Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 579 80 81 82 83
Volle
29.10.2012 18:09:22
Rämppy: Näin on. Olen parikin kertaa joutunut metsästämään pedaalia, josta tyhmyyttäni luovuin. Siksi mulla on nykyään aika korkea kynnys luopua pedaalista, vaikka tarvetta ko. muljuttimelle ei tuntuisi olevankaan. Näitä virattomia speduja mulla on pahvilaatikollinen. Välillä tongin sitä lootaa ja teen "löytöjä" :-D

Joo, parastahan on kaappeja tonkiessa syntyvä "ai niin mulla on tämmönenkin purkki" -elämys. :D

Tosin mä olen pyrkinyt viime aikoina myymään pisimpään käyttämättä lojuneita pois. Nyt taitaa olla muistaakseni 5-6 purkkia jäljellä, joista eniten käytössä Visual Soundin Jekyll & Hyde. Kivasti kaks ihan mukiinmenevää riittävän erilaista säröä samassa lootassa. Tosin viimeiset pari reenikertaa on mennyt ihan pelkällä Danelectro Fab Fuzzilla. Puhdistuu kivasti volapotikasta kääntämällä ja turisee tarvittaessa riittävän hävyttömästi kuten fuzzin kuuluukin, vaikka onkin muovikuorinen halpis.
Terry Pantheras
30.10.2012 13:49:33
Spike: DOD Metal Maniac olen käytellyt kohtalaisella säröllä olevan JCM 2203 edessä - repaleista, saatanallista lofi-pörinää grind/black/stoner-meininkeihin.

Toinen vastaava combo on ollut DOD Death Metal, middlet korostettuna, boostaamassa Uraltone Jr:ia, josta tietty myös säröä. Dopethrone-henkistä menoa. Iso ja superkuuma särö, joka kuulostaa enemmän synalta.

DOD FX55b on kanssa kova särkijä gainit milliä vaille tapissa.

Ei toimi kaikkien vahvareiden kanssa noi Dodit, sen on huomannut.

FX101 eli grind rectifying oli aika meh. Ehkä johonki indieen...

Jaahas, pitänee ettiä jostain testiin tuo Maniac...

Itellä on muutama American Metal FX56 joka on yksi perkeleen visvainen pörinäpurkki myös. Yksi niistä on modattu rankasti: vaihdettu uudet konkat, tehty true bypass, uusi kotelo ja kolmialueinen EQ (hi, mid ja bass). Saundi aukeni huomattavasti ja säätömahdollisuudet kasvoivat huimasti. Loistava spedu stand-alone-säröksi ja rankasti värittäväksi ja boostaavaksi turistimeksi.

Nimi on tietysti masterOD!

http://muusikoiden.net/dyn/users/105070.jpg
Höpsis!
jumara
01.11.2012 00:25:17 (muokattu 01.11.2012 00:38:23)
Tää on jätkät ihan huikee ketju! Vähän niinku lukis joittenkin espoolaisten ruokahifistelijöiden blogeja siitä, mitä ne on taikonu keittiössään männä viikolla. En ymmärtäny sanaakaan tahi pysyny hetkeekään mukana siinä, mistä viesteissänne kirjoititte, mutta kai ne jotain metallisia lattialla olevia purkkeja kera potentiometrien ja jakkien käsittelivät?

Mun särösignaaliketju:
1) Boss OD-3 = särö komppia (sellaista harmoniaa sisältävää taustasoittoa) varten
2) Boss SD-1 = särö sooloja (sellaisia tuulikoneella ryyditettyjä sankaritekoja) varten

Ne voivat olla päällä yhtaikaa tai erikseen. Joskus ne on pois päältä molemmatkin, aika harvoin tosin. Silloin siinä soundissa ei niinku oo säröä, vissiin siks et mä käytän sitä Marsun lo-sisäänmenoa. Toi jälkimmäinen on vähän kovemmalla, että ne soolot sit kans kuuluu sinne yleisöön saakka.

Stratoon tai Less Pauliin kiinnitetyllä johdolla kun näitä tökkii, niin pystyy soittamaan aika monenlaista musaa vaiks popista hård rockiin.

P.S. Joskus on tosi vaikeeta (etenkin hämärässä) pistää ne oikeaan järjestykseen kun ne on molemmat keltaisia ja niissä on samanlaiset nappulat. Mut ei se niin hirveesti kuitenkaan haittaa. Tytöt ja pojat tanssii kuitenkin.
"Jengillä on käynyt joku arvostelukyvyn joukkomurha." -Steen1
Jucciz
01.11.2012 01:02:38
Suureen säröpedaalikeskusteluun liittyy olennaisesti kysymys, jota ovat pohtineet kitaristit ympäri maailman jo useamman vuosikymmenen ajan:
http://www.youtube.com/watch?featur … A9D04EBA9EB&v=p0PvMGrDtlU#t=77s
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
MarkoA
01.11.2012 08:32:22
Mulla on ketjussa OCD ja Vox Valvetone. Vois olla yhtäaikaakin päällä, mutta en käytä yleensä. Valvetone on lähes puhdasta soundia varten ja OCD siten että kitaran vola tapissa säröä on jo enemmälti. OCD onkin siitä hieno, että se elää hienosti kitaran volumen mukaan.
Ja kaapissa on varmaan kymmenen eri polkusinta jotka vain on jääneet vailla käyttöä. Yks kotikutoinen fuzz ois muuten ehdottomasti käytössä mutta kun siihen kkäy vain paristot niin ei tule käytettyä.
Positiivista sen olla pitää!!!
Tsugu Way
01.11.2012 12:52:07
Laatikoiden penkominen tuotti tuloksen, että (halpa) Marshallin Bluesbreakeri oli paskana. Mutta Bad Monkey toimii! Jos lähtis siitä, että ottais toiseksi säröksi siis tuon BM:n ja hankkis sille jonkun (ärhäkämmän?) kaverin? Ei tarvis kahtaa ostaa. Mutta kummin päin: BM pohjasäröksi vai boostiksi? Ja mikähän sille kaveriksi, jos garymooret leivotaan Les Paul Studiolla, mutta vahvistetaan Deluxe Reverbillä ;-)
Blues is allright!
Terry Pantheras
01.11.2012 13:11:25
jumara: Tää on jätkät ihan huikee ketju! Vähän niinku lukis joittenkin espoolaisten ruokahifistelijöiden blogeja siitä, mitä ne on taikonu keittiössään männä viikolla. En ymmärtäny sanaakaan tahi pysyny hetkeekään mukana siinä, mistä viesteissänne kirjoititte, mutta kai ne jotain metallisia lattialla olevia purkkeja kera potentiometrien ja jakkien käsittelivät?

Mun särösignaaliketju:
1) Boss OD-3 = särö komppia (sellaista harmoniaa sisältävää taustasoittoa) varten
2) Boss SD-1 = särö sooloja (sellaisia tuulikoneella ryyditettyjä sankaritekoja) varten

Ne voivat olla päällä yhtaikaa tai erikseen. Joskus ne on pois päältä molemmatkin, aika harvoin tosin. Silloin siinä soundissa ei niinku oo säröä, vissiin siks et mä käytän sitä Marsun lo-sisäänmenoa. Toi jälkimmäinen on vähän kovemmalla, että ne soolot sit kans kuuluu sinne yleisöön saakka.

Stratoon tai Less Pauliin kiinnitetyllä johdolla kun näitä tökkii, niin pystyy soittamaan aika monenlaista musaa vaiks popista hård rockiin.

P.S. Joskus on tosi vaikeeta (etenkin hämärässä) pistää ne oikeaan järjestykseen kun ne on molemmat keltaisia ja niissä on samanlaiset nappulat. Mut ei se niin hirveesti kuitenkaan haittaa. Tytöt ja pojat tanssii kuitenkin.

Anna meidän harrastaa!
Höpsis!
McNulty
01.11.2012 13:14:37 (muokattu 01.11.2012 13:15:00)
Terry Pantheras: Anna meidän harrastaa!

Ei missään nimessä. Ainoastaan jumaran tapa harrastaa on ainoa oikea. Isona minä haluan olla kuten hän! :)
I'm rather a person who cannot think clearly... instead of being a person who clearly cannot think.
Terry Pantheras
01.11.2012 13:32:53
McNulty: Ei missään nimessä. Ainoastaan jumaran tapa harrastaa on ainoa oikea. Isona minä haluan olla kuten hän! :)

Juu, ilmeisesti pitäisi olla yrittämättä ymmärtää mitä tässä kaikki nämä vuodet on tullut tehtyä.
Höpsis!
MarkoA
01.11.2012 18:31:26
Tsugu Way: Laatikoiden penkominen tuotti tuloksen, että (halpa) Marshallin Bluesbreakeri oli paskana. Mutta Bad Monkey toimii! Jos lähtis siitä, että ottais toiseksi säröksi siis tuon BM:n ja hankkis sille jonkun (ärhäkämmän?) kaverin? Ei tarvis kahtaa ostaa. Mutta kummin päin: BM pohjasäröksi vai boostiksi? Ja mikähän sille kaveriksi, jos garymooret leivotaan Les Paul Studiolla, mutta vahvistetaan Deluxe Reverbillä ;-)

Bad Monkey oli viimeiset vuodet Mooren livesetissä ja käsittääkseni boostina jo valmiiksi särölle ajetulle vahvarille. Moorellakin oli niin monenlaista soundia, että pitäis melkein levy ja biisi kertoa jos jotain tiettyä hakee. Guv'nor oli Still got the blues kiertueella ja varmaan aiemminkin. Mutta ei enää tuon jälkeen niin paljoa käytössä. Ja GM jos joku on juuri niitä joilla soundi oli sormissa. Kova tatsi, isot vibra jne.
Positiivista sen olla pitää!!!
Laulava Kylätohtori
01.11.2012 19:24:31
jumara: Tää on jätkät ihan huikee ketju! Vähän niinku lukis joittenkin espoolaisten ruokahifistelijöiden blogeja siitä, mitä ne on taikonu keittiössään männä viikolla. En ymmärtäny sanaakaan tahi pysyny hetkeekään mukana siinä, mistä viesteissänne kirjoititte, mutta kai ne jotain metallisia lattialla olevia purkkeja kera potentiometrien ja jakkien käsittelivät?

Ei sillä, etteikö tällainen keskustelu saisi välillä koomisiakin piirteitä, mutta erilaisia soundeja on vaikea sanoin kuvailla. Mutta kun ei ota itseään liian vakavasti, niin minusta tällainen keskustelu on erittäin antoisaa. Parempihan se on tällaista kirjoitella kuin istua tuolilla ja katsoa seinää. Tämä foorumihan on niille, joita soitto itsessään ei kiinnosta, kamarunkkaus ja überhifistely vain... ;)
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Tsugu Way
01.11.2012 19:35:51 (muokattu 01.11.2012 19:36:41)
jumara: Tää on jätkät ihan huikee ketju! Vähän niinku lukis joittenkin espoolaisten ruokahifistelijöiden blogeja

Ketjun aloittajana voin kyllä jo nyt todeta, että aivan loistava ketju! Olen imenyt täältä runsaasti vinkkejä ja tietoa, jota ei esimerkiksi musaliikkeessä tai thomannin sivuilla löydy.

Mutta jumara on ruokahifivertauksessaan mielestäni oikeilla jäljillä. Minun mielestä pedaaleja voisikin arvioida kuin viinejä. Jotkut ovat pyöreitä (soundiltaan - ei ulkomuodoltaan) ja jotkut kentien viipyileviä. Jotkut tunkkaisia ja jotkut jättävät kitkerän jälkimaun. Viinien arvioinnissa on tärkeää viinin ja ruoan liitto. Samoin säröpurkeissa on tärkeää kitaran, vahvistimen ja pedaaliin yhteensopivuus. Tai kenties kahden pedaalin keskinäinen liitto.
Blues is allright!
Laulava Kylätohtori
01.11.2012 19:40:04
Strato, mikkeinä Antiquity Surfer tai Fender CS '54 -> Maxon VOP-9 -> Sweet Honey OD -> Deluxe Reverb RI tai Bassman RI = mykistävän loistava soundi. Molemmat od:t päällä, mutta maltillisesti gainia. Maxonin VOP-9 haki kyllä paikkansa, loistava boosteri toiselle od:lle, vaikka yksinään onkin vähän tumma tai "nuhainen".. Olikos tuo tubescreamer muuten alunperin suunniteltu juuri boostamaan valmista säröä, ainakin jostain muistelisin lukeneeni niin...

Eikö tuo Maxon muuten olekin tässä tapauksessa boosterina, eikä SHOD?
oiva tumpeloinen
01.11.2012 19:47:07
Laulava Kylätohtori: Eikö tuo Maxon muuten olekin tässä tapauksessa boosterina, eikä SHOD?

Sehän riippuu, miten sä käytät niitä. Ei järjestys tee välttämättä boosteria, vaan käyttötapa. Voihan tuossa ketjussakin SHODilla boostata vahvaria, ja Maxon olla pienenä (tai isompana) ruttuna.
Laulava Kylätohtori
01.11.2012 19:52:46
oiva tumpeloinen: Sehän riippuu, miten sä käytät niitä. Ei järjestys tee välttämättä boosteria, vaan käyttötapa. Voihan tuossa ketjussakin SHODilla boostata vahvaria, ja Maxon olla pienenä (tai isompana) ruttuna.

Niinpä joo. Tässä tapauksessa vahvari oli puhtaalla, mutta ilmeisesti boosteri on aina ennen "varsinaista" säröä?
oiva tumpeloinen
01.11.2012 19:57:39
Laulava Kylätohtori: Niinpä joo. Tässä tapauksessa vahvari oli puhtaalla, mutta ilmeisesti boosteri on aina ennen "varsinaista" säröä?

Mieti, mitä sana boostaaminen tarkoittaa, niin se voi aueta paremmin kuin mietiskelemällä absoluuttisia järjestyksiä. Boostauksella yleensä tarkoitetaan signaalitason nostoa. Se voi tapahtua ihan missä tahansa vaiheessa ketjua. Särön paikka ketjussa ei ole sinänsä merkityksellinen, vaikka boostauksella voidaan saada säröä aikaiseksi.
I3enjam1n
01.11.2012 20:08:08
Tässä aiheeseen liittyvä, ihan mielenkiintoinen vertailu:

http://www.youtube.com/watch?v=WuTt8YFblcE

Yllättävän samanlaisia monet purkit....
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Ziggy Bubba
01.11.2012 21:29:51

Laulava Kylätohtori: Olikos tuo tubescreamer muuten alunperin suunniteltu juuri boostamaan valmista säröä, ainakin jostain muistelisin lukeneeni niin...

En ole tosta varma, mutta mun korvaan melkein aina OD:t ja varsinkin fuzzit toimii paljon paremmin (mielellään hyvän) pohjamuron päälle. Ja sitä ei mun mielestä tartte edes olla kuin nimeksi - oikeastaan se soundi voi olla aika lähellä kliiniä.

Aika monet kliini-kanavat suorastaan hylkii noita speduja. Soundi on vaan semmonen sirisevä, ehkä liiallisen presence-alueen takia. Esim. oman Rockerverbin puhdas kanava ei tykkää sitten yhtään speduista, ainakaan pienillä volyymeillä, kaukana päätemuroista. Särökanavan kanssa taas oikeastaan kaikki on pelannu erittäin hienosti.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
Muovinen
01.11.2012 21:38:48

Ziggy Bubba: Esim. oman Rockerverbin puhdas kanava ei tykkää sitten yhtään speduista, ainakaan pienillä volyymeillä, kaukana päätemuroista. Särökanavan kanssa taas oikeastaan kaikki on pelannu erittäin hienosti.

Hassua, mulle tuo Rockerverbin clean on ensimmäinen hyvin speduja syövä puhdas kanava. Rottasärö toimii siihen paljon paremmin ku särökanavaan, kuten myös Tonebender-klooni. Sen sijaan Orangen AD30, joka on suunnilleen samantien muroilla kun vola on pikkusenkaan avattu, ei ihan minkä vaan spedun kanssa ala yhteistyöhön.

Mulla särösoundit perustuu hyvin pitkälle vahvarin omaan soundiin ja tuuppaan sitä vaan sopivasti esim TS808-kloonilla.
-General Petrovsky
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)