Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulaminen ja tupakointi
1 2
neon_-
26.06.2008 00:35:26 (muokattu 26.06.2008 00:37:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, kyllähän sen tiedän että laulajan ei missään nimessä sopisi tupakoida (kenen sitten sopisi -.-??), mutta näin sattuu eräs nimettä mainitsematon henkilö tekemään ja haluisin nyt kiperästi teidän kertovan kuinka paljon tupakointi tuhoaa ääntä. Olen polttanut vasta noin vuoden verran, mutta kun en millään pääse eroon, niin olisi mukavaa jos pelästyttäisitte tämän nuoren pässin perusteellisesti että varmasti loppuu tuo syöpätikun imeskely.. :'(
 
rintapek
26.06.2008 01:08:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nimeltä mainitsematon henkilö on vasta vuoden polttanu, niin lopettakoon heti.
Kymmenen vuoden päästä se on kymmenen kertaa vaikeampaa ja ehkä vasta neljänkymmenen vuoden päästä pakko.
 
Sit ei viittäkymmentä käyvänä tartte murehtia, että v**tuako tuokin taito piti juniorina opetella.
 
One kind of music only - the good kind
irmeli
26.06.2008 10:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sä voit poltella vielä monta vuotta, mutta ajan myötä rupee äänikalusto oireilemaan ja mahdollisesti loppuu laulaminen lyhyeen. Sekin on tietty aina ihmisestä kiinni miten tupakointi vaikuttaa. Esim. Karita Mattila ainakin vielä muutamia vuosia sitten veteli ihan surutta syöpäkääryleitä. Liekö nyt jo lopettanut.
 
Pelotteluna voisin kertoa äidistäni (50 v.), jolla on alkava keuhkoahtauma. Nyt on asiat toistaiseksi vielä hyvällä mallilla, mutta esim. kesäisin ihan pelkkä oleminen on vaikeaa jos on oikein kuuma. Talvipakkasilla sama juttu. Ei jaksa edes kaupassa käydä kävellen, kun ahdistaa eikä hengitys kulje.
 
Jokainen tekee omat valintansa, eikä siin yleensä pelottelutkaan auta. Tsemppiä.
 
irmeli
26.06.2008 10:47:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tässä jo aikaisemmin käyty keskustelu aiheesta:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=118422&o=0
 
sepisti
30.06.2008 10:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, kyllähän sen tiedän että laulajan ei missään nimessä sopisi tupakoida (kenen sitten sopisi -.-??), mutta näin sattuu eräs nimettä mainitsematon henkilö tekemään ja haluisin nyt kiperästi teidän kertovan kuinka paljon tupakointi tuhoaa ääntä. Olen polttanut vasta noin vuoden verran, mutta kun en millään pääse eroon, niin olisi mukavaa jos pelästyttäisitte tämän nuoren pässin perusteellisesti että varmasti loppuu tuo syöpätikun imeskely.. :'(
 
Kun kerta pyysit...
 
Nuori pässi ainoastaan kuvittelee olevansa koukussa tupakoimiseen. Kenties on koulussa komiata sanoa, että hitto mitkä niksat, pakko päästä röökille. Eli en millään usko, että sulle on vuodessa kerennyt kehittyä kokonaisvaltainen riippuvuus tupakointiin (tapa- ja nikotiiniriippuvuus).
 
Oikeasti sä olet vielä siinä vaiheessa, että tupakointi on sun mielestä siistiä...
 
Mietipä syytä, miksi aloitit röökaamisen vuosi sitten. Tuskin ainakaan sen takia, että kaverit suositteli sitä sillä perusteella, että siitä tulee hyvä olo.
 
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
MrsJones
01.07.2008 12:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopettaminen on helppoa. On vaan vetämättä sitä röökiä. Vielä parempi, jos ymmärtää olla ostamatta sitä ja katselematta, kun kaverit vieressä savuttavat.
 
Sitä kannattaa myös miettiä, että mikä järki siinä hommassa oikein on. Siis että vetää savua keuhkoihinsa??? Ja maksaa siitä huvista ison summan rahaa vuodessa, jonka voi käyttää paljon mukavamminkin.
 
Voithan myös päättää, että tupakoit ainoastaan silloin, kun joku tarjoaa. Aikansa kun toisten lumpattuja jämiä kiskoo, ja saa filtteristä vitamiinit, niin lopettaminen tuntuu pelkästään järkevältä teolta. Myös vuosisadan flunssa kannattaa käyttää hyväksi, silloin kun oikeasti saa kokea sen, miltä tupakointi tuntuu sitten vanhana kun on pilannut keuhkonsa peruuttamattomasti.
 
wewwie
01.07.2008 13:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopettaminen on helppoa. On vaan vetämättä sitä röökiä. Vielä parempi, jos ymmärtää olla ostamatta sitä ja katselematta, kun kaverit vieressä savuttavat.
 
Lopettaminen on helppoa juu. Siksi mä teen sen aina pari kertaa vuodessa.
 
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Metalpower
09.07.2008 21:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kerta pyysit...
 
ainoastaan kuvittelee olevansa koukussa tupakoimiseen. Kenties on koulussa komiata sanoa, että hitto mitkä niksat, pakko päästä röökille. Eli en millään usko, että sulle on vuodessa kerennyt kehittyä kokonaisvaltainen riippuvuus tupakointiin (tapa- ja nikotiiniriippuvuus).

 
Kiitos :P Ehkäpä se onkin näin :P
 
iline
11.07.2008 08:14:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite ainakin huomasin lopettamisen jälkeen että äänen käyttölaajuus parani sikana. Raspi tosin katosi, mikä varmaan oli ihan oletettavissakin. :)
Sitten kun tuli retkahdettua uudelleen, huomasi nopeasti että rupes ääni samenemaan eikä sellaiset jutut enään onnistunut kun tupakoimattomana.(ja ääniala suppeni RUTKASTI) Niin että pakkohan sitä oli heittää tupakat roskatynnyriin.
Ite poltin kymmenen vuotta ja täytyy kyllä sanoo, että siinä vaiheessa rupesi huomaamaan että niin kiva kun se raspi onkin, niin olisi ihan kiva jos sitä ei kokoajan olisi.. :/
 
Fiz
29.07.2008 17:14:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse lopetin useamman vuoden tupakoinnin jälkeen ja tupakkaan ennen menneet rahat siirsin laulutunteihin. Näin pääsi laulun saralla lahjaton ihminen tupakasta eroon ja kunnon oppiin :) On pitänyt aika hyvin erossa, ei ole toistamiseen tarvinnut vielä lopettaa. Laulukyvyn ylläpito on aika hyvä motivaattori - maalailee vaan uhkakuvia seinälle, ettei joskus pystyisikään laulamaan eikä yllättäen teekään enää tupakkaa mieli.
 
Eugene Laze
18.09.2012 16:29:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääsin röökistä eroon ja pesunkestävänä biisinikkarina kirjoitin kappaleen.
Biisi syntyi kokemuksista vuosien varrella. Musiikkityyli on jotain Juicen ja David Bowien sekotusta jazz variaatiolla höystettynä, mukana aimo annos suomalaista melankoliaa
 
Rööki rakas
 
Tää suhteemme alkoi avoimesti, olin vasta viidentoista
Oli salaa suudeltu, rakkaus kesti, vaikka väliin oli vaivalloista
Olit ainoa valopilkku joka sydämen sytyttää
Vaikka kalma kulman takaa ilkku en voinut sua jättää
 
Kun oot kuin kuudes sormi, savuhormi, hyppysissä aina
Kun vaan saan sut syttymään ei paniikki paina
Jos jättää saisin ekan varvin vetämättä ottaisin sen takas
Sait mut lankaan eittämättä - Rööki rakas
 
Kun katson katua kiiltävää, sua kiihkeesti suudellen
En ilman sun seuraas jää, sytytän sut uudelleen, uudelleen
Sut hiljaa huulille nostan, uon ilmoille leijuvan renkaan
Kolhut kohtalon kostan, saat mut relaamaan
 
Kun oot . . .
 
Päätin päästä sinusta eroon, jengi katsoi kieroon
mieroon joka juuttui lailla neuron nenää hieroon
En tiedä missä käsiäkään pitää, silti tää toivo itää
Voin viimein jättää röökiveron, saan sinusta eron.
 
Kun oot . . .
 
Eugene Laze
 
Kalmo
19.09.2012 16:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseäni auttoi nikotiinipurkka. Söin sitä melkein kaksi vuotta. Ensin liki vuoden 4 mg vahvuisia, sitten vaihdoin 2 mg:aan, sitten otin joka toisen tavallista purkkaa, ja lopuksi siirryin kokonaan normaalipurkkaan.
 
Laastarit eivät sopineet minulle, koska nautintoni perustui nimenomaan nikotiinipiikkiin. Laastari mielestäni vain nostaa nikotiininsietokynnystä. Yksi kaverini kokeili, ja lopulta hänellä oli 16 mg laastari ja samalla meni toista askia röökiä päivässä.
 
Jos olet vasta vuoden poltellut, on lopettaminen todennäköisesti helpompaa, kuin kymmenen vuoden kuluttua, joten käytä tilaisuus. Sitten, kun keuhkoahtauma on jo päällä, ei paluuta ole. Jalkojen amputointikin on inha tupakan tuoma lisävaiva.
 
Niille, jotka aina heittelivät siitä, että lopettaminen on vain tahdonvoimasta kiinni, tapasin vastata, että minulla on kolme kertaa enemmän tahdonvoimaa, kuin puhujalla, mutta se ei riitä, kun on neljä kertaa kovempi addiktio.
 
Ihmisten addiktioherkkyys on erilainen. Joku koukuttuu nopeasti ja kovaa, joku tuskin lainkaan. Taisivat vastikään löytää jonkun tuohon vaikuttavan geeninkin.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
OPJ1974
30.09.2012 23:45:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

neon_-: Niin, kyllähän sen tiedän että laulajan ei missään nimessä sopisi tupakoida (kenen sitten sopisi -.-??), mutta näin sattuu eräs nimettä mainitsematon henkilö tekemään ja haluisin nyt kiperästi teidän kertovan kuinka paljon tupakointi tuhoaa ääntä. Olen polttanut vasta noin vuoden verran, mutta kun en millään pääse eroon, niin olisi mukavaa jos pelästyttäisitte tämän nuoren pässin perusteellisesti että varmasti loppuu tuo syöpätikun imeskely.. :'(
 
Kyllä sä pääset, se on korvien välistä kiinni. Oikeasti. Ei nikotiinipurkkaa. Päätät vaan.
 
Minä vedin röökiä 15 vuotta. Kaksi toppaa keskimäärin päivässä. Tajusin, että ihan vitun idioottia hommaa. Sitten vaan päätin lopettaa kuin seinään. Koville otti, mutta kohta tulee 10 vuotta ilman tupakkaa. Elämäni paras päätös, henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin ja ehdottomasti äänen, hengityksen, keuhkojen kannalta. Nyt kun olen päässyt itsekseni harjoittelmaan laulua, päätin jopa alkaa oikein opiskelemaan sitä.
 
Nykyisin pelkkä röökin haju saa tuntemaan inhoa.
 
Lopeta röökaaminen ja laula. Stana. :)
Master-x
08.10.2012 13:24:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

15vuoden tupakoinnin jälkeen olen ollut nyt puoli vuotta polttamatta...
 
Ei oo kyllä lauluääneen vaikuttanu millään lailla tuo lopettaminen,
ehkä biisien välissä tarttee vähemmän yskiä paskaa pois kurkusta, that's it...
 
Monet sanoo, että kun lopettaa, niin pystyis laulaa korkeemmalta...
...v***t ainakaan mun kohdalla...
ei se tee korkeasta baritonista tenoria, vaikka kuinka haluais ;)
 
Eli vaikka lopetinkin, niin en osaa vieläkään laulaa, mitä väliä :D
 
Älkää ymmärtäkö väärin, tupakointi kannattaa ehdottomasti lopettaa,
mulle ei tulisi mieleenkään sytyttää enää...
 
oppirahoja maksellessa
jannu79
09.10.2012 08:59:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tupakoinnin vaikutuksesta laulamiseen, en osaa sanoa, mutta kerrompa tositarinan elämästä elävästä. Meidän seinänaapurina asuu vanha pariskunta, mummu ja pappa. Mummu on ihan hyvässä kunnossa mutta papparaisella on menny polvet ja hengitys toimii puolella kapasiteetilla.
 
Terveytensä hän sanoo pilanneensa tupakoinnilla. Ukkoa tekis mieli korjailla taloa ja puuhastella mutta hengitys ei vaan toimi. Voin sanoa että katuu aika paljon sitä että on polttanut ikänsä. Nyt vanhoilla päivillä onnistunu kylläkin lopettamaan. Ei se tupakointi varmaan nuorena niin vaikuta elämään, mutta elämän viimesistä päivistä sillä tavalla voi tehdä tuskaa.
 
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
Elbura
15.10.2012 03:17:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tupakoinut lähes puolet eliniästäni, joten äänenmurroksen aikana keuhkojen tervaus on varmasti vaikuttanut ääneeni. Laulamaan aloin vasta saatuani tukevan otteen tupakoinnista, joten paha sitten lähteä ilman vertailukohtaa omasta elämästäni sitä arvioimaan että miten eroaisi täysin tupakoimattomasta pohjasta. Olen pystynyt aina laulamaan matalalta ja korkealta, matalan ollessa itselle se tutumpi rekisteri. Pari viimevuotta olen kärsinyt kovasta tupakkayskästä, mikä oikeasti kuullostaa siltä 60-vuotiaan merikapteenin kuonaröhinältä oksennusreflekseineen. Myös puheääneni joskus kääntyy katkonaiseen raspiin. Fyysinen kuntoni on myös todella heikko, ja sydämestä ottaa välillä kovastikkin. Tähän vaikuttavat vahvasti perintötekijät, ja tupakkatapani ei varmasti ole auttanut asiaa. Vasta parikymppinen kun olen, niin muutama kuukausi sitten pelon värittämät kuvat sairaaloista silmissäni "lopetin" tupakoinnin 2-6 röökin päivätahtiin. Joskus ei yhtään, joskus saatan ostaa askin ja polttaa sen päivän aikana. Huomaa kyllä, että olo on paljon parempi, ääni toimii puhuessa puhtaammin ja ei tarvitse vedellä henkeä niin paljon. Myös yskä on lähes kokonaan hävinnyt, tullessaan takaisin vain silloin kun röökiä on "imailtu" intohimoisempaan tahtiin. Noin vuosi sitten menetin puolitoista sävelaskelta korkeasta päädystä, mutta sitä nyt en koe kovinkaan suureksi menetykseksi paitsi periaatteen puolesta. Tyhmää viedä itseltä jotain pois typerän tavan takia.
 
Tupakoi(kaa) vaan jos terveys sen sallii. Eihän se sitä sallisi, mutta you got the point.. Yksilöllistähän tämä on, mutta en usko että se oikeasti tekee hirveää eroa ihmisten lauluääneen edes isolla hajonnalla. Mulla ainakin puheääni ja lauluääni muodostuu niin eri tavalla ja tekniikalla, että ei erottaisi samaksi jätkäksi. Se on varmaan yksi syy, minkä takia tupakointia ei kuule laulussani.
 
Sainpahan avauduttua lopettelusta! Ehkä antaa tsemppiä jollekkin, itse sain samankaltaisesta viestistä paljon intoa tossa kesän loppupuolella. Nyt mun ei tee oikein edes mieli tupakoida vakituisesti/paljon, vaan lähinnä nautiskella joskus sen kanssa, koska pidän nikotiinin vaikutuksista.
 
Nick Bone
01.11.2012 11:57:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt tupakoinut 15 vuotta, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Laulanut tästä ajasta olen n. 5 vuotta yhtäjaksoisesti.
 
Olin yhdessä välissä röökaamatta useamman kuukauden. Valehtelematta voin sanoa, että lauluääni katosi jonnekin tai en enää ainakaan sitä tunnistanut. Muutenkin meni jotenkin paljon pinkeämmäksi koko homma. Kurkkua kiristi, ääni meni ohuemmaksi, vanha tekniikkakaan ei enää pelittänyt. Sitten kun veti savut, niin alkoi hiljalleen vanha meininki palaamaan. Olen tuomittu.
 
Mulle nyt kävi noin. Nyt polttelen kohtuudella, muutaman tupakin päivässä ja joskus en ollenkaan. Ei tuota nyt todellakaan voi sanoa laulukunnon järkeväksi ylläpitämiseksi, mutta liikunnan ohella pieni tupakointi on mulle äänihuoltoa. Pidän röökaamisesta, mutta en toki suosittele sitä kenellekään! En myöskään ala saarnaamaan, jokainen diilaa tyylillään.
 
BTW, kummallisen paljon tuolla on noita ammattilaisiakin, jotka vetävät käärylettä, vaikka ei saisi, hyi!
 
All work and no play makes Nick a dull boy! www.facebook.com/roughboneband
rintapek
01.11.2012 15:14:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nick Bone:
 
Mulle nyt kävi noin. Nyt polttelen kohtuudella, muutaman tupakin päivässä ja joskus en ollenkaan. Ei tuota nyt todellakaan voi sanoa laulukunnon järkeväksi ylläpitämiseksi, mutta liikunnan ohella pieni tupakointi on mulle äänihuoltoa. Pidän röökaamisesta, mutta en toki suosittele sitä kenellekään! En myöskään ala saarnaamaan, jokainen diilaa tyylillään.
 
BTW, kummallisen paljon tuolla on noita ammattilaisiakin, jotka vetävät käärylettä, vaikka ei saisi, hyi!

 
Jälkimmäinen kappale on ihan asiaa.
 
Muilta osin taas kirjoituksesi on ihan huuhaata.
 
Mä en tiedä ketään, joka olis nuorukaisena päättäny, et "vedänpä seuraavat nelkyt vuotta röökiä ja viskiä, niin ääneni on blueskunnossa neljänkymmenen vuoden päästä".
 
Rööki ja viina ei o mitn ittensäkehittämistä, vaan ne on monen musikantin mukana kulkevia lieveilmiöitä, jois ei oikeesti o mitään ihannoitavaa.
 
One kind of music only - the good kind
OPJ1974
02.11.2012 08:25:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nick Bone: BTW, kummallisen paljon tuolla on noita ammattilaisiakin, jotka vetävät käärylettä, vaikka ei saisi, hyi!
 
Mulle paljastui vasta hiljattain, että esim. Bruce Dickinson tupakoi. Silti pappa pesee lattiaa viisikymppisenä puolta nuoremmillaan ja kahden tunnin huuto-laulanta-riehunnan jälkeen jaksaa vetäistä vielä yli puolen minsan onomatopoeettisia venytyksiä. Eli eiköhän laulu ole osiensa summa? Bruce tiettävästi muuten on hyvässä fyysisessä kondiksessa ja pitää kehostaan huolta. Niinkuin pitääkin.
 
Omalla kohdallani tosiaan tupakoinnin lopettaminen oli hyvä päätös ja vaikutti laulamiseen vain positiivisella tavalla. Tosin opintiellä ollaan edelleen ja klassisen musan laulaminen on maailman vaikeinta. Yhä.
pirttari__
02.11.2012 15:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten joku jo sanoi, on ketjun aloittajalle tuskin vielä päässyt kehittymään kaameaa fyysistä riippuvuutta. Siksi suosittelinkin harjoittelemaan eroon tavoiksi muodostuneista tupakkarituaaleista ensi alkuun.
 
Itse tupakoin myös noin vuoden elämästäni. Koulussa ja kesätöissä tuli juostua tupakkatauoilla muiden mukana, mistä tapa tarttui myös kotiin asti. Tärkeimmäksi itselleni muodostui juopottelun ohessa sauhuttelu. Aloin kuitenkin pian seurustella, ja kyllästyin haisemaan läpikotaisin paskalta. Siitä alkoi tupakkavieroitus.
 
Ensin karsin kotona polttelut pois. En ostanut enää tupakkaa kuin juopotellessani, koska itselleni yksin sauhuttelu ei ollut tärkeää. Alkuun kaipasin tupakkaa kotona vain kahvin kanssa, tai rankan päivän jälkeen kotiin tultuani. Kotona polttelusta pääsin eroon nopeasti, mutta seurasauhuttelu jatkui koulussa ja töissä aina kun joku vain röökiä sattui tarjoamaan. Ainut tapa päästä eroon tästä tavasta oli jäädä sisälle muiden mennessä sauhuttelemaan. Myöhemmin karaistuin tarpeeksi, ja pystyin menemään vain seuraksi ystävilleni heidän poltellessaan. Tämä kuitenkin aiheutti satunnaisia lipsahduksia, joten en voi suositella mukaan menemistä, jos sen jotenkin vain voi välttää.
 
Muun seurasauhuttelun lopetettuani jatkoin kännitupakointia vielä pitkään ( yli sen vuoden aktiivisen tupakointijakson). Juovuksissa mieleni alkoi tehdä valtavasti tupakkaa, ja sen sallinkin itselleni, kunnes aloin harjoitella laulamista aktiivisemmin. Kännisauhuttelun lopettamista helpotti pitämäni muutaman kuukauden lähes tipaton jakso, jolloin en siis tupakkaan koskenut kertaakaan. Tämän jälkeen olin jo niin irti tupakasta, että oli helppoa kiskaista irti viimeisetkin istukan rippeet ja niellä ne kokonaisena.
 
Nyt olen ollut vuoden pari kokonaan sauhutta paria satunnaista maistamista lukuun ottamatta. Pakko sanoa, että on mukavaa kun ei pysty polttamaan tupakkaa loppuun, koska se maistuu silkalta paskalta. En enää missään olosuhteissa tarvi tupakkaa. Korkeintaan sikaria voin joskus pössäyttää juhlan kunniaksi, vaikka sekin yleensä maistuu kamalalta.
 
Tupakoiminen on suunnaton ilo omalla tavallaan. Sitä ei täysin tupakoimaton kykene ikinä ymmärtämään. On kuitenkin pakko sanoa, etten ole kaivannut paskan makua suussani, hirveää hajua vaatteissani ja hiuksissani, karheata kuivaa kurkkua enkä krapula-aamun jyskyttävää päänsärkyä, jonka tupakka ainakin itselläni aiheuttaa.
 
Se mitä oikeasti yritän kai sanoa on että lopeta. Lopeta turhanpäiväinen tupakointi pala kerrallaan, ja keskity erityisesti niihin syihin, joita sinulla on lopettaa tupakointi. Hassua kyllä useimmille terveyden menettäminen tulevaisuudessa on aivan liian etäiseltä kuulostava motivaattori. Siksi ehdotankin, että lopetat, koska haiset paskalta. Vaatteesi haisevat paskalta ja henkesi haisee paskalta. Kukaan ei halua antaa ranskalaista suudelmaa ihmiselle, joka maistuu tuhkaluukulta. Toiseksi menetät rahaa ilmaan joka kerta kun poltat ostamasi tupakan. Keksi loput syyt itse. Sillä ei ole väliä mitä syitä ne ovat, kunhan ne ovat sinulle henkilökohtaisesti tärkeitä. Sitten voit lopettaa tupakoinnin suunnitelmallisesti, pala kerrallaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «