Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 5 679 80 81 82 83
Laulava Kylätohtori
01.11.2012 21:53:51
I3enjam1n: Tässä aiheeseen liittyvä, ihan mielenkiintoinen vertailu:

http://www.youtube.com/watch?v=WuTt8YFblcE

Yllättävän samanlaisia monet purkit....

Voiko ne oikeasti olla noin lähellä toisiaan, vai sotkeeko esim. youtuben äänenkäsittely hommaa jotenkin....

Luulisi, että livenä olisi ainakin vähän enemmän eroja...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Ziggy Bubba
01.11.2012 21:56:57

Muovinen: Hassua, mulle tuo Rockerverbin clean on ensimmäinen hyvin speduja syövä puhdas kanava.

En tiiä onko merkitystä, mutta oma vanhempaa sarjaa, ns. mark ykkönen. Pääteputket on ainaskin erit.

Ite tosiaan soittelen noilla molemmilla kanavilla jatkuvasti ja tarpeen mukaan. About treenis-volyymeillä homma voi olla toki eri. Isommilla äänenpaineilla en ole purkkeja kliinin kanssa käyttänyt. Himassa just ainoa mikä ei toimi on toi kliini pörinäpurkkien kanssa.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
artal
01.11.2012 22:08:38
Ehkäpä sopii tähän keskusteluun, kun en viitsi uutta otsikkoakaan tälle laittaa. Myrtle Pedals (eli Hugh McKenna Liverpoolista) on lopettelemassa toimintaansa, ja nyt on vielä pari hemmetin hyvää fuzzia, säröä ja muuta spedua alennusmyynnissä. Hughin kanssa viestintä onnistuu hyvin ja asiakaspalvelu on aina ollut todella kohdallaan. Myös muutoksia pedaaleihin mies tekee varmasti tarpeen mukaan.

Omistan itse neljä Myrtlen purkkia, yksi on mennyt käsieni kautta eteenpäin ja yksi on tuosta loppualesta vielä tulossa. Kaikki omistamani ovat ihan huippuja ja hyvä oli sekin bassofuzz, jonka myin. Harmi että yhtään Blessed by Distortionia ei ole tarjolla, koska se on ehkä paras säröpedaali, minkä olen koskaan omistanut.

Jäljellä olevista malleista omistan Harmonic Energizerin, jota voin Zappa-faneille varauksetta suositella, ja Supasustainin, joka on miedon buusti/kompressorin kaipaajalle huikean hyvä vehje. Gravy Dinner ja Mercy of the Sea ovat sellaisia, joita en omista, mutta jos ne yhtään samaa kamaa ovat kuin aiemmat, niin ostakaa perhana pois jos fuzzinpuutetta on.

Linkki Myrtlen ebay-kauppaan:

http://www.ebay.co.uk/sch/myrtleped … ;_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Jos joku helsinkiläinen haluaa, niin Supasustainin tai Harmonic Energizerin kokeileminen onnistuu kunhan kyselee.
jumara
01.11.2012 22:12:07 (muokattu 01.11.2012 22:13:41)
Laulava Kylätohtori: Voiko ne oikeasti olla noin lähellä toisiaan, vai sotkeeko esim. youtuben äänenkäsittely hommaa jotenkin....

No miten ne nyt oikeestaan niin hirveesti eroais toisistaan saman kitaran ja vahvarin kanssa soitettuna..?

Olen mä itsekin juossut aikanaan purnukoiden perässä (tosin aikanaan niitä oli hitosti vähemmän...) vain todetakseni että:
1) vahvistin ja jossain määrin kitaratyyppi luovat aina sen vahvimman peruskehyksen soundille, niiden oikeaan valintaan kannattaa satsata ensisijaisesti
2) soundikäsitys on pohjimmiltaan hiton subjektiivinen juttu, yleensä kaikista laitteista - tietoisesti tai tiedostamatta - ryhtyy hakemaan niitä omia perussoundimieltymyksiä eikä se soinnillinen kirjo loppujen lopuksi laajene paljonkaan suhteessa vaihtoehtojen määrään. Pieniä sävyjä ehkä joo, mut nekin katoaa sinne basson ja rumpujen sekaan.

Ja sorry, jos mun sarkastinen ote satuttaa jota kuta. Olen pohjimmiltani ihan lempeä kaveri, vähän vaan joskus ihmetyttää jotkut jutut. ;-)
"Jengillä on käynyt joku arvostelukyvyn joukkomurha." -Steen1
Laulava Kylätohtori
01.11.2012 22:28:32 (muokattu 01.11.2012 22:30:11)
jumara: No miten ne nyt oikeestaan niin hirveesti eroais toisistaan saman kitaran ja vahvarin kanssa soitettuna..?

Olen mä itsekin juossut aikanaan purnukoiden perässä (tosin aikanaan niitä oli hitosti vähemmän...) vain todetakseni että:
1) vahvistin ja jossain määrin kitaratyyppi luovat aina sen vahvimman peruskehyksen soundille, niiden oikeaan valintaan kannattaa satsata ensisijaisesti
2) soundikäsitys on pohjimmiltaan hiton subjektiivinen juttu, yleensä kaikista laitteista - tietoisesti tai tiedostamatta - ryhtyy hakemaan niitä omia perussoundimieltymyksiä eikä se soinnillinen kirjo loppujen lopuksi laajene paljonkaan suhteessa vaihtoehtojen määrään. Pieniä sävyjä ehkä joo, mut nekin katoaa sinne basson ja rumpujen sekaan.

Ja sorry, jos mun sarkastinen ote satuttaa jota kuta. Olen pohjimmiltani ihan lempeä kaveri, vähän vaan joskus ihmetyttää jotkut jutut. ;-)

Totuus satuttaa joskus... ;) Olen kanssasi kyllä täysin samaa mieltä. Ne kotona viilatut hienot vivahteet eivät toimikaan enää bändin kanssa. Sehän on se vanha kaikkien tietämä totuus, kotisoundi yksinään ei toimi bändin kanssa.

Itse on sen luonteinen, että ei pysty lopettamaan löydettyään hyvän soundin, vaan aina tulee vastaan uusi pedaali ja sitten on pakko kokeilla sitä, kun kuvittellee, että se on parempi, vaikka tietää, ettei se ole. Ennen kuin voi saada mielenrauhan ja tyytyä soundiin pitäisi kokeilla kaikki mahdolliset romut, koska "onhan tämä nyt hyvä soundi, mutta mitä jos tuo pedaali onkin parempi ja juuri se, mitä olen aina halunnut. Tuon vielä kokeilen ja sitten keskityn vain soittamiseen"...

Vuosia soitin onnellisena Bossin SD-1:n ja BD-2:n kanssa ja sitten perkele piti alkaa vähän soundia parantamaan, eikä loppua näy, vaikka itsekin ajoittain ymmärtää oman toimintansa typeryyden. Toki tämä on yksi tapa harrastaa, kun soittamaan ehtii niin kovin rajallisesti, mutta kuitenkin...

edit. jos mietit, mikä vihreä laatikko olisi paras, tässä on mielestäni oikeasti hyvä pedaalidemo Maxonin polkusimista:

http://www.youtube.com/watch?v=mZTw_00NIS0&feature=fvwrel
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
jumara
01.11.2012 23:04:58 (muokattu 01.11.2012 23:05:53)
Laulava Kylätohtori: Ennen kuin voi saada mielenrauhan ja tyytyä soundiin pitäisi kokeilla kaikki mahdolliset romut, koska "onhan tämä nyt hyvä soundi, mutta mitä jos tuo pedaali onkin parempi ja juuri se, mitä olen aina halunnut. Tuon vielä kokeilen ja sitten keskityn vain soittamiseen"...

Juu, kyä mää tiärän mitä sää tarkoitat.

Mut miksi tietyt hyvät, elämykselliset jutut institutionalisoituvat? Miksi täpöllä oleva Plexi kera Les Paulin futaa melkein aina? Entä hyvä Fuzzface? Tai Pilsner Urquell? Vaikka niissä ei ole periaatteessa mitään ihmeellistä? Vai juuri siksi?

Välillä tää pedaalihommakin tuntuu menevän siihen, että haetaan väen väkisin ja - sorry taas - vähän elitistisestikin mitä erikoisimpia tuotteita, joista kuitenkin pyritään enemmän tai vähemmän hakemaan universaalisti hyväksi todettuja, jonkun tunnetun soittajan tai aparaatin musiikilliselle yhteisölle tutuksi tekemiä soundeja. Tyyliin "The ultimate-extravaganza Plexi in a pedal"! (Juujuu, on niitä tosi eksoottisiakin tuotteita, mutta loppupelissä niiden käyttö aina on melko rajattua.)

Toisaalta, kuten jo aikaisemmin totesin, kunkin meidän oma soundi-ihanne on aina de facto melkoisen rajattu. On mulla spedu kuin spedu, vahvistin kuin vahvistin, niin lopulta haen niitä muutamaa ominaissoundi-ihannetta, jotka ovat iskostuneet musiikilliseen DNA:hani vuosien aikana. Blackmore-McCready-Mayer-Bonamassa, jossain noiden välimaastossa varmaan mennään. Ja lopulta, vermeistä riippumatta, päädyn aina kuullostamaan samalta. Itseltäni.

Siksi tyydyn monien mielestä tylsään keskinkertaisuuteen kamojen osalta ja koitan kehittää niitä luojan luomia vähäisiä apujani soundin luomiseksi.
"Jengillä on käynyt joku arvostelukyvyn joukkomurha." -Steen1
McNulty
01.11.2012 23:14:11 (muokattu 01.11.2012 23:18:14)
Itselläni on pedaalilaudassa siitä syystä muutama erilainen säristin, että ne tarjoavat erilaisen soundimaailman säröjen osalta kuin vahvistimen / vahvistimien omat overdrive- ja särösoundit.

Tykkään käyttää ns. foundation / amp-in-a-box -tyylisiä rasioita (mainiten nyt mm. vaikka Rockett Animal ja Catalinbread Dirty Little Secret, jotka molemmat ovat Marshall-henkisiä rasioita).

Ei ole toistaiseksi ollut varaa hankkia aitoa Marshall JTM45 tahi Plexi Lead styrkkaria. Minulle ei myöskään ole tullut vastaan vaffaria, josta saisi ulkoistettua late 60s fuzz-soundeja. Tästä syystä tykkään, että pedaalilaudasta / -laudoista löytyy muutama erilainen purnukka tuottamaan sellaisia soundeja joita en muutoin saisi.

Minulla on tällä hetkellä käytössä Fenkun Super-Sonic 22 combo sekä Dr Z Z-28 nuppi kera 2x12" kaapin. Molemmat tykkäävät speduista, joten niiden päälle on helppoa parilla maamiinalla rakentaa hyvä soundi.

Itseltäni löytyy kyllä muutama muukin säristin vielä ed. mainittujen lisäksi (mm. Zvex Mastotron, Jaskan duunaama Range Masteri, Lovepedal Les Lius, Rockett Flex Drive, 3x Metal Zone joista yksi orkkis ja pari muuta modattuja mm. Diezel-mod yms.)

Ei ole väliä soittaako Laura Pausinin covereita, Bon Jovia, Cattle Decapitationia, The Rolling Stonesia vaiko Foo Fightersia kera Fu Manchun ja The Doorsin. Löytyy pienellä vaivalla soundeja kaikkeen :)

edith: Sen unohdin mainita että jollain on kysymyksiä ed. mainituista speduista niin voi toki laittaa pikaviestiä. Saatan kertoillakin kokemuksia, jos jaksan :)
I'm rather a person who cannot think clearly... instead of being a person who clearly cannot think.
erty
02.11.2012 07:24:35
Laulava Kylätohtori: Voiko ne oikeasti olla noin lähellä toisiaan, vai sotkeeko esim. youtuben äänenkäsittely hommaa jotenkin....

Tossa tulee hyvin esille se miten eri spedujen erot vähenee huomattavasti kun soitetaan ruvella olevaan vahvariin. Vähän huono vertailu näiltä "studiovelhoilta" musta.
komero
02.11.2012 10:12:47
iec: Multa myös ääni Mad Professorin SHOD:lle. Tosin sillä varauksella, että mulla on vain kokemusta tuon spedun kiinalaisesta kopiosta ja sen perusteella aito ja alkuperäinen tuskin on huonompi ;) Erittäin dynaaminen purkki, eli reagoi soittotatsiin samalla tyylillä kuten vahvarin oma putkisärö. Miedoilla asetuksilla käytän tuota (Joyo SBOD) komppaukseen clean-kanavan päällä. Tämä purkki ei juuri equta soundia suuntaan eikä toiseen.

Mulla on ollut molemmat ja täytyy kyllä sanoa, ettei tuo kiinalainen häpeä yhtään aidon rinnalla. Ei niissä ole mitään eroa muuta kuin ulkoisesti. Tai no sen suhteen häpeää, että tuo klooni (Joyo Sweet Baby, www.verkkotukku.com) on ihan saakelin ruma, ainakin verrattuna Mad Professorin aitoon SHODiin.

Itse soittelen vain yksikelaisilla mikeillä varustetuilla kitaroilla ja niillä tuota SHODia on vaikea saada yksinään paljoa murolle jos vahvistin ei ole valmiiksi vähän rutussa. Mutta sitten kun tuota boostailee esim. Duncanin Pickup Boosterilla, Xoticin EP Boosterilla, AC Boosterilla tai millä tahansa muulla vastaavalla pelillä.

Aivan mahtava laitos tuo SHOD, omillaan mukava pieni "reunasärö", boostattuna saa ihan perkuleen makeaa isompaa säröä. Sopii kuin nyrkki perseeseen bluesiin, rokkiin yms.
jniska
02.11.2012 10:49:47
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Terry Pantheras
02.11.2012 11:23:34

Tää samankaltaisuus varmaan pätee enemmän näihin "transparentteihin" pedaaleihin, joita esim. Dinosaur Jr:n J. Mascis kommentoi, että "What's the point with transparency?! I want pedals to colour the sound!" - tai jotain sinne päin...

Itse edustan vähän samaa koulukuntaa kuin J, siksi tykkään Dodeista... :D
Höpsis!
Sammo
02.11.2012 12:22:36
Mulla on laudassa viisi säröspedua, a/b-loopperin kanssa:

Eka ketju (komppi):
- Joyo Ultimate Overdrive
- Freekish Blues Alpha Drive

Toka ketju (soolo)
- Voodoo Lab Sparkle Drive MOD
- Jetter Gain Stage Blue
- Voodoo Lab Giggity

Bändin kanssa ja himassa on vähän eri säädöt ja käyttötapa. Pändin kanssa ekassa ketjussa on Alpha Drive pikkurosolla ja sillä vedän vaikka Kravitzin Always On The Runin tai Superstionin ym .. Joyosta sitten raskaampi komppi särö jolla vedetään hevit ja hevahtavat biisit.

Tokassa ketjussa Giggitystä lähtee cleanboost pikkasen tummemmalla soundilla, jolla voi vetää melodioita. Ja siihen isoksi soolosäröksi päälle Jetter. Sparkle Drive Modista sitten Tube Screamer -tyyppinen soundi (jos ois Mayeria setissä niin vetäisin tällä).

Kotona (tai potentiaalisissa jameissa) Alpha Drivestä lähtee Dumble-tyyppinen OD ja toiselta puolelta Giggitystä Eric Johnson tyyppinen puolisärö. Ja Jetteristä siihen päälle vähän fuzzahtava soolo särö tai Sparkle Drivestä MOD#1:lla Tube Driver tyyppinen soundi.

En ole oikeastaan ennen tykännyt spedujen stäkkäilystä mutta tuo Giggity tuntuu toimivan aika hyvin. Ja tykkään tuosta a/b-ketjutuksesta sen takia että pääsee putipuhtaasta yhdellä polkaisulla soolosoundiin.

Trenarilla/keikalla vedän Hot Rod Deluxella ja himassa Custom Tonesin Ethos Ampilla. Joo, tykkään kovasti Eric Johnsonin ja Robben Fordin/Larry Carltonin soundeista :)
"Just swimming in the sea of rubato"
Vesihiisi
02.11.2012 14:24:21
Suosittelen tutustumaan Digitechin Hardwire pedaaleihin. Firma siirsi noin vuosi sitten pedaalituotantoansa kiinaan, ainakin jenkeissä tehdyt mallit ovat saaneet hyviä arvosteluja. En tiedä miten kiinalaisuus on vaikuttanut laatuun, tuskin ainakaan positiivisesti.

Mulla on särönä Digitechin Metal Distortion, joka on täysin analoginen vehje. En tiedä miten malli sopisi sun pirtaan, täältä löytyy jotain testiä http://www.youtube.com/watch?v=JGwc0MY3lM8

http://www.hardwirepedals.com/en-US

Torilla näytti olevan yksi myynnissä.
Terry Pantheras
02.11.2012 14:30:13
jumara: Ja sorry, jos mun sarkastinen ote satuttaa jota kuta. Olen pohjimmiltani ihan lempeä kaveri, vähän vaan joskus ihmetyttää jotkut jutut. ;-)

No höh! Toivoin että oisit olluna täys mulukku! ;)
Höpsis!
Jucciz
02.11.2012 16:18:41
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tawsky
02.11.2012 16:23:45
Jucciz: http://www.youtube.com/watch?v=vAevCBzsORY

Nyt on oikea asenne.
"Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM
Volle
02.11.2012 17:36:12
Jucciz: http://www.youtube.com/watch?v=vAevCBzsORY

Tästä tuli mieleen born to shred -pätkä, jossa tyypit meni kenkäkauppaan, jossa tärkeä buutsien arviointikriteeri on tietenkin se, että kuinka hyvin niillä pystyy polkemaan efektibedaaleja. Omat suosikkini siinä on tavalliset mieskengät: http://www.kenkajokeri.fi/product_p … tures/original/17-33-2173-musta.jpg Ennen tykkäsin tennareista, mutta eihän niitä nyt voi enää tässä kolmen kympin lähestyessä käyttää tietenkään.
tommi m
02.11.2012 18:36:00
http://www.youtube.com/watch?v=iqKOOM2y1rk
Muovinen
02.11.2012 21:06:21

Ziggy Bubba: En tiiä onko merkitystä, mutta oma vanhempaa sarjaa, ns. mark ykkönen. Pääteputket on ainaskin erit.

Ykkönen mullakin. Joko meillä on erilainen maku tai sitten tuo vaan on hyvä näistä minun kuulemista toosista.

Minä en saa fuzzeja toimimaan ollenkaan särön päälle. Soundi menee aina jotenkin löysäksi plörinäksi. Sama tuon rotan kanssa, mutta onhan se toki pörinään kallellaan sekin. Omista speduista särön päälle toimii parhaiten 808-klooni drive melkein nollilla ja levelit melkein täysillä. Tonea maun mukaan sekaan, yleensä klo kympissä. Tiukentaa vahvarin omaa säröä mukavasti ja soundi tulee bändisoitossa paremmin läpi.
-General Petrovsky
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)