Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 542 43 44 45 4651 52 53 54 55
rabitti88
06.08.2012 19:10:43
Ostaisin heti ax synhtin, jos olis rahaa.. ja liittäisin siihen kitaran. http://www.google.fi/imgres?hl=fi&a … ndsp=25&ved=1t:429,r:0,s:0,i:73
niin et kitara olis ylhäällä ja kiippari alla.. kun vois soittaa taustoja saman biisi aikana ilman soittimen vaihtoja.
Tero661
16.08.2012 12:05:20 (muokattu 16.08.2012 13:23:37)
Heissan. Alotin just soittamaan taas Pianoa. Tällä hetkellä käytössä on Yanahan PSR-2 eli joku 20-25vuotta vanha. Eli todella huono.. korvat vaan kärsii.
Olen ihan aloittelija vielä, mutta ajattelin kummiskin ostaa paremman kun toi.. Että motivaatiokin voisi pysyä. Mitä te suosittelisitte? Mietein Digitaallista Pianoa, mutta en tosiaan ole varma.. Varsinkaan kun en noista ymmärräkkää hirveesti mitään.

Mulla on ollut muutama vaihtoehto mitä olen harkinnut

thomann sp-5500 Siinä olisin vähän kaikkea ja monipuolinen?
Tai sitten CASIO CDP 120?

Varsinkin kun aloittelija olen, niin ei tarvi olla mikään paras todellakaan, mutta kummiskin sellanen, jolla pärjää pidemmälle ja voi jotenkin nauttiakin niistä äänistä.

Myös toi Korg SP170S vaikuttas ehkä aloittelijalle myös ihan kelvolliselta?
Matti
16.08.2012 13:49:07
Tero661: Heissan. Alotin just soittamaan taas Pianoa. Tällä hetkellä käytössä on Yanahan PSR-2 eli joku 20-25vuotta vanha. Eli todella huono.. korvat vaan kärsii.
Olen ihan aloittelija vielä, mutta ajattelin kummiskin ostaa paremman kun toi.. Että motivaatiokin voisi pysyä. Mitä te suosittelisitte? Mietein Digitaallista Pianoa, mutta en tosiaan ole varma.. Varsinkaan kun en noista ymmärräkkää hirveesti mitään.

Budjetti ja hakemasi musatyyli auttavat varmasti neuvojia. Eli missä menee kipuraja ja mitä meinasit soittaa; klasaria, heviä, poppia vai jotain muuta?
Tero661
16.08.2012 14:17:10
Kuten noissa vaihtoehdoissakin vähän ilmenee, niin ehdottomasti max hinta saa olla 500e. Tuskin mitää hirveen hevi tyylistä tule soitettua. Poppia ja jotai normi perus piano pimputuksia :D
Feline
16.08.2012 14:41:32 (muokattu 16.08.2012 15:16:10)
Mulla on tuon CASIO CDP 120 "edeltäjä" eli CASIO CDP 100, erilaisuutta noitten välillä kai jonkinverran on, mutta tuskin merkittävästi... Ihan kelpo peli se on aloittelijan tarpeisiin, jos meinaa vaan ... heh.. pimputella. Kuulokkeiden kanssa ääni on hyvä, mutta ilman kuulokkeita, mistä lie kajareista sitten tuleekin, on ääni hieman omituinen. Joku outo wränggg ääni sieltä kuuluu, mutta ei kyllä itteäni ole näillä pimputteluilla alkanut häiritsemään (tosin itseopiskelin pimputtelua jollain kämäsyntsalla n. 20 vuotta, eikä sekään häirinnyt pahasti (fanaatikko ei pienestä säikähdä...), joten tääkin on siihen nähden jo edistystä). Kosketintuntuma kelvollinen, pedaali vähän kyseenalainen, mutta ajaa asiansa. Hyvä se on tällaiselle aloittelevalle peruspimputtelijalle, mutta vaativamman soittajan ehkä kannattaa jättää kaupan hyllylle odottamaan jotain aloittelevaa peruspimputtelijaa, ja ostaa joku parempi.

edit: kuulen tosin tuon wränggg äänen myös pimputuskouluni toisesta "uudesta ja hienosta" digipimputtimesta, ja toisesta (Clavinova?) taas en, joten voi olla että vika on kuulijan päässä eli korvassa. En tiijä. Mie muutenkin kuulen mitä sattuu...
Charade1
26.08.2012 23:24:32
Haluan palata vanhan harrastuksen ääreen mutta ensin pitäisi hankkia soitin.
Ensinnäkin olen soittanut noin 5 -vuotiaasta lähtien koskettimilla (Technics kn-1000 ja kn-6000). Toisekseen olen ihastunut pianoon ja osaan soittaa pari pianokappaletta

Kolmannekseen "omaks' iloks', toisten suruks'" vaatisi kuulokkeet.

Sitten pitäisi varmaan selventää, mitä yleensä soitan ja mitä haluan soittaa. Tykkään soittaa humppa-valssi-tango-iskelmä -sarjaa, joten rytmi/äänivalikoimaa pitäisi olla (lue: Agents, Yölintu, vanhat evergreenit). Seuraavaksi iskee balladit ja leffatunnarit. Näihin olisi kiva ladata (jostain netin syövereistä?) rytmiä, taustoja ym. ?

Piano.
Tähän asti olen opetellut "how to play X piano tutorial" Youtubesta tai jotain. Mutta siis pianon soiton opettelu on seuraava projekti. Osaan soittaa Ballad pour Adelinen (ja sen on minulle opettanut musiikkopiston käynyt kaveri, tyylillä paina tosta ja sitten tosta ja soita näin).

Löytyykö mitään?
Kirjastossa kävin aikoinaan pimputtelemassa jotain perusYamahaClavinovaa. Siedettävä joo ja ajoi asiansa.

Hintaluokasta sen verran että 2500e alkaa olemaan jo aika suolainen hinta.
jasmiina
27.08.2012 20:57:00
Olisin tässä hankkimassa itelle syntikkaa ja kaipaisin neuvoa. Täl hetkellä käytössä on yamahan psr-295 (ollu jo kauan). Nyt tarvisin kuitenkin jo paremman soittimen bänditoiminnan ja oman kärsivällisyyden tähden.
Vaatimuksia olisi:
- mieluiten 88 kosketinta, minimissään 76 (painotetut on enemmän mieleen)
- soveltuu hevin soittamiseen (äänet), mutta loistavaa ois jos soveltuis myös kaikkeen perus soitantaan (classinen, leffamusiikki, yms.)
- mahdollisuudet nopeisiin äänen vaihtoihin
- soveltuu keikka ja äänityskäyttöön
- painolla ei niin väliä jos muuten loisto vehe
- hintaluokkaa en oo määrittäny koska kuitenki ois pidempi aikanen satsaus kyseessä, mutta toki mahollisimman pieni rahareikä kunhan laatu ei kärsi

Ehotuksia sopivista soittimista?
Olis kiva jos voisitta laittaa omia kokemuksia myös laitteista, koska itellä ei pahemmin mahollisuuksia lähteä kokeileen ku asuu lähempänä korpea ku sivistystä. (Telineistä myös kommenttia, tarkotuksena ois että vanhakin säilyy joten sellanen johon mahtuu kaks.)
Burnoutlander
04.09.2012 00:49:55

jasmiina: Olisin tässä hankkimassa itelle syntikkaa ja kaipaisin neuvoa. Täl hetkellä käytössä on yamahan psr-295 (ollu jo kauan). Nyt tarvisin kuitenkin jo paremman soittimen bänditoiminnan ja oman kärsivällisyyden tähden.
Vaatimuksia olisi:
- mieluiten 88 kosketinta, minimissään 76 (painotetut on enemmän mieleen)
- soveltuu hevin soittamiseen (äänet), mutta loistavaa ois jos soveltuis myös kaikkeen perus soitantaan (classinen, leffamusiikki, yms.)
- mahdollisuudet nopeisiin äänen vaihtoihin
- soveltuu keikka ja äänityskäyttöön
- painolla ei niin väliä jos muuten loisto vehe
- hintaluokkaa en oo määrittäny koska kuitenki ois pidempi aikanen satsaus kyseessä, mutta toki mahollisimman pieni rahareikä kunhan laatu ei kärsi

Ehotuksia sopivista soittimista?
Olis kiva jos voisitta laittaa omia kokemuksia myös laitteista, koska itellä ei pahemmin mahollisuuksia lähteä kokeileen ku asuu lähempänä korpea ku sivistystä. (Telineistä myös kommenttia, tarkotuksena ois että vanhakin säilyy joten sellanen johon mahtuu kaks.)

Hei

Kannattaa katsella seuraavista esittelyvideoita esim youtubesta ja muualta. Elikkä tässä muutamia malleja joista kokemuksia:

Roland Sx & Gx & Nx http://www.thomann.de/fi/roland_rd700_nx.htm

Rolandin kuuluisat 88-koskettimen mallit. Löytyy kelpo soundeja joka lähtöön. Ehkäpä hieman timangisempia padejä, kelloja ja pianoja kuin tuossa PC3:ssa, mutta jousissa ja leadeissa jää vähän. (maku asioita) Keikalle on mahdollista tehdä omia soundipankkeja ja splittejä, mutta hieman enemmän joutuu mielestäni säätämään kun vaikka kurzweileissa. Melko painavia ja tilaa vieviä vehkeitä nuo on, mutta toki kulkee näppärästi vaikka kovassa pyörällisessä casessa. Hyvä piano tatsi.

Kurzweil PC3 (x) http://www.thomann.de/fi/kurzweil_pc3_k.htm

- Etsiskelit heavyyn sopivaa soitinta. Tätä on saatavilla niin täyspitkänä kuin 76-koskettimen mallina. Itselläni tuo 76 ja se on mielestäni huomattavasti fiksumpi ja kompaktimpi ratkaisu jos tekee paljon keikkaa, vaikka siinä onkin ns waterfall klaviatuuri. (urkumainen & rhodesmainen) Tähän saa ladattua netistä suoraan esim Jordan Rhudesin tekemiä ja käyttämiä leadeja ja paljon muutakin.. Tässä on myös vertaansa vailla jouset, urut ja orkka soundit. Myös loisto pianot, padit jne. Splittejä ja omia soundejakin on helppo tehdä kun vähän lueskelee manuaalia. Omia soundipankkeja saa tehtyä lähes rajattomasti ja se on ihan varma ettei tule keikalla ongelmia ainakaan sen kanssa että loppuisi tila. Suuri plussa tulee myös slideista joihin saa asennettua valinnan mukaan mitä vain midikäskyjä.. Lienee yksi monipuolisimmista vehkeistä jos miettii että missä genreissä tällä pärjää loistavasti ammattitasollakin. Lähes kaikissa.

Yamaha CP5 http://www.thomann.de/fi/yamaha_cp5 … id=7049a0d58e3d5454284f6afef0766de2

Ehdottomasti parhaita pianoja, rhodeseja, leadejä mitä olen koskaan tavannut tämän hintaluokan vehkeissä. Jousetkin on timanttiset. Urut vähän perseestä, mutta eipä tätä ole oikeastaan niiden soittamiseen tehtykään. Suoraan sanottuna ei ehkä hevin soittoon paras mahdollinen vehje, ellei osta kaveriksi vaikka jotain pienempää synää yläpuolelle. Miinus on että käyttöliittymä on mielestäni aika sekava eli soundien muokkaus, tallennus, splittaus yms yms on vähän mystistä. En ole paljon tätä käyttänyt, että voi olla myös kiinni käyttäjästä. Anyway, soundit on helvetin hyviä eikä ole edes makuasia!

---

Kannattaa muistaa että lähtökohtaisesti ainakin tämän hintaluokan laitteissa on poikkeuksetta hyviä soundeja valmistajasta riippumatta. Tottakai kaikki soveltuu myös keikka ja äänityskäyttöön. Kannattaa miettiä juurikin että mitä laitteelta itse haluaa (soundit, roudattavuus, helppokäyttöisyys, käyttötarkoitus) ja tottakai että mikä on budjetti. Siinä ei ole tosiaankaan mitään järkeä että ostaa 3000€ synan jossa on helvetisti kaikkea, mutta käyttää sen ominaisuuksista tai soundeista vain murto-osaa.
_Teme_
16.09.2012 16:57:03
Oon nyt about 4 vuotta soittanu himassa Yamaha P-85:llä ja pikkuhiljaa huvittais soittaa vähän eri soundeillakin. Oon vähän miettiny Clavia Nord Electro 3:n ostamista. Tarkotus olis siis ihan himassa soitella toistaseks. Onko kellään antaa jotain hyviä varteenotettavia vaihtoehtoja tuon nordin lisäks?
''I've always thought that if you aren't a little nervous, then you aren't risking enough.'' John Densmore
Synastikki
18.09.2012 14:53:14

_Teme_: Oon nyt about 4 vuotta soittanu himassa Yamaha P-85:llä ja pikkuhiljaa huvittais soittaa vähän eri soundeillakin. Oon vähän miettiny Clavia Nord Electro 3:n ostamista. Tarkotus olis siis ihan himassa soitella toistaseks. Onko kellään antaa jotain hyviä varteenotettavia vaihtoehtoja tuon nordin lisäks?

Lisäinfoa ois kiva saada sen osalta että minkä tyyppisiä saundeja pitäis saada koneesta ulos... Nuo electrot kun ovat pääasiassa piano/EP/urkuvehkeitä (3:ssa on tietty tuo Nord Sample library tuki)...
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
_Teme_
18.09.2012 19:10:29
Synastikki: Lisäinfoa ois kiva saada sen osalta että minkä tyyppisiä saundeja pitäis saada koneesta ulos... Nuo electrot kun ovat pääasiassa piano/EP/urkuvehkeitä (3:ssa on tietty tuo Nord Sample library tuki)...

Niin tietty! Urkusoundit kiinnostas jonkin verran. Lisäks rhodes ja clavinet on ihan mielenkiintosia.
''I've always thought that if you aren't a little nervous, then you aren't risking enough.'' John Densmore
Hank18
07.10.2012 21:57:53
Mikähän setuppi olis kova jos haluaisin kitaransoiton lisäksi opetella vähän kiipparia? Urkusoundin ja varmaan tatsinkin olis syytä olla pätevä, soittaisin Allman Brothersia ja mutabluesia. Onko mahdollista tai edes fiksua hankkia satsi jossa olis vaikka pieni koskettimisto, sit joku palikka väliin ja ääni ulos kitaravahvarista? Sellaisen vois sit viedä treeneihin tai jopa keikalle.
Sannaerika
25.10.2012 16:40:44
Aikani yritin surffailla erinäisillä sivuilla ja lukea täältä vanhoja keskusteluita, siitä huolimatta en vain saa asiaan minkäänlaista selkoa. Sanon heti, että professionaalisesta terminologiasta en ymmärrä yhtikäs mitään, joten kosketusherkät koskettimet tai vasarakoskettimet tai mitkään muutkaan eivät soita minkäänlaisia kelloja.

Reilu kymmenen vuotta on tullut akustista soiteltua, mutta akustinen jäi vanhempien luo kun muutin 28 neliön kerrostalo kämppään. Nyt olen saanut tarpeekseni harvoin soittelusta, joten päätin ostaa sähköpianon tai keyboardin vai miksikä niitä kutsutaan. Eli asunnon koosta arvatenkin tarvitsen pieneen tilaan sopivan kosketinsoittimen. Mainittakoon, että olen myös opiskelija, joten budjetti on sen mukainen. Sanotaanko, että 500e rupee oleen kipurajoilla ja halvemmalla jos löytyy niin mahtavaa.

En kuitenkaan saa etsittyä haluamani tyylistä kosketinsoitinta, koska en ymmärrä eri ominaisuuksia. Näin maallikon kielellä haluan kosketinsoittimen, joka on mahdollisimman lähellä normaalia akustista pienoa. En missään nimessä halua mitään "kevyitä" muovisia koskettimia vaan ensimmäinen kriteeri on, että koskettimet olisivat kunnon painettavia, mahdollisimman lähellä akustisen pianon koskettimia. Toisekseen täytyy olla mahdollisuus kaikupedaalin kytkentään.

En siis tarvi mitään ammattilaisen pianoa, soitan vain omaksi ilokseni, mutta en myöskään mitään lelupianoa halua. En ehkä osaa edes kaikkia ominaisuuksia nyt vaatia, koska ei ole minkäänlaista kokemusta muista kun akustisista pianoista. Mutta kovasti olisin kiitollinen, jos joku osaisi tarpeeseeni jonkunlaista kosketinsoitinta ehdottaa!
Synastikki
31.10.2012 13:44:23

Sannaerika: Aikani yritin surffailla erinäisillä sivuilla ja lukea täältä vanhoja keskusteluita, siitä huolimatta en vain saa asiaan minkäänlaista selkoa. Sanon heti, että professionaalisesta terminologiasta en ymmärrä yhtikäs mitään, joten kosketusherkät koskettimet tai vasarakoskettimet tai mitkään muutkaan eivät soita minkäänlaisia kelloja....

Jos kaipaat pianon kaltaista koskettimistoa niin sillon tarvitset nimenomaan ne painotetut/vasarakoskettimistolliset koskettimet (weighted/hammerweighted) ja nykyään melkein kaikissa vehkeissä tuppaa olemaan tuo liitäntä kaikupedaalille (sustain/damper/hold jne.)
Noita painotettuja koskettimia tuppaa pääasiassa olemaan vaan täysmittasissa 88-koskettimisissa laitteissa ja siihen nähden tuo hintakatto on aika matala... suosittelen kurkkimaan tuota mnetin toria koska siellä pyörii hyviä vähän vanhempia digipianoja jne. jotka sopisivat kuvaukseesi hyvin ja ainakin suuremmalla todennäköisyydellä sopisivat hintahaarukkaankin.
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
NoScape
31.10.2012 14:15:12 (muokattu 31.10.2012 15:18:16)
Morjens!

Täältä ilmoittautuu taas yksi digipianon hankkija. Vanha akain kosketinhärveli pääsi eläkepäivilleen Oiva -pisteeseen. Nyt olisi tarkoitus ostaa oikeampi soitin, digipiano joka olisi myös sisustuselementti. Pianoista minulla ei ole käytännössä ollenkaan kokemusta. Pianon käyttäjinä olisi itseni lisäksi 9v poikani, jota musiikki tuntuu kiinnostavan -ainakin tällä hetkellä.

Olen katsellut muutamia vaihtoehtoja: Korg LP350, Yamaha YPD S51 sekä Roland f120. Hintaluokka olisi tonnin paikkeilla. Korg edustaa ilmeisesti jo hieman vanhempaa tekniikkaa ja onkin joukon edullisin. Muut vaihtoehdot ovat käsittääkseni aika uusia soittimia. Pianon tulee olla "kabinetti" -tyylinen, koska tulee kotona näkyvälle paikalle ja pianoa käytetään vain kotona.

Täällä Oulun korkeudella ei ole kovin kattavaa mahdollisuutta vertailla eri merkkejä keskenään. Yamahan pianoa olen päässyt kokeilemaan paikallisessa musiikkiliikkeessä, mutta muihin vaihtoehtoihin olen päässyt tutustumaan vain netissä.

Pyydänkin Teiltä vinkkejä ja käyttökokemuksia siitä mikä digipiano olisi hinta-laatusuhteeltaan paras.

Ystävällisin terveisin, Sami

Edit: Kotopuolen hallituksen painava sana on se, että pianon tulee olla valkoinen :)

Thomannilta näyttäs saavan paketteja aika edullisesti (soitin+tuoli+kuulokkeet), onko tuolta turvallista ostaa? Toimituskuluja ei ainakaan näyttäisi tulevan.
Thomas Häggblom
01.11.2012 13:54:07

NoScape: Morjens!

Olen katsellut muutamia vaihtoehtoja: Korg LP350, Yamaha YPD S51 sekä Roland f120.

Itsellä on kokemusta Korg LP350:sta ja voin kyllä sitä suositella. Piano on mukava soittaa ja koskettimisto on hintaluokkaansa nähden ihan hyvä. Se on myös mukavan kevyt ja kieltämättä aika tyylikkään näköinen. Osa soundeista on hyvinkin laadukkaita, mutta varsinainen akustinen pianosoundi on ehkä pikkuisen tunkkainen, ainakin verrattuna omaan Kawai CN 43 -malliin. Jos tarvitset toimintoa, jonka avulla voit nauhoittaa kappaleitasi suoraan pianoon niin sitä tuossa Korgissa ei ole.

Thomannilta näyttäs saavan paketteja aika edullisesti (soitin+tuoli+kuulokkeet), onko tuolta turvallista ostaa? Toimituskuluja ei ainakaan näyttäisi tulevan.

On ehdottomasti turvallista. Itse olen sieltä tilannut vaikka kuinka monta kertaa ja palvelu on kymmenen kertaa parempaa kuin yhdessäkään suomalaisessa musiikkikaupassa, jossa olen käynyt.. Ei tarvitse katsella sitä myyjän nyrpeää ilmettä kun ilmoitat, että haluat budjettiluokan digipianoa etkä sitä Steinway & Sonsia. Postikuluja ei tosiaan tule yli 390 euron arvoisille paketeille.

Thomann ei muuten sitten toimita pianoja kotiin vaan kuljetusmiehet jättävät pahvilaatikon tyylikkäästi ulko-ovellesi.
Loistava Polku: www.soundcloud.com/loistava-polku // The Modulation Wheel: www.soundcloud.com/themodulationwheel
samulijp
02.11.2012 19:08:10
Mun mielestä toi verkkokaupassa ollut 490 € Korg SP170 oli jo hyvä tatsiltaan ja soundeiltaan. Kotisoittelijan tuskin kannattaa laitta toista viissatasta tiskiin paremman toivossa.

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … org-SP170S-digitaalipiano-valkoinen
"Funkin up tonight!"
NoScape
02.11.2012 23:57:27
samulijp: Kotisoittelijan tuskin kannattaa laitta toista viissatasta tiskiin paremman toivossa.

Fakta se mahtaa tuokin olla, mutta toi edullisempi Korg ei täytä kaikki kriteereitä.

Toi kalliimpi Korg ja muut aiemmin listaamani soittimet muistuttavat ulkoisesti hieman enemmän pianoa ja mikä oleellista, kaiuttimet eivät ole näkyvissä ja koskettimet saa kannen alle piiloon. Piano kun tulee olemaan myös sisustuselementti.

Akustisen pianon hankintaakin on harkittu, mutta niihin ei budjetti anna periksi ja onhan digisoittimessa se puoli, että voi soitella iltamyöhälläkin muiden yöunia häiritsemättä.

Jos palaan alkuperäiseen viestiini, niin Korg Lp350 ja Yamahan YPD s51 vertaillen: Jammulla on 128 äänen polyfonia kun Korgilla vastaava on 60, Jammusta löytyy usbi, Korgista taas ei. Onko näillä ominaisuuksilla kotisoittajan kannalta oleellista eroa?
NoScape
04.11.2012 03:21:06
Undying Dreams: onko nuo ominaisuudet sen lisähinnan arvoisia, olettaen että toi yamaha maksaa enemmän(?).

Thomannilla valmiiden settien hintaero on 110e Korgin eduksi. Mut taitaa olla lähinnä makuasia kumpaan rahani laitan. Kiitoksia vinkeistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)