablokkia, ettei esim. demppauksen aikana tipahda se toinen pulikka pois kun vire nousee... Sitten on ihan se ja sama onko siellä yksi vaiko viisi jousta.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
pönttö
06.11.2012 20:05:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kerros vähän perustelua, että miten tuo palikka vähentää kitarasta sustainia?
 
Pelikorteista ja teipistä konstruktoitu tyyny teräsblockia vasten ei vaimenna vapaata värähtelyä ja näin ollen myös sustainia?
 
Antti1: Miksei ottaisi jousta/jousia pois?
 
Koska minä sanon niin. Tai siksi, että palikat jotka ovat suunnitellut saamaan vetoa sekä ala-, että yläpuolelta, pysyisivät entisillä paikoillaan.
 
Antti1
06.11.2012 20:37:17 (muokattu 06.11.2012 20:39:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pönttö: Pelikorteista ja teipistä konstruktoitu tyyny teräsblockia vasten ei vaimenna vapaata värähtelyä ja näin ollen myös sustainia?
 
Jousi ei sitten tee samaa asiaa? Siinähän se talla kiikkuu kielen mukana jo valmiiksi. Meinaatko, että vaikka korttipinkan joustovara sekä kimmoisuus olisi noita tallan jousia suurempi?
 
Koska minä sanon niin. Tai siksi, että palikat jotka ovat suunnitellut saamaan vetoa sekä ala-, että yläpuolelta, pysyisivät entisillä paikoillaan.
 
Mikä palikka sieltä pois tipahtaa? Mieti nyt: kielet vetävät vakiovoimallaan tallaa etukenoon jokatapauksessa ja palikka pysäyttää sen vedon haluttuun kohtaan. Mikä tipahtaa? Jos ei halua ylimääräisiä kolinoita jousipidikkeestä, niin jättää yhden tai kaksi jousta tallaan kiinni. Samalla säilyy myös kielimaa ilman modauksia ja ei ole enää tallan blokkaamisen aiheuttamien hyötyjen kannalta negatiivisesti vaikuttavaa liiallista jousivetoa harmina.
 
Decadetroll: Sen verran kommentoin, että toki kannattaa laittaa sitä pulikkaa kummallekkin puolelle sitä tallablokkia, ettei esim. demppauksen aikana tipahda se toinen pulikka pois kun vire nousee... Sitten on ihan se ja sama onko siellä yksi vaiko viisi jousta.
 
Multa ei ole ikinä tipahtanut mikään blokkaus pois, siihen myötävaikuttaa jousivastuksen vähentäminen. Aika lujaa saa dempata, jos useamman kymmentä kiloa kielten vetoa meinaa kumota.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
pönttö
06.11.2012 21:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: ...Meinaatko, että vaikka korttipinkan joustovara sekä kimmoisuus olisi noita tallan jousia suurempi?...
 
Meinaan, että metallisen jousen saa värähtelemään kielen tahdissa, kun taas pahvipaketti pyrkii vaimentamaan värähtelyä.
 
Antti1
06.11.2012 21:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pönttö: Meinaan, että metallisen jousen saa värähtelemään kielen tahdissa, kun taas pahvipaketti pyrkii vaimentamaan värähtelyä.
 
Jos puhutaan sustainista, niin perusteletko sen, millä tavalla toi jousien värähtely on hyödyllinen asia?
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Decadetroll
06.11.2012 21:17:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
Multa ei ole ikinä tipahtanut mikään blokkaus pois, siihen myötävaikuttaa jousivastuksen vähentäminen. Aika lujaa saa dempata, jos useamman kymmentä kiloa kielten vetoa meinaa kumota.

 
Jaa, kylläpä mulla vaan talla liikkuu hyvin herkästi. Kokeileppa ihan pikkuisen painaa pikkurillillä floikkatallaa alaspäin, niin huomaat kuinka se sävelkorkeus siinä muuttuu. Samalla voipi blokki sieltä liikahtaa ja parhaimmassa tapauksessa se menee väärään asentoon tai tippuu pois, jolloin vire heittää. Kuten sanoin, paras lyödä sinne oikeasti molemmille puolille blokkia puuta, ei liiku ainakaan mihinkään vaikka vähän enemmän runttaisi, kuin höyhenellä hivelyyn verrattavissa määrin.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
trih
06.11.2012 21:43:11 (muokattu 06.11.2012 21:45:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Jaa, kylläpä mulla vaan talla liikkuu hyvin herkästi. Kokeileppa ihan pikkuisen painaa pikkurillillä floikkatallaa alaspäin, niin huomaat kuinka se sävelkorkeus siinä muuttuu. Samalla voipi blokki sieltä liikahtaa ja parhaimmassa tapauksessa se menee väärään asentoon tai tippuu pois, jolloin vire heittää. Kuten sanoin, paras lyödä sinne oikeasti molemmille puolille blokkia puuta, ei liiku ainakaan mihinkään vaikka vähän enemmän runttaisi, kuin höyhenellä hivelyyn verrattavissa määrin.
 
Sulla on nyt jokin eri blokkausviritys kuin se mistä täällä puhutaan. Ei kyllä mun pelkästään kielten vetoa vastustava blokattu floikka liiku pikkurillillä mihinkään.
 
edit
 
Minä ja pari muuta blokataan näin:
tender.insanityn kuva:
https://dl.dropbox.com/u/5738957/DSCN9068_resize.JPG
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
pönttö
06.11.2012 22:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jos puhutaan sustainista, niin perusteletko sen, millä tavalla toi jousien värähtely on hyödyllinen asia?
 
Taitaa mennä nyt jo trollauksen puolelle...
 
Sustain=aika, jonka kieli soi. Pidempi=parempi.
 
Tähän asti yhtä mieltä?
 
Kieli soi=värähtelee. Se ei siis ole avaruussammakonkutua täynnä oleva putki, joka ärsyyntyy kun sitä näppäilee ja siksi tuottaisi ääntä. Värähtely tuottaa ääntä.
 
Kaikki, mikä lisää värähtelyä, lisää ääntä. Kaikki, mikä vähentää värähtelyä, vähentää ääntä. Pahvi imee värähtelyä=ääni vähenee.
 
Siihen, että kitaroissa suositaan mm teräsblockeja kumisten sijaan, on ihan syynsä.
 
Antti1
06.11.2012 22:28:41 (muokattu 06.11.2012 22:29:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pönttö: Kaikki, mikä lisää värähtelyä, lisää ääntä. Kaikki, mikä vähentää värähtelyä, vähentää ääntä. Pahvi imee värähtelyä=ääni vähenee.
 
Mikään osa sähkökitarassa ei lisää värähtelyä, joitain sustainerin kaltaisia aktiivihärveleitä lukuunottamatta, ainoastaan vähentää liike-energiaa siitä värähtelevästä kielestä. Tähän kategoriaan kuuluvat myös ne jouset: jousien liike vie energiaa kielestä --> kieli soi heikommin. Joten mä toistan kysymyksen: mihin perustat väitteesi, että jousta jäykempi korttipakkaviritys vie sustainia kitarasta jousia enemmän?
 
E: Eikä mun kysymyksistäni trollaamista tule sillä perusteella, että sä et osaa, tai viitsi perustella väitettäsi mitenkään.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
pönttö
06.11.2012 23:05:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: ...että jousta jäykempi korttipakkaviritys vie sustainia kitarasta jousia enemmän?
 
Kysehän ei ole jousen jousto-ominaisuudesta, vaan metallin ja pahvin rakenne-eroista materiaaleina. Samasta asiasta johtuu se, että kitarankieliä ei tehdä pahvista.
 
Kun ensin itse todistat sen, että tässä nimenomaisessa tapauksessa pahvi ei vaimenna (jousilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Pahvi ei osu jousiin. Vaimentuminen tapahtuu siksi, että pahvi nojaa tallaan), jatkan tätä leikkiä.
 
Treenikämppien betoniseinät kannattaa tästälähtien peittää tallajousilla niiden iänikuisten pahvilaatikoiden ja munakennojen sijaan. Olemme olleet hakoteillä sen 40 vuotta ;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «