Aihe: Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?
1 2 3 4 541 42 43 44 4595 96 97 98 99
BigPapa
31.10.2012 17:28:24 (muokattu 31.10.2012 17:32:50)

Ei olenkaan hölmömmän olonen toi richlite otelaudalla varustettu Midtown Custom

http://www.youtube.com/watch?v=piOhHmGqD9Q

ja Martinilla on richliteä myös:

http://www.youtube.com/watch?v=RvsPGOpv1sI
s8na
31.10.2012 17:28:40 (muokattu 31.10.2012 17:31:13)

korvaoo: kestääkö? kuis kauan noita on tehty että joko voidaan sanoa että 30-60 vuotta soitetaan samalla otelaudalla?

Jäädäänpä oottelemaan. Veikkaan et kestää paremmin ku kinkkikeppien otelaudat.

Näissä väännöissä pitää kaivaa näemmä aina esiin jotain ihan äärimmäisyyksiä... richlitet ja 30-60 vuotta kestovaatimuksena. Huh huh.

Kertokaas nyt joskus jotain konkreettista mikä niissä kinkkiritsoissa pesee esim. kalliimmat jenkkikitarat? Merkki ja malli tietty halpiksesta vois olla hyvä mainita niin tiedetään ees mistä puhutaan.
korvaoo
31.10.2012 18:49:57
s8na: Jäädäänpä oottelemaan. Veikkaan et kestää paremmin ku kinkkikeppien otelaudat.
paljon mahdollista, paljon mahdollista ettei. Bakeliittiahan kyllä on käytetty jo ties kuin kauan mutta käsittääkseni ei paperisidonnaisella.

s8na: Näissä väännöissä pitää kaivaa näemmä aina esiin jotain ihan äärimmäisyyksiä... richlitet ja 30-60 vuotta kestovaatimuksena. Huh huh.
sen verta kestää puu vähintään, siihen käsittääkseni tälläkertaa verrataan, eli ei todellakaan mitään äärimmäisyyksiä. Vai vaihdatko ite kitaran 3 vuoden välein kun edellinen kuluu loppuun?

s8na: Kertokaas nyt joskus jotain konkreettista mikä niissä kinkkiritsoissa pesee esim. kalliimmat jenkkikitarat? Merkki ja malli tietty halpiksesta vois olla hyvä mainita niin tiedetään ees mistä puhutaan.

hintalaatusuhde? lähes-jopa samaa-parempaa laatua 5. osa hinnalla?
aidot puut ja usein jopa hyvät semmoset?
se paljon puhuttu käsityö? tosin tuolle en ite anna arvoa muullon kun se oikeasti on pätevää ja parempaa mitä koneella saisi.
Tokihan sitten tuurilla saa kinukkilasta paskaa tuutuin täydeltä, kuten mulle kävi kun lähdin sooloilemaan ja tilasin suoraan tehtaalta "haluamani". Tasalaatuisuudessa jenkit on huomattavasti parempia, ainakin kun puhutaan bulkkikamasta, mutta tässä on yks syy miks jenkit maksaa sen 5-10 kertaa enempi, ihan kaikkea ei päästetä kuitenkaan pakkaamoon asti.
Itellekkin vielä joskus tulee aito 7-kieli gibsoni, jahka nyt ensin opin soittamaan edes kuudella kielellä, mutta sitä päivää ootellessa yks noista mun "ritsoista" on puoliks uudelleen rakennettu kiinatar varmasti aidoilla puilla :P (toinen onkin sitten koreasta ja kolmas japanista ja varsinkin viimonen pesee ne kalliimmatkin gibsonit 100-0 tuntumaltaan, soitannaltaan ja soundiltaan, mitä ite oon koittanut)
kaikki paitsi on turhaa.
Terry Pantheras
31.10.2012 18:58:51
s8na: Jäädäänpä oottelemaan. Veikkaan et kestää paremmin ku kinkkikeppien otelaudat.

Näissä väännöissä pitää kaivaa näemmä aina esiin jotain ihan äärimmäisyyksiä... richlitet ja 30-60 vuotta kestovaatimuksena. Huh huh.

Mulla oli taannoin Hagströmin Super Swede jossa oli ilmeisesti tuo richlite otelauta...? Eipä tuota silmällä mitenkään erottanut puisesta ja saundi olisi pitänyt A/B-testata mikäli eroja ois halunnut havaita... En nyt ymmärrä mihin se siitä haihtuisi 50:ssäkään vuodessa.

Kertokaas nyt joskus jotain konkreettista mikä niissä kinkkiritsoissa pesee esim. kalliimmat jenkkikitarat? Merkki ja malli tietty halpiksesta vois olla hyvä mainita niin tiedetään ees mistä puhutaan.

Yleistäen ja hieman kärjistäen: ei varmaan mikään. Laatuluokassaan huonommat natkuvat koneistot, huonommat tumput mikit, paskat elektroniset komponentit (varsinkin ala-arvoiset potikat), paskat muoviset ja säätämättömät satulat ja huonommat hötömetallitallat eivät vaan riitä kun vaatimukset on kovaan käyttöön.

Vire heittää; kaulat on yleensä suurinpiirtein vielä elävää puuta, johon kaularaudan säätö ei toimi; säätömahdollisuudet ovat yleensä se yksi kompromissi, joilla skeban saa soittokuntoon, joka sekin lyhyessä ajassa yleensä lipsuu; kieliä ei yleensä saa tarpeeksi matalalle ym. ym. kaikkea pientä ärsyttävää.

En enää jaksa niitä omaan käyttöön ja paljon olen noita säätänyt ja korjannut muiden käyttöön...

:)
Höpsis!
korvaoo
31.10.2012 18:59:37
OT:
BigPapa: Ei olenkaan hölmömmän olonen toi richlite otelaudalla varustettu Midtown Custom

http://www.youtube.com/watch?v=piOhHmGqD9Q

ja Martinilla on richliteä myös:

http://www.youtube.com/watch?v=RvsPGOpv1sI

en tiä mutta tuo ekan videon jäpikkä on kone, veikkaan että heinähankokin sois nätisti noissa näpeissä. Miten noin helpon olosesti saadan noin menevää poppista?
kaikki paitsi on turhaa.
Ukkovaari
31.10.2012 19:08:53
Omassa elämäni ensimmäisessä Gibson Les Paul Standardissa 2012 ei tuota richlite massa mitälie ole mutta tuskinpa se olis edes vaikuttanu valintaan vaikka olis ollut.

On noita Martinin richlite otelaudalla varustettuja akustisia kokeillu ja tuntuivat oikein hyviltä niin tuntumaltaan kuin soundiltaankin, mulla on ebony-otelautaisia ollu ja vieläkin on eikä tuo richlite tuntumaltaan ole yhtään huonompi tai tunnu halvemmalta vaan se istuu kuin kukka nätin tytön käteen.

Jos Ebonyt loppuu eikä sitä saa käyttää niin tuo richlite on varsin näppärä korvaamaan ebony otelautoja ja eikä se kitarasta yhtään sen huonompaa.

Mitä tulee aloitajan kysymykseen mitä parempaa on 1500 versus 500 niin lyhyesti todettuna aika moni asia on parempaa, tosin tämä on vaan mun mielipide ;-)

Äkkiseltään omien huomioiden mukaisesti kalliimmassa on paremmat osat, paremmat puut tai jos ei niin parempaa richliteä ;-), paremmat nauhatyöt ja yleisesti ottaen laatu on kauttaaltaan parempaa, toki ns. selvästi halvemmissa on myös helmiä eli niitä poikkeuksia. Toki kalliimmissakin on toivomisen varaa kun kitarat on kuitenkin yksilöitä ja niissäkin on joitain eroja kalliimmissakin.

Mutta hei, eti tämä niin vakavaa ole ja jokaisella on omat mielipiteensä ja mitä tulee tuohon richliteen niin mun täytyy sanoa kokemuksen perusteella että hyvin tehty richlite otelaudalla varustettu kitara on paljon parempi kuin huonosti tehty ruusupuu- tai eben-otelautanen.

Jotku kuulemma jopa tykkää, että richlite on parempaa kuin ebony soinniltaan mutta kait tämäkin on muustakin kiinni kuin siitä materiaalista ja sointiin vaikuttaa niin moni muukin asia.
mattim
31.10.2012 19:14:42

korvaoo: OT:

en tiä mutta tuo ekan videon jäpikkä on kone, veikkaan että heinähankokin sois nätisti noissa näpeissä. Miten noin helpon olosesti saadan noin menevää poppista?

Soundi lähtee sormista, tässä kirjaimellisesti ..
BigPapa
31.10.2012 19:25:57 (muokattu 31.10.2012 19:31:44)

korvaoo: en tiä mutta tuo ekan videon jäpikkä on kone, veikkaan että heinähankokin sois nätisti noissa näpeissä. Miten noin helpon olosesti saadan noin menevää poppista?

Tekeekös se käsissä olevasta skebasta sit jotenkin huonon ja arveluttavan.

http://www.youtube.com/watch?v=3mEfNJ8YCrw
korvaoo
31.10.2012 19:36:28
BigPapa: Tekeekös se käsissä olevasta skebasta sit jotenkin huonon ja arveluttavan.

umm mitäs tällä meinaat? jos kehuin kitaristia, en haukkunut kitaraa, joka tuskin on huono sinällään. En vaan sulata että soittimia aletaan tekemään pääasiassa paperista, muovista ja erinäkösistä hartseista sen takia että joku nyt on vaan päättänyt ettei perinteisiä soitinpuita saa käyttää enää soittimissa, kun pandat ja sademetsät kuolee. Ruusupuun kanssa vielä idioottimaisempaa, sen on määrännyt usa:n tulli että intian ruusupuuta ei saa käyttää eikä viedä usa:n koska joku sata vuotta vanha sopimus kieltää intiasta viedä muuta puumateriaalia kun viilua. Tässä haiskahtaa vähän enempi kun vähän usa:n ylimpien tahojen tuonninrajoitus että saataisiin menemään jenkkiläistä palmupuuta ja öljyä.
kaikki paitsi on turhaa.
BigPapa
31.10.2012 19:42:12 (muokattu 31.10.2012 19:43:00)

korvaoo: umm mitäs tällä meinaat? jos kehuin kitaristia, en haukkunut kitaraa, joka tuskin on huono sinällään. En vaan sulata että soittimia aletaan tekemään pääasiassa paperista, muovista ja erinäkösistä hartseista sen takia että joku nyt on vaan päättänyt ettei perinteisiä soitinpuita saa käyttää enää soittimissa, kun pandat ja sademetsät kuolee. Ruusupuun kanssa vielä idioottimaisempaa, sen on määrännyt usa:n tulli että intian ruusupuuta ei saa käyttää eikä viedä usa:n koska joku sata vuotta vanha sopimus kieltää intiasta viedä muuta puumateriaalia kun viilua. Tässä haiskahtaa vähän enempi kun vähän usa:n ylimpien tahojen tuonninrajoitus että saataisiin menemään jenkkiläistä palmupuuta ja öljyä.

Jos toi materiaali toimii, niin sehän on ihan hyvä. Kyllä kai niistä sitten alkaa valituksia tulla, jos alkaa. Ennakkoon on aika turha lähteä arvailemaan ja tuomitsemaan ja maalailemaan piruja seinille, niinkuin täällä on näköjään tapana. Kai niitä materiaaleja on testattu jonkin aikaa, ennekui9n on alettu käyttää.

Baked maple eli lämpökäsitelty vaahtera on myös sellainen mitä on käytetty:

http://kitarablogi.files.wordpress. … son-les-paul-studio-70s-tribute.jpg

Kyse näyttäis olevan otelauta materiaaleista, ei koko kitaran puista.
s8na
31.10.2012 19:43:08 (muokattu 31.10.2012 19:48:38)

korvaoo: hintalaatusuhde? lähes-jopa samaa-parempaa laatua 5. osa hinnalla?

Tää ei oo mikään parempi ominaisuus kun paskempi ritsa voi voittaa mielipiteestä riippuen. Hammastikussa on parasta hintalaatua samalla analogialla. Topikissa ei myöskään puhuta nyt hintalaatusuhteesta vaan paremmuudesta.

aidot puut ja usein jopa hyvät semmoset?

Nato "mahonkia" yms. tuhannesta palasta kasattua kosteeta sademetsähötöä, jota voidaan nimittää länsimaisiksi puiksi ku ovat jotain etäistä sukua. Milloin kallimmat kitarat ei ole aitoa puuta poislukien tuo yksittäinen richlite esimerkki? Mulla jo keskihintaiset kepit on ollu mahonkia, leppää ja vaahteraa ja soivat mulla olleita halpiksia paremmin.

se paljon puhuttu käsityö? tosin tuolle en ite anna arvoa muullon kun se oikeasti on pätevää ja parempaa mitä koneella saisi.

Ei näy laadussa, ei ole mikään konkreettinen korkeamman laadun esintymä. Mäkin voin tehä käsityönä kitaran ja ei sitä hyväks tee.

Eli ei mitään konkreettista esimerkkiä?

Ite haluisin kovasti pitää edullisista kitaroista, mutta joku niissä aina vaan mättää. Jotkut on ollu varsin soitettavia, mutta sitten kuitenkin arvokkaammat kitarat on saanu enemmän käsiaikaa osakseen. Ois kyllä kiva löytää joku sanotaan 300 e kitara joka vastais 1000 e kitaraa, ostaisin niitä neljä ja myisin muut kitarani pois. Sitä odotellessa.
Numb
31.10.2012 20:35:47

korvaoo: sen verta kestää puu vähintään, siihen käsittääkseni tälläkertaa verrataan, eli ei todellakaan mitään äärimmäisyyksiä.

Mulla on parikin ruusupuista otelautaa mennyt aika rivakasti isoille montuille. Matalahkot nauhat ja mun kovat kynnet. Ei mitään 30 vuoden kestoa, enemmänkin kolmen.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
korvaoo
31.10.2012 20:52:11
Numb: Mulla on parikin ruusupuista otelautaa mennyt aika rivakasti isoille montuille. Matalahkot nauhat ja mun kovat kynnet. Ei mitään 30 vuoden kestoa, enemmänkin kolmen.

mun on tossa noso seinällä missä otelauta kun uus ja ei varmasti ole vain 3 vuotta vanha...
kaikki paitsi on turhaa.
Jouni74
31.10.2012 20:52:56
Myönnän kuuluneeni pelkkien arvosoittimien kannattajiin, mutta hieman ääni muuttunut kellossa viime aikoina..
Nykyiset kolme sähkistäni: Gibson LP Custom, Fender Tele (JPN) ja DIY Strato tuntuu lapaseen kaikki yhtä hyvältä ja soinnit kaikissa kohdillaan. Hinnat ei mielestäni laadusta kerro. Noinhinnat 450,- 600,- ja 2200,-
Ja halvimmat kaksi on viime aikoina olleet kovimmalla käytöllä, niin keikalla kuin kotonakin :)
ONLY HARD IS HARD ENOUGH -The Grammers
Ziggy Bubba
31.10.2012 21:03:11

Mulla on tässä ollut soittelussa rinnakkain Gibsonin Traditional LP, Tokain japsi-Tele ja kiinalainen Squier Jagmaster. Jälkimmäinen ei kyllä juuri jää vaikka nauhojen viimeistelyssä jälkeen. Sanoisin, että aika pirun hyvää jälkeä on saatu itämaassa aikaan. Sointi on myös varsin eläväinen, eikä viimeistelyssä ole "sanomista". Rauta on varmasti eri tasolla, siitä ei ole epäilystä.

Tuosta huolimatta, nuo oikeesti laadukkaat pelit vaan vetää sen pidemmän korren laadukkuuden suhteen kun kitaran ottaa käteen. Varsinkin LP:ssä on jo semmosta helähtävyyttä soundissa ja viimeisteltyä tatsia kaulassa, että se menee niiden varsinaisten vikojen yli. Se on musta just sitä lisäarvoa mitä tämmönen +1000e kitara monasti tarjoaa.

Jagmasteria tulee kuitenkin käytettyä paljon, ihan jo hyvin natsaavien mikkien/sähköisen soundin vuoksi. Eli aivan hyvä kitaran voi saada halvalla, mutta tosissaan kovan harvemmin.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
Numb
31.10.2012 21:46:20

korvaoo: mun on tossa noso seinällä missä otelauta kun uus ja ei varmasti ole vain 3 vuotta vanha...

Tokihan mulla on teini-ikäinen soitin tuossa, jonka eebenlaudassa ei näy jälkeäkään. Pointti oli kuitenkin se, ettei puuotelauta takaa kestoa.

Muistaakseni Hagstrom on käyttäny komposiittia jo pidempään. Siitä saattais jotain kokemuksiakin löytyä.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Illu
31.10.2012 21:56:13
Numb: Tokihan mulla on teini-ikäinen soitin tuossa, jonka eebenlaudassa ei näy jälkeäkään. Pointti oli kuitenkin se, ettei puuotelauta takaa kestoa.

Muistaakseni Hagstrom on käyttäny komposiittia jo pidempään. Siitä saattais jotain kokemuksiakin löytyä.

Muutama vuosi tuli tuollaisella komposiittilautaisella Vikingillä soiteltua, ihan mukava se oli, ei ole pahaa sanottavaa. Ihan ok värkki se oli muutenkin n. 500 euron kitaraksi. Siis se toinen niistä, ekassa ei oikein kaularauta pelittänyt, kun puuttui toisesta päästä kuusiokoloruuvi... Möin pois kun sattui tulemaan vastaan se pitkään etsitty käteenkäypänen Strato oikeilla varusteilla.
Gabe
31.10.2012 21:56:45
Itse olen huomannut että 600-1000e hintaluokassa liikuttaessa saattaa olla paljonkin vaihtelua yksilöiden välillä. Mutta kun siirrytään tuonne 1500e+ puolelle niin kyllä ne kaikki on olleet pääsääntöisesti paljon parempia kuin alle tonnin kepit, ja vaihtelua laaussa saman mallin yksilöiden välillä ei minun mielestä ole myöskään niin suuressa mittakaavassa kuin edullisimmissa malleissa.
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
stratomaster
31.10.2012 22:05:39 (muokattu 31.10.2012 22:12:54)

korvaoo: mie kanssa ettei välttämättä mikään... 500 kiinalainen jouskari saattaa olla jopa parempi mitä made in usa paperikitara. Toki sitten eettiset puolet ja laadunvaihtelu todennäköisesti on huomattavasti reilumpaa.

1500 euron kitaralla ei ole tällaisia ongelmia (lainaus roots-skaban 251 osallistumisketjusta):

korvaoo: vieläkin etusormi hellänä ja nauhat ei pidä paikkansa ja valivali...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)