Aihe: Viime keikka part II
1 2 3 4 531 32 33 34 3568 69 70 71 72
EP
29.10.2012 12:38:20
mack the knife: No, WW tuossa just sano, että nuotit olis ollu mutta jäi rillit kotiin. Ja jos tuurauskeikka tulee niin että aamulla kysytään ja illalla pitäis jo soida niin mitenpä siinä yhteistreenit järkkäät.

Jep, totta kai tuurauksia tulee, ne on asia erikseen.
Eikös näitä + laseja myydä lähes joka paikassa, huoltoasemillakin?
Siis jos on lukulaseista kysymys.
Thefish
30.10.2012 16:40:56 (muokattu 30.10.2012 16:47:15)
Viime pe Ramona Kemissä.

Pitkästä aikaa positiivista sanottavaa ravintolanpitäjästä. Puitteet kondiksessa, kantoapu, bäkkäri, juomat, safkat, kaikki toimi ja iloisella mielellä. Jääkaapissa oli kuivaa pullolonkeroa jota ei voi juoda sikakaan mutta hra ravintolatoimenjohtaja kiikutteli sitten henkilökohtaisesti salin puolelta miulle hanatavaraa jäillä :) Auttoivatpa vielä keikan jälkeen henkilökunnan puolesta humppakuution käyntiin(akku tyhjeni 6h seisonnan yhteydessä, vuokrakärry) sekä ajoivat bändin autolla lievästi päihdyksissä olleen orkesterin kamoineen takaisin merihotelliin.

Näin sen pitäisi mennä. Jos joku tuonne eksyy, suosittelen lämpimästi.

Seuraavana päivänä Ukkohalla Hyrynsalmella.

Kivinen lasi-ikkunahalli. Hiihtokeskus. Väsytti.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
mack the knife
31.10.2012 03:44:12
Thefish: Viime pe Ramona Kemissä.

Pitkästä aikaa positiivista sanottavaa ravintolanpitäjästä. Puitteet kondiksessa, kantoapu, bäkkäri, juomat, safkat, kaikki toimi ja iloisella mielellä. Jääkaapissa oli kuivaa pullolonkeroa jota ei voi juoda sikakaan mutta hra ravintolatoimenjohtaja kiikutteli sitten henkilökohtaisesti salin puolelta miulle hanatavaraa jäillä :) Auttoivatpa vielä keikan jälkeen henkilökunnan puolesta humppakuution käyntiin(akku tyhjeni 6h seisonnan yhteydessä, vuokrakärry) sekä ajoivat bändin autolla lievästi päihdyksissä olleen orkesterin kamoineen takaisin merihotelliin.

Näin sen pitäisi mennä. Jos joku tuonne eksyy, suosittelen lämpimästi.

Seuraavana päivänä Ukkohalla Hyrynsalmella.

Kivinen lasi-ikkunahalli. Hiihtokeskus. Väsytti.

Eihän siitä tosiaan jaksa kävellä Merihotelliin, armoton matka...
COVS n:o 1.
WanhaWetäjä
31.10.2012 15:56:29

EP: Jep, totta kai tuurauksia tulee, ne on asia erikseen.
Eikös näitä + laseja myydä lähes joka paikassa, huoltoasemillakin?
Siis jos on lukulaseista kysymys.

Sen verran pitää olla urheiluhenkeä että vetää ilman lappuja jo kertaalleen treenatut biisit vaikkei niitä ole ikinä bassolla soittanutkaan...jos ymmärtäisit edes vähän lukemastasi niin ei tarvis aina vääntää rrrrautalangasta...mähän sanoin että soitin ko bandissa aiemmin kitaraa, tuttuja biisejä kaikki, myös solistin biisit, keikkoja oli harvakseltaan kahen vuoden aikana, kerran,pari/kk mutta mulla on hyvä biisimuisti, hyvät korvat, hyvä harmoniataju, se riittää, ei siinä tarvi mitään tiimarilaseja.

Mun soittofilosofiaan ei tosiaankaan kuulu se että yli 30:n vuoden keikkakokemuksella ja joka keikalla joku tuhannen "ikkunaprinsessa" vedetään lapuista ja joka stanan kerta samanlailla, "improvisoituja" sooloja myöten, näitäkin on nähty.
EP
31.10.2012 17:29:04
WanhaWetäjä: Sen verran pitää olla urheiluhenkeä että vetää ilman lappuja jo kertaalleen treenatut biisit vaikkei niitä ole ikinä bassolla soittanutkaan...jos ymmärtäisit edes vähän lukemastasi niin ei tarvis aina vääntää rrrrautalangasta...mähän sanoin että soitin ko bandissa aiemmin kitaraa, tuttuja biisejä kaikki, myös solistin biisit, keikkoja oli harvakseltaan kahen vuoden aikana, kerran,pari/kk mutta mulla on hyvä biisimuisti, hyvät korvat, hyvä harmoniataju, se riittää, ei siinä tarvi mitään tiimarilaseja.

No mitäpä tuosta, hyvä vaan et huomasit kuitenkin ettei se basso niin helppo soitin olekkaan.

Mun soittofilosofiaan ei tosiaankaan kuulu se että yli 30:n vuoden keikkakokemuksella ja joka keikalla joku tuhannen "ikkunaprinsessa" vedetään lapuista ja joka stanan kerta samanlailla, "improvisoituja" sooloja myöten, näitäkin on nähty.

No tuollaisesta ei kai nyt ei ollut ees puhetta.
isojussi
01.11.2012 02:58:16
Se lappujen käyttöhän on monelle vaan tapa. kaivetaan paffi esii henkiseksi turvaksi, jos tulle vaikka se blackout.

Mä väitän, että biisin asiat oppii seuraavassa "helppousjärjestyksessä":

- rakenne (rumpali)
- sanat (laulaja)
- sointukierto (kitara, basso jne)
- melodia soittamalla. Solfauskyvyistä ja itseluottamuksesta riippuen voi olla ennen edellistä.
- Sovitukselliset stemmat ym koukut vähän isommissa bändeissä

Jos ajatellaan vanhan liiton aitoja, oikeita, isoja tanssiorkestereita, niin suurimmalla osaa bändistä oli ja on pakko olla laput, kun ei tommosta käytännössä vähänkin monimutkaista isompaa arria oo ees mahdollista muistaa tai ees korvalla haarukoida ulkoa.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
KoskPaavo
01.11.2012 15:55:00
Kyllä vaan on surkiata jos bändikaverina on ns. lappuheikki , siis jos tuuli tai tönäys vie paperin edestä niin soittokin loppuu kuin leikaten. Oma idolini on "nuotteja hyvin lukeva pelimanni" , itsekin tuohon pyrkinyt jo 50 vuotta.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
baron
01.11.2012 16:24:56

KoskPaavo: Kyllä vaan on surkiata jos bändikaverina on ns. lappuheikki , siis jos tuuli tai tönäys vie paperin edestä niin soittokin loppuu kuin leikaten. Oma idolini on "nuotteja hyvin lukeva pelimanni" , itsekin tuohon pyrkinyt jo 50 vuotta.

No joo, mä oon aina tottunut että jos joku muu (laulaja, kitaristi, puhaltaja) unohtaa että sen vuoro alkaa vetää melodiaa/sooloa niin mä paikkaan mutta jollain keikalla multa meni yllättäen sähköt ja kun kiipparisoolon piti alkaa ja multa ei tullut ääntäkään niin piisi loppui kesken siihen paikkaan:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
01.11.2012 16:49:15
baron:

..mutta jollain keikalla multa meni yllättäen sähköt ja kun kiipparisoolon piti alkaa ja multa ei tullut ääntäkään niin piisi loppui kesken siihen paikkaan:-)

"Mikäs täällä? Mitä minä näen? Nyt, nyt te olette vallan erehtyneet. Ai...jaaai poojaat, poojaat. Ei sotaa näin käydä...Eheei. Eheei. Ei tämmösestä sodasta tule niin mitään. Mennäänpäs mokoman suon yli, että heilahtaa.."

: ))
mack the knife
02.11.2012 03:42:07
baron: No joo, mä oon aina tottunut että jos joku muu (laulaja, kitaristi, puhaltaja) unohtaa että sen vuoro alkaa vetää melodiaa/sooloa niin mä paikkaan mutta jollain keikalla multa meni yllättäen sähköt ja kun kiipparisoolon piti alkaa ja multa ei tullut ääntäkään niin piisi loppui kesken siihen paikkaan:-)

Mulle kävi samoin. Mikseri hajos, mä rupesin siinä kesken biisin vetämään piuhoja päämikseriin, niin muut rupes toljottamaan mitä teen ja biisi loppui siihen. Olisivat saatana vetäneet loppuun vaan, mutta niin tärkeät näköjään on kiipparit ettei siitä mitään tullu.
COVS n:o 1.
half
02.11.2012 08:35:45
mack the knife: Mulle kävi samoin. Mikseri hajos, mä rupesin siinä kesken biisin vetämään piuhoja päämikseriin, niin muut rupes toljottamaan mitä teen ja biisi loppui siihen. Olisivat saatana vetäneet loppuun vaan, mutta niin tärkeät näköjään on kiipparit ettei siitä mitään tullu.

Meillä kitaristin Voks sanoi poks ja vedimme rumpalin kanssa ( minä bassossa ) biisin laulun kera loppuun, eikä kukaan edes tainnut huomata mitään.
http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw
EP
02.11.2012 08:47:20
half: Meillä kitaristin Voks sanoi poks ja vedimme rumpalin kanssa ( minä bassossa ) biisin laulun kera loppuun, eikä kukaan edes tainnut huomata mitään.

Sama täällä, aiemmin kertonukkin kun haitaristi tallo piuhansa päälle ja katkas sen niin jatkettiin tietenkin biisi loppuun bassolla ja rummuilla,
laulajakin lauloi normaalisti.
artope
02.11.2012 11:06:02

EP: Sama täällä, aiemmin kertonukkin kun haitaristi tallo piuhansa päälle ja katkas sen niin jatkettiin tietenkin biisi loppuun bassolla ja rummuilla,
laulajakin lauloi normaalisti.

Meil taas erääältä nk kiipparistilta puuttui yks sivu nuoteista. Ja kun ei seuraavaa nuottia sitten löytynytkään niin sormet nous heti ilmaan koskettimilta. Biisi mentiin loppuun sitte rumpalin kanssa kahestaan minä bassos ja lauloin. Noin kävi muutamankin kerran ja sitte vaihtuikin soittaja. Mikään einiin mikään mennyt ilman lappua.
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
EP
02.11.2012 11:29:03 (muokattu 02.11.2012 11:31:38)
artope: Meil taas erääältä nk kiipparistilta puuttui yks sivu nuoteista. Ja kun ei seuraavaa nuottia sitten löytynytkään niin sormet nous heti ilmaan koskettimilta. Biisi mentiin loppuun sitte rumpalin kanssa kahestaan minä bassos ja lauloin. Noin kävi muutamankin kerran ja sitte vaihtuikin soittaja. Mikään einiin mikään mennyt ilman lappua.

Tolla mainitsemallani haitaristilla taas ns. "kaikki ilman lappuja" ja lisäksi ärsyttävä tyyli soittaa kokoajan melodiaa solistin alle ..ei hyvä :/
haitari
02.11.2012 22:58:35

Viime keikka... Nuo eläkeläiset osaa noissa päivätansseissaan olla kyllä välillä todella ärsyttäviä. Oltiin tuossa yhdessä päijät-hämäläisessä hevospitäjässä korkeassa tiilirakennuksessa 3.kerroksessa vetämässä ja naisten tunnin viimeisen hidasvalssiparin jälkeen yksi äijä ampuu siihen stagen eteen, jotta "mitä sä nyt sekoilet, soita toinen hidas valssi?!?" tuli vielä toinenkin pari siihen aukomaan, että olen soittanut parittoman määrän kappaleita. Ei s@@tana auttanu vaikka luettelin koko setin soitetut biisit pareittain, eivät uskoneet. Itte eivät osaa laskea. Niin, ja naisten tunnilla pitäisi aina ilmoittaa kolme seuraavaa paria, jotta osaavat valmistautua tanssimaan. Just, amatööribändeillä pitäis siis olla pekkaniskanpoikamaiset ledivalohässäkät.

Tilannetta analysoituani tajusin, että menivät sekaisin slovareiden kohdalla, kun toinen biisi oli jonkun 6 iskua nopeempi ja komppi pikkaisen erilainen.

Noh, soitin siis kolme hidasta valssia, jotta ei tullut tappelua. Tauolle mennessä sitten yksi äijä narikassa puhisi naama punaisena, että s@@tana mikä bändi kun soittaa vain hidasta valssi ja että meni täysin fiilikset.

Oikeesti, mun 20-v muusikkouran ainoa paikka missä tullaan aukomaan aivan olemattomista asioista. Onneksi ei ihan heti tartte mennä uudestaan.

Ei mulla muuta.
-kiitos ja anteeks-
KoskPaavo
02.11.2012 23:14:47
Plussa ja sympatiaa tuosta edellisestä, vaikka tuo Murphyn lain-henkisyys vähän huvittikin.
Alle kuukausi sitten Lepolammen naistentansseissa eräs pariskunta valitti että rumpali soittaa liian tarkasti. Todettakoon että Ketronduolla oltiin liikkeellä, siis fyysisiä rumpupelejä ei ollut.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
haitari
02.11.2012 23:26:43

No joo, pitää tietty muistaa, että yleensä muutama tyyppi aukoo, ei koko jengi. Näissäkin tansseissa se teki 0,8% tanssikansasta. Silti ne on joka kerta kuitenkin heilumassa parketilla, olipa sitten tuolla, Tallukassa tai Pesäkalliolla.

Mulla on kuulemma sekä Ketroni että bk-7m kiilannut hitaissa valsseissa...
-kiitos ja anteeks-
EP
03.11.2012 01:32:02
KoskPaavo:
..Alle kuukausi sitten Lepolammen naistentansseissa eräs pariskunta valitti että rumpali soittaa liian tarkasti. Todettakoon että Ketronduolla oltiin liikkeellä, siis fyysisiä rumpupelejä ei ollut.

Niinpä tanssijat on tarkkoja ja huomaavat kyllä.
baron
03.11.2012 10:38:43

KoskPaavo: Plussa ja sympatiaa tuosta edellisestä, vaikka tuo Murphyn lain-henkisyys vähän huvittikin.
Alle kuukausi sitten Lepolammen naistentansseissa eräs pariskunta valitti että rumpali soittaa liian tarkasti. Todettakoon että Ketronduolla oltiin liikkeellä, siis fyysisiä rumpupelejä ei ollut.

Mun äänitysohjelman rumpukoneeseen on saatavissa "human" faktori eli haluttu määrä epätarkkuutta jotta ei kuulostaisi koneelta.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)