Aihe: Limitointi masteroidessa..
1 2
jannu
02.11.2012 21:18:23
Danko: Kuinka moni on kokeillut look-ahead-limitteriä takaperin käännetylle master-raidalle?

Onks tää nyt samaa osastoa kun jotkut ovat puhelleet kompressovansa mm. lauluraitoja reversenä, että voi lanata oikein kunnolla ja olla samalla hieman armeliaampi transienteille?
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Spedemix
03.11.2012 11:27:33
Mun piti kirjoittaa tämä viesti eilen, muttta en kerennyt, jäi työpäivän jalkoihin....

kivi: No ei toi nyt kauhean käytännönläheiseltä kuulosta :-D

Kysyjä ei kuitenkaan ilmeisesti oo perustamassa esoteerishenkistä masterointilaboratoriota vaan haluais vaan piikit kuriin?

Mä oon kerran saanut Wavesin L2:sta juuri sopivan lyttäyksen sellaiseen Stray Cats -henkiseen sessioon. En kyllä laittanut koko kompuraa edes päälle, jo ketjussa asetukset nollilla ollessaan se oli tarpeeksi raju :-D

Mutta kuten Mikael, mistäs mä tiedän. Kaikki mitä mä tallennetta ikinä väännän menee masterointiin johonkin "oikeaan" masterointipajaan, testiversioissa riittää esim Maxim tai vaikka ihan ilmainen Kjaerhus Classic Master Limiter pienellä lyttäyksellä, että tietää suunnilleen missä mennään.

...Joo. Nyt vasta huomasin, että oma viestini tuli sinun jälkeen. Tuo käytännönläheisyys ei siis ollut suora hyökkäys sinua kohtaan, vaan enemmänkin kommentointia koko threadiin, joka mielestäni ei aivan vastaillut OP:n kysymyksiin vaan levähti inan sivuraiteille. Näin siis mielestäni.

Anteeksi jos kommenttini näyttäytyi hyökkäyksenä. Ei ollut tarkoitus.

Nuo omat kommenttini "AD-muuntimien klippaushifistelystä" olikin lähinnä taustatietoa siitä, mitä tuo klippausshown takana oikein makaa. Sehän on aina paras vaihtoehto, että olisi masteroija käytössä (sehän on sen koko homman pointti), mutta meiltä löytyy täältä soittajia, jotka miksaavat omia juttujansa ja miksaajia, jotka masteroivat omia juttujansa, ja näiden syiden takia meillä on tällainen keskustelukin meneillään.

Mjoo, tää boardeihin kirjoitteleminen on kinkkinen juttu :D
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
kivi
03.11.2012 12:13:41 (muokattu 03.11.2012 12:21:46)
Danko: Kuinka moni on kokeillut look-ahead-limitteriä takaperin käännetylle master-raidalle?

Miksi look-ahead? Tavallisen limitterin käytön ymmärtäisin sikäli, että hännät jää silloin lyttäämättä.

Spedemix: Mun piti kirjoittaa tämä viesti eilen, muttta en kerennyt, jäi työpäivän jalkoihin....

Eipä mitään.

Onhan noi oikeita asioita niin summausboksit, muuntimien läpi ajamiset, klippaamiset kuin muutkin, mutta niiden käyttämisessä kotiolosuhteissa on vakava ongelma: ne on nimenomaan erikoismiesten (ja -naisten, ja -transihmisten) juttuja, joilla saavutettavaa tulosta ei pysty mitenkään toisintamaan.

Kotioloissa masteroinnin tarkoitus on kuitenkin antaa osviittaa siitä, miltä se lopputulos sitten kuulostaa kun oikea oikein valittu masterinsinööri sen taikoo valmiiksi.

Sellaisten kikka-kuutosten joilla saavutetaan valmiiksi erinomaiseen matskuun 0,01% parannus kun kaikki muu on jo tehty käyttäminen makuuhuoneessa DAW:lla miksattuun materiaaliin on musta vaan jo lähtökohtana niin väärin. Noi on asioita jotka on hyvä opiskella ja tietää, mutta yleisratkaisuiksi niistä ei ole.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
03.11.2012 14:40:33
Vielä sen verran noista Spedemixin kikoista...

Ennen kuin lähdetään ajamaan D/A/D -muunnoksia tai laskemaan klippauksia, kannattaisi ihan oikeasti kokea miltä tuntuu kun käsissä on todella hyvä point-to-point -rakennettu rautainen passiiviekvalisaattori, laadukas optokompura led+lamppu -yhdistelmällä ja vaikka joku todella ainutlaatuinen tila. On niin helppoa ohittaa ne perustyökalut tai korvata ne jollain halpisrauta- tai ilmaisplugimaailmalla, ja sitten lähteä hakemaan sitä sahramia kaurapuuron päälle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
jannu
03.11.2012 15:48:35 (muokattu 03.11.2012 15:50:34)
kivi:
...ja sitten lähteä hakemaan sitä sahramia kaurapuuron päälle.

Joka tod. näk. kuitenkin on kaiken lisäksi kurkumaa, mutta kun kerran väri on about sinne päin, niin menköön. :D
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)