Aihe: Laulaminen ja tupakointi 1 2 | |
---|---|
![]() 04.11.2012 22:01:56 | |
OPJ1974: Mulle paljastui vasta hiljattain, että esim. Bruce Dickinson tupakoi. Silti pappa pesee lattiaa viisikymppisenä puolta nuoremmillaan ja kahden tunnin huuto-laulanta-riehunnan jälkeen jaksaa vetäistä vielä yli puolen minsan onomatopoeettisia venytyksiä. Eli eiköhän laulu ole osiensa summa? Bruce tiettävästi muuten on hyvässä fyysisessä kondiksessa ja pitää kehostaan huolta. Niinkuin pitääkin. Hieman offia, mistä löytyisi jotain lähdettä Brucen tupakoinnille? Käsittääkseni Bruce veteli jointteja aikoinaan Samsonin riveissä. | |
![]() 05.11.2012 23:25:34 | |
Timppa_: Hieman offia, mistä löytyisi jotain lähdettä Brucen tupakoinnille? Käsittääkseni Bruce veteli jointteja aikoinaan Samsonin riveissä. Tämä tuli esimerkiksi Teeman "History of heavy metal" -dokkarissa - olisko ollut toinen jakso - kun Brucea haastateltiin, hän samalla poltteli siinä tupakkia. | |
![]() 14.11.2012 17:44:54 | |
rintapek: Jälkimmäinen kappale on ihan asiaa. Muilta osin taas kirjoituksesi on ihan huuhaata. Mä en tiedä ketään, joka olis nuorukaisena päättäny, et "vedänpä seuraavat nelkyt vuotta röökiä ja viskiä, niin ääneni on blueskunnossa neljänkymmenen vuoden päästä". Rööki ja viina ei o mitn ittensäkehittämistä, vaan ne on monen musikantin mukana kulkevia lieveilmiöitä, jois ei oikeesti o mitään ihannoitavaa. Huuhaata toi juttu voi yleisellä tasolla olla, mutta ei mulle subjektiivisena kokemuksena. Toisekseen en todellakaan päättänyt alkaa polttamaan lauluääneni takia, koska aloitin laulamisen kymmenen vuotta tupakoinnin aloittamisen jälkeen. Että se siitä nuoruuden idolihaihattelusta. Missään kohtaa en todellakaan ole ihannoinut röökaamista ja kupinottoa (poltan nykyisin todella vähän ja viinaa juon n. yhden viskipaukun verran/kuukausi). Kannattaisi varmaan opetella lukemaan? Röökaamisesta puhuin vain omalta kohdaltani ja omien kokemuksieni kautta. Kuten totesin, saarnaamisen jätän muille. All work and no play makes Nick a dull boy!
www.facebook.com/roughboneband | |
![]() 15.11.2012 13:53:40 | |
Master-x: 15vuoden tupakoinnin jälkeen olen ollut nyt puoli vuotta polttamatta... Ei oo kyllä lauluääneen vaikuttanu millään lailla tuo lopettaminen, ehkä biisien välissä tarttee vähemmän yskiä paskaa pois kurkusta, that's it... Monet sanoo, että kun lopettaa, niin pystyis laulaa korkeemmalta... ...v***t ainakaan mun kohdalla... ei se tee korkeasta baritonista tenoria, vaikka kuinka haluais ;) Eli vaikka lopetinkin, niin en osaa vieläkään laulaa, mitä väliä :D Älkää ymmärtäkö väärin, tupakointi kannattaa ehdottomasti lopettaa, mulle ei tulisi mieleenkään sytyttää enää... > Implikoiden, että vain tenorit pystyvät laulamaan korkealta Mutta siis, kyllä se lopettaminen laulamiseen vaikuttaa. Keuhkot yksinään toimivat paljon paremmin, minkä seurauksena laulu paranee. Myös limaneritys vähenee huomattavasti, jonka vaikutuksena laulussa muun muassa äänen soundi itsessään paranee. | |
![]() 19.11.2012 13:03:22 | |
Sanovat, että tupakointi laskee terssillä ääntä, mutta lasku tapahtuu molemmissa päissä. Oman kokemukseni mukaan ääniala supistuu (klasari) selkeästi ja äänen väri mielestäni koveni. Aloitin tupakoinnin 8-vuotiaana, lopetin 10-vuotiaana, aloitin 12-vuotiaana, lopetin 32-vuotiaana, aloitin 41-vuotiaana, lopetin 42-vuotiaana, aloitin 47-vuotiaana, lopetin 47-vuotiaana. Nyt ollut 10 vuotta tupakoimatta. Muistaakseni se oli Martti Talvela (1935-1989, suuri basso) sanoi että hänestä tupakan savua ei kannata kaihtaa, koska sitä joutuu joskus kuitenkin sietämään. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)