Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halvimmat akustiset bassot - onko niistä mihinkään?
1 2 3 4 5 6 7
burdon
31.10.2012 00:17:24 (muokattu 31.10.2012 00:19:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On pieni akustinen kellaribändi jossa mulle (eikä muillakaa oo valitetta ollu tai kellää ylipäänsä mitää kallista soitinta) riittäny 39 euron nylon-kielinen Williams kitara jossa kaulaki menny kerran katki ja Erikeepperil fixattu, kielet vuosia vanhat jne. En oo oppinu enkä vaa opi sointui enkä koe omaksi soittimeksein ja oon aina se hitain ja heikoin lenkki niin tahtoisin alkaa soittaa bassoa. Sähköbasso ei vaa toimi akustisten kaa sillai niin mietin akustista. Raha on tietysti hemmetin tiukassa niinku taiteilijalla tapana on :/
 
Kattelin thomannilta noita alapään tuotteita eli
Harley Benton B-30 BK Acoustic Bass:
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbb30bk_akustikbass.htm (145€)
 
ja sittempä hinta hyppäiskin Fender CB-100CE Bassin myötä kivuliaaseen 258€hen:
http://www.thomann.de/fi/fender_cb100ce_bass.htm
 
Alkas toi alempiki olla melkei liikaa ja oisko noista kummastakaan nyt yhtään mihinkään ja löytyskö jostai toisesta kaupasta mitää noiden hintojen välistä, eri mallei tms?
 
EDIT: Ja jos pistäs rahaa palaa yli kipurajan kolmeen hunttiin asti niin oisko tollasest mihinkään: http://www.thomann.de/fi/ibanez_aeb8ebk.htm ?
 
Like a trapped rat in a maze, I'm without the key to the gate.
Sir Henry
31.10.2012 00:32:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole asiantuntia, mutta olen elänyt 58 vuotta, 13 vuotta päätoimisena basistina, toisen 13 vuotta akaan mr kusenpolttaman kellaripajan yrittäjänä, 11 vuotta työkyvyttömyyseläkkelleä (=a-hemofilia). Bassoja ollut muutama, ja yksi akustinen halpa basso, en muista nimeä tuolta 90-luvulta, mutta oli ok.
 
Siis asiaan, osta näinä kovina aikoina halvin, nyt, aina, ikuisesti ellet ole rikas tai omaisesi ole,ellet ole perimässä 500 hehtaaria metsää tai muuta omaisuutta.
 
Soittaminen, musiikin tulos ei mielestäni ole kiinni siitä, mitä laitat rahaa niihin. Lopputulos on korvien välissä, mutta älä silti usko mitä tällainen vanha pieru julistaa, aamen.
 
hollstro
31.10.2012 00:34:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvimmista ei ole mihinkään.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
PasiB
31.10.2012 06:57:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akubasso voi osoittautua yllättävän hiljaiseksi, ei ainakaan itsellä riittänyt kahden akustisen kitaran kanssa soitteluun ilman vahvistusta.
 
Danny_fox
31.10.2012 08:26:30 (muokattu 31.10.2012 08:27:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joskus tuli testailtua tammer pianossa tollasta tanglewoodin akkaribassoa. oli helvatan hyvä peli mun makuun. vahvistimen kans en testannu koska elektroniikat olis tod.näk. ollut aivan kuraa. hinta oli muistaakseni alle 200 e ja pätki ainakin ton fenderin näkemyksen aiheesta mennen tullen.
 
sitten kaverin sunsmile akkarilla on tullut joskus soiteltua ja käypä peli sekin oli. et kyllä mun mielestä noilla halvoilla akkaribassoilla ihan soittelee.
 
itse en tollasesta ibanezista perustanut ollenkaan.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Johannes_t
31.10.2012 09:18:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: joskus tuli testailtua tammer pianossa tollasta tanglewoodin akkaribassoa. oli helvatan hyvä peli mun makuun. vahvistimen kans en testannu koska elektroniikat olis tod.näk. ollut aivan kuraa. hinta oli muistaakseni alle 200 e ja pätki ainakin ton fenderin näkemyksen aiheesta mennen tullen.
 
sitten kaverin sunsmile akkarilla on tullut joskus soiteltua ja käypä peli sekin oli. et kyllä mun mielestä noilla halvoilla akkaribassoilla ihan soittelee.
 
itse en tollasesta ibanezista perustanut ollenkaan.

 
Yleensä juttu on kuitenkin niin, että elektroniikan suhteellinen taso akustisen soittimen suhteelliseen tasoon halvoissa hintaluokissa kääntyy elektroniikan voitoksi 100-0. Eli vahvistettu ääni kärsii suhteessa vähemmän halvaan hintaan vaikuttavista kompromisseista.
 
Danny_fox
31.10.2012 10:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Yleensä juttu on kuitenkin niin, että elektroniikan suhteellinen taso akustisen soittimen suhteelliseen tasoon halvoissa hintaluokissa kääntyy elektroniikan voitoksi 100-0. Eli vahvistettu ääni kärsii suhteessa vähemmän halvaan hintaan vaikuttavista kompromisseista.
 
no näissä tapauksissa mitä oon kokenut niin kyllä noi halvemmat akustisesti ihan kivasti soi. aika suppea on oma otantani tässä asiassa mutta mielipiteitähän tässä käsittääkseni kysyttiinkin. käy halvemmat hyvin tommoseen kellarilänkyttelyyn.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
projekti
31.10.2012 10:39:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkähän sello kävisi kontrabasson korvikkeena tuollaisessa kellaribändissä? 4/4-kokoisen skaalahan on noin 30 tuumaa eli suunnilleen sama kuin 1/8 kontrabassossa, mutta 1/3 hinnalla. Thomannilla näyttäisi halvin sello olevan 219 €. Selloista ei ole kokemusta mutta veikkaisin kopan koon perusteella ääntä lähtevän enemmän kuin akubassokitarasta.
 
Ultra Pro.
hollstro
31.10.2012 11:42:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: no näissä tapauksissa mitä oon kokenut niin kyllä noi halvemmat akustisesti ihan kivasti soi. aika suppea on oma otantani tässä asiassa mutta mielipiteitähän tässä käsittääkseni kysyttiinkin. käy halvemmat hyvin tommoseen kellarilänkyttelyyn.
 
Soitapa joskus jollain hyvällä akustisella niin huomaat eron. Noi halvat akustiset soi todella ponnettomasti ja hiljaa. Toki halvimmat kelpaa jos ei paremmasta tiedä. Paras akustinen basso jolla olen soittanut on Versoul, hintaluokka 5000 €. Huonoin on Thomannin tekele. Ihan kauhea ritsa. Martinit on suht OK.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Danny_fox
31.10.2012 12:40:29 (muokattu 31.10.2012 12:43:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Soitapa joskus jollain hyvällä akustisella niin huomaat eron. Noi halvat akustiset soi todella ponnettomasti ja hiljaa. Toki halvimmat kelpaa jos ei paremmasta tiedä. Paras akustinen basso jolla olen soittanut on Versoul, hintaluokka 5000 €. Huonoin on Thomannin tekele. Ihan kauhea ritsa. Martinit on suht OK.
 
joo ei tässä eilen olla basson soittoo aloitettu, että enköhän mä se verran tiedä että 5000 euron soitin ole parempi kuin 200 euron soitin. mutta tähän ketjuun tällä nyt ei ole mitään arvoa. halvoista akkareista kysyttiin ja niistö mielipiteeni annoin. kyllä sitä asiansa osaava soittaja pärjää halvemmallakin pelillä.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Johannes_t
31.10.2012 13:42:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja onhan noissa 150e vs. 350e soittimissa hurjat erot. Jo hardwaren ja viimeistelyn laatu muuttuu olennaisesti. Ihan soitettavia pelejä löytyy jälkimmäisestä kategoriasta. Ihan halvimmat tuppaavat pääsääntöisesti olemaan melko hankalia ja harmillisia laitoksia.
 
JudeJude
31.10.2012 13:47:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

projekti: Mitenkähän sello kävisi kontrabasson korvikkeena tuollaisessa kellaribändissä? 4/4-kokoisen skaalahan on noin 30 tuumaa eli suunnilleen sama kuin 1/8 kontrabassossa, mutta 1/3 hinnalla. Thomannilla näyttäisi halvin sello olevan 219 €. Selloista ei ole kokemusta mutta veikkaisin kopan koon perusteella ääntä lähtevän enemmän kuin akubassokitarasta.
 
Saundihan niissä on ihan eri johtuen soittimen rakenteesta.
 
Amöriikan foorumilla oli hiljan keskustelua aiheesta. Alla linkki ketjuun. Viestissä, joka on postannut nimim. mormoyboy aikana "10-13-2012, 06:23 PM" on kokemuksia ja vinkkiä aiheesta.
 
http://www.talkbass.com/forum/f101/using-old-cheap-cello-eub-863977/
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
PnukBassist
05.11.2012 14:31:46 (muokattu 05.11.2012 14:32:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse maksoin joskus pari vuotta sitten muistaakseni 185€ Abertonen akustisesta bassosta ja oon ollu kyllä tyytyväinen! Vertailukohtia kalliimpiin vehkeisiin ei kyllä kauheasti ole, mutta kamoon hei jätkät hei, akustinen basso. Se on nyt ihan yks ja sama ostaa se halvin, kaikki nauraa kumminkin kun tommosen kaivaa esille jossain julkisella paikalla.
 
Mutta onhan se komia munanjatke & sisustuselementti olkkarin nurkassa. Plus että enpä oo kyllä pahemin sähköllä soitellu kerrostalokämpässä tuon ostamisen jälkeen.
 
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
kojones
05.11.2012 20:04:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: joskus tuli testailtua tammer pianossa tollasta tanglewoodin akkaribassoa. oli helvatan hyvä peli mun makuun. vahvistimen kans en testannu koska elektroniikat olis tod.näk. ollut aivan kuraa. hinta oli muistaakseni alle 200 e ja pätki ainakin ton fenderin näkemyksen aiheesta mennen tullen.
 
Onkohan me testattu samaa bassoa, miun ostohalut siellä myös Tanglewood herätti mutta hillitsin itseni enkä edes katsonut tai kysynyt hintaa.
 
sepisti
05.11.2012 20:19:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Soitapa joskus jollain hyvällä akustisella niin huomaat eron. Noi halvat akustiset soi todella ponnettomasti ja hiljaa. Toki halvimmat kelpaa jos ei paremmasta tiedä. Paras akustinen basso jolla olen soittanut on Versoul, hintaluokka 5000 €. Huonoin on Thomannin tekele. Ihan kauhea ritsa. Martinit on suht OK.
 
Miten mä luulen, että jos motiivina bassonsoiton aloittamiselle on se, että ei ole oppinut sointuja kitaralla, satasen ritsa riittää siellä kellarissa.
 
Danny_fox
05.11.2012 20:26:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Onkohan me testattu samaa bassoa, miun ostohalut siellä myös Tanglewood herätti mutta hillitsin itseni enkä edes katsonut tai kysynyt hintaa.
 
epäilemäti. se lapio on siä aika hyvän tovin roikkunu seinällä.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
poppamies
05.11.2012 20:50:10 (muokattu 05.11.2012 20:52:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta sellainen basso mihin sulla on varaa. Jos ei rahat riitä kuin siihen 145€ bassoon niin osta se! Parempi että sulla ON basso kuin että sulla ei oo koska pojat sanoi ettei kannata...
Ainahan voi leuhkia 5000€ bassolla mutta se on aika vitunko väliä huomautus tässä tapauksessa.
 
G strings are for strippers
hollstro
05.11.2012 21:07:13 (muokattu 05.11.2012 21:07:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Osta sellainen basso mihin sulla on varaa. Jos ei rahat riitä kuin siihen 145€ bassoon niin osta se! Parempi että sulla ON basso kuin että sulla ei oo koska pojat sanoi ettei kannata...
Ainahan voi leuhkia 5000€ bassolla mutta se on aika vitunko väliä huomautus tässä tapauksessa.

 
Huomaan että mun asenne ottaa päähän, mutta pysyn siinä. Satasella saa satasen ritsan ja nuo ainaiset puheet hintaisekseen hyvästä voi unohtaa. Huono ei muutu hyväksi vaikka sen ottamisesta riesakseen maksettaisi. Noissa halvimmissa on suhteessa suuri kate ja jakelutien kulut, joten sille valmistajalle ei jää kuin pari kymppiä sen soittimen tekemiseen. Sillä budjetillako luulet hyvän syntyvän?
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Miikss
05.11.2012 21:21:00 (muokattu 05.11.2012 21:27:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Huomaan että mun asenne ottaa päähän, mutta pysyn siinä. Satasella saa satasen ritsan ja nuo ainaiset puheet hintaisekseen hyvästä voi unohtaa. Huono ei muutu hyväksi vaikka sen ottamisesta riesakseen maksettaisi. Noissa halvimmissa on suhteessa suuri kate ja jakelutien kulut, joten sille valmistajalle ei jää kuin pari kymppiä sen soittimen tekemiseen. Sillä budjetillako luulet hyvän syntyvän?
 
Otanpa "arkkiviholliseni" kirjoitukseen tässä kantaa:
 
Ei sitä myöskään ole järkeä selkeästi aloittelevan harrastajan alkaa mitään monen satasen bassoa alkaa hommaamaan. Varsinkaan jos muulla porukalla on ihan yhtä paskat soittimet ja kiinnostus saattaa kuitenkin lopahtaa kesken. Jätkällä ei kuitenkaan oletettavasti ole minkäänlaista kokemusta bassoista etukäteen eikä vissiin muutenkaan hirveästi musiikillista tuntemusta, joten ihan hyvin pärjää jollain parinsadan akustisellakin, josta nyt edes jotain pöhinää lähtee. Sitten jos kiinnostusta ja motivaatiota löytyy jatkossakin, niin hommailee paremman härväkkeen siinä vaiheessa. Ei harrastuksen alkuvaiheessa ihan hirveästi sillä äänenlaadulla tai -voimakkuudella ole merkitystä, kunhan nyt ei ihan susi ole soitettavuudeltaan.
 
Nuo halvat ritsat on myös suhteellisen helppo myydä eteenpäin ja takkiin tulee vaan muutama kymppi. Jonkun tonnin akustisen hommaat ja kiinnostus loppuukin kesken, niin pakko myydä 200-300 euroa halvemmalla hinnalla, että saa kaupaksi. Kalliiksi tulee jos härvelillä on soitettu muutama tunti.
 
Edit: Ja akustista bassoa ei muutenkaan "tosisoitossa" hirveästi käytetä. Tosiaan ihan sama hommata joku halpa ritsa kun kuitenkin seuraavaksi on käytännössä pakko hommata ihan sähköbasso ja siinä vaiheessa se akustinen jää todennäköisesti taka-alalle.
 
Edit2: Jos on se nelisensataaki ylimääräistä, niin tässä yksi hyvä vaihtoehto:
http://www.thomann.de/fi/fender_kingman_bass_sce.htm
Tuota tuli joskus testailtua pitempikin tovi ja tykkäsin kyllä soundista ja soitettavuudesta. Ei mitenkään hirveän voimakas ollut ääneltään, mutta kyllä tuolla akustiselle kitaralle kampoihin laittaa. Ja loistava kaula varsinkin.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
J.Nikkanen
05.11.2012 21:34:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä rölö kakka sääh ja tää ketju on kohta monen muun ketjun toisinto eliskäs tylsaem, nimittäin.
 
Mopo rotkoon.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «