jniska: Nämä faktat taas on aivan sitä mutuilua ja sun mielipiteitä. No niinpä niin. Eihän Fenderillä mitään ongelmia laadun kanssa olekaan. Kaikki valmistajat on ihan samanlaisia. Täällä ei ole mitään nähtävää, hajaantukaa. |
pönttö 04.11.2012 20:23:06 | |
---|
blues guitar: Siis psykoakstiikkaa koko kaulataskuhomma? Nyt olen hiukkasen heikoilla jäillä tässä, mutta... Olkoon esimerkkimme strato. Kaula ja body siis eri palikat. Kun kaula värähtelee, täysin eri materiaalista, täysin eri mallinen ja massaltaan erilainen body muka saavuttaisivat yhteisen resonanssin? Sustainin määrä ja muu soundi (äänenväri) eivät ole välttämättä toisistaan riippuvaisia. Mitä tulee puumateriaaleihin (en halua alkaa siihen ikuisuusväittelyyn kummemmin, mutta...) jos otetaan 2 hyvälaatuista stratoa. Sitten vaihdetaan yhdenlaisesta puusta värkätyn straton hyvälaatuinen tekniikka toisesta puusta koottuun. Seuraavaksi otetaankin kaksi samaa puulaatua olevaa stratoa ja tökätään niihin erilaiset sähköt. Vaikkapa toiseen H H ja toiseen SSS. Kumpi operaatio vaikuttaa kitaran normaaliin toimintaan - ts piuha vahvistimeen ja virta päälle -enemmän? En siis sano ettei puuvalinta vaikuttaisi, mutta l u u l e n että sähkökitaran tapauksessa elektronikkaa on määräävämmässä asemassa soundin suhteen. Mitä tulee kaikkiin psyko-alkuisiin sanoihin, ne pätevät niin musiikin, kuin autoilunkin (oikeastaan minkä vain toiminnon) suhteen. Luullessaan olevansa hyvillä vehkeillä liikkeellä, toimii hiukkasen paremmin, koska hermostusta on vähemmän häiritsemässä toimintaa. |
blues guitar 04.11.2012 20:34:54 | |
---|
pönttö: Nyt olen hiukkasen heikoilla jäillä tässä, mutta... Olkoon esimerkkimme strato. Kaula ja body siis eri palikat. Kun kaula värähtelee, täysin eri materiaalista, täysin eri mallinen ja massaltaan erilainen body muka saavuttaisivat yhteisen resonanssin? Sustainin määrä ja muu soundi (äänenväri) eivät ole välttämättä toisistaan riippuvaisia. Mitä tulee puumateriaaleihin (en halua alkaa siihen ikuisuusväittelyyn kummemmin, mutta...) jos otetaan 2 hyvälaatuista stratoa. Sitten vaihdetaan yhdenlaisesta puusta värkätyn straton hyvälaatuinen tekniikka toisesta puusta koottuun. Seuraavaksi otetaankin kaksi samaa puulaatua olevaa stratoa ja tökätään niihin erilaiset sähköt. Vaikkapa toiseen H H ja toiseen SSS. Kumpi operaatio vaikuttaa kitaran normaaliin toimintaan - ts piuha vahvistimeen ja virta päälle -enemmän? En siis sano ettei puuvalinta vaikuttaisi, mutta l u u l e n että sähkökitaran tapauksessa elektronikkaa on määräävämmässä asemassa soundin suhteen. Mitä tulee kaikkiin psyko-alkuisiin sanoihin, ne pätevät niin musiikin, kuin autoilunkin (oikeastaan minkä vain toiminnon) suhteen. Luullessaan olevansa hyvillä vehkeillä liikkeellä, toimii hiukkasen paremmin, koska hermostusta on vähemmän häiritsemässä toimintaa. Puiden vaikutusta resonointiin ja sitäkautta soundiin en missään tapauksessa kiistä. Mutta tuossa paljon puhutussa kaulatasku-asiassa olen hiukan skeptinen. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Laulava Kylätohtori 04.11.2012 21:08:11 (muokattu 04.11.2012 21:08:54) | |
---|
blues guitar: Puiden vaikutusta resonointiin ja sitäkautta soundiin en missään tapauksessa kiistä. Mutta tuossa paljon puhutussa kaulatasku-asiassa olen hiukan skeptinen. Itse olisin myös kiinnostunut kuulemaan, miten tuo väljä kaulatasku voi huonontaa soundia? Kaulahan on joka tapauksessa irti bodysta, joten värähtelyn kannalta on ihan sama, onko sitä rakoa 0,1 mm vai 2 mm, joka tapauksessa se resonointi ei siirry siitä. Eiköhän se resonoinnin kunnollinen siirtyminen vaadi melko tiukan liitoksen aka pulttiliitos, jolloin se värähtely siirtyy pulttiliitoksen kautta, eikä kaulataskun... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
blues guitar 04.11.2012 21:11:41 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Itse olisin myös kiinnostunut kuulemaan, miten tuo väljä kaulatasku voi huonontaa soundia? Kaulahan on joka tapauksessa irti bodysta, joten värähtelyn kannalta on ihan sama, onko sitä rakoa 0,1 mm vai 2 mm, joka tapauksessa se resonointi ei siirry siitä. Eiköhän se resonoinnin kunnollinen siirtyminen vaadi melko tiukan liitoksen aka pulttiliitos, jolloin se värähtely siirtyy pulttiliitoksen kautta, eikä kaulataskun... Juuri tätä ajoin takaa tuolla pitkähköllä johdattelulla. : ) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Gabe 04.11.2012 21:12:15 | |
---|
blues guitar: Siis psykoakustiikkaa koko kaulataskuhomma? Ollaanko nyt 46 sivun jälkeen tultu siihen tulokseen että sähkökitarassa sen mikään ei vaikuta mihinkään ja kaikkein foorumiturvallisin vaihtoehto on 400e maksava, käytettynä ostettu, jossain muualla kuin usassa valmistettu soitin? :D " Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. "
- Keith Richards - |
blues guitar 04.11.2012 21:20:53 (muokattu 04.11.2012 21:23:52) | |
---|
Gabe: Ollaanko nyt 46 sivun jälkeen tultu siihen tulokseen että sähkökitarassa sen mikään ei vaikuta mihinkään ja kaikkein foorumiturvallisin vaihtoehto on 400e maksava, käytettynä ostettu, jossain muualla kuin usassa valmistettu soitin? :D Ei minun mielestä. Itse ostin viimeksi käytetyn CS Fenderin ja olen tyytyväinen hankintaani. Siinä on erinomainen sointi ja tiukka kaulatasku. : ) Tai siis...ehkä ei ollut "foorumiturvallinen" hankinta. Koska monien foorumilaisten mielestä CS Fenderit on täyttä shittiä. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
pönttö 04.11.2012 21:23:00 (muokattu 04.11.2012 21:23:11) | |
---|
Gabe: Ollaanko nyt 46 sivun jälkeen tultu siihen tulokseen... :D Voitaisiin yrittää tulla siihen tulokseen, että emme hyväksy huonolaatuisia kitaroita pelkästään hyvänä tunnetun merkin takia. Minun syömähampaani on nyt Fender. Eikä edes se listan alapään kapine. Siinä kaulatasku on hyvin tehty (vaan tallan leikkurin jäljiltä hiomattomat ruuvit kaivoivat käpälän auki niin että jokaiseen niistä perkeleistä pitää näköjään saada joku kiusa :). Neljästä omistamastani Fender stratosta tämä on selvästi laadukkain. Minusta laatu vaihtelee merkkivehkeeksi luvattoman paljon. Maailmahan paranisi, jos ihmiset jättäisivät huonosti sovitetuista paloista kootun kitaran kauppiaan hyllyyn ja kauppias viimein toimittaisi kapineen takaisin tekijälleen. Totuushan (tekee kipeää toki) vaikuttaisi olevan se, että Fender/Gibson ostetaan usein ihan kritiikittömästi, laitetta itseään tutkimatta. Ja se tekee tilanteen ongelmalliseksi. Hyvät merkkivehkeet ovat hyviä ja huonot eivät. Ei se sen kummempaa pohdiskelua vaadi .) |
2randpo 04.11.2012 21:23:35 | |
---|
blues guitar: Ei minun mielestä. Itse ostin viimeksi käytetyn CS Fenderin ja olen tyytyväinen hankintaani. Siinä on erinomainen sointi ja tiukka kaulatasku. : ) Torilta otit tuon California Beach CS-straton? Insanely happy |
blues guitar 04.11.2012 21:24:35 | |
---|
2randpo: Torilta otit tuon California Beach CS-straton? Jep. Juurikin sen. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Laulava Kylätohtori 04.11.2012 21:25:05 | |
---|
Gabe: Ollaanko nyt 46 sivun jälkeen tultu siihen tulokseen että sähkökitarassa sen mikään ei vaikuta mihinkään ja kaikkein foorumiturvallisin vaihtoehto on 400e maksava, käytettynä ostettu, jossain muualla kuin usassa valmistettu soitin? :D Miksi maksaa 400 käytetystä romusta, kun 200 saa uusia paljon parempia kitaroita... ;) Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Illu 04.11.2012 21:26:57 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Miksi maksaa 400 käytetystä romusta, kun 200 saa uusia paljon parempia romuja... ;) Näinhän se menee... |
2randpo 04.11.2012 21:29:25 | |
---|
Foorumeilla usein esitetään, että "en voi järjellä perustella" xxxx-hintaista stratoa. Jos ja kun vielä jossain vaiheessa ostan esim. CS-straton, en edes yritä perustella sitä järjellä. Miksi pitäisi? Insanely happy |
Laulava Kylätohtori 04.11.2012 21:29:53 | |
---|
Näitä kirjoituksia, kun olen lukenut, on tullut olo, että hyviä kitaroita ei ole olemassakaan. 200 euron kitarat ovat huonoja ja 2000 euron kitarat vieläkin huonompia... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Gabe 04.11.2012 21:32:32 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Miksi maksaa 400 käytetystä romusta, kun 200 saa uusia paljon parempia kitaroita... ;) Äh, meni sittenkin yläkanttiin tuo foorumiturvallinen hinta ;D Nojoo, eiköhän jokainen osteta sellainen kitara mikä on hyvä itselle. Oli se sitten halpa tai kallis, uusi tai vanha, Fender tai Yamaha. Mitäpä sillä on toisille väliä jos soitto kulkee. " Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. "
- Keith Richards - |
blues guitar 04.11.2012 21:34:05 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Näitä kirjoituksia, kun olen lukenut, on tullut olo, että hyviä kitaroita ei ole olemassakaan. 200 euron kitarat ovat huonoja ja 2000 euron kitarat vieläkin huonompia... Tai sitten molemmat ovat hyviä. Ihan miten vain. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Laulava Kylätohtori 04.11.2012 21:50:58 (muokattu 04.11.2012 21:52:00) | |
---|
Gabe: Äh, meni sittenkin yläkanttiin tuo foorumiturvallinen hinta ;D Nojoo, eiköhän jokainen osteta sellainen kitara mikä on hyvä itselle. Oli se sitten halpa tai kallis, uusi tai vanha, Fender tai Yamaha. Mitäpä sillä on toisille väliä jos soitto kulkee. Joo, samaa mieltä. Miksi kitaran osto pitäisi pystyä perustelemaan järjellä, kun ei mitään muutakaan ostosta pysty. Talo, auto, harrastusvälineet, ruoka, vaatteet, kaikki ostetaan tunteella ja ostopäätökseen vaikuttaa eniten käytettävissä oleva rahamäärä, toiseksi fiiilis tuotetta kohtaan, sitten jotain muuta ja lopuksi ehkä jotain järkiperusteita, joilla tosiasiassa yritetään saada itsensä vakuuttuneeksi ainoastaan siitä, että ko. tuote olisi ostettu vain järkiperusteella. Moniko tekee talokauppoja harkitessaan vain teknisen matriisin eri talojen teknisistä (järkevistä) ominaisuuksista ja valitsee ostettavan talon sen mukaan. Moniko valitsee auton vain ja ainoastaan taloudellisesti optimoiden teknisiä ominaisuuksia unohtaen, miltä auto tuntuu tai näyttää. Moniko ostaa ruokaa vain tutkimalla tuotteen ravintoarvoja ja tuotantoketjun eettisyyttä? Niinpä... blues guitar: Tai sitten molemmat ovat hyviä. Ihan miten vain. Tämähän on se perinteinen, että näkeekö sen vesilasin puolityhjänä vai puolitäytenä... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
LaMotta 04.11.2012 21:54:21 (muokattu 04.11.2012 21:55:06) | |
---|
Mikä on mielestänne 'hyväksyttävä' kitaran hinta? Itse pidän 1500e perusteltuna laadukkaasta työkalusta. Selvästi sen ylimenevässä osassa joutuu maksamaan eiäänenlaadullisista ominaisuuksista, kuten hienoista bindauksista, inlaysta sun muusta kuorrutuksesta. Mielipiteestä luopuminen lisää onnellisuutta |
Laulava Kylätohtori 04.11.2012 22:09:43 | |
---|
LaMotta: Mikä on mielestänne 'hyväksyttävä' kitaran hinta? Itse pidän 1500e perusteltuna laadukkaasta työkalusta. Selvästi sen ylimenevässä osassa joutuu maksamaan eiäänenlaadullisista ominaisuuksista, kuten hienoista bindauksista, inlaysta sun muusta kuorrutuksesta. Samaa mieltä tässäkin. Mutta itse näen, että hyväksyttävä hinta on se, minkä ostaja on vapaaehtoisesti valmis maksamaan. Jos tahtoo ostaa 5000 kitaran ja tuntee saavansa ko. soittimella vastinetta jokaiselle pennille, niin miten joku ulkopuolinen voi sanoa, että ostaja on väärässä, eikä hän oikesti voi olla tyytyväinen, vaan hän on tehnyt väärin ja hänen pitäisi se jotenkin selittää ja hyvittää Mnetin ankaralle inkvisitiolle... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
LaMotta 04.11.2012 22:12:52 (muokattu 04.11.2012 22:16:20) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Samaa mieltä tässäkin. Mutta itse näen, että hyväksyttävä hinta on se, minkä ostaja on vapaaehtoisesti valmis maksamaan. Jos tahtoo ostaa 5000 kitaran ja tuntee saavansa ko. soittimella vastinetta jokaiselle pennille, niin miten joku ulkopuolinen voi sanoa, että ostaja on väärässä, eikä hän oikesti voi olla tyytyväinen, vaan hän on tehnyt väärin ja hänen pitäisi se jotenkin selittää ja hyvittää Mnetin ankaralle inkvisitiolle... Pointtipa olikin just siinä, ettei se kuorrutus lisää soittimen äänellisiä ominaisuuksia millään tapaa. Voihan sen jyrsiä vaikka kullasta ja laittaa hinnaksi 100 000euroa. Mielipiteestä luopuminen lisää onnellisuutta |