Aihe: Line6 multsarit ja äänitys
1 2
jra
20.10.2009 18:55:38 (muokattu 20.10.2009 18:57:28)
Jucciz: Ei mulla ainakaan ollut erityistä oikein/väärin-asettelua ylemmissä kirjoituksissani: äänitänhän itsekin kaiken tietokoneella. Silti on musta hyvä muistaa ja arvostaa entisaikojenkin tekniikkaa ja osaajia, koska silloin nykyhetki nähdään oikeassa perspektiivissä eikä pidetä mitään itsestäänselvänä, koska harva asia sellaista lopulta on.

Joo, kyllähän nuo vanhat äänityssysteemit itseäkin kiinnostaa, esim. juuri lueskelen Beatles-remastereiden innoittamana Abbey Roadin kulta-ajoista. Samoin soundipuolella on mieltymykset siellä suunnassa. Nuorena tuli rakenneltua lankapuhelimen luurista ja mankasta ensimmäinen äänityssysteemi, toisen mankan avulla sitten päällekkäisäänitykset. Myöhemmin sitten pääsi herkuttelemaan neliraiturilla.

Kuitenkin kotiäänittäjälle tietokonepohjaiset systeemit ja vaikka juurikin joku Line6:n edullinen interface + mallinnokset (tai elementti mikitettynä) + Reaper ovat sen verran käteviä, että kovin kova ikävä ei ole varastossa vieläkin olevan Fostexin kimppuun.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
teukka
20.10.2009 19:21:31
Mulla on vuoden ollut käytössä Toneport GX ja aivan pätevä laite. Ainoa ongelma mikä tuli vastaan on että metronomi ei jostain syystä kuulunut,aina.Vista käytössä. Ajuri tms juttu varmaan mutta ei häirinnyt. Nyt lähtee X3 live tilaukseen jolla aion hoitaa mm. äänitykset yms kikkailut treeneissäkin. Pitäisi toimia.
There´s only one rule of metal...PLAY IT FUCKING LOUD!!!
Ukko
20.10.2009 19:41:54

Jucciz: Jos tietokoneen kanssa leikkiminen ei kiinnosta, äänität kuten normaalit ihmiset: äänikortin linjasisäänmenon kautta. USB-laitteiden kanssa tappeleminen on nimenomaan tietokoneen kanssa leikkimistä ja pahimmillaan ihan hirveää veivaamista (joskin kuulemma monilla on toiminut ihan kunnollakin).

++++++++++++
COVS jäsen nro 6
jra
20.10.2009 21:07:47 (muokattu 20.10.2009 21:08:42)
Ukko: ++++++++++++

Mitäs plussan arvoista on nykykoneiden mukana tulevissa emolle integroiduissa häiriöpesissä, jota myös virheellisesti äänikorteiksi kutsutaan?
;)

Esim. tuon Toneport UX2:n mukana tulee pari 48v phantom-inputtia konkkamikeille, pari instrumentti-liitäntää, kuulokevahvistin, line-out analogisena ja digitaalisena, ja line in. Ulkoinen äänikortti on aina vähemmän häiriöaltis kuin kopan sisällä oleva piirihässäkkä.

Varmasti jollakin saattaa olla hyvät perustelut välttää usb-interfaceja, mutta itse en ole sellaisia keksinyt sen jälkeen kun Vista-ajurit saatiin kuntoon.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Jucciz
20.10.2009 21:28:57
jra: Ulkoinen äänikortti on aina vähemmän häiriöaltis kuin kopan sisällä oleva piirihässäkkä.

Tämä on erittäin järkevä pointti, mutta sen painavuus riippuu tietysti vähän siitäkin, minkä tason äänityksiä ollaan tekemässä. Satunnaiseen sooloskabailuun luulisi riittävän melkein mikä vaan, mutta jos vähänkään enemmän vakavissaan äänittelee demoja tai muuta, on ulkoinen äänikortti toki kätevämpi, joustavampi, häiriöttömämpi - jos toki hieman kalliimpikin. Tosin nykyään jo satasella-parilla saa selvästi integroituja häiriöpiirisiä parempia vehkeitä. Yleensä tosin parempi äänikortti on peruste hankkia parempia (lue: kalliimpia) mikkejäkin. ;)
Lancelot
20.10.2009 21:31:53 (muokattu 20.10.2009 21:33:24)
jra:Varmasti jollakin saattaa olla hyvät perustelut välttää usb-interfaceja, mutta itse en ole sellaisia keksinyt sen jälkeen kun Vista-ajurit saatiin kuntoon.

Puhut vähän mutta asiaa, itse en näe mitään ongelmaa nauhoittaa Pod X3:lla usbin kautta, se on varmaan sitten epänormaalin ihmisen hommaa..
Pelsi
21.10.2009 09:15:36
Lancelot: Puhut vähän mutta asiaa, itse en näe mitään ongelmaa nauhoittaa Pod X3:lla usbin kautta, se on varmaan sitten epänormaalin ihmisen hommaa..

Minäkin olen tykännyt äänittää Podin ja usb:n kautta. Varmasti kunnon vahvarilla ja kaapilla saa paremman soundin, mutta kovin hiljaista touhua se ei ole, joten tällä systeemillä on mahdollista kikkailla myös kerrostalokämpässä (öisinkin).
Muovinen
31.10.2012 16:12:24

Joo, ketju on pikkasen wanha, mutta otsikko naulan kantaan.

Eli mitenkäs se käytännössä tapahtuu tuo HD PODilla USBin kautta äänittäminen? Asensin justiinsa ajurit ja editorin ja Cubasessa pitäis jotenkin pystyä valitsemaan inputiksi POD, mutta en minä kyllä tajua, että miten. Ääntä ei tule ulos myöskään silloin kun pelkkä POD-editori on päällä, mutta oisko tarkoituskaan?

Oon aiemmin käyttänyt ihan analogisia liitäntöjä, mutta haluaisin omin korvin verrata, että onko soundissa eroa kun PODin oma D/A-muunnos jää välistä pois. Näköjään ihan kätevä kyllä jo tuo editorin saaminen tuon USBin avulla, kun on tuon valikkohelvetin kanssa säätäny menemään sinnillä ;D Oispa tässä vielä SPDIFFikin niin ei tarvis häseltää :P
-General Petrovsky
jhlamm
31.10.2012 21:02:36
Itte en saanut kyllä Cubasesta mitään tolkkua kun yritin sitä opetellä käyttämään. Tosin ihan toisen usb interfacen kanssa, mutta kuitenkin. Tuli siinä paketin mukana mut samaa ongelmaa oli enkä muista miten kaveri sen sieltä korjas. Sitten se ohjelma pukitteli niin siirryin reaperin käyttöön... Natsaa ittelle paremmin.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Muovinen
31.10.2012 21:45:20

Ilmeisesti tuo POD pitää asettaa interfaceksi ja silloin audio myös palautuu sinne. Menee mun makuun liian vaikeeksi, taidan pysyä äänensiirron kannalta analookissa. En edelleenkään saanu ääntä ulos, mutta tasot vilkku ja latenssilukemat oli jo ihan juhlalliset. Miksei DAW voi vaan nähdä USBia yhtenä inputtina, ois niin heleppoa.

Onko tyypeillä kokemuksia HD500 SPDIF-ulostulon käytöstä? Siinäkin sais yhden muunnoksen pois pelistä.
-General Petrovsky
Antti1
31.10.2012 21:47:43
Muovinen: Ilmeisesti tuo POD pitää asettaa interfaceksi ja silloin audio myös palautuu sinne. Menee mun makuun liian vaikeeksi, taidan pysyä äänensiirron kannalta analookissa. En edelleenkään saanu ääntä ulos, mutta tasot vilkku ja latenssilukemat oli jo ihan juhlalliset. Miksei DAW voi vaan nähdä USBia yhtenä inputtina, ois niin heleppoa.

Sitähän se nimenomaan on, interface. Jos sä haluat käyttää sitä, niin siitä menee ääni sekä sisään että ulos. Toisinsanoen möly kuuluu PODin ulostulojen kautta, ei jostain toisesta interfacesta.

Lohdutuksen vuoksi sanon, että äänenlaadussa ei ole ainakaan XT:n ja X3:n kanssa suurtakaan eroa noiden kahden tavan välillä, jos tasot on säädetty kaikkialta oikein ja välissä ei ole mitään soundia kakkentavaa kuralootaa.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
jhlamm
01.11.2012 09:28:51
Muovinen: Ilmeisesti tuo POD pitää asettaa interfaceksi ja silloin audio myös palautuu sinne. Menee mun makuun liian vaikeeksi, taidan pysyä äänensiirron kannalta analookissa. En edelleenkään saanu ääntä ulos, mutta tasot vilkku ja latenssilukemat oli jo ihan juhlalliset. Miksei DAW voi vaan nähdä USBia yhtenä inputtina, ois niin heleppoa.

Samaa ongelmaa tunki mulla latenssien kanssa tuossa Cubasessa. Toki sen joutuu ottamaan interfacesta uloskin, mutta jos tuo ei haittaa niin suosittelen kokeilemaan reaperia. (Kauheaa mainostusta :D) Mutta eikös siinä ole joku line output ole sopivasti, että saa vaikka kajareihin kiinni?
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Muovinen
01.11.2012 17:20:58

juki: USBi on vaan liitäntästandardi eikä sinänsä tässä oleellista. Sen sijaan oleellista on ajuri, jonka routtaa kamaa PODin ja DAW:n välillä -- käyttiksen ehdoilla -- ja jonka toimintamalli ilmenee ASIO lyhenteestäkin, Audio Stream Input/Output.

Käytettävä ajuri valitaan 'Device Setup' valikosta. Ja AD/DA-vertailu on sinänsä hellpo tehdä vaikka PODin loopperilla - äänität ensin raidan POD interfacena ja sitten analogisena (vaihtaen interfacea välissä) ja vertaat tulosta lempi-interfacella/-kuuntelulla. Ainoa huomioitava on, että näyteenottotaajuus säilyy samana. PODi tekee myös tarvittaessa lennossa samplaustaajuuden muunnoksen natiivistaan, mut ehkei sen vaikutusta kannata alkaa liikaa funtsimaan. :)

Jepp. Device setupista säädinkin juttuja kohdilleen, mutta homma jäi kesken siinä vaiheessa kun olisi pitänyt alkaa vetämään monitorien piuhat PODiin. Ei mulla sinänsä ole tarkoitus mitään äärimmäisen kriittistä kamaa tuolla äänittää, lähinnä raitoja biisien demoversioihin, mutta heräsi mielenkiinto tota USBia kohtaan. Ja on tuolla koneella nyt levyllinen biisejä rummuilla äänitettynä, niin ajattelin vetää ensimmäisen kierroksen kitaroita PODilla ja sitten myöhemmin tunkea mikkiä kartioon. Ois tavallaan jo valmiiksi mietityt kuviot pohjalla ohjaamassa ja jäähän siinä miksaajallekin enemmän pelivaraa.
-General Petrovsky
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)