pönttö 04.11.2012 22:15:55 (muokattu 05.11.2012 00:24:30) | |
---|
Laulava Kylätohtori ja muut: ... Jos tahtoo ostaa 5000 kitaran ja tuntee saavansa ko. soittimella vastinetta... Jos hintaerot vastaavat oikeasti laatueroja, olkoon hinnoittelu vapaa. Minulla leikkaa kone kiinni siinä kohdassa, kun se 200:n peli on oikeasti parempi, kuin se 2000:n peli (älkääkä ede viitsikö väittää, ettei kalliita susia edes ole). |
Gabe 04.11.2012 22:32:33 | |
---|
LaMotta: Mikä on mielestänne 'hyväksyttävä' kitaran hinta? Itse pidän 1500e perusteltuna laadukkaasta työkalusta. Selvästi sen ylimenevässä osassa joutuu maksamaan eiäänenlaadullisista ominaisuuksista, kuten hienoista bindauksista, inlaysta sun muusta kuorrutuksesta. Olenpa nähnyt liki 7000e Ruokangas Unicornin ja täytyy sanoa että kyllä oli hintansa väärti. " Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. "
- Keith Richards - |
JeKo 04.11.2012 23:02:32 | |
---|
Gabe: Olenpa nähnyt liki 7000e Ruokangas Unicornin ja täytyy sanoa että kyllä oli hintansa väärti. Kerropa ihmeessä, että mikä siitä teki sen arvoisen? Sen enempää Ruokankaan kitaroita väheksymättä. "The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia |
Krice 04.11.2012 23:28:53 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Itse olisin myös kiinnostunut kuulemaan, miten tuo väljä kaulatasku voi huonontaa soundia? Kaulahan on joka tapauksessa irti bodysta, joten värähtelyn kannalta on ihan sama Kaula irti rungosta? Mielenkiintoinen käsitys kitaran rakenteesta. |
Gabe 04.11.2012 23:37:20 | |
---|
JeKo: Kerropa ihmeessä, että mikä siitä teki sen arvoisen? Sen enempää Ruokankaan kitaroita väheksymättä. Noh, kotimaista huippuluokan käsityötä parhaista osista, uskomaton soundi ja kaunein kitara mitä olen ikinä nähnyt. Tarvitseeko enempää perustella? :) Voisin hyvin kuvitella semmoisen ostavani jos olisin alan rautainen ammattilainen. Amatöörille se on vähän yliampuva. " Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. "
- Keith Richards - |
aristoteles666 04.11.2012 23:40:35 (muokattu 04.11.2012 23:41:42) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Itse olisin myös kiinnostunut kuulemaan, miten tuo väljä kaulatasku voi huonontaa soundia? Kaulahan on joka tapauksessa irti bodysta, joten värähtelyn kannalta on ihan sama, onko sitä rakoa 0,1 mm vai 2 mm, joka tapauksessa se resonointi ei siirry siitä. Eiköhän se resonoinnin kunnollinen siirtyminen vaadi melko tiukan liitoksen aka pulttiliitos, jolloin se värähtely siirtyy pulttiliitoksen kautta, eikä kaulataskun... se on itse asiassa helppo kokeilla, täytä ne välit vaikka plektroila, niin että kun laitat kaulan takaisin paikoilleen, joudut hiukan painamaan kaulaa bodya vasten että se painuu paikoilleen, sitten ruuvaat kiinni ja soitat, huomaat eron. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
Kontiak 05.11.2012 00:08:16 | |
---|
http://www.truthinshredding.com |
Laulava Kylätohtori 05.11.2012 09:46:23 (muokattu 05.11.2012 09:52:29) | |
---|
LaMotta: Pointtipa olikin just siinä, ettei se kuorrutus lisää soittimen äänellisiä ominaisuuksia millään tapaa. Voihan sen jyrsiä vaikka kullasta ja laittaa hinnaksi 100 000euroa. Joo, olen samaa mieltä. Kitaran body ja kaula ovat puuta, joissa toki on eroja jotka vaikuttavat soundiin, mutta ei se puun hinta korreloi suoraan sen sointiin, joten jossain kohtaa niistä puista aletaan maksamaan turhasta. Samoin talla. Ei se ole mitään alkemiaa, jossa kullasta ja salaisista kaavoista kehiteltäisiin jotain taika-ainetta, joka jatkuvasti hinnan kasvaessa muutuisi aina vain paremmaksi. Laadukkaasta aineesta valmistettu laadukas talla maksaa summan X, jonka jälkeen maksetaan turhasta. Se, mitä mikrofoneilla voidaan saavuttaa, on myös rajallista. Magnettia, käämiä ja vähän muovia - siinä se. Muutamalla satasella varmasti saa niin hyvät mikit kuin yleensä on mahdollista saada. Jos pistän 4000 euroa mikkeihin, niin olemme varmaan kaikki samaa mieltä, että ne eivät ole sen paremmat kuin 400 euron mikit. Eli kitara on kuitenkin niin yksinkertainen, että teknisesti sen saa melko halvalla niin hyväksi kuin se ylipäätään on tarpeellista ja mahdollista. Lakkaukset, bindaukset ym. maksavat sitten, mitä maksavat (kuten jo tuolla sanoitkin). Mun pointti tuossa kirjoituksessa oli, että onko sillä väliä, mitä joku maksaa kitarastaan, jos hän on siihen itse tyytyväinen? Jos kitarasta 2000 euroa maksaminen on järjetöntä, sillä perusteella, että hintaa ei voida enää perustella vastaavalla laadulla, niin mielestäni se on vähän ihmeellistä. Jos kitarassa on laatua ja teknisiä ominaisuuksia 1000 edestä ja mojoa, fiilistä ja inspiraatiota 1000 edestä, niin miksi sen ostaminen on väärin. Mitä järkeä on ostaa uusi auto, kun jo ostohetkellä auton arvosta häviää parin laatukitaran hinta. Ja muutaman vuoden päästä arvo on puolittunut. Saman asian ajaa esim. 2000 euron auto.... Miksi kallis kitara on jokin erikoisuus ja poikkeus, joka pitäisi ostaa vain järkiperustein? Ihan sama se minulle on, millä perusteella ketäkin mitäkin ostaa, mutta ihmettelen vain, miksi muutaman tonnin kitaran ostoa pitäisi olla selittelemässä, että miksi nyt tällaisen ostin, vaikka paljon halvemmalla saa paljon parempia. Ihme nillittämistä jostain kitaroista. Mahtaako samanlaista itkua olla muilla harrastefoorumeilla? Itse en ole ainakaan autopuolella vastaavaan tärmännyt, mutta siellä nyt varmaan tunnustetaan jo heti aluksi, että koko harrastus on lähtökohdiltaan järjetön... edit. selkeytän nyt omaa itkuvirttäni siltä osin, että A. Kitaran laatu paranee vain tiettyyn hintaan asti, jonka jälkeen maksetaan ulkomusiikillisista asioista. B. Näistä ulkomusiikillisista asioista maksaminen on mielestäni ok, jos ostotapahtuma on vapaaehtoinen ja ostaja ymmärtää, mitä on ostamassa. Kusetukset ym. on tietenkin erikseen... C. Kitaran osto, kuten mikä tahansa muukaan osto, ei ole puhtaasti rationaalinen tapahtuma, joten mielestäni sitä ei pitäisi katsoa puhtaasti rationaalisena tapahtumana. Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Laulava Kylätohtori 05.11.2012 09:48:54 | |
---|
aristoteles666: se on itse asiassa helppo kokeilla, täytä ne välit vaikka plektroila, niin että kun laitat kaulan takaisin paikoilleen, joudut hiukan painamaan kaulaa bodya vasten että se painuu paikoilleen, sitten ruuvaat kiinni ja soitat, huomaat eron. Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla, mutta noissa omissa kitaroissa on sopivat kaulataskut, tai ainakaan en ole koskaan huomannut, että niissä mitään väljyyttä olisi. Voi niissä silti ollakin, täytyykin katsoa jossain välissä ihan mielenkiinnosta - vai uskaltaako? Huononeeko soundi, jos huomaa väljyyttä kaulataskussa? ;) Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
s8na 05.11.2012 09:58:32 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla, mutta noissa omissa kitaroissa on sopivat kaulataskut, tai ainakaan en ole koskaan huomannut, että niissä mitään väljyyttä olisi. Voi niissä silti ollakin, täytyykin katsoa jossain välissä ihan mielenkiinnosta - vai uskaltaako? Huononeeko soundi, jos huomaa väljyyttä kaulataskussa? ;) Katoin tossa eilen omat kitarat läpi ja Yamahassa on väljä kaulatasku. Mexico Fenderi telessä ei. Eli ainakin kahdensadan ja kahdeksansadan kitaroissa on eroa tällä saralla. |
jperala 05.11.2012 10:02:48 | |
---|
s8na: Katoin tossa eilen omat kitarat läpi ja Yamahassa on väljä kaulatasku. Mexico Fenderi telessä ei. Eli ainakin kahdensadan ja kahdeksansadan kitaroissa on eroa tällä saralla. 350€ soittimessa en saa pujotettua kaulan ja bodyn väliin A4 arkkia irroittamatta kaulaa. Kohtuu tiivis on halpiksessa. Jazz Bass Fretless |
darrell 05.11.2012 12:02:32 | |
---|
JeKo: Kerropa ihmeessä, että mikä siitä teki sen arvoisen? Sen enempää Ruokankaan kitaroita väheksymättä. Useimmat on varmaan nähnyt nämät, mutta laitanpa silti. Ruokankaan mielenkiintoinen videopäiväkirja http://www.youtube.com/watch?v=TnM-P0vKWscja Ruokangas puhumassa MGS 2010:ssa http://www.youtube.com/watch?v=uSn3kJcczXg Jos jaksaa edes osittain katsoa nuo, niin pitäisi tulla selväksi, että kitaran hinta ei ole vain kuorrutuksessa ja puulaadussa. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
Terry Pantheras 05.11.2012 12:22:33 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla, mutta noissa omissa kitaroissa on sopivat kaulataskut, tai ainakaan en ole koskaan huomannut, että niissä mitään väljyyttä olisi. Voi niissä silti ollakin, täytyykin katsoa jossain välissä ihan mielenkiinnosta - vai uskaltaako? Huononeeko soundi, jos huomaa väljyyttä kaulataskussa? ;) En tiedä saundista, mutta natkuva kaula ei ole mielestäni hyvä ominaisuus... :) Ei ne ruuvit pelkästään sitä kaulaa paikallaan pidä. Höpsis! |
pönttö 05.11.2012 12:23:56 (muokattu 05.11.2012 12:24:51) | |
---|
Ruokankaasta ja rahasta voisi toki pohdiskella pitkäänkin. Ensiksi haluan sanoa, että olen hypistellyt muutamaa ja olen todella vakuuttunut laadusta. Sellainen laatu ei synny itsestään. Sellaisen laadun tuottaminen Suomessa maksaa jumalattomasti. Hinnat ovat mielestäni perusteltuja olosuhteet huomioonottaen. Mutta... Jos Kiinalainen paja (älkääkä edes kehdatko väittää, ettei siinä maassa ole mahdollista löytää tarpeeksi taidokasta käsityöläistä. Me hakkasimme toisiamme kivillä kaaliin, kun siellä jo kyhättiin hienomekaanisia laitteita. Sieltä löytyy todennäköisesti helvetinmoinen kasa niitä nikkareita) päättäisi alkaa valmistamaan saman tason tuotteita (miksi eivät ole ymmärtäneet sitä jo?), ne voisivat olla hinnaltaan helposti karvalakki-Fenderin luokassa. Tuo hinta on siis suhteessa valmistusmaahan. Hyvinkin tiukassa suhteessa. Laatua kyetään kuitenkin tekemään aika monessa maassa. Joidenkin tämänhetkiseen kulttuuriin toki kuuluvat suuret sarjat ja massan tuoma tasainen, pienistä rahasummista koostuva suuri virta. Niissä ei tällä hetkellä vain haluta tehdä laatua, tai jos halutaan, me emme kuule siitä. Mutta mahdollista se silti olisi. |
Laiskiainen 05.11.2012 12:47:01 | |
---|
Hyvä instrumentti on sellainen jonka on tehnyt ammattitaitoinen soitinrakentaja tarkoituksenaan tehdä mahdollisimman hyvin soiva ja soitettava peli. Huono on sellainen joka on tehty ihan mistä vaan paloista tarkoituksena voitto eikä soitto. Siltä väliltä löytyy sitten kaikki tarjonta. Ostaja maksaa jos tykkää ja jättää ostamatta jos ei tajua eroa. - The late bird catches a nap - |
Numb 05.11.2012 12:57:10 | |
---|
Laiskiainen: Hyvä instrumentti on sellainen jonka on tehnyt ammattitaitoinen soitinrakentaja tarkoituksenaan tehdä mahdollisimman hyvin soiva ja soitettava peli. Paitti tietty jos se instrumentti jostain syystä meni ns. vituix :) Mun mielestä hyvä instrumentti on semmoinen, joka on käyttäjänsä mielestä hyvä instrumentti. Ihan riippumatta kuka, milloin, missä tai mistä on sen tehnyt. Mun mielestä hyvä ei välttämättä ole jonkun toisen mielestä hyvä. Ja jonkun toisen mielestä hyvä ei välttämättä mun mielestä. Objektiiviset tosiseikat muodostavat vain osan soittimen hyvyydestä. |
pönttö 05.11.2012 13:01:05 (muokattu 05.11.2012 13:04:07) | |
---|
Laiskiainen: ...Ostaja maksaa jos tykkää ja jättää ostamatta jos ei tajua eroa. Myönnä pois että se ero on joskus vaikea tajuta. Ihminenhän tapaa luottaa "merkkituotteeseen". Ja kun merkkituotteessa sisäinen laatuero (Fender parka on liian helppo esimerkki tässä) viskelee, alkaa paletti mennä sekaisin. Vaikkakin uskoni ihmiskuntaan heittelee mikroskooppisen ja olemattoman välillä, iskee pieni toivonpilkahdus silloin tällöin pilaamaan hyvin alkanutta murjotusta. Kuten nyt vaikka sellainen, että tämän maailman Ruokankaat malttaisivat pitää putkansa pieninä ja onnistuisivat välttämään tulevaisuudessakin halun mennä kiinaan "tehdasversioita" tuottamaan. Kun edes jotkut ihmiset malttaisivat olla muutakin kuin rahan perässä öyhöttäviä pellejä, niin tätä planeettaa vaivaava kahdella jalalla taapertava loiseliöstö edesottamuksineen ei olisi ihan niin vastenmielistä katseltavaa. |
s8na 05.11.2012 13:32:08 (muokattu 05.11.2012 13:32:42) | |
---|
Tosta "kiinaan" menemisestä on ehkä karmein esimerkki tää Charvelin uustuotanto ihan parin vuoden takaa. Ensin firma tekee makeita klassisia merkille tunnusomaisia keppejä jenkeissä. No sitten siirretään tuotanto Japaniin, vielä mun mielestä ihan ok kun kepit vielä oli samoilla spekseillä ja ilmeisen hyviäkin. Kolmas vaihe: aletaan tuottamaan samanlasia EMG-LTD hirvityksiä kuin muutkin valmistajat. Perushinnalla ja perus blingblingeillä kaiketi vielä samoilla Korean tusinatehtailla. Kepeissä ei oo mitään omaleimasta ja muutenkin visuaalinen suunnittelu näyttää todella kökölle, liekö sekin ulkoistettu sinne kaukoitään. Nimikin sarjalla on surkuhupaisasti Desolation = lohduttomuus. Kaikki tämä saatiin aikaiseksi muutaman vuoden aikana. |
jniska 05.11.2012 13:48:20 | |
---|
s8na: Tosta "kiinaan" menemisestä on ehkä karmein esimerkki tää Charvelin uustuotanto ihan parin vuoden takaa. Ensin firma tekee makeita klassisia merkille tunnusomaisia keppejä jenkeissä. No sitten siirretään tuotanto Japaniin, vielä mun mielestä ihan ok kun kepit vielä oli samoilla spekseillä ja ilmeisen hyviäkin. Kolmas vaihe: aletaan tuottamaan samanlasia EMG-LTD hirvityksiä kuin muutkin valmistajat. Perushinnalla ja perus blingblingeillä kaiketi vielä samoilla Korean tusinatehtailla. Kepeissä ei oo mitään omaleimasta ja muutenkin visuaalinen suunnittelu näyttää todella kökölle, liekö sekin ulkoistettu sinne kaukoitään. Nimikin sarjalla on surkuhupaisasti Desolation = lohduttomuus. Kaikki tämä saatiin aikaiseksi muutaman vuoden aikana. Tämä sama asia minua ihmetyttää kovin. Tosin jäihän jenkkeihin custom-shop tsärvelien valmistus. Mulla oli San Dimas jenkki, ihan viimeisiä jenkeissä tehtyjä. Siinä oli jo eroa japsiversioon. Mutta nuo uudet desolationit, YÖKSS. Täytynee ostaa CS Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !! |
Luin hetki sitten ketjusta kaulataskun tiiviyksistä jne. Nyt tässä lounasta nauttiessa nappasin ruokalukemiseksi 2002 Fender Frontline lehden ja avasin summittaisesti sivun. Sivu 31. Näköjään custom shop osastolla ollaan ja sivuilla komeilee hieno fiesta red '56 team built strato. Loimukaula ja kaikkea. Kaulataskusta näkee aivan selvästi, että on väljä. Irvistää niin, että varmasti mahtuis ohuehko plektra väliin. |