kimurantti1 31.10.2012 19:27:28 (muokattu 31.10.2012 19:28:46) | |
---|
beliel: Hyvä vinkki, mutta jos käytettävä rahamäärä on 1200, siitä on vähän hankala lohkaista 600 euroa kunnon kaappiin. Nimenomaan tämän takia tolla budjetilla olisi järkevää katsella comboa, semminkin kun aloitusviestin perusteella sellainenkin kelpaa. Sama vahvistin nuppi + kaappi-yhdiselmänä maksaa aina enemmän kuin combo. 1200e on aika pieni budjetti nuppikaapille, mutta comboissa on jo paljon valinnanvaraa, varsinkin jos katsellaan käytettyjä. |
Vetehinen 31.10.2012 19:45:01 | |
---|
kimurantti1: Nimenomaan tämän takia tolla budjetilla olisi järkevää katsella comboa, semminkin kun aloitusviestin perusteella sellainenkin kelpaa. Sama vahvistin nuppi + kaappi-yhdiselmänä maksaa aina enemmän kuin combo. 1200e on aika pieni budjetti nuppikaapille, mutta comboissa on jo paljon valinnanvaraa, varsinkin jos katsellaan käytettyjä. Mulla on suoraan sanottuna tosi vähän kokemusta comboista, mutta eikö ne ole järestään takaa (puoli)avoimia? Onko silloin suurta eroa jos kaappi "pieree", jos takaa kuitenkin puhaltelee seinille? Mulla ei ole 2x12" Benttonista kokemusta mutta kaksi sen merkin 4x12" olen tyypannut (toinen on taloudessa edelleen) ja väitän että melko tiiviitä & tukevia komootteja ovatten. Joku lentävä lause tai jotain muuta persoonallista. |
kimurantti1 31.10.2012 20:19:22 | |
---|
beliel: Mulla on suoraan sanottuna tosi vähän kokemusta comboista, mutta eikö ne ole järestään takaa (puoli)avoimia? Onko silloin suurta eroa jos kaappi "pieree", jos takaa kuitenkin puhaltelee seinille? On eroa. Kotelon rakenteella on paljon väliä, muullakin kuin sillä, onko kaappi takaa avoin vai suljettu. Esimerkiksi heppoinen komero alkaa resonoida helpommin kun elementti liikkuu enemmän, jolloin kotelo resonoinnillaan "imee" ja vaimentaa elementin värähtelyenergiaa. Jos oot ikinä kurkannut esim. Mesan ja Behringerin sisään, ja verrannut rakennetta, niin eroa on kovasti. Mulla ei ole 2x12" Benttonista kokemusta mutta kaksi sen merkin 4x12" olen tyypannut (toinen on taloudessa edelleen) ja väitän että melko tiiviitä & tukevia komootteja ovatten. Mun kokemukseni mukaan Harley Bentonin 2x12 on aika heppoisesti rakennettu. Ihan ok kotivolumella, mutta kovemmalle väännettäessä alkaa toimia juuri kuten yllä kuvasin. |
jhlamm 31.10.2012 20:57:14 (muokattu 31.10.2012 20:57:38) | |
---|
kimurantti1: Oma viisisenttia aiheeseen liittyen: Kaappi ja elementti on loppuviimeksi se, joka äänen toistaa korvin kuultavaksi. Kaapin vaikutus kokonaissoundiin on aivan yhtä iso kuin nupin, ja huonolla kaapilla pilaa helposti hyvänkin nupin soundin. Sellainen toi Harley Benton on - huono kaappi, pieree alapäästä yllättävänkin maltillisella bändivolumella. Disclaimer: mun mielestä. Oliko tuossa v30 kajarit vai oliko se toinen versio kyseisestä toosasta? Itse kun olen päässyt luukuttamaan tuolla 2x12 Bentonilla niin toiminut kyllä kovilla voluumeilla ihan hyvin. Toki jos sitä bassolla yritetään korvata basisti niin sittenhän saattaa alkaa enemmän rutinaa kuulua. Ittellä ei kuitenkaan tullut paljoakaan mitään sivuääniä kun mentiin metalliaksellilla. Voipi olla että tuo 412 on sitten eri tapaus... "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |
kallepeltopelle 31.10.2012 21:36:41 | |
---|
Ålkää ampuko mutta mulla olisi tarpeeton Switchblade combo 50W TSC. Asun etelässä, voit tulla rauhassa testaamaan. |
My_Last_Battle 31.10.2012 22:47:21 (muokattu 31.10.2012 22:53:24) | |
---|
Kenis: Oma viisisenttiä aiheeseen liittyen. - 2x12 kaappi, esim se Benttoni tai joku muu käytetty. Tähän riittää hyvin 200€. 4x12 kaappi on aika paskamainen roudattava, joten tätä en suosittele. Tollasella 2x12 kaapilla pärjäilee jo todella hyvin ja voi myöhemmin päivittää laadukkaampaan jos tarvetta on. Tällaisen 2x12 kaapin saa käytettynä mainiosti n. 200€ - Panosta mahdollisimman laadukkaaseen nuppiin ja ehdottomasti tuolta torilta käytettynä. Siellä on nytkin vaikka kuinka paljon Marshallista Bluetoneen ja kaikkea siltä väliltä. Tähän panostaisin kaikki, mitä kaapin jälkeen jää käteen. Eli tässä esimerkissä pelivaraa olisi 1000€. - Käytä ensi hätään sun Bossia kaikujen ja delay-juttujen kanssa. Tämänkin voi päivittää myöhemmin laadukkaampaan. Tolla budjetilla pitäis irrota jo kaikin puolin tosi hyvä setti. Itse repisin jostain vielä vähän fyrkkaa ja hoitaisin torilta jonkun noista Bluetoneista pois. Sitten ei ainakaan olisi ainakaan vahvarista homma kiinni :) -Kenis Mulle yritettiin kaupata tuota bluetonen nuppia mutta ei siihen riittänyt rahat! :D Hmmh alkaa vaikuttamaan siltä että valintani kohdistuu joko tuohon switchblade comboon tai sitten nuppi + kaappi yhdistelmään. Onko tuo Laneyn 60 w Ironheart hyvä nuppi? http://www.thomann.de/fi/laney_irt60h_ironheart_bundle.htm |
s8na 01.11.2012 09:36:42 | |
---|
My_Last_Battle: Mulle yritettiin kaupata tuota bluetonen nuppia mutta ei siihen riittänyt rahat! :D Hmmh alkaa vaikuttamaan siltä että valintani kohdistuu joko tuohon switchblade comboon tai sitten nuppi + kaappi yhdistelmään. Onko tuo Laneyn 60 w Ironheart hyvä nuppi? http://www.thomann.de/fi/laney_irt60h_ironheart_bundle.htm Ironhearti taitaa olla sen verran uus, että kommentit on vähissä. Laneylta kannattaa tsekkailla muitakin vehkeitä, se kun on tunnetusti hitusen edullisempi merkki. Toi combo/kaappi valinta on musatyyli ja makukysymys. Mä en oo oikein koskaan ollu tyytyväinen combojen toistoon, se jää aina omissa vähän räväkämmissä ja raskaammissa musatyyleissä (punk, oldskoolhevi, stoneri) ohueksi. Combot sitten voivat olla mukavan roudattavia ja helpompia sijoitella treenikselle... ainakin jos elementtejä on vaan yksi ja painoa riittävän vähän. Saahan niihinkin sitten tarvittaessa suljettua lisäkaappia jos haluaa. Ja kyllä mä kelpuuttaisin bentonin alkuun jos vaan loppurahalla sitten saa sen mieleisen nupin. Todellakin tuon bentonin voi myöhemmin päivittää parempaan. |
My_Last_Battle 01.11.2012 14:29:44 | |
---|
s8na: Ironhearti taitaa olla sen verran uus, että kommentit on vähissä. Laneylta kannattaa tsekkailla muitakin vehkeitä, se kun on tunnetusti hitusen edullisempi merkki. Toi combo/kaappi valinta on musatyyli ja makukysymys. Mä en oo oikein koskaan ollu tyytyväinen combojen toistoon, se jää aina omissa vähän räväkämmissä ja raskaammissa musatyyleissä (punk, oldskoolhevi, stoneri) ohueksi. Combot sitten voivat olla mukavan roudattavia ja helpompia sijoitella treenikselle... ainakin jos elementtejä on vaan yksi ja painoa riittävän vähän. Saahan niihinkin sitten tarvittaessa suljettua lisäkaappia jos haluaa. Ja kyllä mä kelpuuttaisin bentonin alkuun jos vaan loppurahalla sitten saa sen mieleisen nupin. Todellakin tuon bentonin voi myöhemmin päivittää parempaan. http://www.ultimate-guitar.com/revi … s/laney/ironheart_irt60h/index.html Tuolta kun luin niin aika hyviä revikoita oli saanut, vielä kun tulisi levytukkuun yksi testattavaksi. Ainiin unohdin mainita vielä sellaisen seikan että kun soitan omia biisejäni niin niissä vaihtelee aika usein nuo säröisyydet. Eli pitäisi saada vaihdettua nopeasti kanavaa ja joissakin tapauksissa esim delay + särö pelkäksi cliiniksi. |
kimurantti1 01.11.2012 16:00:10 | |
---|
jhlamm: Oliko tuossa v30 kajarit vai oliko se toinen versio kyseisestä toosasta? V30:t siinä kaverin mukaan oli, ja ihan normaalia kitarasoundia, ei mitään bassomuminaa. Lähti ennen pitkää myyntiin se kaappi. |
My_Last_Battle 03.11.2012 12:46:00 | |
---|
Onkos tuo Harley Benton G412A Vintage kaappi riittävän hyvä vai kannattaako sen tilalle hankkia jokin 500-600 euron arvoinen kaappi? |
kimurantti1 03.11.2012 13:27:43 | |
---|
My_Last_Battle: Onkos tuo Harley Benton G412A Vintage kaappi riittävän hyvä vai kannattaako sen tilalle hankkia jokin 500-600 euron arvoinen kaappi? Kannattaa hankkia se combo, saat paremman vahvistimen. ;-) |
My_Last_Battle 03.11.2012 13:37:10 | |
---|
kimurantti1: Kannattaa hankkia se combo, saat paremman vahvistimen. ;-) Niin mutta silloin siinä on vain yksi kaiutinelementti? |
Antti1 03.11.2012 13:38:51 | |
---|
My_Last_Battle: Niin mutta silloin siinä on vain yksi kaiutinelementti? Joten mitä..? "I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes." |
kimurantti1 03.11.2012 13:41:56 (muokattu 03.11.2012 13:46:50) | |
---|
My_Last_Battle: Niin mutta silloin siinä on vain yksi kaiutinelementti? Yksi tai kaksi elementtiä. Hyvä 1x12 combo soundaa paremmalta kuin huono tai keskinkertainen nuppi ja 2x12-kaappi. Tää on tietysti vaan mun mielipiteeni. Sen sijaan fakta on, että sama vahvistin nuppikaappina maksaa aina enemmän kuin combo. Jos mennään tiukalla budjetilla, niin kantsii miettiä tarkkaan nuppikaappi-yhdistelmän tarpeellisuutta. |
My_Last_Battle 03.11.2012 14:35:59 | |
---|
kimurantti1: Yksi tai kaksi elementtiä. Hyvä 1x12 combo soundaa paremmalta kuin huono tai keskinkertainen nuppi ja 2x12-kaappi. Tää on tietysti vaan mun mielipiteeni. Sen sijaan fakta on, että sama vahvistin nuppikaappina maksaa aina enemmän kuin combo. Jos mennään tiukalla budjetilla, niin kantsii miettiä tarkkaan nuppikaappi-yhdistelmän tarpeellisuutta. Eli siinä tapauksessa tuo Switchblade on paras vaihtoehto? |
kimurantti1 03.11.2012 15:51:02 | |
---|
My_Last_Battle: Eli siinä tapauksessa tuo Switchblade on paras vaihtoehto? Heh, jos tykkäät sen soundista eniten, niin kyllä. |
Ukkovaari 03.11.2012 16:21:56 (muokattu 03.11.2012 16:22:17) | |
---|
My_Last_Battle: Eli siinä tapauksessa tuo Switchblade on paras vaihtoehto? Tuosta switchbladesta sen verran, että vaikka siinä on 1 x 12" kajari niin kyllä se soundi on silti hyvä. Ja eikös tuohon voi liittää lisäkaijuttimen tuon oman lisäksi kuhan ne ohmit vaan täsmää kohdilleen. |
My_Last_Battle 04.11.2012 22:24:51 | |
---|
Ukkovaari: Tuosta switchbladesta sen verran, että vaikka siinä on 1 x 12" kajari niin kyllä se soundi on silti hyvä. Ja eikös tuohon voi liittää lisäkaijuttimen tuon oman lisäksi kuhan ne ohmit vaan täsmää kohdilleen. Hmmh ok. Mihin asioihin tulisi kiinnittää huomiota jos ostan putkicomboa käytettynä? Putkien kunto tulee nyt ainakin itsellenni mieleen. |
jhlamm 05.11.2012 00:09:05 | |
---|
My_Last_Battle: Hmmh ok. Mihin asioihin tulisi kiinnittää huomiota jos ostan putkicomboa käytettynä? Putkien kunto tulee nyt ainakin itsellenni mieleen. Noita putkia vaan on hankala alkaa tarkistamaan siinä tilanteessa, mutta yleensä vahvistimen omistajalla on tieto, koska remppaa on tehty ja arvio koska seuraavalle on tarvetta. Tosin tämä sanottuna se on putkivahvistin, jossa putket ovat kulutosa. Jos tuo tulee jäädäkseen pidemmäksi aikaa niin joudut ne kuitenkin jossakin kohtaa vaihtamaan. Vaikka maksaakin jonkin verran niin pakko se on aina pidemmässä juoksussa jossain kohtaa tehdä. Myös kannattaa tarkistaa yleiskunto ja jos näkee elementtiä, että on kunnossa (tosin tämän kuulee yleensä jo koesoittaessa). Samoin kannattaa pitää päällä hieman pidempään kuin minuutin koesoitto, jos myyjä sen sallii. Juokaa kahvia vaikka. Yleensä monet viat jos on ollakseen ilmenee hetken käynnissä olon jälkeen. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |
My_Last_Battle: Hmmh ok. Mihin asioihin tulisi kiinnittää huomiota jos ostan putkicomboa käytettynä? Putkien kunto tulee nyt ainakin itsellenni mieleen. No putkien kuntoa on oikeastaan mahdotonta tietää, sä ostajana olet vain myyjän sanan varassa, joka pystyy tarkimmillaan sulle kertomaan, koska putket on vaihdettu. Yleisin fraasi minkä kuulee on, että "putkissa on vielä hönkää jäljellä", ja tää voi käytännössä tarkoittaa mitä vaan tuliteristä tuikuista putkiin, joilla vahvistimesta lähtee jotenkuten ääntä. |