Aihe: Harjoituksia ja vinkkejä kitaristeille. | 1 |
---|
|
Minkälaisia hyviä treenejä tai vinkkejä olet saanut kokeneemmilta soittajilta tai minkälaisia juttuja olet itse todennut hyödillisiksi kitaran opiskelussa? Näppäriä niksejä tai nokkelia oivalluksia, sellaisia juttuja mitä ei välttämättä jokaiselle tule heti ensimmäisenä mieleen. Kun treeni on kovaa niin helposti jumittuu vanhoihin kuvioihin. Itsellä menee aivan liikaa kallisarvoista treeniaikaa hukkaan sormi suussa ihmettelyyn kun ei keksi mitä tekisi seuraavaksi. Keksitään tähän topicci täyteen hyvää treeniohjelmaa niin ei enää tarvitse ihmetellä! Aloitetaan. Mikäli sinulla on vaikeuksia jonkin uuden asteikon omaksumisessa, kokeile soittaa asteikon ensimmäistä oktaavia nuotti kerrallaan hyvin hitaasti omalle äänialallesi sopivasta asemasta ja hyräile/laula jokainen nuotti samalla kun soitat. Lauluäänellä tai sen puuttella ei väliä kunhan keskittyy. Tätä kun jaksaa vaikka vartin päivässä tehdä niin alkaa hyvin äkkiä juurtumaan äänet takaraivoon. |
|
Treenaa yhdella kielella. Kaikki skaalata arpeggiot jne. Jumittuu helposti laatikkoihin. Siina on mukavasti hommaa. Ja muista improvisoida yhtella kielella. |
|
Jos tuppaa tympääntymään soittoon, kannattaa harkita tavoitteiden asettamista. Joskus tuntui siltä että oli ikään kuin jumissa ja hinkkasi samoja sooloja ja skaaloja päivästä toiseen. Itse lähdin siitä että tavoitteena oli opetella jotain uutta joka päivä (tai viikko?) ja sitä kautta kehittyä. Avoimella mielellä vaan liikkeelle, niin ei juurru siihen samaan vanhaan. Toiseksi kun alkoi sähkökitaran ja plektran kanssa puuduttamaan, vaihdoin puoleksi vuodeksi fingerstyleen ja ties mihin ragtime-blueseihin. Uutta perspektiiviä siis, ja kun nyt vihdoin sähkökitaran otti takaisin käteen tuntui se harvinaisen virkistävältä ja on pää taas täynnä uusia ideoita. |
|
Tässä kymmenen kohdan ohjelma: - Soita musiikkia, älä pelkkää kitaraa. - Soita melodioita, älä asteikoita - ts. soita, mitä sydän ja korvat sanovat, äläkä anna vain sormien ja lihasmuistin viedä. - Muista fraseeraus ja tauot. Ne ovat vähintään yhtä olennainen osa musiikkia kuin nuottivalinnat. - Äänet, jotka soitat, kertovat tekniikastasi - äänet, jotka jätit soittamatta, kertovat tyylitajustasi. - Opettele paljon kappaleita ja pyri soittamaan niistä vähintään soinnut ja (laulu)melodiat, miksei rytmitkin. - Ole rytmillisesti kiinnostava - yllätä yleisösi ja itsesi. Pyri tunnistamaan ja hyödyntämään kiilaus, sleebaus ja täsmälleen iskulle soitto. - Äänitä ja kuuntele omaa soittoasi. Soittaessasi keskityt soittoon ja kuuntelu jää väkisin taka-alalle. - Älä kuuntele pelkkiä kitaristeja: muiden soittimien taitajilta saat paljon arvokasta sanavarastoa, jolla erotut niistä miljoonista tylsistä kitaristeista, jotka ovat kuunnelleet vain kitaristeja. - Hankkiudu itseäsi parempien soittajien seuraan, ja nimenomaan soittamaan heidän kanssaan - missään muualla ei opi yhtä tehokkaasti. - Muista: tässä hommassa ei tule valmiiksi ja havainto siitä, että koko ajan löytyy asioita, joita et osaa, on merkki siitä, että ymmärryksesi musiikista ja omasta instrumentistasi laajenee. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Mites täysin ilman soitinta harjoittelu? Muita ehdotuksia kuin netistä jotaan korvankoulutus-softaa ja fretboard-warrioria? |
|
tomaattiorava: Mites täysin ilman soitinta harjoittelu? Muita ehdotuksia kuin netistä jotaan korvankoulutus-softaa ja fretboard-warrioria? Säveltapailu. Ei muuta kuin entuudestaan tuntemattomien kappaleiden nuotteja nenän eteen ja viivastolta laulamaan/hyräilemään, ääneen tai omassa päässä. Samalla tai erikseen voi sitten miettiä, miten kyseiset melodiat löytäisi otelaudalta. Hyödyllistä ja hauskaakin, kunhan pääsee alkuun. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: Säveltapailu. Ei muuta kuin entuudestaan tuntemattomien kappaleiden nuotteja nenän eteen ja viivastolta laulamaan/hyräilemään, ääneen tai omassa päässä. Samalla tai erikseen voi sitten miettiä, miten kyseiset melodiat löytäisi otelaudalta. Hyödyllistä ja hauskaakin, kunhan pääsee alkuun. No näinhän se menee..itse olen yrittänyt hoilata sitä säveltä ja soolonkulkua... Auttaa... :) |
MadMatt 27.06.2012 23:14:12 (muokattu 27.06.2012 23:41:36) | |
|
tomaattiorava: Keksitään tähän topicci täyteen hyvää treeniohjelmaa niin ei enää tarvitse ihmetellä! Älä treenaa yhtään mitään. Unohda koko kitaran soitto viikoksi, pariksi tai vaikka kuukaudeksi. Se uudistaa, syventää, avaa mieltä ja korvia enemmän kuin mikään muu.... |
|
tomaattiorava: Mites täysin ilman soitinta harjoittelu? Muita ehdotuksia kuin netistä jotaan korvankoulutus-softaa ja fretboard-warrioria? Itse olen huomannut, että hyvän kaunokirjallisuuden lukeminen, hyvien elokuvien katselu, meditaatio, mietiskely ja hiljentyminen ovat olleet parasta omalle musiikilliselle toiminnalle ilman soitinta... "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
|
Minusta kannattaa ottaa haltuun myös muita soittimia. Esimerkiksi kiippareita soittamalla avautuu monet kitarajututkin ihan erilailla. Me muuten odotetaan vastausta tuolla http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=210137 :) |
Gabe 29.06.2012 21:04:06 | |
|
roopeok: Jos tuppaa tympääntymään soittoon, kannattaa harkita tavoitteiden asettamista. Joskus tuntui siltä että oli ikään kuin jumissa ja hinkkasi samoja sooloja ja skaaloja päivästä toiseen. Itse lähdin siitä että tavoitteena oli opetella jotain uutta joka päivä (tai viikko?) ja sitä kautta kehittyä. Avoimella mielellä vaan liikkeelle, niin ei juurru siihen samaan vanhaan. Tämän minäkin olen huomannut. Sitten jaksaa taas jankata samoja harjoituksia ihan uudella innolla kun välillä kokeilee uusia juttuja. Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille. |
|
Jucciz: - Äänet, jotka soitat, kertovat tekniikastasi - äänet, jotka jätit soittamatta, kertovat tyylitajustasi. Ehdottomasti paras neuvo kaikille soittajille, saat plussan! |
|
Tuossa oli hyviä ajatuksia englanniksi http://www.youtube.com/watch?v=a4ysrfpN614&feature=related Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen. |
|
Opettele paljon biisejä, mielellään korvakuulolta. Sielläpä niitä harjoituksia riittää. |
|
Pidä ""atonaalinen viikko" Et kuuntele yhtään musiikkia, jossa on "järkeä", ainoastaan Stockhausenia, Schönbergiä, Weberniä, Stravinskyä etc.. FreeJazz on myöskin erittäin suotavaa (Coltranen myöhempi tuotanto, Brötzmann tms). Kuuntele seitsemän Eric Dolphyn sooloa päivässä. 1 aamulla 6 ennen nukkumaan menoa. Tällä viikolla ei saa soittaa "melodisesti". Myöskin tunnistettavat rytmit ja harmoniset ulottuvuudet eivät ole suotavia. Ota selvää mitä ovat dodekafonia ja sarjallisuus musiikissa - kokeile rakentee näiden periaatteiden mukaan musiikkia. Opettele soittamaan epäjaollisia rytmejä, esim. 11/8 tahdin sisään rakennettuja septoleita tms. Perehdy tasavireisyyden ulkopuolisen musiikkiin. Kuuntele Hindustania ja buddhalaista rituaalimusiikkia. Kuuntele LaMonte Youngia. Kokeile kaikkia niitä huumeita, joita et ole vielä kokeillut. |
|
JTKAhonen: Kokeile kaikkia niitä huumeita, joita et ole vielä kokeillut. Vain tässä on järkeä. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|