Aihe: Keikan Pituus
1 2
Sergei Fallinen
20.09.2012 09:02:15 (muokattu 20.09.2012 09:02:42)
Mustakin ne tapaavat olla yleensä liian pitkiä. Ihan vain siksi, että ovat yleensä esiintyjistä riippumattomista syistä hieman epämiellyttäviä tilanteita. Kun jalat on kipeät, joku urpo tönii koko ajan jostain suunnasta, taskuvarkaita pitää varoa, kaljaa et saa etkä vessaan/röökille pääse, tulee väkisin tunnin tai parin jälkeen sellainen tunne että nauttii ja hurraa enemmänkin velvollisuudentunnosta ja kunnioituksesta artistia kohtaan kuin siksi että se olisi joku sun elämän hienoin hetki sillä hetkellä käsillä. Jos olisi muuten intiimimpi tilaisuus, voisi istua ja siemailla juomaa jossain divaanilla, ei 4 tai 5 tuntia olisi kesto eikä mikään hyvän artistin ollessa kyseessä.
Guitarwall
20.09.2012 10:41:32

Riippuu tosiaan siitä, meneekö sitä bändiä katsomaan vai katsooko sen vain olosuhteiden "uhrina". Jos odotan keikkaa ja menen sen katsomaan niin alle tunti on ehdottomasti liian vähän, sopiva on siinä 90min hujakoilla. Ja mikäli tuntematon bändi on todella hyvä niin jotain 45min-75min väliltä. Lämppäreillä 30-40min, vaikka soittoaikaa olisikin annettu 45min. Sujuu vaihdot rauhallisemmin ja tapahtuma pysyy paremmin aikataulussa, sillä taitaa olla ennemmin sääntö kuin poikkeus, että aikataulut kusee. Jää kaikille parempi maku suuhun.

Mikäli keikalle on pääsyliput ja illan aikana soittaa vain yksi bändi, niin alle 45min setistä jää ainakin mulle vain laiska maku. Jos hyviä biisejä ei ole omasta takaa tarpeeksi, niin sitten covereita settiin.

Omilla keikoilla myö yleensä soitetaan kotipaikkakunnalla 75-90min ja ulkopaikkakunnilla n. 60min, tietty lämppärisloteissa ja festareilla sopimuksen mukaan.
www.constantineband.net
velipesonen
20.09.2012 13:43:29

Ei pituudella väliä. Yleisön tyydyttämisen salat paljastuvat muualla.

Mutt siis toisaalta myös näytelmät teattereissa ovat viime vuosikymmeninä muuttuneet kamalan pitkiksi ja kun ottaa huomioon etteivät ne ole muutenkaan ainakaan parantuneet, niistä on tullut yleisölle entistä pahempi taakka, varsinainen riippakivi suorastaan.
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
paturock
04.11.2012 19:41:53
no meijän bändin keikat on 1-2 tunnin keikkoja ja mulle sopivia.
Objectif Lune
04.11.2012 22:05:55

Sopiva keikan pituus on pari biisiä liian vähän. Bändistä ja tilanteesta riippuu se, milloin on soitettu pari biisiä liian vähän, mutta pieni nälkä kannattaa yleisölle jättää. Se voittaa aina kyllästymisen.

Musta encore on ihan ok-tapa etenkin pienemmillä bändeillä. Ainakin se antaa yleisölle mahdollisuuden päästä bändistä eroon hieman aiemmin, jos ei sinä iltana nappaa. Sopiva encore myös rytmittää keikkaa ihan mukavasti. Tää ehkä niin, että varsinainen setti 35-40 min ja encore päälle reippaasti alle 10 min.
Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
LaMotta
04.11.2012 22:10:33 (muokattu 04.11.2012 22:13:46)

Oliko alkuperäinen aihe ns. oikeat bändit, vai maakuntasarjan bile ja coverpumput?

Tähdet tehköön niin kuin haluavat. Itse en käy konserteissa joten siinä mielessä aika yhdentekevää.

Mitä itse olen keikkaillut ja keikkoja myynyt. Asia on niin, että ohjelmanmaksajat tuontuosta edellyttävät vähintään noin 2 h shouta. Ei tuonne keskivertobaariin saa mitään keikkaa myytyä yhdellä tunnin setillä. Tai sitten joutuu tinkimään liksasta.
Mielipiteestä luopuminen lisää onnellisuutta
Johann Onn
04.11.2012 23:18:09 (muokattu 04.11.2012 23:19:31)
Objectif Lune: Musta encore on...

...liian pitkä, jos se on = Koko helvatin (kaksitoista biisiä / n. 30 minuuttia) setti uudestaan. Been there, done that.
McLeach
05.11.2012 00:08:08
LaMotta: Oliko alkuperäinen aihe ns. oikeat bändit, vai maakuntasarjan bile ja coverpumput?

Tähdet tehköön niin kuin haluavat. Itse en käy konserteissa joten siinä mielessä aika yhdentekevää.

Mitä itse olen keikkaillut ja keikkoja myynyt. Asia on niin, että ohjelmanmaksajat tuontuosta edellyttävät vähintään noin 2 h shouta. Ei tuonne keskivertobaariin saa mitään keikkaa myytyä yhdellä tunnin setillä. Tai sitten joutuu tinkimään liksasta.

Tää on aika mielenkiintonen juttu, eihän kukaan kuuntele random bändiä ja tuntemattomia biisejä kahta tuntia, ei edes tuntia. Coverjutut erikseen. Jos täytyy 2h musisointia olla niin toinen ja/tai kolmas bändi mukaan. Sen verran kantsii keikoilla käydä että huomaa mitä oikeasti jaksaa kuunnella ja mitä ei.
McLeach
05.11.2012 19:32:35
sub zero: No baareissa nyt ei ole tarkoituskaan, että ihmiset kuuntelis sitä musaa aktiivisesti vaan sinne vaan halutaan ohjelmaa tuomaan tunnelmaa, jolloin 2h on tietysti enemmän kuin 1h.

Jos biisejä ei löydy tarpeeks, niin voi tehdä semmoista taiteellista musiikkia, että soittaa puol tuntia samaa riffiä.

tämä palsta taitaa kuitenkin olla tarkoitettu muusikon ja kuuntelijan näkökulmasta eikä baarin...
Cathi777
06.11.2012 14:27:41

sub zero: No baareissa nyt ei ole tarkoituskaan, että ihmiset kuuntelis sitä musaa aktiivisesti vaan sinne vaan halutaan ohjelmaa tuomaan tunnelmaa, jolloin 2h on tietysti enemmän kuin 1h.

Jos biisejä ei löydy tarpeeks, niin voi tehdä semmoista taiteellista musiikkia, että soittaa puol tuntia samaa riffiä.

No aika harva kaipaa kyllä mitään bändiä tuollaista taustamusiikkia tuottamaan ( siis asiakkaan kannalta ). Eiköhän sellaiseen käy ihan yhtä hyvin levyltä tai kovalevyltä soitettu musiikki.

Mutta mitä tulee siihen ihanteelliseen keikan pituuteen niin kyllä se 75-90 minuuttia on isommalle bändille hyvä setin mitta.

Sitten taas random bändeille 45 minuuttia on jo usein liikaa, eli sellainen 30 minuuttia on aika hyvä.

Bile- ja humppabändit menee sitten hieman eri kategoriaan, kun nämä muut. Eli niillähän on usein useampi setti illassa ja tarkoitus tanssittaa porukkaa.
Only pop music can break my heart...
Groke
06.11.2012 16:19:04
Sopiva pituus on käytännössä erittäin suhteellinen käsite. Esim. itse olen käynyt AC/DC:n kolmella viimeisimmällä Suomen keikalla. Eikä se n. pari tuntia kestänyt setti tuntunut yhtään liian pitkältä.
Toki varsinkin LTBR:n nykymuotoinen sooloilukohtaus on DVD/BD:llä yllättävän toimimaton (vs. 70-luvun livevedot) ja ylipitkältä tuntuva kohtaus, mutta livenä nekin minuutit menivät ilman pitkästymistä.
Kaikilla noilla keikoilla seurasin vain pääesiintyjän kokonaan. Olisi kyllä ollut suuri pettymys ja yllätyskin, jos AC/DC olisi vetänyt vain tunnin setin.

Toisaalta olen monasti kyllästynyt jo ensimmäisen biisin aikana, kun käy nopeasti ilmi, että joku useimmiten ennestään tuntematon bändi on umpisurkea. Ja usein sounditkin ovat sitä luokkaa, ettei mistään tahdo saada mitään selvää. Aivan liian moni tuntuu peittelevän desibeleillä biisien ja/tai soittajien surkeutta.
Toki en huippusoundeillakaan jaksaisi seurata kahta tuntia jotain Apulantaa tai muuta omaan makuuni tylsää tai ärsyttävää bändiä. Silloin varttikin tuntuisi liian pitkältä ajalta. Hyvää bändia taas seuraa, vaikka miksaaja olisi sammunut miksauspöydän päälle. Tosin olisikohan moisella kovinkaan usein mitään käytännön merkitystä... :-p

Sitä en tietenkään toivo, että yleisesti alettaisiin väkisin venyttämäänkeikka ylipitkäksi, vaikka bändillä ei siihen oikein rahkeita olisikaan. Eli ei ole tarpeeksi (hyviä) biisejä, vaihtelua tai vaikkapa mielenkiintoista lavashowta. Joten siihen ainoaan hittibiisin laitetaan 20 kertsiä, kolme välispiikkiä ja loppuvenytykset päälle.
Esim. tuolla AC/DC:llä on se helvetinkello, tykit, "strippauskohtaus" tai vaikkapa savun keskeltä esiiin nouseva sarvipäinen kitaristi. Ja joskus jotain muutakin. Yleisökin on jo muutenkin aivan eri malliin innoissaan, kuin keskivertokeikoilla. Eli fiilis on kohdillaan. Silloin tunti on lyhyt aika.
rintapek
07.11.2012 17:21:30

Tää kovasti riippuu mitä keikalla tarkoitetaan.

Pisin "keikka" jonka muista soittaneeni oli häät, joissa sulhanenen oli kotoisin Tanskanmaalta. Sulhasväellä oli lento pahasti myöhässä ja sit niitten bussikuljetus eksyi. Kun oltiin saatu kamat kasaan, niin tultiin järkkärin toimesta kysymään, et voisitteko soittaa "jotain" täs odotellessa. Muistaakseni neljä settiä kerettiin vetämään jo ennen ko sulhasväki oli paikalla.

Monastihan häät päättyy jo ennen puoltayötä, ko morsiuspari lähtee ja muu nuoriso alkaa kattella ittelleen jatkopaikkaa. Mut ei nuo. Ne ei ollu tullu Suomeen mennäkseen baariin, vaan juhlimaan häitä. Sitäpaitti niil oli omat viinat mukana, eikä sitä ollu mitenkään vähän. Niinpä hääkemut jatkuivat auringonnousuun. Jos en kovasti väärin muista, niin 12 settiä vedettiin.

Normaalisti noist kemuista on kyl selvinny kolmella setillä.

Firmakemut on vähän sama juttu. Järkkäri sanoo, et muu ohjelma päättyy 21-22 ja pilkku tulee 01. Pilkkuun asti sit ohjelmasta vastaa bändi ja sitä ohjelmaa tarttee löytyä se kolme- neljä tuntia.

Baarikeikoilla osin sama. Jos baariin tilataan viihdyttäjä, niin ei se puolella tunnilla pärjää. Ei puolen tunnin vuoksi baariin vaivaudu kukaan.

Se on sit eri asia, jos baarissa on vaik kolmen bändin ilta. Jos soitto alkaa 21-22 ja pilkku tulee 01, niin siin yhden bändin soittoaika ei voi olla tuntia pitempi.

Brucen keikat stadikalla on sit kokonaan toinen juttu. Hän voi järjestyssääntöjen puitteissa huvittaessaan vetää yhtämittaa vaik 24h, eikä yleisö karkaa mihinkään.
One kind of music only - the good kind
BoNey
09.11.2012 17:37:16

Punkrokkibändillä vedetään yleensä n. 35minsaa + yhden biisin encore pyydettäessä. Tuntuu kyllä tälle poppoolle ihan sopivalta, ja myös yleisö jaksaa kuunnella ton verran tollasta kohtuu nopeaa paahtoa ilman kyllästymistä. Tuo on kanssa tärkeää, että se setin kaari on jollain tavalla järkevä, eikä vain poukkoilla biisistä toiseen niin pitkään kunnes koko tuotanto on käyty läpi.

Itse kuulun kanssa siihen porukkaan joka ei kyllä yli tuntia jaksa kuunnella bändiä muuten kuin poikkeustapauksissa. Joku stadion -kokoluokan bändi asia erikseen, noissa joku 1,5-2h menee vielä ihan hyvin, mutta baarissa se 30-45min on aika passeli.
www.youtube.com/user/StereoidsBand/videos
Mika Kangas
09.11.2012 20:41:38
Mun mielestä ihannepituus on klubikeikoilla se noin tunti ja ulkomaan elävillä jossain isommassa paikassa noin pari tuntia. Paljon tietysti riippuu tuleeko omia lempibiisejä ja tuleeko ne oikeassa järjestyksessä eli pysyykö fiilis hyvänä koko keikan ajan. Henkilökohtaisesti kaikenlaiset yksinsoolot on aika üübertylsiä mikä on aina vaikuttanut kun on käynyt katsomassa vaikkapa AC/DC keikkaa. Ja jälkeenpäin ajatellen mm. viimeisin Rush- keikka olisi ollut aika rankka ilman väliaikaa. Vai lieneekö ikäkysymys :).
Timi
09.11.2012 21:28:17
Vissiin normi ravintola keikka on 6x45 minsan settiä.Laivoilla lyhyempiä,mutta sijoittuu pitkin vuorokautta.Häissä ja synttäreillä joku 2-4 settiä.Silleen tanssibändillä
Vaikea.Mutta varma!
baron
10.11.2012 00:21:33

Timi: Vissiin normi ravintola keikka on 6x45 minsan settiä.Laivoilla lyhyempiä,mutta sijoittuu pitkin vuorokautta.Häissä ja synttäreillä joku 2-4 settiä.Silleen tanssibändillä

Juniorina mä tykkäsin että mitä pitempi sitä parempi. Nykyään tykkään että tanssikeikoilla ihannepituus on kolme settiä, neljä alkaa mennä jo vähän räpeltamiseksi.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
C
15.11.2012 10:15:56
Timi: Vissiin normi ravintola keikka on 6x45 minsan settiä.

Mikä on normi ravintola keikka? 6 settiä?
Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010
rintapek
15.11.2012 10:43:39

C: Mikä on normi ravintola keikka? 6 settiä?

Mä en normista tiedä, mut 6x45 soittoa + 2x45 roudaa = 8h työpäivä.

Melko harvalle leipä lohkeaa tekemällä duunia puoltuntia viikossa.
One kind of music only - the good kind
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)