Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Multiefektiä kitaralle
1
painofdespair
05.11.2012 00:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsisin jonkinlaista multiefektiä kitaralle, mutta enpä ole päässyt itse niitä kokeilemaan niin jonkinlaista vinkkiä ja kokemuksia kertokaa. Kertokaa omia kokemuksia ja ehdotuksia laudasta.
Isoin tarve olisi akustisen saundin muuttamiseen ja kaiku/delay/wah käyttö.
Itselläni on mietinnässä tällä hetkellä:
http://www.thomann.de/fi/boss_me25.htm
http://www.thomann.de/fi/line6_floor_pod_plus.htm
 
Jyrken
05.11.2012 10:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulen, jotta tossa Bossissa on hintaluokkansa vehkeistä parhaat akustisen kitaran simulaatiot, Boss kun tekee erikseen myös tota pedaalia. Itse asiassa muistaakseni Line kuutosessa ei ole akustista ollenkaan, mutta delayt ja wahit ja modulaatiot on kauttaaltaan laadukkaita, omaan kokemukseen perustuen. Voi nekin olla Bossissa ihan yhtä hyviä, en tiedä.
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
tender.insanity
05.11.2012 11:01:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrken: Luulen, jotta tossa Bossissa on hintaluokkansa vehkeistä parhaat akustisen kitaran simulaatiot, Boss kun tekee erikseen myös tota pedaalia.
 
Jos tuo ME-25:n akustissimu on samanlainen kuin esim. GT-8:ssa, niin eipä sillä tee oikein mitään. Tai ainakaan itse en ole saanut mitään fiksua sillä loihdittua. Kyllä tuo kitaran soundia muuttaa, mutta eri asia on se, kuulostaako akustiselta kitaralta =)
 
painofdespair
05.11.2012 11:22:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo no sehän on totta ettei sähkökitarasta akustista saa millään!:) Mutta siis joo pientä efektiä kaipaisi tuo sähkiksen cleani. Tällä hetkellä varmaan ostoskoriin on menossa tuo Boss ME-70, ainakin ihan ok:lta nuo kaikki netin esittelyvideot vaikuttaa. Tietysti pitää varmaan opetella aika paljon mutta eiköhän ne opi jossain vaiheessa.
Onko perusteluita, että kannattaisi jättää kokonaan ostamatta kyseinen vehje?
 
tender.insanity
05.11.2012 11:26:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

painofdespair:
Onko perusteluita, että kannattaisi jättää kokonaan ostamatta kyseinen vehje?

 
Eipä kai perusteluita. Itse olen vuosia käyttänyt GT-8:a ja suosittelen sellaisen ostoa vaikka torilta. Välillä noita menee oikein huokeaankin hintaan.
 
Tsugu Way
05.11.2012 13:24:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on molemmat Bossit - sekä ME-50 että ME-70.
 
Viisikymppinen on ollut viimeiset kolme vuotta käytössä koko ajan keikoilla. Ostoperusteena oli aikoinaan mukiinmenevien soundien lisäksi se, että se toimii lattialla ikäänkuin olisi 4-5 erillispedaalia rivissä. Eli ei tarvi nysvätä presettien ja sounbankkien sun muiden kanssa. En ole siis missään vaiheessa siihen mitään ohjelmoinut, vaan käytän sitä "reaaliaikaisesti" samoin kuin irtopurkkeja.
 
Sen uudemman seittenkymppisen laitoin tuon aiemman innoittamana. Se on aikalailla monipuolisempi. Siinä on mm. esivahvistinmallinnokset, mitä viiskympissä ei ole. Mutta tämän uudemman säröpuoli oli pettymys. Vähemmän vaihtoehtoja, eikä sounditkaan särömallinnoksissa mielestäni niin hyvät kuin edeltäjässä. Mutta tämä vain yksi miinus. Muutoin siis monipuolisempi käytettävyydeltään.
 
Molempia pyörii torillakin 100-150e hintaan!
 
Blues is allright!
tender.insanity
05.11.2012 13:32:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on jotain soitelmia GT-8:n kanssa.
 
Raidoille ei ole tehty mitään, eli aika pitkälti juuri sama soundi mikä kuuluu, kun pistää laitteen päälle ja soittelee menemään.
 
https://dl.dropbox.com/u/5738957/Vexation.mp3
https://dl.dropbox.com/u/5738957/zombie_5.mp3
https://dl.dropbox.com/u/5738957/Unaware.mp3
https://dl.dropbox.com/u/5738957/Illness%20Between%20Ears.mp3
 
pönttö
05.11.2012 13:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Itselläni on molemmat Bossit - sekä ME-50 että ME-70...
 
Lisä-ääni ME-70lle. Tietyissä tilanteissa käytän mieluummin multi-himmeliä vaikka varsinkin viime aikoina kiinnostus kaikkiin putkitoimisiin murikoihin on ollut karkaamaisillaan lapasesta. Omistan myös ikivanhan Digitech GSP 21 Pron, eli uskallan vihjaista myös sen merkin osaavan hommansa. Vielä tänäänkin sen kaikumallinnukset ovat ihan omaa luokkaansa.
 
Olen myös utelias sen Fenderin uuden lelun suhteen, vaan vielä ei ole tullut langettua.
 
Bossilaiset ovat olleet kohtaamistani kapineista (minulle) selkeimpiä käyttää. Ne jotenkin osavat sen käyttöliittymän. Olen uteliaisuuttani ronkkinut niitä GT-himmeleitäkin ja niissäkin on se logiikka kohtuu helposti klaarattavissa.
 
Multiefektin huono puoli on se, että sen systeemit yrittävät kattaa mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla. Siksi esim ME-70:ssä on yksi paha perusvirhe ja pari pientä riesaa. Efektit on järjestetty niin, että compressori ja boost ovat saman polkimen alla. Et siis tee sooloboostia, jos kompura on käytössä.
 
Juu. Ne mustipaikat. Mutta kun ei viitsi...
 
BOSSin reverb on surkea. Vältä sen käyttöä, jos mahdollista.
 
BOSS on myös tukevaa tekoa eikä tykkää paskaa edes märällä nurmikolla pelaamisesta (saattoi olla tuuriakin). Luulen, että jos nyt olisin puhtaalta pöydältä ostelemassa, BOSS ilmaantuisi uudelleen käyttöön, vaikka se Fenderkin saattaisi ilmaantua kaveriksi.
 
iec
05.11.2012 13:48:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli aikaisemmin Voxin mallintava vahvistin, ja mikäli efektit vain ovat yhtä hyviä kuin tuon vahvarin efektit, niin kannattaa harkita myös tätä Voxin Tonelab EX:ää:
 
http://www.thomann.de/fi/vox_tonelab_ex.htm
http://www.youtube.com/watch?v=18TwPa4XgfY
 
Itse pidin ainakin tuon Voxin mallintavan combon käyttölogiikasta, eli ei tarvitse millään tietsikalla säädellä, vaan nupit ovat hyvin loogisia ja käyttö helppoa. Voipi olla että tuossa ei sitten ole akustisen mallinnusta...
 
-iec
 
Jyrken
05.11.2012 15:12:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Jos tuo ME-25:n akustissimu on samanlainen kuin esim. GT-8:ssa, niin eipä sillä tee oikein mitään. Tai ainakaan itse en ole saanut mitään fiksua sillä loihdittua. Kyllä tuo kitaran soundia muuttaa, mutta eri asia on se, kuulostaako akustiselta kitaralta =)
 
Aijjaa, no en sinänsä ihmettele :P Omassakin Pod X3:ssa on sitä vikaa, että vaikka mallinnettujen vehkeitten lista on komea ja kattava, vain murto-osalla oikeesti tuntuu tekevän jotain...
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
warlock
05.11.2012 19:53:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

millbrookissa on rocktronin multilankut puoleen hintaan. kannattas ainaki käydä kokeilemassa. muuta en niistä osaa sanoa. Näyttäs niissä ainaki ovh olevan aika kovat.
 
http://www.millbrook.fi/tuotteet.php?k=17705&tuoteryhma_id=8&offset=30
 
Jone the Bone
05.11.2012 20:23:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt vuosia BOSS GT-5 multihärpäkettä, ja ollut siihen enemmän kuin tyytyväinen.
 
Käyttöliittymä on järkevä ja nopeakäyttöinen, efektien laatu ja määrä kunnioitettava, ja muokattavuutta löytyy niillekin, joita tehtaan presetit eivät sytytä. Toiminta on pomminvarmaa, eikä ongelmia ole koskaan ilmennyt.
 
Tuon aikakauden COSM-mallinnus ei tietenkään yllä tämän päivän tasolle, joka kuuluu erityisesti vahvistinmallinnusten säröpuolella.
 
Mutta uudempiin GT-sarjalaisiin nähden GT-5:sta löytyy analoginen, COSM-vapaa Overdrive/Distortion -osio, joista löytyy pitkältikin samoja särömausteita, mitä Bossin irtopurkeistakin.
 
Ja mikä parasta, nykyisin noita GT-5:a liikkuu toreilla naurettavaan hintaan, jolla ei saa edes yhden transistorin sisältävää 'boutique' -boosteria!
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
pönttö
05.11.2012 20:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jone the Bone: Itse olen käyttänyt vuosia BOSS GT-5 multihärpäkettä...
 
Pika-artikkeli poiki ihan plussan. Nyt pitänee poiketa torilla hiukkasen selailemassa... :)
 
Krice
05.11.2012 22:30:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Voipi olla että tuossa ei sitten ole akustisen mallinnusta...
 
On siinä (kuten myös pienemmässä Tonelab ST-mallissa) acoustic simu pedaalimallinnuksena. En ole hirveästi kokeillut että miten hyvä se on, mutta eihän noilla varmaan yleensäkään ihan akustisen kitaran tasolle päästä.
 
iec
06.11.2012 13:11:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: On siinä (kuten myös pienemmässä Tonelab ST-mallissa) acoustic simu pedaalimallinnuksena. En ole hirveästi kokeillut että miten hyvä se on, mutta eihän noilla varmaan yleensäkään ihan akustisen kitaran tasolle päästä.
 
No siinä tapauksessa Voxin Tonelab täyttää alkuperäisen kysymyksen ehdot. Mun mielestä kampe on ehdottomasti testaamisen/harkinnan arvoinen. Tuollaisen Tonelabin hankkimista mietin itsekin, mutta tuli sitten kuitenkin hommattua erillisiä pedaaleja.
 
-iec
 
stumpe
06.11.2012 17:42:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin kysyä täällä erästä asiaa.
 
Hommasin digitechin rp350 efektipedaalin. Ongelmana se että en saa kapistuksesta millää ilveellä kunnollista metallisäröä. Onko mahdollista että ottaisin särön ihan vahvarin omista saundeista, ohittaisin digitechin niinku... vaikka pedaali olisi vahvarin ja kitaran välissä? Pedaalille olisi silti käyttöä, sillä siitä saa taasen paljon paremmat puhtaat saundit.
 
Toiv. ymmärrätte mitä tarkoitan :D
 
jhlamm
06.11.2012 17:45:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stumpe: Ajattelin kysyä täällä erästä asiaa.
 
Hommasin digitechin rp350 efektipedaalin. Ongelmana se että en saa kapistuksesta millää ilveellä kunnollista metallisäröä. Onko mahdollista että ottaisin särön ihan vahvarin omista saundeista, ohittaisin digitechin niinku... vaikka pedaali olisi vahvarin ja kitaran välissä? Pedaalille olisi silti käyttöä, sillä siitä saa taasen paljon paremmat puhtaat saundit.
 
Toiv. ymmärrätte mitä tarkoitan :D

 
Jos sinulla on vahvistimessa särökanava niin sieltä sen kyllä voi ottaa ja kattoo ettei ole mitään kovia akkarimallinnuksia tai vastaavia päällä sillon pedaalissa - ne kun sotkee sitten soundia. Eli kannattaa tehä joku semmonen paikka sinne lautaan joka mätchää tuon särön kanssa. Pikkusen voi jopa tuota vahvistimen säröä boostata pedaalisäröllä.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
pönttö
06.11.2012 17:52:58 (muokattu 06.11.2012 17:54:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stumpe:...Onko mahdollista että ottaisin särön...
 
Tietenkin on mahdollista, jos vahvistimesi on kaksi- tai useampikanavainen. Yksikanavainen kapine: Efektilaite ei osaa opastaa vahvistintasi poimimaan säröä pois äänisopasta.
 
Tosin monet efektit eivät toimi hyvin ennen säröastetta eli jos käytät modulaatiotauhkaa särökanavalla, lopputulos saattaa kuulostaa ikävältä korvaasi.
Jos vahvistimessasi on efektilenkki, voit toki kytkeä laitteen sinne.
 
stumpe
06.11.2012 18:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! Täytyy ruuvailla tuota lisää. Olen 6-7 vuotta soittanut, ja tapani mukaan tykkään pitää asiat yksinkertaisina, tämä siis ensimmäinen pedaalini, tai tais mulla joskus olla digitechin metal masteri. :D
 
stumpe
06.11.2012 19:18:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stumpe: Kiitos vastauksista! Täytyy ruuvailla tuota lisää. Olen 6-7 vuotta soittanut, ja tapani mukaan tykkään pitää asiat yksinkertaisina, tämä siis ensimmäinen pedaalini, tai tais mulla joskus olla digitechin metal masteri. :D
 
edit. Laitoin spedusta neutraalit asetukset niin saan hyvän särön vahvarista, MUTTA kun käyttää rumpupatterneita samaan aikaan kun vahvarissa päällö särökanava, niin rummut paskoontuvat täysin :p sille ei varmaan voi tehä mtn. Mun vahvarissa ei muuten oo efektilenkkiä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «