Aihe: Miksi myyt kitarakamaa?
1 2 3 4
Osteri
31.10.2012 19:14:14
Remove: ...miksi ostaja ei kysy "onko laitteessa jotain vikaa?"

Siihen kysymykseen on mahdollista vastata lyhyesti "ei". Ostaja tietää sen, eikä halua sitä vastausta vaan jonkin laajemman vastauksen.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Vetehinen
31.10.2012 19:42:53
Osteri: Siihen kysymykseen on mahdollista vastata lyhyesti "ei". Ostaja tietää sen, eikä halua sitä vastausta vaan jonkin laajemman vastauksen.

Hei ei ihan jokainen joka noita kyselee, ole koulutukseltaan CIA agentti :)
Joku lentävä lause tai jotain muuta persoonallista.
kimurantti1
31.10.2012 19:44:00 (muokattu 31.10.2012 20:02:48)
Remove: Itse olen periaatteesta lopettanut aina kaupanteon tuohon kysymykseen, jos nyt ei siinä iha kasvokkain vielä olla. Tossa jo joku mainitsikin, että kysymyksellä ostaja yrittää ehkä vakuutella itselleen, että myyjä on rehellinen, mutta mulle tulee siitä vähä sellane epämukava olo - ikään kuin ostaja pitäis mua epärehellisenä.

Luotatko sä täysin varauksetta ihmisiin, joita et tunne? En mä ainakaan. Vaikka mulla ei ole aihetta epäillä mitään vilunkia, niin ei se silti meinaa että varauksetta luotan ventovieraisiin. Muun väittäminen olisi aikamoisen tekopyhää, ja jos tän faktan tiedostamisesta tai ajattelemisesta tulee jollekin epämukava olo, niin se on voi voi, mutta niin se vaan on. Vaikka luottaisin, niin yksi juttu jonka itse olen oppinut ihan kantapään kautta, on, että luottamuksella ja asioiden varmistamisella ei pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa.

Jos sulla ei ole mitään epäkunniallista syytä olla vastaamatta tohon kysymykseen, niin en ymmärrä miksi siihen vastaaminen olisi jotenkin epämiellyttävää tai ärsyttävää. Eikä tolla kysymyksellä tarvi edes olla mitään sen kummempaa tarkoitusta. Jos kerran on juttua soittimista ja niiden kauppaamisesta, niin musta se voi olla ihan normaalia small talkia, joka kuuluu ihmisten väliseen kanssakäyntiin. Ihan hirveätä määrää skeidaa ei mua kiinnosta yleensä jauhaa, mutta kylle se musta tekee kauppatapahtumasta paljon miellyttävämmän, kun ollaan ja jutellaan normaalisti niin kuin ihmisille yleensä jutellaan, eikä olla paskajäykkinä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Remove
31.10.2012 20:01:09
kimurantti1: Luotatko sä täysin varauksetta ihmisiin, joita et tunne? En mä ainakaan. Vaikka mulla ei ole aihetta epäillä mitään vilunkia, niin ei se silti meinaa että varauksetta luotan ventovieraisiin. Muun väittäminen olisi aikamoisen tekopyhää, ja jos tän faktan tiedostamisesta tai ajattelemisesta tulee jollekin epämukava olo, niin se on voi voi, mutta niin se vaan on. Vaikka luottaisin, niin yksi juttu jonka itse olen oppinut ihan kantapään kautta, on, että luottamuksella ja asioiden varmistamisella ei pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa.

Jos sulla ei ole mitään epäkunniallista syytä olla vastaamatta tohon kysymykseen, niin en ymmärrä miksi siihen vastaaminen olisi jotenkin epämiellyttävää tai ärsyttävää. Eikä tolla kysymyksellä tarvi edes olla mitään sen kummempaa tarkoitusta. Jos kerran on juttua soittimista ja niiden kauppaamisesta, niin musta se voi olla ihan normaalia small talkia, joka kuuluu ihmisten väliseen kanssakäyntiin. Ihan hirveätä määrää skeidaa ei mua kiinnosta yleensä jauhaa, mutta kylle se musta tekee kauppatapahtumasta paljon miellyttävämmän, kun ollaan ja jutellaan normaalisti niin kuin ihmisille yleensä jutellaan, eikä olla paskajäykkinä.

Muotoilen vastineeni vastakysymyksen muodossa:

Kun sä olet ostamassa jotain soittokojetta, ja haluat varmistaa myyjän "luotettavuuden", niin saatko vastauksesi lähettämällä tekstarin tai sähköpostin, jossa lukee "Moi, miksi myyt ko. x-tuotteen?"

Edellä mainitsemani omakohtainen pikku kertomushan siis koskee nimenomaan näitä etukäteiskyselyjä. Kirjoitin

jos nyt ei siinä iha kasvokkain vielä olla.

eli siis ei olla siinä kaupantekotilanteessa. Vaikka mulla ei olisikaan mitään epäkunniallista tarkoitusperää vastaamatta jättämisessä, niin silti mua ärsyttää vastailla noihin sähköposteihin tai tekstareihin. Mun mielestä se kysymys ei tuo sille ostajalle mitään lisäinformaatiota. Tänkin mä tosin jo mainitsin tuossa aiemmassa kirjoituksessa.

Sitte kun ollaan siinä itse kaupantekotilanteessa, ja väännetään sitä smalltalkkia, niin siinä sitte voi kysellä mitä mieleen juolahtaa. Sanoitkin itse, että ei sillä kysymyksellä ole välttämättä edes mitään tarkoitusta. Mutta ehkä sekoitit tuon "etukäteisrenkaanpotkimisen" ja itse kaupantekotilanteen. En tiijä.
kimurantti1
31.10.2012 20:10:06
Remove: Muotoilen vastineeni vastakysymyksen muodossa:

Kun sä olet ostamassa jotain soittokojetta, ja haluat varmistaa myyjän "luotettavuuden", niin saatko vastauksesi lähettämällä tekstarin tai sähköpostin, jossa lukee "Moi, miksi myyt ko. x-tuotteen?"

En saa, enkä noita yksittäisiä viestejä sen takia itse lähettele. Itse asiassa vältän tekstiviestien käyttöä ihan muutenkin, musta ne on vaivalloisia naputella kun saman asian sanoo puhelimessa paljon nopeammin. Mutta meitä on erilaisia, tapoja sosiaaliseen kanssakäymiseen on erilaisia, ja jonkun mielestä toi voi olla helppo pelinavaus kaupanteolle. Tietenkin, jos se jää tohon yhteen viestiin eikä sen jälkeen mitään kuulu, niin turhaahan se oli ihan molemmille osapuolille, en väitä vastaan.

Mä tartuin lähinnä tohon, kun kirjoitit että sulle tulee siitä epämukava olo, että ostaja pitää sua jotenkin epärehellisenä. Vaikkei ostaja epäile vilunkia, niin ei sillä ole myöskään syytä luottaa suhun varauksetta. En myöskään odota, että ventovieraat aivan varauksetta luottaa muhun, ja se on täysin ok. Kun tehdään kauppaa, niin jonkun verranhan pitää olla luottoa, jos sitä ei ole niin silloin ei ole järkeä myöskään tehdä kauppaa. Mutta se luottamuksen taso jolle tuiki tuntemattoman ihmisen kanssa ylipäänsä voidaan mun mielestäni päästä on, että mulla ei ole aihetta epäillä mitään vilunkia, ts. rehellinen kunnes toisin todistetaan. Jos se ei molemmille osapuolelle riitä, niin kantsii suosiolla ostaa laitteet kaupasta uutena.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Remove
31.10.2012 20:23:11 (muokattu 31.10.2012 20:26:53)
Mä tartuin lähinnä tohon, kun kirjoitit että sulle tulee siitä epämukava olo, että ostaja pitää sua jotenkin epärehellisenä. Vaikkei ostaja epäile vilunkia, niin ei sillä ole myöskään syytä luottaa suhun varauksetta. En myöskään odota, että ventovieraat aivan varauksetta luottaa muhun, ja se on täysin ok. Kun tehdään kauppaa, niin jonkun verranhan pitää olla luottoa, jos sitä ei ole niin silloin ei ole järkeä myöskään tehdä kauppaa. Mutta se luottamuksen taso jolle tuiki tuntemattoman ihmisen kanssa ylipäänsä voidaan mun mielestäni päästä on, että mulla ei ole aihetta epäillä mitään vilunkia, ts. rehellinen kunnes toisin todistetaan. Jos se ei molemmille osapuolelle riitä, niin kantsii suosiolla ostaa laitteet kaupasta uutena.

Asiapuhetta, asiapuhetta! Tajusin ehkä nyt sun pointin vähän paremmin.

Vaikea sanottaa sitä, että miksi siitä kysymyksestä tulee niin omituinen ja 'epäluotettu olo'. Ehkä siinä on vähä se, että kun ite en kokis saavani siitä kysymyksestä mitään irti jos itse kysyisin, niin tulee ehkä vähän sitte väkisin mieleen että "hei miks sä kyselet tollasta", ja se nostaa sen ärsyyntymisen tunteen. Vaikee sanoo, vaikeita juttuja.. :D Oma pointtini ei siis ollut ihan se, että jättäisin mahdollisesti siihen tekstariin vastaamatta sen takia että ajattelisin ostajan pitävän minua epärehellisenä, vaan ennemminkin ihan vaan sen takia että se tekstari vaan ärsyttää, jos siinä ei oikeestaan kysytä mitään (mielestäni) järkevää. Toivottavasti en nyt anna ristiriitasta viestiä siitä mitä ajan takaa, ei ainakaan ollut tarkoitus. Väsynyttä kirjottamista...

Mutta oon täysin samaa mieltä tosta keskinäisestä luottamuksesta! Varsinkin Suomessa jos/kun Suomessa ollaan, missä nyt vielä uskaltaa luottaa ihmisiin. Asun itse tällä hetkellä Ateenassa, täällä ei oikeen uskalla luottaa kehenkään.
/E: Painoin vielä plussaa ihan tuon ylemmän kappaleen ajatuksista.
Alfons Åberg
31.10.2012 20:56:11 (muokattu 31.10.2012 20:58:05)
Remove: Muotoilen vastineeni vastakysymyksen muodossa:

Edellä mainitsemani omakohtainen pikku kertomushan siis koskee nimenomaan näitä etukäteiskyselyjä. Kirjoitin

eli siis ei olla siinä kaupantekotilanteessa. Vaikka mulla ei olisikaan mitään epäkunniallista tarkoitusperää vastaamatta jättämisessä, niin silti mua ärsyttää vastailla noihin sähköposteihin tai tekstareihin. Mun mielestä se kysymys ei tuo sille ostajalle mitään lisäinformaatiota. Tänkin mä tosin jo mainitsin tuossa aiemmassa kirjoituksessa.

Sitte kun ollaan siinä itse kaupantekotilanteessa, ja väännetään sitä smalltalkkia, niin siinä sitte voi kysellä mitä mieleen juolahtaa. Sanoitkin itse, että ei sillä kysymyksellä ole välttämättä edes mitään tarkoitusta. Mutta ehkä sekoitit tuon "etukäteisrenkaanpotkimisen" ja itse kaupantekotilanteen. En tiijä.

Komppia. Itsekin lisähuomautuksena omaan aloitukseeni, että "etukäteisrenkaanpotkintaan" aloitukseni lähinnä painottui.

Ei mulla mitään kaupantekotilanteessa tapahtuvaa small talkia vastaan ole, tulihan sitä itsekin kyseltyä monenlaista kun auton ostin.

Mutta se, että menet paikan päälle ikään kuin puolittain ostopäätöksen tehneenä, sanot kädestä päivää ja esittelet itsesi on ihan eri juttu kuin nimetön tai lempinimellä allekirjoitettu tekstiviesti.

Esim. joskus kun möin ihan perus MIJ Telecasteria, sain tällaisen tekstiviestin: "Onko Tele vielä myynnissä? Onko hyvät puut? Kaula, onko tiukkasyinen? Miksi myyt? t. Sepi". Ja tuohon naputtelin asiallisen vastauksen kolmatta lukuunottamatta, koska en ole ihan niin hifisti että liukuhihnakitaran kohdalla kiinnitäisin moiseen huomiota. Ilmoitin myös että jos kiinnostaa kannattaa soittaa tai tulla paikan päälle katselemaan. Mitään vastausta ei enää tullut. Yhtään mitään, ei edes "en osta" tai "löytyi toiselta myyjältä parempi".

Eli siis täysin turha kysely joka ei johtanut yhtään mihinkään.
Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti: Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r
kallepeltopelle
02.11.2012 21:56:27
Harvinaisen typerä ketju... ehdotan lukitusta.
J.Nikkanen
02.11.2012 22:10:41
kallepeltopelle: Harvinaisen typerä ketju... ehdotan lukitusta.

Suosittelen lukemaan muita ketjuja jos tämä ottaa pattiin.
Mopo rotkoon.
Alfons Åberg
03.11.2012 13:26:36 (muokattu 03.11.2012 13:26:50)
kallepeltopelle: Harvinaisen typerä ketju... ehdotan lukitusta.

Ei ole pakko lukea. Kyllähän se harmittaa, jos ilmaissähköpostiosoitteesta (tyyliin terzzzga95@yahoo.com) lähetetty "mikä on tiukka hinta, miksi myyt?" -kysely ei innoittanut myyjää vastaamaan.
Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti: Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r
kallepeltopelle
03.11.2012 20:17:11
J.Nikkanen: Suosittelen lukemaan muita ketjuja jos tämä ottaa pattiin.

Kiitos palautteesta. Ei mua oikeesti häiritse mutta aina tulee tälläisistä otsikoista mieleen jotkut yliopistojen tai vastaavien "tutkimuslaitosten" tutkimukset joista apurahalla on esim. todettu että : " pienituloisilla on tutkimusten mukaan vähemmän käytettävissä rahaa verrattuna suurempituloisiin." Tää ei muuten ollut tsoukki vaan ihan oikea tapaus.
Miksi ajan mieluummin kesällä kuin talvella polkupyörällä ja niin edelleen.

Miksi ostan kitarakamaa... :)

Älkee ärseentykö... :-)
kallepeltopelle
03.11.2012 21:05:21
IntriguingMan: Ei ole pakko lukea. Kyllähän se harmittaa, jos ilmaissähköpostiosoitteesta (tyyliin terzzzga95@yahoo.com) lähetetty "mikä on tiukka hinta, miksi myyt?" -kysely ei innoittanut myyjää vastaamaan.

Ookke, tää on eri asia. En ajatellut asiaa tältä kannalta, varmasti itseänikin harmittaisi kyseinen käytös. Muutenkin on aika köyhää tivata toisen motiiveja ko. tilanteessa. Myydään ja ostetaan...sitähän tää touhu on. Ei elämää kannata tehdä liian monimutkaiseksi... :)
Janne19691
03.11.2012 21:07:05 (muokattu 03.11.2012 21:14:03)

En ole katsonut aiheelliseksi perustella myyntiaikeitani.

Yleensähän ihmiset kyselee myynnin syytä koska he epäilevät tuotteen olevan rikki tai muuten vain huono. Kiinnitän kyllä ilmoituksessa huomiota siihen että sen lukijat ymmärtäisivät että jos en erikseen kerro tuotteessa olevia teknisiä virheitä niin se on ehjä. Mutta koska tuotteet on käytettyjä niin oletan että ostajaehdokkaat ymmärtävät että se voi tarkoittaa normaaleja kosmeettisia kulumia. Huonouden epäily taas vain kertoo sen että he eivät tunne tuotetta tai eivät tiedä mitä haluavat.
Rule #1: There are no rules.
Joonas.H
04.11.2012 15:39:26

Miksi myyt kitarakamaa?

En myykään.
pönttö
04.11.2012 17:44:18
kallepeltopelle: ...Älkee ärseentykö... :-)

Tämä on internet. Täällä ärseennytään kaikesta :)
Joonas.H
04.11.2012 23:43:45 (muokattu 05.11.2012 00:04:16)

beliel: Just olit myymässä, huomasin tori-ilmoituksen. Saitko myytyä vai tulitko toisiin ajatuksiin?

Oliko tämä rölli, vai olenko tosiaan myynyt _kitara_kamaa torilla? Muinoin kauppasin Digitechin Death Metal -pedaalia, mutta tulin toisiin ajatuksiin - nykyään koristaa hyllyä ja muistuttaa tyhmästä ostoksesta :O

E
Olenhan mie yrittäny myö Bossin Drivezone-pedaaliaki, tässäki tulin toisiin ajatuksiin - (pieni) raha tilillä ei ole yhtä mukava ko konkreettinen tavara esim. reeniksellä!
Gary the pine
06.11.2012 22:30:37
En myy, meinasin myydä mutta tulin järkiini ja ostin lisää :)
Unista nallea ei tökitä, se sanoo mur!
pönttö
06.11.2012 22:42:32 (muokattu 06.11.2012 22:55:14)
Gary the pine: En myy, meinasin myydä mutta tulin järkiini ja ostin lisää :)

Tuota on liikkeellä. Yritän muka pienentää kamakasaa, mutta huomenna olen sopinut pokkaavani matkaan yhden vahvistimen :)

Edit. Voisi kai tuohon aiheeseenkin vastata, kun nyt kerran alkoi kirjailemaan.

Tottakai jokainen epäilee myyjää konnaksi. Niin pitääkin. Minusta luottamus ei ole sellainen keksintö, että se on päällä automaattisesti. Luottamus ansaitaan. Ennen sitä jokainen on epävarmojen kirjoissa.

Mutta nuo nokkelat dekkarin kysymykset voi jättää pois. Ihminen tuntee sen oikeasti tunkeilevaksi, jos kysellään "miksi myyt". varsinkin jos nolottaa rahapula ja siksi kauppaa.

Kysykää mieluummin ihan suoraan, jotta "myytkö romun".

Ostaja haluaa muutakin, kuin vahvistuksen kapineen toimivuudelle. ja tässä tulemmekin inhottavaan faktaan (minulla niitä piisaa). Suurin osa myyjistä myy kapineen siksi, että se ei ole itselle hyvä. Samaan aikaan ostaja haluaa, että kapine on itselle hyvä. Malliksi kitara. Vaikkakin ehjä, kitara voi olla huono soundinen (omaan korvaan), liian kevyt, liian painava liian sitä, liian tätä. Myyjä ei aina halua kertoa, että kitara on omasta mielestä sen verran huono joltain osin, että se pitää myydä. Myyjä ei halua kertoa, ettei pidä laitteesta tarpeeksi pitääkseen sen. Ostaja taas haluaisi kuulla, että myyjä haluaisi pitää laitteen ja luopuu siitä vain, koska kurja kohtalo vei hallan pellolle, avioero tyhjensi pankkitilin ja syöpälääkkeet korjasivat senkin alalaatikkoon kätketyn käteisnipun.

Myyjät voisivat luottaa siihen, että ostaaja voi pitää laitteesta, vaikka se ei myyjälle sovi. Muutamilla onkin hyviä ilmoituksia jo. Esim "Flaikkari, kaula ei käy näppiin" jne.

Ihmislanttu on mutkikas peli. Ostotapahtuma ei ole vain tarve ja halu luopua kohtaamassa kalpean kuun alla. Siihen liittyy niin paljon itse aiheeseen kuulumatonta säpäämistä, että hetkisenkin asiaa ajatellessaan haluaa juoda viinaa kuutisen viikkoa ;)
artal
06.11.2012 23:05:42
Raha on harvoin syy. Toki joskus rahoitan yhden myynnillä toisen ostoa, mutta oikeastaan vain siksi, ettei tarvisi paljon säästöjä käyttää vaan pärjäisi käyttöbudjetilla.

Isoin syy on tilan ja ajan puute. Määräänsä useampaa soitinta ja vahvistinta ei ehdi käyttää eikä niitä mahdu nurkkiin pienehkössä kämpässä. Toinen syy on ihan vain vaihtelunhalu, tosin se on vähentynyt, kun on ne muutamat mieleiset kamat alkaneet vakiintua.

Yllä on hyvä kirjoitus. Aina siinä on kyse myös siitä, että hakee jotain itselle parempaa ja sopivampaa. Ei kukaan mieluisimpia kamojaan myy ellei pakko ole, vaan kyllä myyntiin menevät ne epämieluisemmat.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)